بازدید 6898
۷

نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی با شماری از سینماگران درباره شبکه نمایش خانگی / مخالفت با تغییر مقررات پروانه ساخت و نمایش فیلم سینمایی / جمله کلیدی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت

نکته دیگری که در این نشست مطرح شده و تاکنون رسانه‌ای نشده بود، تنظیم قوانین تازه برای ساخت و نمایش فیلم است که پیش از این همواره توسط مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران تصویب می‌شد و حالا ظاهراً بحث آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. در این نشست از دبیر شورا درخواست می‌شود، رویه مشابهی درباره قانون پروانه فیلمسازی و پروانه نمایش طی نشود که به گفته موسوی، خسروپناه پذیرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹ 02 July 2023

نشست سازمان سینمایی با شماری از سینماگران درباره شبکه نمایش خانگی / مخالفت با تغییر مقررات پروانه ساخت و نمایش فیلم سینمایی / جمله کلیدی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت

پس از حواشی به وجود آمده درباره نظارت صدا‌وسیما بر شبکه نمایش خانگی، نشستی میان گروهی از سینماگران با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در آن نکاتی مطرح شده که می‌تواند بر سرنوشت این بستر مهم پخش محصولات تصویری تاثیرگذار باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از حواشی تصویب موادی درباره تقسیم اختیارات حاکمیتی نظارت بر شبکه نمایش خانگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، صبح روز چهارشنبه هفتم تیر نشستی با حضور شماری از روئسای صنوف سینما و گروهی از سینماگران از جمله غلامرضا موسوی از صنف تهیه کنندگان، پژمان بازغی رئیس صنف بازیگران، فریدون جیرانی، عبدالرضا منجزی و محمدرضا تخت کشیان برگزار شد. به گفته غلامرضا موسوی که برگزاری این جلسه را علنی کرده، شماری از مدعوین نیز نیامدند.

در ابتدای جلسه حاضران از دبیر شورای عالی انقلاب درخواست متن مصوبه را می‌کنند که عبدالحسین خسروپناه تاکید می‌کند: «تا رئیس جمهور ابلاغ نکند، قانون نمی‌شود»؛ جمله کلیدی که با توجه به برگزاری چنین نشستی می‌تواند به منزله عدم قطعیت این مصوبه و امکان بازنگری‌اش در نشست‌های بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. نهایتا متن مصوبه تحت عنوان پیش نویس میان حاضرین توزیع می‌شود که مطابق با تصویر منتشر شده از سوی موسوی از آن متن، همان متن پیش نویسی است که قبل از تصویب در فضای مجازی منتشر شده بود و ناظر بر واگذاری مدیریت این عرصه به صداوسیماست. 

موسوی که قبلاً جزو مخالفین وی او دی ها بود، در این نشست گفته است: «زمانی من و همکارانم در انجمن تهیه کنندگان مستقل بخاطر عدم همکاری دو پلتفورم اصلی با تهیه کنندگان خواستار پیوستن vodها به تلویزیون شدیم. چون مطمئن بودیم این وابستگی باعث تلاشی vodها می‌شود. اما کرونا و تولیدات دو پلتفورم اصلی که باعث ایجاد اشتغال برای اعضای خانه سینما شد به اضافه لزوم خارج نشدن خانواده‌ها از منزل و لزوم وجود سرگرمی باعث شد تا حمایت از پلتفورم‌ها را در برنامه منظور کنیم و گفتم این تصمیم شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی شبکه نمایش خانگی را از هم می‌پاشد و تلویزیون‌های ماهواره‌ای دوباره پا خواهند ‌گرفت.»

واکنش سایر سینماگران حاضر در نشست نیز به همین شکل بوده است. عبدالرضا منجزی نیز با اتکا به قانون اساسی و قوانین موضوعه، این اقدام را با استدلال حقوقی زیر سوال برد. پژمان بازغی هم طی سخنانی پیش بینی کرد که جمعی از اهالی سینما و بازیگران بیکار می‌شوند. موسوی از همراهی وزارت ارشاد با مصوبه خبر داده و گفته است: «به هر حال در جلسه متوجه شدم که قائم مقام وزیر هم این مصوبه را پذیرفته و می‌گوید که هفته‌ای چند بار با رئیس ساترا گفت وگو دارد. از فرصت استفاده کردم و گفتم پیشنهاد داده بودید که هیات نظارتی همچون هیات نظارت بر مطبوعات جانشین ساترا شود. خب، چرا این پیشنهاد را که باعث حذف ممیزی قبل از تولید همانند مطبوعات می‌شود، برای سینما اجرایی نمی‌کنید.»

نکته دیگری که در این نشست مطرح شده و تاکنون رسانه‌ای نشده بود، تنظیم قوانین تازه برای ساخت و نمایش فیلم است که پیش از این همواره توسط مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران تصویب می‌شد و حالا ظاهراً بحث آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. در این نشست از دبیر شورا درخواست می‌شود، رویه مشابهی درباره قانون پروانه فیلمسازی و پروانه نمایش طی نشود که به گفته موسوی، خسروپناه پذیرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
تنها برتری نمایش خانگی این بود که سانسور های مسخره صدا وسیما رو نداشت اگه اونجا هم مثل صداو سیما بشه مردم دوباره سمت ماهواره میرن و نمایش خانگی مخاطبان خودش رو از دست میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
همین شبکه خانگی شرم و حیا رو از ایران برد
اگر کسی صدا و سیما میخواست پول نت نمیداد شبکه خانگی ببینه
نظارت صدا و سیما بر شبکه خانگی به معنی سانسور همه گیر است و مرگ شبکه خانگی است .

نه به سانسورهای امنیتی - سیاسی- فرهنگی
چون هیچ جا خبری نیست اینجا میگم اگه وزیر آموزش و پرورش از سفر حج تشریف آوردن لطف کنن تکلیف امتحانات نهایی دوازدهم را مشخص کنن.چرا نمرات رو اعلام نمیکنن تکلیف چیه ؟
واقعا که ادم تلوزیون ترکیه میبینه هر روز یک سریال یک فیلم اینقدر تنوع صدا سیما ایران نگاه میکنی یک تعداد فیلم ها ی هزار بار تکراری قدیمی رنگ ورو رفته واقعا تاسف انگیز خوب وقتی هیچی برای ارایه ندارید نگید چرا ملت میرن سمت ماهواره و چیرهای دیگه نه چهار تا مجری قوی و‌خوب نه چهار تا فیلم جدید و بروز فکر کردید چجوری جوان کشورتون جذب فرهنگ و مملکت کنید نه واقعا نمره ثدغا سیما صفر هست
تجربه نشون داده این گروه هایی که دولت باهاشون جلسه میگذاره در کلیه موارد گروه های گزینش شده هستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی