«محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد

در این نشست، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای کابینه نیز در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴ 20 June 2023

آغاز جلسه علنی مجلس ّبرای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی

تابناک _ امروز نمایندگان مجلس صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند. نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز و موارد کاری آن به شرح زیر اعلام شد؛

بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رای اعتماد

گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد آلودگی هوا

بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

در این نشست، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در نشست علنی بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور یافتند.

احمد نادری، عضو هیات رییسه مجلس در آغاز جلسه بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تشریح روند برگزاری این جلسه بیان کرد: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صحبت کند؛ اما با توجه به عدم تشریف فرمایی ایشان از این بخش عبور می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ابتدا سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه خواهد کرد. سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر یک پانزده دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند و در پایان نیز وزیر پیشنهادی، سی دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

«محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۶

با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد.

نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با 198 رأی موافق،  40 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع  248 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.

پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود.

نیکبخت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود جهت تصدی وزارت جهاد کشاورزی:من و همکارانم برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه داریم
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۲۲

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دارد، گفت: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد.

محمدعلی نیکبخت در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت: با عنایت به فرصت اندک در اختیار و گستردگی موضوعات بخش کشاورزی و با توجه به اینکه در آستانه آغاز بررسی برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، برنامه‌های خود را بر اساس 4 جهت‌گیری اصلی تقدیم حضور شما نمایندگان می‌کنم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: ابتدا اینکه جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، دوم؛ رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور با تأکید بر 3 اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت و ارتقاء سطح معیشت بهره‌برداران، حفظ منابع پایه، سوم؛ توسعه متوازن تمامی اجزای زنجیره ارزش با تأکید بر تکمیل زنجیره‌های ارزشی ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی، به حداقل رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی.

وی افزود: چهارمین جهت‌گیری عبارت است از ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان و رشد تولید است که بر این اصول تأکید دارم، اول آن که در تمامی ارکان بخش کشاورزی به غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا شویم، دوم آن که به روزترین فناوری بومی و تجربه شده کشور و جهان را وارد زنجیره‌ها کنیم و اما در خصوص جهت‌گیری دوم یعنی رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور باید بگویم خواهران و برادران عزیز سال‌هاست که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خودکفایی محصولات اساسی توصیه‌های جدی می‌فرمایند اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی است.  

نیکبخت افزود: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد ضمن آن که فقط در همین 6 سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم 25 درصد، برنج 22 درصد، شکر 54 درصد و جو 31 درصد است و به عبارتی گاهی خودکفا و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ایم و شرمنده‌ام که بگویم در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌‌ای کمتر از 10 درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌های رایج گذشته امکان‌پذیر نیست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ایران نیاز به یک بازنگری عمیق و طرح تحول‌زا دارد، مطرح کرد: من و همکارانم برای خودکفایی در محصولات اساسی برنامه داریم و جهت اطمینان خاطر شما بزرگواران نظرتان را به یک الی دو عدد از این برنامه‌ها جلب می‌کنم، به عنوان مثال خلأ عملکرد گندم در آبی و دیم به ترتیب 5 و 1.5 تن است، این یعنی امکان دستیابی به 16 میلیون تن گندم.

ادامه دارد

عسکری در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛نیکبخت کارشناس تمام عیار حوزه کشاورزی است
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۳

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده و بر کار خود اشراف دارد، گفت: ایشان کارشناس تمام عیار حوزه کشاورزی است و می تواند در حوزه ماموریتی و اجرای منویات رهبری و مطالبات مردم موفق باشد.

محمدجواد عسکری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در موافقت با برنامه های وی گفت: کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است؛ این بخش دارای 4 و نیم میلیون بهره بردار است و 25 درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند و با کمترین سرمایه گذاری 3 برابر صنعت بازدهی دارد و 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید کسی آن را اداره کند که تلفیقی از دانش آکادمی و اجرا داشته باشد و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم ادامه داد: خوشبختانه آقای نیکبخت کار خود را از کشاورزی شروع کرده و در واقع با مشکلات و کمبودها آشنایی دارد و کارشناس تمام عیار این حوزه است؛ ایشان فردی صالح است و از نگاه اقتصادی، سالم است و بر کار اشراف و در وزارتخانه مقبولیت دارد. ضمناً در حوزه ستادی و پایین دستی کار کرده است و طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم یادآور شد: ایشان می تواند در حوزه ماموریتی و اجرای منویات رهبری و مطالبات مردم موفق باشد و آشنایی کامل با بخش کشاورزی دارد و همچنین نظرات و راهکارهای او می تواند گرهگشا باشد.

عسکری ادامه داد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان، مسائل و مشکلات کشاورزی را با جدیت دنبال کند و ما از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می تواند در مهار تورم تاثیرگذار باشد. البته مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را باید در دستور کار قرار داده، زیرا فساد در این وزارتخانه نهادینه شده و ما در این مسیر همراهی لازم را خواهیم داشت.

وی بر ضرورت جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه، استمهال وام کشاورزان، مدیریت آب و خاک، پرداخت مطالبات گندم کاران، سنددار شدن زمین های کشاورزی، اجرای احکام برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

یوسفی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:توجه به تشکل‌های مردمی بخش کشاورزی در برنامه‌های نیکبخت وجود دارد
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۲

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: در برنامه‌های آقای نیکبخت توجه به تشکل‌های واقعی هم در تولید و هم در توزبع محصولات کشاورزی مدنظر قرار گرفته است.

مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نیکبخت فردی است که از سال 62 وارد جهاد سازندگی شده و از یک استان ولایتمدار همچون سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده است لذا این افتخاری است که ان‌شاء الله به فرمایش مقام معظم رهبری هرگاه هر مدیریتی با الگوی جهادی پیش رفت، بهره‌وری آن برای مردم بیشتر بوده است و هرجا از این تفکر فاصله گرفتیم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای نیکبخت 35 سال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس، پله به پله فعالیت خود را آغاز کرده و با سفارش این و آن ارتقاء پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه اراضی کشور در بخش کشاورزی 18 میلیون هکتار است، تأکید کرد: تنها 8 میلیون از این 18 میلیون هکتار زیر کشت می‌رود یعنی دو میلیون کشت آبی و 6 میلیون کشت دیم داریم بنابراین این قابلیت وجود دارد که سهم بخش کشاورزی که در حال حاضر در تولید ناخالص ما کمتر از 5 درصد است را به 8  الی 10 درصد افزایش دهیم.

یوسفی با بیان اینکه باید کشاورزی نوین و مکانیزه را در کشور توسعه دهیم، ادامه داد: همچنین ما باید فرآوری در بخش کشاورزی را ارتقاء دهیم چرا که متأسفانه ما در بخش کشاورزی بهره‌وری پایینی داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی گفت: با سوء مدیریت‌ها بخشی از کشور را به کویر تبدیل کرده‌ایم لذا این موارد نکاتی است که با توجه به بخش کشاورزی و با استفاده از ظرفیت متخصصین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور به بخش کشاورزی گره خورده است، تأکید کرد: امنیت غذایی کشور به حفظ زمین‌های حاصلخیز کشور و ارتقاء بخش مکانیزه کشاورزی گره خورده است لذا باید در این بخش از تشکل‌های مردمی به درستی استفاده کنیم.

یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار تشکل مردمی کشاورزی در روستاها و در اقصی نقاط کشور وجود دارد، بیان کرد: در گذشته ما در استان‌ها و مناطق محروم مراکز ترویج داشتیم لذا با نگاه بر اینکه جهاد کشاورزی به یک وزارتخانه تبدیل شود، کم کم اینگونه تشکل‌ها کمرنگ شدند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  الگوی کشت یکی از اقداماتی که در دولت فعلی کلید خورده است، بیان کرد: این موارد باید با همکاری سازمان محیط زیست و دولت عملیاتی شود لذا این موارد به واقع اقتصاد را بر محور توانمندی‌های منطقه‌ای بنا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های آقای نیکبخت توجه به تشکل‌های واقعی هم در تولید و هم در توزیع محضولات مدنظر قرار گرفته است. البته یکی از دغدغه‌های کشاورزان این بوده که محصولات باغی – زراعی آنها به دست دلالان افتاده و آنها این محصولات را 5 الی 10 برابر بالاتر به فروش می‌رسانند که راهکار جلوگیری از این موضوع در برنامه‌های آقای نیکبخت وجود دارد.

یوسفی با بیان اینکه سن کشاورزی در ایران به 55 سال رسیده است، تأکید کرد: این مهم بدین معناست که جایگزینی جوانان در این بخش دیده نمی‌شود.

پایان پیام

پاک فطرت در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:زمین خواری ها فرصت گسترش کلانشهرها را گرفته است/ تاکنون از پتانسیل مرکز تحقیقات وزارتخانه استفاده نشده است
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۱

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: دست درازی به زمین های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها مانند کوه خواری و زمین خواری زیاد شده به گونه ای که کلانشهرها نمی توانند توسعه و گسترش پیدا کنند.

علیرضا پاک فطرت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه های وی گفت: از اینکه شما وزیری خواهید بود که از بدنه وزارتخانه آمده اید و از منطقه ای محروم مدیریت گرفته اید و رشته ای مرتبط با پست مدیریتی خود دارید، بسیار خوشحالم. از رئیس جمهور تشکر می کنم و امیدوارم در انتخاب سایر وزرا نیز اینگونه اقدام کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم ادامه داد: حداقل 35 درصد اشتغال کشور در این بخش است و با توجه به اینکه امنیت غذایی برای کشوری مانند ایران که دشمنان زیادی دارد، مهم است و کشورهایی که تولید عمده داشته اند، دچار جنگ بوده و این موضوع امنیت غذایی کشورها را تهدید می کند، وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه با سلامت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، افزود: نیامده ایم صحبت هایی کنیم که از اخلاق دور باشد، اما به این سوالات پاسخ دهید؛ مقام معظم رهبری در بیانات فروردین ماه خود فرمودند مدیران باید تحول ایجاد کنند، تحول یعنی نقاط ضعف را شناسایی و آنها را به قدرت تبدیل کنند. نقاط ضعف وزارتخانه شما چیست؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نظر شما نسبت به شرکت ها و تعاونی های کوچک چیست؟ قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از 25 درصد اقتصاد کشور از این بخش باشد، در صورتی که در حال حاضر این میزان حدود 4 درصد است. شما در سازمان تعاون روستایی مسئولیت داشته اید، برای تقویت این تعاونی ها چه برنامه ای دارید؟

پاک فطرت با تاکید بر اینکه کشاورزان و دامداران اکثراً از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی ناراضی هستند، برای رضایتمندی کشاورزان و تولیدکنندگان چه برنامه ای دارید؟ متاسفانه در برنامه های شما موردی ندیدم، عنوان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی حیف و میل زیاد است و این وزارتخانه فربه شده است. چگونه می خواهید انضباط مالی و صرفه جویی را در این وزارتخانه حاکم کنید؟

وی عنوان کرد: در حوزه رشد اقتصادی برای سال جاری رشد اقتصادی کشور 8 درصد مدنظر قرار گرفته شده که 3 درصد آن مربوط به افزایش بهره وری است. با توجه به پایین بودن بهره وری در وزارتخانه شما، چگونه می خواهید آن را افزایش دهید؟ برنامه شما در انتخاب معاون و مدیران این وزارتخانه چیست؟ آیا به مدیران ریسک گرا فرصت رشد می دهید یا اینکه با روال فعلی وزارتخانه را اداره می کنید؟

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم گفت: آیا قول می دهید امنیت غذایی کشور را تامین کنید؟ آیا می توانید بازار میوه، تخم مرغ، سبزی و صیفی و گوشت را کنترل کنید تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود؟ آیا می توانید قدرت پیش بینی برنامه ریزی داشته باشید به صورتی که یکباره کالایی که تولید وزارتخانه شما است، نایاب نشود و شما مجبور نشوید بدون برنامه از خارج کالا وارد کنید، در این صورت کشاورز و دامدار نابود نمی شوند؟

پاک فطرت ادامه داد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی 2 هزار عضو هیات علمی دارد، به نظر می رسد تابحال از این پتانسیل استفاده نکرده اید، زیرا اگر چنین اتفاقی صورت می گرفت، وضعیت اینگونه پیش نمی رفت. ارتباط شما و معاونان شما در آینده با این مرکز چگونه خواهد بود؟

وی با تاکید بر اینکه دست درازی به زمین های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها مانند کوه خواری و زمین خواری زیاد شده به گونه ای که کلانشهرها نمی توانند توسعه و گسترش پیدا کنند. برنامه شما برای تقویت و حفظ و حراست از ادارات منابع طبیعی چیست؟ عنوان کرد: آیا برنامه ای برای حفظ و حراست از جنگل ها خصوصاً جنگل های زاگرس که هر جنوب ایران قرار دارند، چیست؟ بیش از 2 میلیون هکتار جنگل در جنوب که اکثراً بلوط هستند، در حال از بین رفتن است، اگر این جنگل ها از بین بروند حداقل استان های جنوبی غیرقابل سکونت می شوند. برنامه شما برای حفظ این جنگل ها چیست؟ اصلا از این جنگل ها بازدیدی تاکنون داشته اید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه زنجیره تولید محصولات کشاورزی در کشور ناقص است، صنایع تبدیل چه جایگاهی در برنامه های شما دارند؟ ادامه داد: 80 درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می شود، چه برنامه ای برای آبیاری نوین با توجه به اینکه کشور هر روز به سمت خشکسالی پیش می رود، دارید؟ خرد شد اراضی متاسفانه بلای جان امنیت غذایی شده، چه برنامه ای برای تجمیع این اراضی دارید؟

پاک فطرت عنوان کرد: واردات محصولات کشاورزی متاسفانه انحصاری شده و در دست عده ای خاص است، چگونه می خواهید آن را به عدالت برسانید، تا محصولات ارزانتر به دست مصرف کنندگان برسد.

ویس کرمی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی براساس نوستالژی جهاد سازندگی صورت گرفته است/برنامه های وی خالی از ایده های خلاق است
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۱

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی براساس نوستالژی جهاد سازندگی صورت گرفته است، برنامه های وی را خالی از ایده های خلاق و تحصیلاتش را غیرمرتبط با این حوزه دانست.

مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با انتخاب وی به عنوان وزیر، ضمن احترام به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: چرا دولت محترم آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری در آخرین روزها وزرای پیشنهادی را معرفی می کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی مانند آقای مهندس نیکبخت لااقل یکسال است معاون وزیر و سال ها است که در جهاد کشاورزی مشغول به خدمت است و به راستی علل و عوامل این کندی انتخاب به کجا برمی گردد.

وی تصریح کرد: 2- جناب اقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یعنی دانشجوی دکتری هستند، سوالی که ذهن بنده را به خود مشغول می کند این است آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از میان این همه اساتید و محققان و نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشد که دولت محترم از میان آنان انتخاب کند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: 3- خدمت در مناطق محروم یک توفیق الهی است و پیشبرد امور اجرایی هم یک موفقیت محسوب می شود اما به همان نسبت توقف در یک منطقه محروم می تواند یک مدیر را از علم نوین کشاورزی دور کند و به یک نیروی اجرایی عملیاتی تبدیل کند در حالی که وزیر کسی است که باید برای نجات و هدایت و ارتقاء یک وزارت صاحب ایده باشد سپس برای پیاده کردن ایده های خود از معاونان و مدیران چینش کند و انتخاب نماید.

وی افزود: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد، شاید معاونت اجرایی ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سابقه کاری ایشان داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر بنا بر این است که یک نفر یک صاحب سبک و مکتب و ایده در کشاورزی نباشد و به عنوان وزیر انتخاب شود و معاون تخصصی به او خط بدهد پس این همه تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی چه معنایی دارد. به گمان بنده انتخاب ایشان براساس نوستالژی جهاد سازندگی صورت گرفته است و وزیر قبلی جهاد کشاورزی هم با همین ایده انتخاب شد و این تجربه نامطمئن در مورد وزیر پیشنهادی جدید در حال تکرار است.

وی افزود: واقعا تصور یک وزیر که تحصیلات کلاسیک از هیچ کدام از رشته های وزارت عریض و طویل از قبیل کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی ندارد و گویای تحصیلات ایشان در علوم انسانی است چیست؟ و از ایشان انتظار چه تحولی در وزارت جهاد کشاورزی می رود؟

ویس کرمی خاطرنشان کرد: نهاده های دامی با سموم هم از صنف علوم تجربی هستند و بدون فهم تجربی از آبخیزداری و آبخوان داری، ژنتیک گیاهی، خلق ایده جدید و در انداختن پرده ای نو بسیار دور از دسترس می نماید. جنگل های زاگرس در سال 6 میلیارد مترمکعب آب ذخیره می کند و اصولا در برنامه پیشنهادی جناب آقای نیکبخت دیده نشده اند. گیاهان دارویی از ثروت های خدادادی است که می تواند با حمایت شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده چشمگیری برای کشور داشته باشد که در برنامه وی کمرنگ است.

وی افزود: برنامه پیشنهادی برای شیلات و تولید ماهی و سایر آبزیان که دارای ارزش افزوده زیادی است در برنامه ایشان مشاهده نمی شود. ای کاش راهکار کنترل بازار گوشت و مرغ و ماهی را به صورت قابل ارزیابی ارائه می فرمودید.

ویس کرمی گفت: تجارب ارزشمند جناب آقای نیکبخت در حیطه اقتصاد کشاورزی و اجرای پروژه ها است ولی وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند کشتی طوفان زده جهاد کشاورزی را مدیریت و سرمنزل مقصود برساند و این یعنی باید کسی وزیر شود که با ایده جدید مورد تائید کارشناسان خبره پا به میدان گذاشته باشد.

بسطامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:رفع مشکلات کمبود کالای اساسی اولویت برنامه وزیر پیشنهادی است
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۹:۳۸

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی از جمله مروجان گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده، گفت: وی در برنامه‌های خود به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تأمین امنیت غذایی و رفع مشکل کمبود کالاهای اساسی تأکید کرده است.

علی اکبر بسطامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد سازندگی به جهادگران و مروجان گفتمان خدمت بی‌منت گفت: امیدوارم به پاس زحمات سنگرداران بی‌سنگر در دوران خوف و خطر که امروز یکی از همان سنگرداران که دوره‌های سخت نظام را در کنار رزمندگان فتح‌الفتوح جبهه‌ها را رقم زدند، در اینجا حضور دارد، بتوانیم حرمت حریم فرزندان امامین انقلاب را پاس بداریم.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیکبخت مرد روزهای سخت جمهوری اسلامی بوده و از پیروان مکتب امامین انقلاب بوده و مردی است که در کنار همرزمانش، مروج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم است. وی شخصیتی انقلابی، ولایتمدار و عالم به مسائل اجرایی کشور است. ایشان تجربه کاری در سطوح مختلف را دارد و از سربازی به سرداری می‌رسند. نیکبخت یار غار آنهایی است که صاحبان اصلی انقلاب نام گرفته‌اند که به تعبیر شهید بهشتی نظام اسلامی باید در خدمت کسانی باشد که نه زبان شکایت دارند و نه زبان تشکر.

وی اضافه کرد: از رئیس جمهور و هیأت دولت برای انتخاب نیکبخت و نگاه جامع جهادی که به همه نقاط کشور دارند و از سیستان و بلوچستان فردی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. مخالفان ایشان همگان دغدغه‌مند بوده و مخالفتی با برنامه‌های آقای نیکبخت نداشته‌اند.

بسطامی با تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم فرمودند که مهمترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب‌پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهمترین مشکل مردم کمبود کالاهای اساسی است که همه مشکلات آن در وزارت جهاد کشاورزی تورم پیدا کرده است که امیدواریم با برنامه‌های وزیر پیشنهادی و دست جهادگران این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی در حوزه تأمین امنیت غذایی مردم است، عنوان کرد: مشکل آب شرب و کشاورزی از مهمترین مشکلات کشور بوده که آقای نیکبخت در برنامه‌های خود به حوزه آبخیزداری و آبخوان داری توجه ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به تأکید وزیر پیشنهادی در برنامه خود به زنجیره ارزش تولید گفت: این امر همواره مورد غفلت قرار گرفته است که امیدواریم با تدبیر وی صنعت کشاورزی به مسیری هدایت شود که منجر به استقلال در حوزه‌های مختلف شود.

بسطامی به برنامه‌های نیکبخت در حوزه تجهیز منابع تبدیلی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و نمایندگان اشاره کرد و افزود: تأکید به این حوزه جزء برنامه‌های اصلی وی بوده و به آن با جدیت پرداخته شده است. همچنین موضوع اصلاح الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی به عنوان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن دست و پنجه نرم می کردیم و برنامه‌های گذشته مبتنی بر سند آمایش سرزمینی نبوده است و زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد که امیدواریم با تدبیر آقای نیکبخت این مهم محقق شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید تقاضامحور مبتنی بر کشت قراردادی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی افزود: دامداران، کشاورزان به دلیل نداشتن امنیت فروش محصولات خود در چند سال اخیر با مشکلات جدی مواجه شدند و امروز برنامه‌های آقای نیکبخت به این چالش عظیم که در گذشته برای کشاورزان ایجاد شده پرداخته است که امیدواریم به نحو احسن رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به کمیسیون رفع تداخل اراضی تصریح کرد: در روستاها افرادی که در زمین‌های آبا و اجدادی خود زندگی می‌کردند در گذشته با مشکلاتی مواجه شدند، در همین راستا وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود به تشکیل کمیته رفع تداخل اراضی اشاره کرده که جزء برنامه‌های اصلی وی برای رفع این مشکل است.

بسطامی با بیان اینکه نیکبخت در برنامه‌های خود به ظرفیت بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته است، عنوان کرد: هرچقدر از تصدی‌گری دولت کم کرده و به مردم روی بیاوریم و اقتصاد را مردم محور کنیم، برآیند نهایی به نفع مردم خواهد بود. همچنین از برنامه‌های دیگر وی توجه به عشایر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: وزیر پیشنهادی در جلسات متعدد قول دادند که در مجموعه خود از نیروهای ارزشی، توانمند ، کارآمد و باتجربه این وزارتخانه استفاده کند. مشارکت آقای نیکبخت در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی فعال سیاسی از دیگر برنامه‌های ایشان است.

وی در پایان گفت: بنده از زبان  آقای نیکبخت این شعر را می‌خوانم: نه از رومم، نه از اقوام چینم / دهاتی زاده ای چادر نشینم / ترک های عمیق زخم داس است / شیار دست های خوشه چینم/ اگر دستی مرا یاری رساند/ چه دنیای خوشی می‌آفرینم.

ذاکر در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:چالش های اساسی حوزه کشاورزی در برنامه های نیکبخت دیده نشده است
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۹:۲۱

نماینده مردم ارومیه با انتقاد از برنامه های ارائه شده نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: چالش های اساسی حوزه کشاورزی در برنامه های نیکبخت دیده نشده است.

سید سلمان ذاکر در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه های وی گفت: ایشان دارای ویژگی های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون رفت از چالش ها و مشکلات است، اما در برنامه های ایشان به چالش خرد شدن زمین های کشاورزی توجهی نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم ادامه داد: آیا شما می خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست های وزرای قبل است؟ در این رابطه باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تامین زیرساخت های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی مدنظر قرار می گرفت.

وی افزود: نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه ها واگذار شده؛ کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده های دامی و گندم در برنامه های وزیر پیشنهادی وجود ندارد و در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و 40 همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متاسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده؛ شما تاکید داشتید که می خواهید کشاورزی را مردمی سازی کنید، اما متاسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آنها توجهی نشده و همچنین آبیاری قطره ای نیز مدنظر قرار نگرفته است.

حمزه شلمزاری در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛نیکبخت مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای کاهش مشکلات دارد
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۹:۲۱

نماینده مردم اردل در مجلس گفت: پس از استماع گزارش های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس متوجه شدیم وی مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای کاهش این مشکلات دارد.

قدرت الله حمزه شلمزاری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با انتخاب وی به عنوان وزیر، گفت: یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده اند شخص موفقی در پست های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است لذا مشکلات این حوزه را درک می کند.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی از ویژگی های محمدعلی نیکبخت اشاره کرد و افزود: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه های وی است. همچنین اصلاح و یکپارچه سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه های ایشان افزود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی کاری ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

شلمزاری مطرح کرد: آقای نیکبخت هم معتقد است و هم متخصص و ما نمایندگان با استماع گزارش های وی در مجلس متوجه شدیم مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای حل این مشکلات دارد. ضمن آنکه تعامل وی با مجلس در گذشته زبانزد عام و خاص است. به همین منظور امیدوارم همکاران همت کنند تا آقای نیکبخت به بدنه وزارت جهاد کشاورزی اضافه شود تا شاهد کاهش مشکلات در این حوزه باشیم.

عیسی زاده در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:تولید دام کشور متناسب با نرخ جمعیت نیست/ وزیر پیشنهادی باید راهکاری را جهت تشویق کشاورزان پیرو تولید گندم ارائه دهد
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۹:۲۰

نماینده مردم میاندواب در مجلس با اشاره به کمبود دام در کشور با در نظر گرفتن نرخ جمعیت فعلی گفت: میزان دریافت پروتئین در بسیاری از کشورها فاصله زیادی با دریافت پروتئین در کشور ما دارد لذا وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید توضیح دهد که در این زمینه چه برنامه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد.

مهدی عیسی زاده در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ما امروز فردی را برای تصدی بر وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌کنیم که با مردم روبرو است و تصمیمات وی بر سفره مردم تأثیرگذار است بنابراین باید گفت این وزارتخانه، وزارتخانه مهمی قلمداد می‌شود.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نیکبخت ما امروز با خشکسالی مزارع مردم مواجه هستیم و باید در زمینه مایحتاج مردم به خودکفایی برسیم لذا شما باید امروز توضیح دهید که در زمینه خشسکالی آبی چه اقداماتی را مدنظر قرار خواهید داد.

وی با اشاره به کمبود دام در کشور با در نظر گرفتن نرخ جمعیت فعلی بیان کرد: میزان دریافت پروتئین در بسیاری از کشورها فاصله زیادی با دریافت پروتئین در کشور ما دارد لذا وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید توضیح دهد که در این زمینه چه برنامه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد.

عیسی زاده تصریح کرد: همچنین قیمت خرید تضمینی گندم در حال حاضر پایین بوده و باید مشخص شود آقای نیکبخت برای تشویق کشاورزان جهت کاشت گندم چه برنامه‌ای خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همچنین تحقیقات کشاورزی کشور متأسفانه کاربردی نیست و اثرات این موضوع در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود لذا انتظار این است بخش دانش بنیان به بخش کشاورزی اضافه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: آقای نیکبخت در برنامه‌های شما در زمینه خودکفایی جو، ذرت و سویا موضوعات به خوبی مطرح نشده است، این در حالی است که ما در حال حاضر 7 میلیون تن جو و 12 میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به موضوع خودکفایی در تولید گوشت در کشور ادامه داد: در حال حاضر ما از 24 کشور گوشت وارد می‌کنیم و باید برای تأمین منابع پروتئینی تصمیمات درستی گرفته شود. امیدواریم آقای نیکبخت که از کف وزارت جهاد کشاورزی برای تصدی این وزارتخانه معرفی شده بتواند مشکلات این بخش را به درستی برطرف کند.

گزارش کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی پیرامون برنامه های محمدعلی نیکبخت
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۹:۰۳

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گزارش این کمیسیون پیرامون صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

علیرضا نظری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به شرح زیر قرائت کرد:

بدون تردید، وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی در تأمین پایدار امنیت غذایی کشور است که اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن مستقیما به استقلال ملی، رفاه اجتماعی و حیات اقتصادی جامعه گره خورده است. همانگونه که بارها توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مورد تأکید قرار گرفته؛ بخش کشاورزی یکی از محورهای اصلی و اساسی توسعه کشور و از پایه‌های مهم اقتدار سیاسی و اقتصادی نظام است، بنابراین انتخاب فردی توانمند و شایسته بعنوان وزیر جهاد کشاورزی که در عین شناخت زوایای بسیار حساس و اثرگذار این بخش، از کارنامه قابل‌قبولی در عرصه مدیریت اجرایی کشاورزی و توسعه روستایی برخوردار باشد، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس و بویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بوده‌ و خواهدبود. در این راستا بالغ بر یکصد مکاتبه مستقیم توسط کمیسیون در طول یکسال گذشته با روسای محترم قوا و وزرای محترم در ارتباط با مسائل مبتلابه کشاورزی و امنیت غذایی کشور، دلیلی متقن بر اهمیت و حساسیت سیاست‌گذاری و حاکمیت قانون در این شاخه بسیار زیربنایی از مدیریت کلان کشور است.

لذا در اجرای ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون از نشست با وزیر محترم پیشنهادی جناب آقای نیکبخت در مورخ  28/  03/ 1402، به استحضار نمایندگان محترم ملت شریف ایران می رسد.

شرح استعلامات:(مدرک و سابقه ایثارگری)

اطلاعات درج شده در خصوص مدرک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی در برنامه ایشان به شرح ذیل است.

ایشان دانش آموخته رشته مدیریت از دانشگاه شیراز و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد کشاورزی در قالب آموزش های آزاد دانشگاه زابل بعنوان دانشپذیر آزاد گذرانده است.

شایان ذکر است طی نامه شماره 22255 مورخ  23/  03/ 1403 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدارک ایشان مورد تائید قرار گرفت.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

طی جلسات برگزار شده با وزیر محترم پیشنهادی، ایشان بر مواردی همچون تعامل حداکثری با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه خواری، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی و همسویی در نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری، استفاده حداکثری از نظرات متخصصان و پیشکسوتان بویژه جهادگران، واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه را از اولویت های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر محترم پیشنهادی با معیارهای عمومی مقرر، نشان می‌دهد که با توجه به آنکه ایشان در خلال برنامه، توضیحات

جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مطرح نموده‌اند، می‌توان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجش‌پذیری و سایر ویژگی‌ها در حد مطلوبی ارزیابی نمود.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت محترم نظارت مجلس شورای اسلامی،

 45 درصد از برنامه های وزیر محترم پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و 50 درصد موارد نیز همسو است.

همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

همانطور که به استحضار رسید برنامه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی با عنوان «امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان، روستای نوآور و رشد تولید» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای محترم کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به اینکه وزیر پیشنهادی فردی جهادی و عمل گرا و دارای بینش نظری و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی است، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت طلب و فساد ستیز، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، با انگیزه و متکی به توانایی ملی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی نمودند.

نتیجه‌گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر محترم پیشنهادی در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی جناب آقای محمد علی نیکبخت در زمینه های متعدد اجرایی همچون مدیر جهاد سازندگی شهرستانهای دلگان، نیک شهر، چابهار و زابل، عضویت در شورای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای عالی پول، عضویت در ستاد تنظیم بازار کالای کشور، عضویت در کمیته اقتصادی هیات دولت، مجری طرح های ویژه ریاست جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای سیاست گزاری سازمان توسعه و تجارت ایران، عضویت در هیات امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور، مجری پروژه انتقال آب به اراضی دشت سیستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران.در نهایت کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت جهاد کشاورزی تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در پایان کمیسیون انتظار دارد وزیر محترم پیشنهادی در فرایند کسب رأی اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامه های خود در محورهای زیر ارائه نموده و نسبت به اجرایی شدن آنها اهتمام جدی نماید. انتظار می رود، ارائه برنامه ها مبتنی بر اهداف کمی در بازه های زمانی مشخص به نحوی که سازوکارها و شیوه های دستیابی به اهداف کمی نیز در آن مشخص باشد.

احیاء مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه های فساد در آن به‌خصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری‌ اراضی؛

اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی با هدف حداکثرسازی همکاری‌ها و تعاملات بین‌بخشی و شبکه‌سازی افقی و برنامه ریزی از پایین به بالا؛

واگذاری کلیه امور تصدی‌گرانه به بخش خصوصی و تعاونی ها طی فرآیند شفاف با اولویت تشکل‌های فراگیر کشاورزان، روستائیان و عشایر؛

اصلاح و یکپارچگی ساختار شرکت‌های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آنها از شرکت‌های واردات‌محور به شرکت‌های توسعه‌ای؛

اجرای طرح 550 هزارهکتاری دشت خوزستان و ایلام و طرح 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچسان با هدف تولید و تبدیل این مناطق این طرح به قطبهای خودکفایی دانش بنیان در محصولات اساسی؛

تقویت و نوسازی نظام های بهره برداری به خصوص شرکت های تعاونی و تهیه پیش نویس اصلاح قوانین مربوطه؛

اجرای وظایف قانونی وزارتخانه در حوزه توسعه روستایی و بهبود امور عشایر؛

فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای استفاده از توان جوانان انقلابی و متخصص برای تحول جهادی در اقتصاد روستا و مناطق عشایری؛

استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ایجاد یکپارچگی در تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حذف موازی‌کاری‌های مربوطه در قالب نظام ملی نوآوری کشاورزی؛

افزایش پوشش بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و کشاورزان از طریق توسعه کشاورزی قراردادی و تشکل‌ها؛

توجه به تکمیل و ساخت پروژه راههای روستایی، ایمن سازی و قطبهای گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری؛

پیگیری اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای زیربخش های کشاورزی؛

برنامه ریزی درخصوص توسعه و نوسازی لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به ویژه حمل سرد  به منظور ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری به کشور؛

توجه جدی به گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی؛

درجه بندی اراضی کشاورزی کشور و برقراری ممنوعیت مطلق تغییر کاربری اراضی حاصلخیز و     یکپارچه؛

راه اندازی بانک زمین و اجرای طرح های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی؛

گسترش، تجهیز و توسعه تقویت جایگاه هواشناسی کشاورزی(Agrometerology)؛

استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛

راه اندازی قطب های تولید دانش بنیان و یکپارچه محصولات اساسی در کشور با محوریت اراضی کشاورزی حاصلخیز حداقل به تعداد 10 مورد؛

راه اندازی بندر شهر شیلاتی در 5 نقطه در سواحل کشور بر پایه شیلات؛

توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو(Cargo جهت حمل محصولات کشاورزی؛

تلاش در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بین المللی و بازآفرینی کانون(هاب) های لجستیک منطقه ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا، به منظور بهره برداری سریع از سرمایه گذاری راکد در این طرحها؛

ارتقاء سطح ایمنی غذایی در محصولات کشاورزی و کاهش باقیمانده های سموم آفت کش و نیترات در محصولات مذکور؛

اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با محوریت استفاده از الگوهای نوین تامین مالی؛

حذف استعلامات غیرضرور و بهبود فضای سرمایه‌گذاری در بخش و مناطق روستایی و عشایری؛

اجرای طرح مدیریت پایدار، اجتماع‌محور، صادرات‌گرا و دانش‌بنیان منابع طبیعی در کشور؛

تدوین شاخص‌های توسعه همه‌جانبه مناطق و ارزیابی آن‌ها و پایش شکاف شهری-روستایی بر مبنای داده‌های مرکز آمار ایران؛

مولدسازی ابنیه عمومی و خصوصی راکد در مناطق و جلب مشارکت مالی بخش خصوصی، خیرین و مؤسسات عام‌المنفعه برای اجرای طرح‌های روستایی و عشایری؛

ارتقاء توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری به‌ویژه در زمینه توسعه کسب‌وکارهای خانگی، کشاورزی خانوادگی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی با رعایت سند توسعه فرهنگی مناطق؛

محمدجواد عسکری

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست

لازم به ذکر است سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که نظر جمعی این کمیسیون در حمایت کامل از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است و از نمایندگان خواست تا به وی رأی اعتماد دهند

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۷
مجلس فعلی باندازه تمام دوران روحانی وزرای رییسی را رد صلاحیت کرده یا استیضاح و عزل کرده اند.
کی بود که می گفت این ها یک دست هستند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
لطفا مستند حرف بزنید!
اینها که هرچی دولت میگه، میگن به روی چشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
نکنه یادت رفته وزیر اسبق صمت با یک سال تاخیر استیضاح شده، آن هم به دلیل وتو کردن توسط شخص قالیباف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
بیشتر وزرا برکنار شدن توسط خود رییسی دروغ نگید خواهشا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
با وجود تشکیلات جلسه سران 3 قوه، مجلس هیچ کاره است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
2 سال از عمر این دولت گذشت. 2 سال دیگر هم به همین صورت خواهد گذشت. تا کی می خواهند جعبه خالی را کادویی پیچ کنند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
رئیسی و دولتش ضعیف ترین دولت و رکورد دار بالاترین نرخ تورم در تاریخ این مملکت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
ما که گفتیم مجلس میلی، چشم بسته رای اعتماد میده
حالا شما سعی کنید گنجیشک رو رنگ کنید و بجای قناری به مردم نشون بدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
مسئولانی که با رانت و سهمیه مدرک دانشگاهی و عناوین شغلی کسب کرده اند، دارای سواد و تجربه کافی برای مملکت داری نیستند. وضعیت کنونی این مملکت حاصل وجود چنین مسئولانی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
چرا رئیسی را به خاطر انبوه وعده های عملی نشده اش استیضاح نمی کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
مسئول دعوت کننده زاکانی به بلژیک تحت فشار افکار عمومی این کشور استعفا داد. وزیر خارجه بلژیک هم تحت فشار قرار گرفته تا استعفا دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
کشاورزی این مملکت نابود شده است. این آقا مثلاً می خواهد چه گلی به سر مردم بزند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
این بنده خدا که با سهمیه تازه به زور مدرک ارشد گرفته
یعنی مملکت اینقدر قحط الرجال شده
بشینید ببینید این وزیر چه گلی به سر مردم مظلوم ایران میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
به اصلاحات ارضی قبل از انقلاب ایراد می گرفتند و هنوز هم می گیرند! والله با این تغییر کاربری زمین های کشاورزی و پیتزا خور کردن کشاورزانی که زمانی با آرد گندم خودشان نان می پختند، به مسئولان 44 سال اخیر این مملکت باید گفت ماشاالله!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
هیچ کس اندازه لاریجانی و روحانی و علی لاریجانی یک دست نبودن
مرغ چقدر گرون شده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
هر ماه یک عدد میشه خرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
دیگه قدرت خرید ندارم هرچه رو جایگزین میکنم ماه بعد همینجور گرونتر میشه داریم به فلاکت دچار میشیم بعد یک عمر زندگی ابرومندانه حالا باید شرمنده و مستاصل بشیم اخه چرا دارید اینجوری میکنید مگه مردم با شما چکار کردند ایا اسلام اینه
وحید
| United States of America |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
همییینه
گوشت کیلو چند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
هر دو ماه میشه یک کیلو خرید
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
بابا گوشتو ولش کن
سرعت قطار پیشرفتو ببین حالشو ببر
با این بازیهایی که با سرمایه مردم در بورس انجام می دهید هر اتفاقی بیافتد مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
پولت رو از بورس بکش بیرون، اینقدر بازی نخور
خودت دوست داری به اینها سود برسونی
۴ یا ۴.۳۰ صبح ملت باید بیدار شود ولی خادمان ملت ( اربابان ) ۹ صبح
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
حالا انتخابات داریم
بیخیال
مجلس میلی اراده و اختیاری نداره که بخواد رد صلاحیت بکنه
این آقا هم مثل دیگر وزیران کم تجربه دولت، رای اعتماد خواهد گرفت
وزیر کشاورزی چرا کشاورز نیست.
یه بیسواد کارنابلد میره یکی بدتر از خودش میاد جاش چون شاخص انتخابش ایراد داره
توی این کشور وزیر کیلویی چنده؟ حسن نشد حسین شد. برای ملت فرقی نمیکنه. چون ملت گشنه هستند.
این وزیرا هیچ مشکلی نمیتونند حل کنند.چون از شخص کاری ساختهدنیست.مثلا وزارت ارشاد ۴۵ سال بالاترین هزینه را از جیب مردم به اسم کار فرهنگی کرده.ولی همه از دین ونمار وروزه واخلاق و...تهی شدند.بقیه کارها هم همینطور.
خودكفايى در محصولات اساسى با اقليم خشک ايران سازگار نيست چه خوب بود وزير از خودكفايى و افزايش توليد در محصولاتى كه مزيت نسبى داريم برنامه ميداشت نه شعار استقلال و خودكفايى محصولات اساسى ميداد
وقتی مجلس و دولت هیچکاره اند فرقی میکنه غنائم چطور تقسیم بشه ؟!
درست شد دیگه. مشکلات حل شد. بگید اونایی که رفتند برگردند اونایی هم که می خواهند بروند وایسن.‌‌‌.....‌ کاخ سفید را گرفتیم رفت.‌‌!!!!!!
تک بیر
باید ببینیم در بازارهای جهانی واکنش قیمت مرغ به انتصاب ایشان به عنوان وزیر کشاورزی ایران چه چیز هست !!!!!!!!!!!
تجربه نشان داده با وزیر دار شدن یه وزارتخونه اوضاع بدتر میشه که بهتر نمیشه.
وزیر کشاورزی چیکارست؟؟؟مگر با عدم واردات از سویه عراق قیمت خیار و گوجه زیاد بالا نره وگرنه این به اصطلاح وزیر هیچ کاری نمیتونه بکنه.اینطورین مسولان مملکت ما!!!
چرا آقامیری که مدرک دکتری دامپزشکی ازدانشگاه تهران ودکتری تخصصی کشاورزی وشب وروز دراین مدت کوتاه سرپرست وزارت جهادکشاورزی فعال بود را رئیسی معرفی نکرد بعنوان وزیر به مجلس. این بنده خدا اهل سیستان وبلوچستان که فاقدکشاورزی وفاقدرتبه درتولید را دارابود آن استان شدوزیر. نماینده های گیلان ومازندران وگلستان خواب بودن قطب های کشاورزی نه جز مخالف بودن نه موافق...نماینده های بی آزار این سه استان کشاورزخیز چقدرخوب بودن امروز.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
آقای آقا میری از وزیر شدن آقای نیکبخت ناراحت شدی کامنت می گذاری ؟،
امیدوارم ایشان جواز ساخت یک اتاقک را به زمینهای کشاورزی کوچک بدهند. جهاد کشاورزی فقط دست به تخریب دارد. کشاورز بیچاره چه جرمی کرده زمینش کوچک است؟ به ویژه در مناطق کوهستانی که زمین کم پیدا میشه
گزینه اصلح هاشمی طبا
"وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دارد،"
همین جمله نشان از بی اطلاعی ایشان از وضعیت کشاورزی ایران دارد. در حالی که کشور با کم آبی و حتی بی آبی مواجه است، ایشان به سبک چهل سال اخر فقط شعار می دهد. هیچ اشاره ای به موضوع آب که اتفاقا بیشترین مصرف را در بخش کشاورزی دارد، نمی کند.
در هر حال به او هم امیدی نیست. فقط جهت اطلاع عرض می شود، محور توسعه کشور، حتی در بخش کشاورزی باید صنعت باشد. خودکفا بودن نه امکان پذیر است و نه توجیه علمی دارد. حتی کانادا که از نظر باراش قابل مقایسه با ایران نیست، اصرار به خودکفایی به سبکی که اینها مطرح می کنند، ندارد. وزیر کشاورزی فکری به حال کشت محصولات پر اب بری مانند هندوانه در جنوب کند که در شرایط بی آبی خیانت است، جلوی جنگل زدایی و فرسایش خاک و متاسفانه حتی فروش خاک کشور را بگیرید ......
قیافه ساداتی نژاد الان دیدنیه.
این بیچاره الان نیکبخت هست دو سه ماه بعد اینم مث بقیه بدبخت میشه
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دارد، گفت: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد
وزیر جان من طرح های بسیار برای امنیت غذایی دارم:
۱-استفاده از هورمون های گیاهی جهت افزایش تولید که متاسفانه وزارت کشاورزی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده
۲/ اصلاح پی اچ خاک های کشاورزی
۳/استفاده بهینه از آب کشاورزی
۴/استفاده بهینه از کود های کشاورزی
۵/آموزش کشاورزان از طریق برنامه تلویزیونی
۶/جلوگیری از تبخیر آب های سطحی
۷:کشت محصولات پر باز ده و کم‌آب مصرف کن و واردات دیگر محصولات که کشت آنها در کشور اقتصادی نیست
۸/استفاده از دانش روز در این بخش
و………..
چرا رئیسی را به خاطر انبوه وعده های عملی نشده اش استیضاح نمی کنند؟
رییسی فقط ویتربن است و کاره ای نیست
وزیر جان بنده برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه سد ها و استخر های کشاورزی محصول بی ضرر برای محیط زیست و انسان و آبزیان اختراع کرده ام که از تبخیر آب تا ۶۰٪ جلوگیری میکند،
وزیر قبلی اصلا تحویل نگرفت و حتی جواب منفی هم‌ به پیام بنده ندادند،، این محصول یک لایه بسیار نازک در سطح ملکولی بر روی آب ایجاد میکند که از تبخیر آب جلوگیری میکند و هر ۳-۴ هفته ۵ الی ۱۰ لیتر در هر هکتار آب مصرف میشود، و مواد بکار رفته از نوع خوراکی و کاملا بی ضرر هستند
انشالله که شما اهمیت این موضوع را درک می کنید که با استفاده از این محصول از هدر رفتن میلیون ها متر مکعب آب جلوگیری میشود.
مزید اطلاع مقدار تبخیر در هر هکتار آب پشت سد ها هشتاد هزار لیتر آب در روز است ، شما محاسبه کنید چند صد هکتار آب در پشت هر سد است و حدود ۶۰۰ سد در کشور وجود دارد و اگر استخر های ذخیره آب کشاورزی را نیز به آن اصافه کنیم با بک محاسبه ساده متوجه اهمیت این موضوع خواهیم شد.
وزیر قبلی احتمالا به اهمیت موضوع پی نبرده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
خوب یه آدرسی چیزی میدادی باهات تماس بگیرن الان چه جوری پیدات کنن
یکی از یکی بدتر تمام کالا ها بخصوص خوراکیها روز بروز گران می شود می گویند مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان اگر گیر آوردید ما را خبر کنید معلوم نیست مرغ از کجا می آورند حدود یک کیلو که اصلا استاندارد نیست با قیمت ۷۷ هزار تومان به مردم تحمیل می کنند که به هیچ درد نمی خورد
جهت اطلاع وزیر کشاورزی
.
«حسینیه امینی‌ها»، یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین، به عروس رئیس سازمان اوقاف کشور، مهدی خاموشی واگذار شد. به ادعای «وحید اشتری»، فعال رسانه‌ای این موقوفه ۱۵۰ هکتاری و یک دامداری هزار راسی در قزوین به «مونا چایچیان» با هزینه «یک میلیون تومان» در ماه واگذار شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
از این ملک ها دولت انقدر داره که به قیمت های 50 یا 100 هزارتومان اجراره داده شده که حدوحساب نداره حالا این که خدا پدرش رو بیامرزه لااقل یک ملیون تومان اجاره براش تعیین کردن اگر آخر کار نگه که به دلیل ضرر مالی که داشته نتونسته اون رو هم پرداخت کنه وبخشیده بشه ببینید چه مملکت ارزونی داریم اون وقت هی نق بزنید یگید همه چیز گرونه کرایه ها بالاست.
اگه هر وزیرسالی یک قدم و کار کوچک در راستای سیستمی شدن اداره سازمان خودش انجام بده کمتر از ۸سال یه سازمان قوی با بالاترین استانداردها میشه مجموعه اش، وزیر کشاورزی اول باید آمارمتراژ تمام زمینهای کشاورزی (دامداری )زیرکشت مصرب آب کود منطقه تعداد کشاورزها نوع محصولاتی که در طول سال زمان دقیقش برداشت میکنن وزن حدودی تقریبی محصولات داشته باشه جمع آوری این اطلاعات بسیار ساده راحت الان هر کشاورز یا اعضای خانواده اش گوشی تلفن هوشمند داره میتونه باکارمندان سازمان در ارتباط باشه این سامان دهی کلی به کشاورز برای بردن سود بیشتر و بازاریابی فروش محصولش در منطقه های مورد نیاز باشه ازطرف دیگه برای سازمان مربوط برای کنترل واردات و صادرات صرفه جویی ارزی خدمات به کشاورزها باشه به نظرم من برای مردم مصرف کننده داخلی شاید ۴۰درصد قیمت ارزان تر به دستش برسه هرچقدر فاصله زمان تولید مصرف کم بشه قیمت ها کاهشی میشه رضایت همه بیشتر میشه سازمانهای اندازه کافی یارانه نیرو دارن شدنی این طرح
پاسخ ها
mostafafaraji
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
اصلاح میشه کلمه رایانه جایگزین یارانه میشه
باید دید که آیا ایشان در خصوص خوداتکایی محصولات کشاورزی و امنیت غذایی و کاهش قیمت های محصولات کشاورزی و دامی و آبزیان چقدر موفق خواهند بود نه مانند وزرای اسبق که ناتوانی خود را اثبات کردند.
آقای وزیر خواهشا هرچه سریع تر یه سری به سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی بزن ببین با 2500نفر هیات علمی خروجی شون چیه بغیر از کپی پست مقاله و ارائه طرح تحقیقاتی روی کاغذ که فقط ترفیع سالیانه و ارتقاء مرتبه شون رو در موعد مقرر بگیرن طرف جذب هیات علمی استان های محروم شده و داره توی تهران مدیریت اجرایی میکنه و بدی آب وهوا و محرومیت از تسهیلات و حق جذب استان محروم رو میگیره و مدیریت پست اجرا رو هم داره می گیره خدا بده برکت با یه شرکت نرم افزاری قرارداد 13.5میلیارد تومانی بستن که تو ایران تا حالا هیچ وزارت خونه ای همچین قرارداد نرم افزاری نبسته که تقریبا تمامی کاربران اداری و مالی کلیه واحدها در سراسر ایران از نرم افزار این شرکت ناراضی هستند خواهشمند است یه با وجدانی پیدا بشه این موضوع ها رو پیگیری کنه.
تا لانه کشاورز در این مملکت وجود داشته باشد هیچ وزیری نمیتونه مشکلات کشاورزی رو حل و فصل کنه تا رانت واردات نهاده های کشاورزی ودامی رو در اختیار دارن کود سم و..... وزیر میخواد چیکارکنه .وزیری که تمام موارد مربوط به کشاورزی ودامداری رو به بخش خصوصی واگذار کرده چی رو میخواد مدیریت کنه معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی یه دونه دام نداره فقط میتونه شمارو به دامداری های موفق معرفی کنه مثل آقای .....در اسلامشهر که میتونه روی قیمت لبنیات تصمیم گیری کنه شیلات وزارت خونه یه دونه محل تکثیر بچه ماهی نداره که به یه تولید کننده کمک کنه وسایر نهاده ها هم همین وضعیت رو دارن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست