بازدید 5440
۳

موشک انقلابی چین با سوختی متفاوت

شرکت «لند اسپیس»(LandSpace) چین در حال آماده شدن برای دومین پرتاب موشک انقلابی ZQ-۲ در سال است که از متان نیرو می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ 11 July 2023

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: شرکت فناوری فضایی چینی LandSpace در حال آماده شدن برای پرتاب موشک متان انقلابی خود موسوم به Zhuque-۲ یا ZQ-۲ برای دومین بار در سال جاری است.

این ماموریت که قرار است از تاسیسات پرتاب این شرکت در صحرای گوبی(Gobi) پرتاب شود، یک ماهواره را به فضا خواهد فرستاد.

شرکت «لند اسپیس» که به عنوان رقیب چینی شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس در نظر گرفته می‌شود، امیدوار است این پرتاب، کاربرد متان را به عنوان نسل بعدی قابل اعتماد سوخت موشکی تقویت کند.

موشک ZQ-۲ در ماه دسامبر اولین پرواز خود را در مرکز جیوکوان(Jiuquan) انجام داد. این موشک با موفقیت از خط کارمان، مرز پذیرفته شده جهانی بین جو زمین و لبه فضا گذر کرد، اما متأسفانه در مرحله دوم خود دچار نقص فنی شد و نتوانست به مدار تعیینی خود برسد.

انرژی گرفتن از متان
گفته می‌شود موشک ZQ-۲ با موتورهای ژنراتور گاز می‌تواند محموله‌ای به وزن ۶۰۰۰ کیلوگرم را به مدار زمین در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری ببرد یا ۴۰۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین برساند.

قطر این موشک ۳.۳۵ متر، طول کل آن ۴۹.۵ متر، جرم آن هنگام برخاستن ۲۱۹ تن و نیروی رانشی که تولید می‌کند ۲۶۸ تن است.

چندین شرکت از جمله اسپیس‌ایکس در حال کار بر روی موشک‌هایی هستند که از سوخت متان استفاده می‌کنند، زیرا آنها پتانسیل خوبی برای جایگزینی پاک‌تر و ایمن‌تر برای منابع سوخت فعلی مانند پیشرانه‌های جامد و هیدروژن مایع دارند.

تاکنون هیچ شرکتی وجود نداشته است که از متان برای پرتاب ماهواره یا فرستادن فضانوردان به مدار استفاده کرده باشد و بنابراین اگر لند اسپیس موفق شود این کار را انجام دهد، به اولین شرکت تبدیل خواهد شد که به این موفقیت دست می‌یابد و همچنین از هدف چین مبنی بر پیشی گرفتن از ایالات متحده در حوزه فضا حمایت می‌کند.

ماتیجا رنچلی، پژوهشگر موسسه سیاست فضایی اروپا در وین می‌گوید: آنچه این موضوع به ما می‌گوید این است که چین تا حدی به لطف حمایت مالی و سیاسی به بخش فضایی و برنامه فضایی آن در توانایی‌های فناوری خود تکامل بسیار سریعی داشته است.

موشک انقلابی چین با سوختی متفاوت

در سال ۲۰۱۸، پرتاب اولیه شرکت لند اسپیس با استفاده از سوخت جامد سنتی ناموفق بود. از آن پس، این شرکت تلاش‌های خود را صرف استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند موتورهای مبتنی بر متان کرده است.

چانگ یانگ کیون، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه هوافضای کره نیز می‌گوید: این یک فرصت تاریخی برای تازه واردها در صنعت هوافضای چین است.

فراوانی متان
به گفته یانگ کیون، ذخایر فراوانی از متان در مریخ وجود دارد که می‌تواند برای سوخت رسانی به ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به زمین مورد استفاده قرار گیرد. سوختن متان در مقایسه با نفت سفید، دوده کمتری تولید می‌کند و پاکسازی پس از مأموریت را آسان‌تر می‌کند.

رنچلی افزود: متان بسیار ساده است. شما می‌توانید آن را در آزمایشگاه یا یک کارخانه، احتمالاً با برق تجدیدپذیر تولید کنید. بنابراین ما با متان می‌توانیم به سوخت‌های موشکی پایداری برسیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
چین انگل علمی است فقط کپی کاری
پیشرفتهای تکنولوژیکی چین واقعا خطرناک است. در انجا نه رسانه ازاد و نه تشکل مردم نهاد و نه قوه قضایه مستقل وجود ندارد و دانشمندان حتی اگر نخواهند هم چاره ای جز تن دادن به خواسته های رهبران حزب کمونبست ندارند. بنابراین تکرار فاجعه های نظیر کرونا کاملا محتمل است.
همش از راه سرقت اطلاات و کپی برداری هستش چین از خودش هیچی نداره فقط از راه جاسوسی و کپی برداریه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست