بازدید 9335
دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کردند؛

ایروانی: کاهش ۴.۸ درصدی ارزش پول ملی با هر یک درصد افزایش نرخ ارز/ سیاست شناوری نرخ دلار، مردم را در اعماق فقر و نابرابری گرفتار می‌کند/ مصباحی مقدم: معیار پول ملی تومان باشد تا محاسبات ساده‌تر شود!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد. زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان ۱۴۰۱، ۱۵ میلیارد دلار مثبت بوده شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمت سازی کانال‌های تلگرامی در بازار سیاه بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰ 13 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایشی گفت: واقع‌بینی در انتخاب رژیم ارزی ضرورت دارد و باتوجه‌به اینکه ارز به‌عنوان موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران است، باید برای کنترل و ثبات آن اقداماتی انجام شود. برخلاف نظریات اقتصادی که افزایش نقدینگی را عامل تورم می‌دانند، در ایران نرخ ارز بر تورم اثرگذار است. در ایران نسبت نقدینگی به GDP حدود ۷۵ درصد است که در مقایسه با دیگر کشور‌ها نسبت کمتری است؛ بنابراین نمی‌توان تورم بالا را تنها به افزایش نقدینگی و حجم پول نسبت داد.

وی افزود: در واقع نرخ ارز غیررسمی بیش‌ترین تأثیر را نسبت به دیگر عوامل بر تورم دارد. از سال ۹۲ تا ۹۶ نسبت نقدینگی به GDP افزایشی بوده؛ اما شاهد کاهش تورم بوده‌ایم و این در حالی است که از سال ۹۶ به بعد نسبت نقدینگی کاهشی را داشتیم؛ اما با افزایش تورم روبه‌رو بوده‌ایم.

ایروانی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اثر نرخ ارز بر تورم، اظهار کرد: تأثیر نرخ ارز بر تورم عمدتاً ناشی از عواملی مثل فشار هزینه در طرف عرضه اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی، رهاسازی و جهانی‌شدن قیمت‌های داخلی، کاهش ارزش پول ملی و تقاضای جدید برای حفظ ارزش و افزایش تقاضا برای سفته‌بازی است که در اثر افزایش نرخ ارز شکل می‌گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر ۱ درصد افزایش نرخ ارز موجب کاهش ۴.۸ درصدی ارزش پول ملی می‌شود، گفت: نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد. زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان ۱۴۰۱، ۱۵ میلیارد دلار مثبت بوده شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمت سازی کانال‌های تلگرامی در بازار سیاه بوده است.

وی افزود: نرخ ارز شناور شده باید از مولفه‌های اصلی اقتصاد تبعیت کند و نباید دست‌مایه سوداگران و بازار سیاه باشد.

ایروانی با تأکید بر راهکار‌های پیش رو، اظهار کرد: تعامل و هم‌افزایی سیاست تجاری باسیاست ارزی بسیار مهم است. سیاست‌های تجاری در کشور‌های پیشرفته در خدمت تولید ملی و افزایش تراز پرداخت‌ها است؛ بنابراین هدف تراز پرداخت‌ها و تولید ملی در سیاست‌های پولی و ارزی باید جایگاه ویژه داشته باشد. یکی دیگر از راهکار‌ها که پیشنهاد می‌شود تأسیس کمیته تخصیص و تجهیز منابع ارزی و تقویت آن است. البته این کمیته در بانک مرکزی تشکیل شده است و باید اختیارات آن تقویت شود و از آن حمایت شود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: گزارش سال ۲۰۲۰ صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که کشور‌های درحال‌توسعه بیشتر از نظام تثبیت نرخ ارز استفاده کرده‌اند و ایجاد ثبات در نرخ ارز موجب افزایش توان برای مهار تورم و رونق تولید ضرورت دارد. در این میان باید به کمک به رشد صادرات و همسویی اتخاذ سیاست‌های پولی و ارزی برای افزایش تولید، صادرات و در نتیجه افزایش تراز تجاری توجه کنیم.

معیار پول ملی تومان باشد تا محاسبات ساده‌تر شود!

غلامرضا مصباحی مقدمت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای فقهی بانک‌ مرکزی نیز اظهار کرد: سیاست‌های پولی و ارزی در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است. در بند‌هایی که در نظر گرفته شده ابتدا ماهیت پول اعتباری بررسی می‌شود. پول امروزه اعتباری محض است و طلا، سکه و دارایی‌های دیگر پشتوانه آن نیستند. پول اعتباری باید ما به ازایی داشته باشد تا از ثبات ارزش و قدرت خرید برخوردار باشد. پول رایج کشور جمهوری اسلامی ایران ریال است و تولید انواع دیگر پول‌ها همچون رمزینه و دیگر موارد جز از طریق بانک‌ مرکزی مجاز نیست. تولید انواع سکه طلا و انواع دیگر دارایی‌هایی که پول اطلاق می‌شود نیز تنها باید از سوی بانک‌ مرکزی باشد.

وی افزود: در دیگر بند‌ها آمده است که نگه‌داری بیش از اندازه طلا، سکه و دیگر دارایی‌ها باید جرم‌انگاری شده و متخلفان شناسایی شوند. در واقع باید بر آن نظارت داشته باشیم.

مصباحی مقدم اظهار کرد: در این بند‌ها تاکید شده که ارزش پول رایج کشور نباید کاهشی باشد. پول مقیاس سنجش ارزش است همانند متر و کیلومتر که تغییر نمی‌کنند پول نیز معیار سنجش است و در طول زمان نباید معیار آن تغییر کند تا اعتبار بین نسلی برقرار بماند و پول ملی بتواند وظیفه حفظ ارزش خود را ایفا کند.

رئیس شورای فقهی بانک‌مرکزی با تاکید بر اینکه دولت مسئول حفظ ارزش پول است، گفت: مسئولیت حفظ حجم پول، کنترل نقدینگی و مهار تورم بر عهده بانک مرکزی است و خلق پول باید با حفظ کفایت سرمایه و دیگر شاخص‌های نظارتی در جهت حمایت از تولید انجام شود. در یکی از بند‌ها تاکید شده که تخصیص ارز باید از سوی بانک‌مرکزی و صرفا برای مصارف ضروری انجام شود و نظارت بر مصرف ارز نیز باید از سوی بانک مرکزی باشد. عرضه ارز خارج از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز ممنوع است.

وی افزود: تقویت استفاده از پیمان‌های دو و چند جانبه پولی، تهاتر و سایر روش‌ها برای کاهش استفاده از دلار و استفاده از پول ملی نیز مسئله دیگری است که به آن اشاره شده است. به منظور مدیریت ارز کشور الزام صادرکنندگان برای وارد کردن ارز واردات به داخل کشور از مبادی بانک‌مرکزی ضروری است. برای اجرای بهتر این مسئله نیز اعمال مشوق‌های صادراتی باید در نظر گرفته شود.

مصباحی مقدم با اشاره به حذف دلار آمریکا از مبادلات تجاری داخلی و خارجی با انعقاد پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی و روش‌های دیگر، گفت: استفاده از این روش‌ها باید مدنظر باشد تا اثر تحریم‌ها به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: کلیه مقررات، ضوابط و خدمات بانکی باید بر موازین شرعی باشد و نفی ربا و دیگر ممنوعیت‌های شرعی نیز باید مدنظر باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: به نظر بنده با توجه به این که برای اکثر مردم تومان شناخته‌ترشده است پیشنهاد می‌شود معیار پول ملی کشور نیز تومان باشد تا محاسبات ساده‌تر و استفاده از آن تسهیل شود.

مصباحی مقدم اظهار کرد: استقلال و اقتدار بانک‌ مرکزی برای تحقق اهداف و وظایف آن ضروری است. این استقلال باید در بخش اداری، مالی و عملیاتی که متعلق به بانک‌مرکزی است، ایجاد شود.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که بر آن تاکید می‌شود، انضباط بخشی تعاملات مالی بانک‌مرکزی با دولت و بانک‌ها است، به گونه‌ای که منجر به سلطه مالی آن‌ها نشود. حفظ و ثبات شبکه بانکی و پاسخگو کردن آن‌ها از طریق مبارزه با تخلفات با نظارت ویژه بر شبکه بانکی و استفاده از ابزار‌های مالیاتی و مالی مهم است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
جناب مصباحی مقدم:
مردم از سر ناچاری سرمایه نقدی خودشان را برای حفظ ارزش دارایی به سکه و طلا و ارز تبدیل می کنند.
شما لطف کنید ارزش پول را اول حفظ و ثابت نگه دارید بعد در مورد جرم دانستن بیش از حد عرف نگهداری سکه و طلا و ارز را تصمصم گیری نمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
چه جوری در دو روز گذشته همون دلار تلگرامی ها هم کاهشی شد و آقایون با آب و تاب ریززززززززززززش دلار را خبر رسانی میکردند بعد در اعلام قیمت دلار تا افزایشی میشود میشوند دلار تلگرامی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تلگرام فقط و فقط اطلاع رسانی است و کاسب و مردم مگر عقل ندارند تا قیمت را از تلگرام میبینند خوب با دو نفر و مغازه دار هم سوال میکنند و درستی قیمت را چک میکنند

در دوره روحانی دلار تلگرامی نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دلار ایتایی نداریم هنوز؟؟؟
دلار روبیکایی پطور؟؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تا زمانی که سرمایه به ریال است دولت می‌تواند با چاپ پول به نفع خود از ارزش این سرمایه مردم کم کند
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تعریف اینهمه جرم های رنگارنگ مسئله حجاب ، ارز و طلا و سایر مواردی که در هیچ کشوری جرم نیست همین الان بیشترین پرونده های قضایی در بین کشورها داریم
آیا با کانالهای تلگرامی می توان نسبت نرخ یورو در برابر دلار و یا برعکس ، بالا و پایین کنیم . ؟
ممنوع شود
جرم انگاری شود و....
شما ثبات را برای ریال بوجود بیاور بعد بیا ممنوع کن و جرم انگاری شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تا زمانی که افزایش نقدینگی ادامه دارد کاهش ارزش ریال هم ادامه دارد و هیچ کاری نمی‌تواند جلو این روند را بگیرد
امروز بانک مرکزی با کاهش نرخ ارز در سامانه باعث رشد دلار آزاد شد و از ریزش ارز جلوگیری کرد ، دقیقا مشخص بانک مرکزی عمدا با دستکاری سامانه باعث افزایش نرخ ازاد دلار میشه
امروز یا ۵۰۰ تومن افرایش می داد تا بازار با سرعت ریزش کنه
این رو تمام دست اندر کارها بلد هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
اصلا کسی به کارهای بانک مرکزی توجه ندارد مردم دیگه به تمام کلک ها آشنایی پیدا کردند و فریب نمیخورند
مصباحی مقدم عجب نابغه ای در اقتصاد بوده و ما هم خبر نداشتیم !!! / برای همینه ما اقتصادمان اینقدر ضعیف شده کاش از اول نظرات ایشان را میخواستید!!!
اینکه امثال مصباحی مقدم بعد چهل سال سمت های اقتصادی؛ هنوز درگیر الفبای اقتصاد اند و از رو نمیرند . از عجایب این مملکته
بورس مثبت ۱۰۰۰۰ واحد
زنده باد افزایش قیمت دلار !!!!!!!!

تاسف انگیزه
امروز دلار 2.5 درصد بالا رفت-- با این حساب 12 درصد فقیرتر شدم ! خوشحال بودم 2.5 درصد سرمایم آب رفته که الان فهمیدم خیر....12 درصد !
آقا اون شش صفرو حذف کن به جاش یک صفر بگذار بنویس تومن. تا اونهایی که حساب و ریاضی ضعیفی دارند راحت‌تر حساب کنند!. مثلا یک چیپس شده 360000 ریال که باید با فرگون پول ببری یک چیپس 70‌درصد پر از هوا بگیری.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
حذف صفر هیچ کمک نمیکنه فقط تورم را افزایش میدهد
ریال رو که بیچاره کردین. نوبت تومانه؟ بعد تومان نوبت همت هستش؟
باسلام سیاست حذف چهار صفر و واحد پول ملی به تومان باید سریعتر اجرائی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
اتفاقا کار اشتباهی است بگزار مسئولین جلوی چشمشان باشد که با پول ملی چکار کرده اند بلکه خجالت بکشند و اندکی جلوی آنرا بگیرند
اگر صفر های آنرا بردارند فکر می کنند تورمی اتفاق نیفتاده است و از جیب مردم دزدی نشده است
آقای مصباحی مقدم : اقتصاد دان بزرگ ایران من پیشنهاد میکنم واحد پول ایران لورو شود .
معلوم نیست کی به آقایون اطلاعات می دهد. جمله زیر یعنی چی؟
"در ایران نسبت نقدینگی به GDP حدود ۷۵ درصد است که در مقایسه با دیگر کشور‌ها نسبت کمتری است"
یک جستجوی ساده بزنید توی اینترنت تا نسبت کش به GDP در کشورهای دیگه بیاد دستتون. کی گفته 75 درصد در حد کشورهای دیگه است؟ این ضریب باید زیر 10 درصد باشه
چه علی خواجه چه خواجه علی ریال یا تومان مهم کاهش ارزش پول کشور است التماس کنید بلکه تحریمها را بردارند بعد همه این مدیران را بریزید دور شاید مشکل حل شود .
تورم ایران منهای تورم آمریکا برابر است با افزایش قیمت دلار
تورم ایران شامل دو قسمت است اول تورم دائمی و ثابت که به چاپ پول و ایجاد اعتبار بی پشتوانه برمی گردد
کسری بودجه دولت و بانک های ناترار علت چاپ پول است
اما تورم حبابی که باز به نرخ بهره بین بانکی و تصمیمات خلق الساعه برمی گردد
وقتی تورم بیشتر از سود بانکی شود بیشتر سپرده های بلند مدت در حساب جاری و کوتاه مدت قرار می گیرد تا موقعیتی فراهم شود تا پول به سمت آن هجوم ببرد
به سمت مسکن یا خودرو ویا طلا و یا بورس تا آنها را حبابی و تورمی افسار گسیخته کند
بورس ما بر خلاف بورس های معتبر بین المللی ساختارمند نیست
یعنی از یک طرف تورم محاسبات ارزش شرکت های بورسی را با دشواری همراه کرده است و بعضا برخی از سهام های بی ارزش چندین برابر قیمت هستند و از طرف دیگر قیمت های دستوری و خلق الساعه پیشبینی آنها را دشوار کرده است و از طرف دیگر با قوانین من درآوردی مثل محدودیت های دامنه غیر اصولی و غیر بهینه تحلیل بنیادی و تکنیکال آنها را دشوار کرده است
در هر کاری باید متکی به دانش و استدلال و برهان قاطع بود و گرنه به جای اصلاح شاهد فساد خواهیم بود
تفاوتی نمی کند در پارامترهای اقتصادی و بانکی و بورس باشد و یا در موضوعات دینی و مباحث مربوط به حجاب باشد
با این فرمون اگر جلو بریم ۱۰ سال دیگه برای یک چیپس و پفک باید چند همت پول پرداخت کنیم
در مورد موشک و انرژی هسته ای نمی دانم اما مردم نسبت به اقتصاد نا امید هستند نا امیدی مردم را با حرف درمانی و شعار درمانی و کتمان کاری و آمار دروغ نمی توان درمان کرد

۵۰ سال است که می گویید اقتصاد ایران تورمی و دارای اشکال است ۱۰ سال اول انقلاب که با جنگ همراه بود قابل توجیه است اما ۳۰ سال بعد آن زمان کمی نیست و هر روز بدتر از دیروز بوده است
در چنین وضعیتی مردم حق دارند نا امید باشند
اما هر کاری راه حل دارد
اول اینکه مسئولین باید شفاف باشند و همه چیز را روی میز بریزند و حرف منطق و عقلای جامعه را قبول کنند و نخواهند دنبال حل مشکلات با سلام و صلوات باشند
با آمریکا مشکل دارید مسئله ای نیست اما منطقی و با درایت مشکل داشته باشید اگر شما مشکل دارید روسیه و چین هم مشکل دارند
اول اینکه چرا این اختلاف را تبدیل به تابو و کلیشه کرده اید و تمام راه های گفتگو و ارتباط را بسته اید و به این کشور و آن کشور پیغام می دهید
چه اشکالی دارد سفارتخانه ها باز باشد اما اختلاف هم داشته باشید حداقل یک کانال گفتگو وجود دارد که با هم بحث کنید و نقطه مشترک پیدا کنید چه کسی گفته است امتیاز بدهید؟
دست بردارید از این افکار غلط ایدوئولوژیستی اگر رابطه ایران با آمریکا خوب شود کشورهای منطقه و دنیا هم خوشحال می شود چون دنیا یک گام به صلح جهانی نزدیک تر خواهد شد
مگه در رابطه با عربستان چنین اتفاقی نیفتاد و ریسک خاورمیانه کمتر نشد؟
چرا مقاومت و سازش را مقابل همدیگر قرار دادید مقاومت و سازش و تسامح از ارکان سیاست است و با تلفیق آن است که به تعامل و گزینه برد - برد نزدیک می شویم
نه سازش به تنهایی چیزی را حل می کند و نه مقاومت تنها و هر کس که به یکی تکیه و دیگری را نفی کند باید به عقل او شک کرد
دوم اینکه همه می دانند که تورم ناشی از کسری بودجه و ناترازی بانک ها است
یعنی هم سئوال مشخص و هم جواب مشخص است اما اینکه چرا در نظام دست دست می شود مشخص نیست
بقدری کار مشخص است که اگر بانک ها و دولت را نیمه تعطیل کنیم یعنی به جز موارد ضروری بانکی و دولتی همه چیز تعطیل شود اوضاعمان بهتر خواهد شد
بند و بساط وام دادن را جمع کنید سپرده هایی که بهره اش تورم را پوشش ندهد چه فایده برای اقتصاد و مردم و بیت المال دارد؟ تسهیلاتی که باعث بی ارزش شدن پول ملی شود چه کمکی به مردم است؟ کمک های مالی و یارانه هایی که باعث گسترش نقدینگی و بی ارزش شدن پول شود چه فایده ای برای اقتصاد و مردم و بیت المال دارد
من جای مسوولین بودم با طناب مصباحی مقدم توی چاه نمی رفتم. سواد کافی نداره مدام هم حرفش را عوض می‌کند.
ابتدا قرار بود سه صفر حذف شود آنقدر معطل کردید تا سه به چهار تبدیل شد و اکنون نیز چندین سال است که بحث کم رنگ کردن صفر ها شروع شده و معلوم نیست تا کی این وضعیت قراره ادامه داشته باشد. از طرفی با توجه به بی ارزش شدن پول ملی دیگر مردم از اسکناس استفاده نمیکنند و تراکنشها از طریق کارت بانکی صورت میگیرد. لطفا قبل از اینکه چهار صفر به پنج صفر و شش صفر تبدیل شود یکبار تکلیف را روشن کنید و چهار صفر را به فوریت حذف کنید تا برابری واحد جدید از 0.000002 دلار به 0.02 دلار تبدیل گردد.
در حال حاضر هر 100 ین ژاپن نیز معادل 1 دلار میباشد و در صورت حذف 4 صفر حدودا هر 50 تومان را معادل 1 دلار میبایست در نظر گرفت.
لطفا علامت فارسی و لاتین تومان را هم هرچه سریعتر تصویب کنید تا چند سال هم منتظر علامت نمانیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست