بازدید 2455

تشدید جنگ ریزتراشه‌‏ها میان چین با آمریکا و هلند

دولت چین در واکنش به اقدام آمریکا و هلند اعلام کرد صادرات برخی از فلزاتِ موثر در ساخت ریزتراشه‌ها را کنترل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶ 05 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس صادرکنندگان این کشور ملزم هستند برای صدور برخی عناصر کمیاب مثل گالیوم و ژرمانیوم که در صنعت تولید ریزتراشه اهمیت بنیادین دارند، مجوز بگیرند.

بنا بر این بیانیه «این سختگیری‏‌ها با هدف حفظ امنیت و منافع ملی» انجام می‌شود و «هر شرکتی که بدون مجوز این محصولات را صادر کند و کسانی که بیش از حد مجاز صادر کنند مجازات خواهد شد.»

رویترز دیروز گزارش داد که آمریکا ضمن اعمال تحریمهای قبلی علیه صنعت ریزتراشه‌‏های چین، خود را آماده می‏‌کند که تابستان امسال هم دور جدیدی از تحریم‌ها علیه پکن اعلام کند. آمریکا هم‌زمان بر هلند و ژاپن به عنوان دو کشور مطرح در صنعت تولید ریزتراشه‌ها هم فشار می‏‌آورد که به این جنگ راهبردی علیه پکن بپیوندند. هم‌زمان دولت هلند اعلام کند که به تحریم‌ها علیه ریزتراشه‌های چینی به آمریکا می‌پیوندند.

تحریمهای هلند علیه چین از ماه سپتامبر اجرایی خواهد شد.به نوشته رویترز هدف اصلی آمریکا و هلند برای محدودکردن صنعت تولید ریزتراشه چین، بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از استفاده از این فناوری برای تقویت ارتش چین است.

اعمال محدودیت‌های دولت چین بر صادرات عناصر کمیاب از اول آگوست اعمال می‌شود؛ این محدودیت‌ها شامل هشت محصول مرتبط با گالیوم یعنی گالیوم آنتی‌مونید، گالیوم آرسنید، گالیوم فلز، نیترید گالیوم، اکسید گالیوم ، فسفید گالیوم ، گالیوم سلنید و ایندیم گالیوم آرسنید و همینطور شش محصول ژرمانیوم یعنی دی اکسید ژرمانیوم، بستر رشد همپای ژرمانیوم، شمش ژرمانیوم، فلز ژرمانیوم، تتراکلرید ژرمانیوم و فسفید ژرمانیوم هستند.

گالیوم که برای ساخت انواع آلیاژهایی با نقطه ذوب پایین استفاده می شود، در تولید نیمه‏‌رساناها به عنوان ماده مایع در لایه‏های نیمه‏‌هادی، مدارهای مایکروویو ، مدارهای سوئیچینگ با سرعت بالا و مدارهای مادون قرمز و رادیو داروها کاربرد دارد.این عنصر کمیاب همچنین به مقدار کم در تولید نوعی آلیاژ پلوتونیوم استفاده میشود که می‌تواند در ساخت بمب هسته ای هم کاربرد داشته باشد. ژرمانیوم هم در فناوری ساخت اشعه مادون قرمز، کابل‏های فیبر نوری و سلول‏های خورشیدی استفاده می‏شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی