بازدید 9467
۷

دستور طالبان برای استفاده از واژه‌های پشتو در ادارات

رهبر طالبان با صدور دستوری از اعضای خود در ساختار اداری افغانستان خواسته است تا به‌جای انگلیسی، از واژه‌های پشتو استفاده کنید.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴ 04 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایندیپندنت، «ملا هبت‌الله»، رهبر طالبان، دستور داده است که واژه‌ها یا حروف اختصاری انگلیسی در نامه‌ها و سندهای اداری و قراردادها استفاده نشود و به جای آن از واژه‌های پشتو استفاده شود.

این فرمان با امضای «مولوی سیف‌الدین تائب»، معاون نظارت و سیاست‌گذاری اداره امور فضای مجازی منتشر شده و در آن، از تمام اداره‌های دولتی این گروه خواسته شده است که از واژه‌های انگلیسی استفاده نکنند.

در این فرمان آمده است: «در متن‌های رسمی اداری، نام پروژه‌ها و قراردادها، از واژه‌های پشتو استفاده شود. به همین گونه کوشش کنید که اصطلاحات انگلیسی در متن‌های رسمی اداری استفاده نشود.»

صدور این نامه برای استفاده از واژه‌های پشتو در حالی است که بخش زیادی از شهروندان افغانستان به فارسی سخن می‌گویند. در نامه رهبر طالبان هیچ اشاره‌ای به بکار گیری زبان فارسی در نامه‌های اداری افغانستان نشده است.

پیش از این نیز، «مولوی مهاجر فراهی»، معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، اعلام کرده بود که این معاونت برای رسانه‌های افغانستان قوانین جدید تدوین کرده و برای توشیح به رهبری امارت اسلامی فرستاده است و این قوانین به‌زودی در اختیار اصحاب رسانه‌ها قرار داده خواهد شد.

فراهی در مورد چگونگی طی مراحل تهیه قانون جدید رسانه‌ها جزئیات نداد، اما تأکید کرد که امارت اسلامی از رسانه‌ها خواستار احترام به ارزش‌های اسلامی، فرهنگ افغانی و منافع ملی شده است.

معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان افزود: «این معاونت خبرنگارانی که پس از تسلط طالبان بیکار شده‌اند، در بخش‌های مناسب به کار خواهد گماشت.»

طالبان در مدت دو سال تسلط بر افغانستان بعضی محدودیت‌هایی را بر رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای وضع کرده‌اند. این در حالی است که طالبان پیش از این به رسانه‌ها و خبرنگاران گفته بودند که آنچه خلاف دولت است نباید نشر شود و از برخی رسانه‌ها خواسته بودند که محتوای منتشرشان را پس از بررسی توسط «خبرگزاری باختر» که تحت سرپرستی طالبان است نشر کنند.

از سوی دیگر، طالبان اخیراً اعلام کرده که کتاب‌های «مخالف ارزش‌های افغانی» اجازه نشر ندارد. این در حالی است که منتقدان می‌گویند هیچ تعریف دقیقی از ارزش‌های افغانی وجود ندارد.

معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در نشستی با اعضای کمیسیون ارزیابی کتاب این وزارت گفته بود: کتاب‌هایی که مخالف ارزش‌های «افغانی» و «اسلامی» است نباید چاپ و نشر شود. امارت اسلامی در حالی از تهیه و توشیح قانون جدید رسانه‌ها سخن گفته‌اند که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، حدود یک سال قبل قانون رسانه‌های همگانی حکومت پیشین را قابل اجرا اعلام کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۷
اوه فرهنگسرای زبان درست میکند جای جناب حداد عادل خالیه نزدیک چهل سال هزینه برای شاید حدود ۳۰۰ کلمه
افغانستان حوزه فرهنگ ایران بزرگ است و عده ای تلاش دارند که زبان اصلی آن ملت را که فارسی میباشد نابود کنند پس باید بخشهای فرهنگ ی در این زمینه تلاش بیشتری کنند .
خداشکررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر از فارسی کشیدن بیرون
زبان فارسی مال ایرانیانه نه افاغنه
بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
خدا پدرش را بیامرزه نگفته عربی بجای انگلیسی
خودشون اسم کسب و کارشون رو پتروپارس و اسپیناس پالاس و ... میزارن اما به مردم که میرسه نوتلابار اشکال پیدا می کنه.
چقدر عجیبه که فارسی نمینویسند. ولی در ایران که بخش زیادی به کردی یا ترکی حرف میزنند در نامه های اداری از آن زبانها استفاده میشود
لعنتی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی