بازدید 9599
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۲ خرداد

هشدار جمعیتی!؛ مساله جمعیت؛ فراتر از تصورات رسمی/مهندسی معکوس در تعامل با طالبان/نسخه انحرافی در فوتبال!

ریزش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟، انبوه پایان‌نامه‌های کپی‌شده و تقلبی، دست پنهان اوکراین در انفجار خطوط لوله نورداستریم، طبیعت به مثابه اثر هنری، تاخت و تاز مافیای فیلترشکن، «قیمت منصفانه» در راه بازار اجاره، عقبگرد دلار به قیمت ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، افشاگر شاسی بلند‌ها محروم از نطق، آیا توافقی نانوشته در کار است؟، چرا مسائل اقتصادی حل نمی‌شوند؟ و بدهکاران اروپایی در لباس طلبکار! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰ 12 June 2023

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های های امروز دوشنبه ۲۲ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که حفظ تعامل با آژانس، رمزگشایی از بزرگ‌ترین رزمایش هوایی ناتو، سناریو‌های برجامی بورس و سقوط شتابان قیمت‌های ارز، طلا و خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


هشدار جمعیتی!؛ مساله جمعیت؛ فراتر از تصورات رسمی


عباس عبدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان مساله جمعیت؛ فراتر از تصورات رسمی نوشت: هر سیستم سیاسی از حیث حل مسائل جامعه باید سه ویژگی را به‌طور مستمر داشته باشد. اول شناخت مسائل اولویت‌دار، دوم یافتن راه علمی و بهینه برای حل آن و سوم پایش نتایج به منظور اصلاح و تکمیل سیاست‌های اتخاذ شده با هدف افزایش کارایی سیاست‌ها. واقعیت این است که اگر در ویژگی اول به توافق نرسیم، دو ویژگی بعدی سالب به انتفای موضوع است. ولی اگر در مورد مساله بودن موضوعی توافق کنیم، آنگاه باید به دو ویژگی بعدی پرداخت. جمعیت یکی از این مسائل است، در این مورد با سیاست رسمی کشور که آن را مساله مهمی می‌داند هم‌نظر هستم. البته عده‌ای هم‌چنین عقیده‌ای ندارند و آن را مساله مهمی نمی‌دانند ولی من معتقدم که مساله بسیار مهمی است. البته چگونگی ورود بنده به مساله جمعیت متفاوت از نگاه سیاست رسمی است. به نظر من معقول و قابل انتظار نیست که کاهش رشد جمعیت و فرزندآوری با این سرعت کم شود. پس حتما مساله‌ای در جامعه وجود دارد که دچار این وضع شده‌ایم، بنابراین مساله اصلی که باید حل شود آن عاملی است که موجب این کاهش شدید در فرزندآوری شده است که اگر حل شود نه فقط رشد جمعیت و فرزندآوری در مسیر مناسب و طبیعی خود قرار خواهد گرفت، بلکه برخی مشکلات دیگر هم حل خواهد شد. آن مساله چیست؟ فقدان امید به آینده و ضعف بنیان‌های اقتصادی و احساس بیگانگی از جامعه است و تا این چند مشکل مرتبط با هم حل نشود با تزریق بیهوده منابع مالی به جامعه، با هدف فرزندآوری مشکلی حل نخواهد شد. در این باره یادداشتی نوشته‌ام و وضعیت جمعیت در سال ۱۴۰۱ که سال اجرای کامل قانون جوانی جمعیت است را از حیث اثربخشی تحلیل کرده‌ام که جداگانه منتشر خواهد شد، ولی در این یادداشت فقط به آمار‌های دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال (۱۴۰۲) می‌پردازم که نشان می‌دهد تمامی استدلال‌های قبلی علیه اثربخشی این قانون در سال جاری نیز وجود دارد. کافی است به آمار و ارقام زیر توجه کنیم. 

مطابق آمار رسمی، تعداد متولدین دو ماه اول سال ۱۴۰۲، برابر ۱۴۲/۱۶۸ نفر است که ۲۵۹/۶ نفر کمتر از دو ماه مشابه سال ۱۴۰۱ است، یعنی با حدود ۵/۳ درصد کاهش فرزندآوری مواجهیم. تعداد فوتی‌های این دو ماه، برابر ۲۹۹/۷۱ نفر است که ۰۸۹/۴ نفر بیشتر از دو ماه مشابه سال گذشته است. این در حالی است که کرونا در سال ۱۴۰۲ تقریبا پایان یافته محسوب می‌شود و به‌طور قطع باید مرگ و میر کرونایی از سال گذشته کمتر شده باشد، ولی آمار فوتی‌ها بیش از ۶ درصد افزایش داشته است. این رشد مرگ و میر بسیار مهم است و باید دلایل آن جست‌وجو شود. احتمال می‌دهم که امید به زندگی نیز در حال کاهش باشد. مرگ‌های ناشی از ناامیدی، فقر و بیماری و عدم درمان آن‌ها و مشکلات روانی بر این ارقام اثرگذار هستند.
با توجه به این دو رقم زاد و ولد و مرگ و میر باید گفت که میزان رشد جمعیت تا حدود ۱/۰ درصد کم شده است و از حدود ۷۶/۰ درصد در سال گذشته به حدود درصد ۰/۶۸ می‌رسد که اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال هم کمتر می‌شود. البته این رقم بدون توجه به میزان مهاجرت از کشور است. نتایج بدتر در آمار ازدواج و طلاق است. ازدواج در این دو ماه ۷۱۱/۹۶ مورد بوده که ۱۸ درصد کاهش نسبت به دو ماه سال گذشته دارد و طلاق نیز ۷۰۱/۳۷ که ۳۸ درصد افزایش دارد. همین اعداد برای آنکه مسوولان مربوط نسبت به سیاست‌های موجود خود تجدیدنظر کنند، کافی است. شناخت درست و علمی مساله جمعیت مستلزم استفاده از کارشناسان خبره برای تحلیل این داده‌ها و تحقیق علل و عواملی است که موجب این وضعیت ناهنجار شده است. به جای تعیین بودجه‌های کلان و بی‌فایده، ابتدا باید برای شناخت مساله و پیدا کردن راه‌حل آن اقدام کنند. خیلی خلاصه بگویم، در صورت ادامه وضع موجود هیچ اقدامی نمی‌تواند مانع از تداوم روند نزولی در فرزندآوری و ازدواج و در مقابل روند صعودی مرگ و میر و طلاق شود، به ویژه اقداماتی از قبیل آنچه در حال اجراست. تنها راه ایجاد امید نسبت به آینده و بهبود شرایط اقتصادی و برداشتن موانع بیگانگی جوانان با جامعه است. تجربه نشان داده که شما نه می‌خواهید و نه قادر هستید که این مشکلات را حل کنید


قربانیان «چاقوی همراه»!

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان قربانیان «چاقوی همراه»! نوشت: بخشی از جمعیت آماری مرتکبان قتل به دلیل باور اشتباه «همراه داشتن چاقو برای امنیت بیشتر لازم است» پایشان به پرونده‌های جنایی باز می‌شود. باور اشتباهی در بدنه اجتماعی، خصوصاً نوجوانان و جوانان وجود دارد که همراه داشتن چاقو می‌تواند باعث امنیت آن‌ها شود و آنان را از قرار گرفتن در معرض آسیب‌های ناخواسته مصون دارد. این باور اشتباه سال‌های بسیاری است که در بستر اجتماعی فعال است و به‌زعم آن آسیب‌های بسیاری از مجرای این تفکر به جامعه وارد می‌شود. با این حال بسیاری از نوجوانان و جوانان در جیب یا کیف‌شان چاقو حمل می‌کنند. افرادی که از مجرای این تفکر پایشان به پرونده‌های جنایی باز می‌شود، رفتار پرخطرشان منجر به از دست رفتن جان دیگران و در خطر قرار گرفتن جان خودشان می‌شود. چه بسا بسیاری از مرتکبان به دلیل دنباله‌روی از همین تفکر قصاص یا در صورت جلب رضایت اولیای دم به تحمل سال‌ها زندان و پرداخت دیه محکوم می‌شوند. امکان دسترسی به چاقو از امکان پاک کردن این باور اشتباه از فکر افراد جامعه راحت‌تر است. فروشنده‌ای که چاقو را به دست پسر یا دختری نوجوان می‌دهد، پولی را که در قبال فروش آن دریافت می‌کند در واقع هزینه جهالتی است که جامعه برای آگاه کردن او از یک رفتار پرخطر پرداخت نکرده است. از همین‌روست که ممکن است مدتی بعد چاقو ناخواسته به سینه فردی بی‌گناه فرو رود. به عنوان خبرنگار در جلسه‌های دادرسی بسیاری حضور داشته‌ام که نوجوانان و جوانان براساس همین باور اشتباه دست به جیب برده و چاقویی را که از بساط کنار خیابان برای امنیت خودشان خریده بودند به سینه فردی که با او چشم در چشم شده یا پرخاشگری کرده بودند، فرو و زندگی خود و دیگران را نابود کرده بودند. برای قانون‌گذار مجازات این فرد با کسی که از قبل برای ارتکاب یک جرم برنامه‌ریزی کرده و موفق شده عمل مجرمانه‌اش را به سرانجام برساند، یکسان است. براساس گزارش‌هایی که ما در صفحه حوادث منتشر می‌کنیم، بخش مهم جمعیت آماری مرتکبان براساس همین تفکر پایشان به جمعیت آمار کیفری اضافه می‌شود. با وجود اینکه این آمار نزد پلیس و دستگاه عدلیه محفوظ است، اما تلاشی برای آموزش عمومی در این باره وجود ندارد و به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی رسانه‌ای در این خصوص محدود به انتشار خبر‌هایی باشد که در حوزه حوادث منتشر می‌شود.


مهندسی معکوس در تعامل با طالبان


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز مهندسی معکوس در تعامل با طالبان نوشت: «آب رودخانه هیرمند در زابل که دو سه هفته جریان یافته بود، اخیراً باز قطع شده و مشکلات جدیدی برای مردم به وجود آورده. ایران به سازمان ملل از تخلف طالبان در اجرای قرارداد با ایران که ملزم است حداقل در ثانیه ۲۶ مترمکعب آب رودخانه به ایران بفرستد شکایت کرده. طالبان هم جواب داده‌اند که در اثر خشکسالی آب از سرچشمه کم شده و خود افغانستان هم مشکل دارد.»
این مطلب، بخشی از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مربوط به فروردین سال ۱۳۸۰ است، کتابی که در دست تدوین است تا به عنوان بیست و یکمین جلد از خاطرات روزنوشت این رجل کم‌نظیر سیاسی تاریخ معاصر ایران چاپ و منتشر شود.
اهمیت این مطلب در اینست که به روشنی نشان می‌دهد طالبان همواره نسبت به دادن حقابه ایران از هیرمند برخورد منفی داشتند و حاضر نبودند به قانون تمکین کنند. واقعه‌ای که در خاطرات ۱۳۸۰ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده، مربوط به دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان است که از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ به مدت ۵ سال طول کشید. در آن دوران نیز این گروه متحجر و تکفیری، مرتکب قتل بسیاری از مردم افغانستان، فعالان سیاسی این کشور و حتی دیپلمات‌های کشور‌های دیگر و خبرنگاران که مصونیت دارند شدند و پایه‌های حاکمیت خود را بر خون‌ریزی، تضییع حقوق مردم، سلب آزادی‌های مشروع، کوچ‌های اجباری و تبعیض بنا کردند. به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی شاغل در سرکنسولگری ایران در پیشاور، خبرنگار ایرانی محمود صارمی و حجت‌الاسلام عبدالعلی مزاری رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان از جمله جنایات طالبان در آغاز تسلطشان بر افغانستان بود. آنان، این جنایات و حق‌کشی‌ها را در آن دوران نیز زیر تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» مرتکب شدند، همان تابلوئی که در دو سال اخیر و در دور دوم سلطه‌شان بر این کشور باز هم بالا رفت و زمینه را برای ارتکاب جنایات جدید و تکرار حق‌کشی‌ها بار دیگر فراهم ساخت. آنچه در این میان موجب تعجب است، اینست که عدم تغییر تابلو، رفتار‌ها و اعتقادات این گروه نتوانسته عده‌ای را از خواب سنگینی که گرفتارش شده‌اند بیدار کند و فریب چرب‌زبانی‌های آنان را نخورند و آب تطهیر بر پیکر‌های تغییر نکرده‌شان نریزند!
اکنون که ۲۲ سال از ماجرای خودداری طالبان از دادن حقابه هیرمند به ایران و شکایت ایران به سازمان ملل می‌گذرد، این امتناع باز هم وجود دارد. حکومت طالبان در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ با حمله ارتش آمریکا به افغانستان ساقط شد و سران این گروه بعد از سال‌ها متواری بودن در کوه‌های پاکستان و افغانستان، سرانجام به این نتیجه رسیدند که با آمریکا برای بازگشت به قدرت به توافق برسند. این توافق با وساطت پاکستان و قطر به معاهده دوحه منجر شد که براساس آن آمریکا اجازه داد حکومت اشرف غنی سرنگون شود و حکومت طالبان جای آن را بگیرد. این تبانی، به سرعت اجرائی شد و در ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ طالبان کابل را تصرف کرد و نیرو‌های نظامی آمریکا به تدریج از افغانستان خارج شدند. طرفه اینکه براساس همان معاهده دوحه، قرار شد نام این فعل و انفعالات «شکست آمریکا در افغانستان» گذاشته شود تا طالبان «قهرمان» جلوه کند؛ و طرفه‌تر اینکه در ایران هم کسانی که از پشت پرده تبانی آمریکا و طالبان اطلاع داشتند از این فعل و انفعالات به «شکست آمریکا در افغانستان» یاد کردند و طالبان متحجر تکفیری را «جنبش اصیل» نامیدند و برای جا انداختن این دروغ بزرگ، تمام امکانات رسانه‌ای خود را بکار گرفتند.
حالا که طالبان به خواسته قانونی مسئولین ایرانی جواب سربالا می‌دهد و حتی حاضر نیست هیات کارشناسی ایرانی را برای راستی آزمائی ادعای خشکسالی و بی‌آبی هیرمند به افغانستان راه بدهد، اصحاب تطهیر دچار انفعال شده‌اند، اما هنوز هم حاضر نیستند از مسیر نادرستی که طی کرده‌اند برگردند. کنار هم قرار دادن تجربه ۲۲ سال قبل عملکرد طالبان با آنچه امروز انجام می‌دهد، ایجاب می‌کند مسئولان ایرانی به مهندسی معکوس در تعامل با این گروه غیرقابل اعتماد و غیرقابل تطهیر روی آورند. سیاست دقیق و حساب شده مهندسی معکوس ایجاب می‌کند تمام امتیازات داده شده به طالبان پس گرفته شوند و سرنوشت این گروه بیگانه از مردم به خود مردم افغانستان سپرده شود.

 


نسخه انحرافی در فوتبال!


حجت اله اکبرآبادی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان نسخه انحرافی در فوتبال! نوشت: فوتبال ایران مثل چاه ویلی می‌ماند که هرچه پول بدان تزریق کنید، باز هم بدهکارش هستید! دلیل نیز دارد؛ تا زمانی که فوتبال باشگاهی ایران منهای یکی دو باشگاه، دولتی است و بخش خصوصی گریزان از آن، پول بی‌حساب و کتاب و بدون کمترین بازدهی و خروجی خرج می‌شود. ایراد نیز به پایه و زیر ساخت فوتبال برمی‌گردد که از اساس خراب بوده و طی این همه سال کسی به دنبال بازسازی و مرمتش نبوده است. شاید اگر مدیری قوی، چون صفایی فراهانی عمر مدیریتی‌اش در فوتبال چند سالی بیشتر استمرار می‌یافت، فوتبال باشگاهی در ریل اصلی‌اش قرار می‌گرفت و هر باشگاهی سر از لیگ برتر در نمی‌آورد. آخر در فدراسیون او مصوب شده بود که باشگاه‌ها بعد از سه فصل تنها زمانی اجازه حضور در لیگ برتر را خواهند یافت که زیر ساخت‌های حرفه‌ای داشته باشند؛ هم به لحاظ زمین تمرینی و هم ورزشگاه اختصاصی جهت برگزاری بازی‌هایشان. موضوع مهمی که با جدایی صفایی فراهانی از فوتبال به دست فراموشی سپرده شد تا امروز و بعد از گذشت ۲۲ سال از لیگ به اصطلاح حرفه‌ای، نداشته‌هایمان بر داشته‌هایمان غالب باشد. موضوع مهمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به سختی دست روی آن گذاشته و اجازه حضور هر باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا را بدون داشتن مجوز حرفه‌ای نمی‌دهد. سال پیش استقلال و پرسپولیس به دلیل نگرفتن مجوز حرفه‌ای از حضور در رقابت‌های آسیایی محروم شدند و امسال نیز در کمال ناباوری هواداران، این مسئله دوباره برای استقلال تکرار شده است. درحقیقت سخت‌گیری‌های خاص AFC نیز در این جهت است که باشگاه‌های ایرانی به معنای حقیقی صاحب هویت باشگاهی شده و دخل‌و‌خرج‌شان با هم بخواند. به سخنی دوره گول زدن AFC به پایان رسیده تا باشگاه‌ها و به ویژه استقلال و پرسپولیس به خود آمده و از خواب غفلت بیدار شوند. اما با وجود شفافیتی که نهاد فوتبال آسیا به دنبال آن بوده و هست، جای سوال است که چرا مسئولان فدراسیون فوتبال نمی‌خواهند فوتبال باشگاهی را در مسیر درستش انداخته و برایش نسخه‌های گول زننده نپیچند؟! دستپخت تازه آقایان برمی‌گردد به اینکه برای باشگاه‌ها از نو سقف بودجه (به جهت جذب بازیکن و کادر فنی) نوشته و گفته‌اند هر باشگاه لیگ برتری می‌تواند رقمی بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ میلیارد تومان برای یک فصل هزینه کند. موضوعی که از هم‌اینک به اعتراض‌ها دامن زده و باشگاه‌ها به ویژه به این بند تصریحی معترض‌اند که قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی باید به صورت ریالی باشد. حرف اساسی اینجاست که فدراسیون بدون توجه به اینکه منهای چند باشگاه خاص، دیگر باشگاه‌ها مشکل تامین منابع مالی دارند و بدون توجه به اینکه از حق و حقوق باشگاه‌ها در زمینه حق پخش، کپی رایت و دیگر منابع درآمدی دفاع کرده و آنان را کمک فکری و معنوی کنند، برای همه نسخه هزینه کرد یکسان می‌نویسد. هرچند از هم‌اینک می‌توان انتظار شکست این طرح را نیز داشت و یقینا هزینه فوتبال باشگاهی ایران هر روز گران و گران‌تر خواهد شد، اما نمی‌توان از بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی فدراسیون‌نشینان به سادگی گذشت. درحقیقت نسخه نوشته شده جز آنکه از نو چوب حراج بر منابع مالی بیت المال در فوتبال بزند و هزینه تیم داری را بالا ببرد، نتیجه دیگری بر آن مترتب نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۲
رقابت نابخرادنه کشورها و در راس ان ها سیاستمداران نوک دماغ بین، در مسیر نامعلومی به نام توسعه افزایش جمعیت رو به عنوان یک مولفه قدرت یک اصل مسلم فرض کرده! اما متوجه نیست که زمین گنجایش این همه جمعیت را نخواهد داشت. با نرخ رشد 1 درصد هم جمعیت جهان در 200 سال اینده نزدیک 60 میلیارد نفر خواهد بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بورس منفی ۲۱۰۰۰
تا این لحظه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
اصلاح طلبان از هر چیزی که مشکلی برای ایران درست کند خوشحال می شوند
تشویق به جنگ با طالبان هم ازین باب است.
یادمان نرفته که محتشمی نظر داده بود که به کمک همه جانبه صدام به عنوان خالدبن ولید معاصر برویم
هشدار جمعیتی!؛ مساله جمعیت؛ فراتر از تصورات رسمی .... در عوض کلی فعالیت هسته ای داریم و پیشرفت!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
کاهش جمعیت یکی از دستاوردهای جانبی کیک زرد است شاید مهمترین و تاریخی ترین اثر جانبی کیک زرد تغیرات عمیق در اعتقادات هزار ساله سرزمین ایران باشد سبک زندگی غربی از مغرب و سلفی گری از مشرق جامعه ایران را مورد تهدید قرار داده
با این نحوه مدریت کشور کار مسکن اب و برق و گاز و سوخت و گوشت قرمز برای همین جمعیت فعلی کم داره
پس به هیچ وجه به فکر افزایش جمعیت نباشید
مگر اینکه با جهان تعامل کنید و مثل کشورهای عربی به فکر پیشرفت کشور باشید
برای نمونه در کل کشور یک کیلومتر اسفالت سالم نداریم
هشدار جمعیتی:
حدود هشت میلیون ایرانی از کشور مهاجرت و یا بزبان دیگر فرار را بر قرار ترجیح داده اند و هر سال نیز ادامه دارد و متاسفانه مسئولین انکار نه انگار و‌وضع بجای رسیده که خودشان هم فرزندانشان را میفرستند به خارج .
روزنامه جمهوری اسلامی
شکست آمریکا در افغانستان مهم ترین دلیلش ایران بود
شما فکر کردید اگر آمریکا از افغانستان و عراق بیرون برود شما دست بالا را در این کشورها خواهید داشت
بنزین بهشون ندید درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بعد هزینه های برادارن چطوری جور بشه؟!
نژاد ضعیف محكوم به نابودی است. نژاد پرست نیستم اما به تفاوت نژادها اعتقاد دارم. تفاوتهایی كه ریشه های هزاران ساله تمدن و اخلاق و فرهنگ در آن تنیده شده است و یك سیستم آموزشی قوی و هدفمند لازم دارد تا آن را به مسیر درست برگرداند. شاید خاصیت خاك و آب و هوا است كه هر میوه امكان رشد در هر موقعیتی را ندارد و هم چنین جانداران آن منطقه.......
هشدار جمعیتی!؛ مساله جمعیت؛ فراتر از تصورات رسمی((((((( آب شرب کشور امسال به مرحل بحرانی رسیده همینطور بیکاری و تورم معیشت کل جامعه رو تحت تاثیر قرار داده دولت های محترم ما هم که مثل وزیر کار فکر نرخ بیکاری مردم فلسطین اشغالی هستن تا برنامه ریزی برای فردای کشور پولی هم که اگر در اثر موافقت موقت برجام آزاد بشه آنقدر در سیستم لشگری و کشوری مجری معطل پول داره که به هیچ جای سرمایه گذاری در مملکت نمی رسه ))))))))))) نمیدونم چرا این حضرات دولتی و حکومتی حرف تو کلاشان نمیره تا وقتی حتی مشگلات معمولی مثل بحران آب و معیشت حل نشه توسعه و مشگل جمعیتی حل نمیشه!!!!!!!!!! این برای هزاران بار باز فردا یکی دیگه از آقایان میاد میگه ما مشگل جمعیتی داریم برای هر پچه پول میدیم خودرو با قیمت پایین میدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخ خخخخخ
سلام واقعا این مسئولین ما دربحث قانون جوانی جمعیت جز فقیرتر کردن فقرا و افزایش جرم و جنایت چیزی نصیب کشور نمی کنند. افزایش جمعیت فقط توسط قشر فقیر صورت می گیرد که هیچ کدوم از مشوق ها بدرد فقرا نمی خورد قضیه حواله و واریز صد میلیون که رفت رو هوا حداقل چندرقاض بهشون می رسید وام های پرداختی که بدلیل عدم داشتن ضامن و سختگیری بانکها و دادن زمین نیز بدلیل نداشتن سهم متقاضی و سایر مشوق ها نیز به درد این قشر نمی خورد چون اکثرا روستا نشین و یا حاشیه نشین شهر ها و عمدتا بی سواد هستن
مهندسی معکوس در تعامل با طالبان (((((( کلا هر کشوری که با سیاست غرب ستیزی ما حرکت و همراهی کند با ما دوست و برادر هست ))))))))))))) حتی اگر حق و حقوق ما را بجا نیاورد!!!!!!!!!!! از سخنان گهر بار حسین شریعتمداری و بعضی آقایان مسئول کشوری
از پلیس خواهش میکنم هیچ تروریست و قاتلی رو بازداشت نکنه و همونجا مجازات کنه
جنبش فواحش باز هم قربانی گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بالاخره خدا جواب تو و امثال شما نامسلمانان را خواهد داد
تابی جون گیر دادای مرتب به صدا سیما ها .. اونم که اصلا اسمس از تو نمیاره ....
اخه حق پخش زمانی درست هست که تیم ها وابسته به درآمد دولتی نباشند و واقعا بتونن جذاب بازی کنن...
الان از 30 هفته بازی فقط چند تا انگشت شمار بازی ها هست که تماشگر تلوزیونی داره ....
دولت بوجه ای که به تیم های دولتی و صنعتی می ده قطع کنه بده صدا و سیما اونم همون رو حق پخش بده ....
نتیجه این میشه که فقط چند تیم پر طرفدار از این مسیر درآمد دارن و تیم های ضعیفتر نابود می شوند...
راه حل اینه که شرایط حرفه ای گری از لیگ دسته یک اعمال شود و بوجه دولتی قطع و شرایط درآمدزایی باز شود ...
تمام باشگاهها در واقع از منابع عمومی استفاده می کنند. آن دو باشگاه هم ممکن است فقط با یک واسطه به منابع عمومی متصل باشند.
" تجربه نشان داده که شما نه می‌خواهید و نه قادر هستید که این مشکلات را حل کنید" !!!!! خیلی به جا و درست این جمله آخری را آقای عبدی اشاره کردند
روزنامه جمهوری اسلامی منظور شما از مطلبی که زدی نه حقابه است نه طالبان، فقط تطهیر مرحوم رفسنجانیست
خوب ایشان که اعتقاد داشت سالهای پیش رو سالهای مذاکره و گفتگو و دیپلماسی است سلاح و زور اثر نداره کاش زنده بود می دیدیم با این جماعت زبون نفهم چطور مذاکره می کرد
ظاهراً طالبان بد جوری از اقایان زهر چشم گرفته اند. این همه جسارت را دعوای خانوادگی پنداشته و پررویی های این قوم وحشی را بی پاسخ گذاشته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
حالت خوبه؟ طالبان در حد ایران هست؟
وقتی به تقلید از غرب زن را مانند مردان می کنید و اولویت آنان کار همانند مردان آن هم بیرون از خانه معلوم هست فرزند آوری هم کم می شود و بعد افزایش سن پیری و کم شدن سن جوان و به سبب آن افزایش سن بازنشستگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
ساده لوح اگر اینطور بود که الان در غرب و شرق مشکلات جمعیتی بزرگتر بود!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
جهت اطلاع از غرب تا شرق دنبال فرزند آوری هستند
قربانیان چاقوی همراه
قربانیان نگهداری سلاح غیرمجاز
قربانیان سلاح سازمانی
قربانیان کاربری ناصحیح سلاح ....

کلاً راه حل از جنس سلاح درصد خطای بالایی دارد حالا چه این سلاح، چاقوی در جیب یک نوجوان باشد یا سلاح سازمانی شهردار سابق تهران. این راهکار سطح خطای بالایی دارد
در یادداشتی که از روزنامه جمهوری چاپ کردید به نکات مهمی اشاره شده است، اکثر رهبران اولیه طالبان که با سازمان تروریستی القاعده هم همکاری می کردند، تندروهای پاکستانی - عربستان سعودی بوده اند که با چراغ سبز و حمایت سازمان جاسوسی آمریکا برای مهار شوروی سابق شکل گرفتند و بعد از فروپاشی شوروی سابق چون آمریکایی ها خیال شان از تک قطبی شدن جهان راحت شد به همین طالبانی که خودشان سازمان دهی کرده بودند حمله بردند و ضمن ویرانی کشور افغانستان حکومت طالبان را هم به ظاهر ساقط کردند در دنیای سیاست هیچ چیز بعید نیست که امروز دوباره آمریکا با این گروه تکفیری توافق کرده باشد تا در آینده از آنها این بار برای ناامنی مرزهای شرقی ایران استفاده کند پس باید با چنین گروه متحجری که حتی به مردم خودشان رحم نمی کنند و طبق آمار سازمان های جهانی بیشتر کشته هایی که در جنگ های داخلی اخیر در افغانستان داده شده توسط همین گروه طالبان بوده، طالبانی که بناهای تاریخی خود را تخریب می کند، دیپلمات های ما را که مصونیت جهانی دارند به شهادت می رسانند، در مورد حقابه هیرمند که حق قانونی ایران است این طور رفتار می کنند و ....، تغییر نگرش داد و با هوشیاری سیاسی عمل کرد، جنگ با چنین طایفه ای که مقبولیت جهانی ندارند جایز نیست زیرا این قوم اگر جنگی صورت بگیرد به کوه ها و غارها پناه برده روی به عملیات انتحاری می آورند و اگرچه قدرت دفاعی ما چه از نظر آبی چه از نظر خاکی و چه از نظر هوایی در برابر طالبان قابل مقایسه نیست و طالبان هیچ حرفی برای گفتن ندارد (با توجه به بومی سازی های انواع پهپادهای فوق مدرن، موشک های بالستیک نقطه زن و انواع قایق های تندرو مجهز به انواع موشک های نقطه زن و .‌..) ولی اگر جنگ
صورت بگیرد ممکن است حالت فرسایشی به خود بگیرد و به نفع ما که کشوری پیشرفته هستیم نیست، طالبان هم که ضرری نمی کند (چون هیچ زیربنای اقتصادی ای ندارد که متحمل ضرر شود) علاوه بر این که جنگ باعث خصومت بین دو ملت (ایران - افغانستان) می شود و ممکن است آمریکایی ها را به اهداف شومشان که ایجاد تفرقه بین کشورهای همسایه است، برساند پس بهتر آن است که با سیاست و پیگیری دیپلماتیک موضوع از طریق مجامع بین المللی به حق خود برسیم.
در ضمن مشکل نرسیدن آب به هامون و خشکی این دریاچه طبیعی که شاهرگ حیاتی سیستان بود از زمانی آغاز شد که فاز دو سد کجکی بر روی رود هیرمند ایجاد شد و ربط چندانی به خشکسالی های اخیر ندارد و همان که مقامات ما می گویند درست است و مقامات طالبان باید اجازه بررسی آب هیرمند را به متخصصان ما بدهند.
مقاله مهندسی معکوس طالبان بسیار بسیار مقاله درستی هستش.... انتخاب اسم اصحاب تطهیر هم بسیار نام درستی هستش... من برنامه بسیاری از انها را در صدا و سیما بخاطر دارم که چطور برای طالبان یقه پاره میکردن و میگفتن اینها ورژن عوض کرده اند و دیگر اون طالبان قبلی نیستن و کشتن خودشون رو تا طالبان رو توی افغانستان جا بندازن.....نمیدونم این به اصطلاح کارشناس ها رو چرا اعدام نمیکنن.... یک ملت افغان رو به رنج انداختن و آواره کردن و برای یه ملت دیگه بنام ایران هم یک بمب ساعتی بیخ گوشمون گذاشتن...
در باره طالبان تنها یک نکته مهم قابل یادآوری است و ان اینکه این دوره دو کشور در پیروزی طالبان زیاد تلاش کردند و حتی نقش نظامی داشتند مثلا استان فراه رو ایران در ازادی اش نقش داشت و آن دو کشور یکی ایران بود و دیگری پاکستان
پس از ماست که بر ماست
کثیف تر و مکارتر از آمریکا و سیاستهایش هیچ دولتی نیست . به ترتیب کثیف ترین و مکار ترین دولتهای این دهه اخیر از دیدگاه من : ۱. آمریکا ۲. چین ۳. ترکیه ۴. پاکستان و قطر ۵. فرانسه
ریزش دلار تا آنجایی ادامه خواهد داشت که صاحبان رانت به اندازه کافی دلار برای انتقال به خارج و صدور سرمایه انجام دهند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی