بازدید 4248

گفت‌وگوی نخست‌وزیر قطر و سالیوان در باره برجام

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر دوشنبه شب با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص مسائل مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت وگو کردند.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 18 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)؛ در این تماس تلفنی دو طرف درخصوص روابط همکاری دوجانبه و شراکت راهبردی میان دوحه و واشنگتن و شماری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک مورد اهتمام به ویژه برنامه هسته‌ای ایران، بحران روسیه و اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز آن، در کنار آخرین تحولات لبنان، افغانستان و ضرورت ادامه حمایت بشردوستانه از ملت افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

چندی پیش برخی از رسانه‌ها با استناد به دو منبع که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شدند که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در ازای محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران قرار دارند.

تارنمای آکسیوس نیز گزارش کرده بود که برت مک‌گورک مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه ۱۸ اردیبهشت پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و سرزمین‌ های اشغالی داشت، به عمان رفت تا درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۲ خرداد با رد هر گونه گفت و گو در مورد یک توافق موفق، در خصوص گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکره میان ایران و آمریکا در یکی از کشورهای همسایه اظهارداشت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات لغو تحریم‌ها از مساعی جمیله عمان و مقامات ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل داشتیم.

وی اظهار کرد: ما در ارتباط با برجام و روند مذاکرات دیدگاه اصولی و روشنی داریم و ضمن اینکه ایران سیاست خنثی سازی تحریم‌ها را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط گسترده با همسایگان سرلوحه کار خود قرار داده، اما فرایندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه رها نکرده است.

وی گفت: تبادل پیام‌ها و رایزنی دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق کشورهای واسطه و دوست ادامه داشته و دارد و برای تأمین حداکثری منافع ملی هیچ گاه طرف ایرانی میز مذاکره را ترک نکرده و برای به نتیجه رسیدن آن هم همواره آمادگی خود را نشان داده و ملاک ما عملکرد طرف مقابل بوده و نه اظهارات رسانه‌ای آنها.

کنعانی افزود: دولت سیزدهم از ابتدا سیاست اصولی را در خصوص برجام داشته و آن این بود که برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه فقط یکی از آنهاست و در خصوص توافق هم بارها اعلام شد که در هرگونه توافقی، منویات مستحکم رهبری معظم انقلاب، منافع ملی، قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده بوده و هست و این روند را تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست