بازدید 9805

پشت پرده خبرهای اخیر پیرامون «توافق موقت» میان ایران و آمریکا چیست؟

در چند روز اخیر منابع مختلف خبری وابسته به منابع غربی و اسرائیلی خبرها و گزارش های متعددی را پیرامون توافق میان ایران و آمریکا منتشر کردند که توجهات زیادی را به خود معطوف کرد. با این حال، هم ایران و آمریکا وجود چنین توافقی را رد کرده اند. با این حال، به نظر می رسد اهداف پنهانی در پشت پرده این خبرسازی ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ 10 June 2023

پشت پرده خبرهای اخیر پیرامون «توافق موقت» میان ایران و آمریکا چیست؟

بین الملل تابناک: در چند روز اخیر منابع مختلف خبری وابسته به منابع غربی و اسرائیلی خبرها و گزارش های متعددی را پیرامون توافق میان ایران و آمریکا منتشر کردند که توجهات زیادی را به خود معطوف کرد. با این حال، هم ایران و آمریکا وجود چنین توافقی را رد کرده اند. با این حال، به نظر می رسد اهداف پنهانی در پشت پرده این خبرسازی ها وجود دارد.

در همین رابطه، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که این روزها گفته می شود دیدارهایی در سطح رئیس نمایندگی با راب مالی مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا داشته در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت اعلام کرد: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.

ابتدا روزنامه عبری ‌زبان «هاآرتص» بود که با ادعای اینکه ایران و امریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند، عملیات خبرسازی در زمین مذاکرات را کلید زد. این روزنامه صهیونیستی سه روز پیش در گزارشی مدعی شد که «گفت‌وگوهایی محرمانه میان تهران و واشنگتن در جریان است و احتمال حصول یک توافق محدود و اولیه میان دو کشور نیز وجود دارد که بر اساس آن، ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را در ازای آزاد شدن حدود ۲۰ میلیارد دلار از پول مسدود شده خود در عراق، کره جنوبی و سهم آن از برداشت از صندوق بین‌المللی پول کاهش خواهد داد.»

پس از آن رسانه «میدل ایست آی»، چاپ لندن پا را از این هم فراتر گذاشت و به نقل از منابعی مدعی شد که مذاکرات، پیشرفت چشمگیری داشته و دو طرف به یک «توافق موقت» رسیده‌اند که جزئیات آن به مقام‌های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. این رسانه مدعی شده که ایران در چهارچوب این «توافق موقت» متعهد می‌شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. بر اساس این گزارش ادعایی، در مقابل به تهران اجازه داده می‌شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده‌اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد، مشروط بر آنکه این منابع انحصاراً برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

خبرگزاری رویترز هم برای اینکه از ماجرا عقب نماند ادعا کرد که تأیید دیدار «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را از دو مقام ایرانی گرفته و با اعلام اینکه «ایروانی» و «مالی» در هفته‌های گذشته حداقل سه بار ملاقات کرده‌اند، به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام‌هایی را با امریکایی‌ها رد و بدل کرده‌ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث کنیم.» چند روز پیش از این نیز وب‌سایت «آکسیوس» گزارش داده بود که «برت مک‌گورک، مشاور جو بایدن در امور خاورمیانه، به عمان سفر کرده تا راه حل‌های دیپلماتیک احتمالی برای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران را به بحث بگذارد.»

به نظر می رسد، پشت پرده ه همه این خبرسازی ها چیزی جز بازی رسانه ای برای ایجاد امید کاذب در کشور و سپس فشار به بازار و تصمیم گیران تهران نیست. از سوی دیگر، این خبرسازی‌ها را دقیقا باید طرحی برای مقصرنمایی ایران در مذاکرات پیش روی احتمالی دانست که غربی‌ها آن را کلید زده‌اند.

در همین رابطه، محمد باقری کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با تابناک اظهار داشت: هرگاه ایران و غرب وارد یک فرایند مذاکراتی برای امتیازگیری علیه از یکدیگر می شوند، معمولا توپخانه رسانه ای آن ها فعال می شود تا ضمن اثرگذاری بر شرایط داخلی ایران از مذاکره کنندگان ایرانی امتیاز بگیرند و ترجیحات خود را تحمیل کنند.

وی افزود: خبرها و گزارشات رسانه های غربی و اسرائیلی در چند روز اخیر را نیز باید در همین چارچوب ارزیابی کرد. به گونه ای که اگر بتوانند از این خبرسازی بر اثرگذاری بر بازارهای داخلی ایران استفاده کنند، تصمیم گیران و مذاکره کنندگان ایرانی را تحت فشار قرار خواهند داد و مذاکرات را به سمت و سویی که می خواهند سوق خواهند داد.

در این رابطه، مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی رشته توییتی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا نوشت: با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی امریکا وجود ندارد. آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده است که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است. دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است. دولت امریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند.

 وی افزود: هدف از فضاسازی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۷
هیچ طرح خیالی وجود ندارد. امریکا و اروپا چه نیازی دارند به دولت سریع و انقلابی امتیاز بدهند. این دولتیها هستند که با جوسازی دنبال خنک کردن تابستان داغ روسیه و ایران هستند. حالا میگن با شایعه سازی و جو سازی و دادن حق الزحمه به چند نشریه پولکی خارجی هو بیاندازیم که بایدن فله ای دارد امتیاز می دهد تا از تابستان داغ عبور کنیم. البته نه برای امریکا و نه اسراییل بهتر از این نمی شود. هم اقتصاد ایران را به .... کشیدند و هم نگرانی از این های و هو ها ندارند. می دانند دولتی که در تامین دان مرغ مونده نگرانی ندارد و تازه می تونن تا دنیا بنیاده امتیاز بگیرند. غیر ممکن هست از این بهتر براشون بشود. پس ما راضی و اونها راضی میمونه ملت ایران و روسیه و کره شمالی و ونزویلا و کوبا ناراضی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مگر اوباما اولین کسی نبود که نام داد اگر نیاز نداشتنچرا نامه زدن شماها کلا قدرت تحلیلیتون بخاطر مسخ شدن ازدست دادید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
رييس سازمان سيا : سلطه دلار 3 ماه ديگر تمام خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
خلاصه اینکه : خونه عروس بزن و بکوبه

خونه داماد هیچ خبری نیست و سوت و کوره

امریکا بارها گفته : هیچ مذاکره ای نیست و تمام !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
ناشناس 14.18 شما اصلا قدرت تحلیل داری؟ یا فقط در حال تکرار حرف یک سری افراد هستی بدون اینکه فکر کنی و با چشمای باز و بدون تعصب نگاه کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
کمتر پای ماهواره بشین کوتوله تحلیلگر شده
فقط مردمو اذیت کردید وبدبخت اخرش هم همه چی رو قبول می کنید این بازیها فقط فقط برای حفظ قدرت است نه آسایش مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
حیف از عمر و زندگی و میلیاردها دلار خسارتی که امثال شمعخانی و باقری و مرندی و.... به ایران و ایرانی زدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
حالای جای جذابش اینه که بعد از این همه خسارات به مردم و باج دادن به دنیا و حمایت های عجیب و غریب آمریکا در چند ماه اخیر، میان می میگن این ها همش بخاطر مقاومت مردم بوده و خودشون را پیروز میدان خطاب می کنند. در حالی که همه مردم از این دعوا و این آشتی متضرر می شوند
دست از این دایی جان ناپلئون بازی بردارید و واقعیت رو ببینید. واقعیت یعنی خبر توافق دلار رو ارزان کرد و تکذیب آن بازار بورس رو منفجر کرد. غربی ها هیچ نیازی به توافق با ما ندارند ماییم که باید توافق کنیم تا مردمون بتونند نقس بکشند. حالا هم وقت کشی نکنید و سریع این بازی موش و گربه رو تموم کنید.
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
ما شهید ندادیم که سازش کنیم، یک ارزشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
دارن بخاطر همین میخان بازار شرطی کنند بعد برجام بزرگترین رکورد در کشور شکل گرفت بچه ای یادت نیست هیچ کاری نبود هیچ کس هیچی میخرید هم منتظر ارزونی بودن
کثیف ترین سلاح غرب بازی رسانه است
یعنی آمریکا در اقدامی انسان دوستانه و برای رضایت خدا ، یه کم شل کرده و مقداری دلار داره آزاد میشه ؟!!!!!!!! و شما اصلا هیچ امتیازی ندادید ؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مرغ پخته بايد خورده بشه وگرنه گند مي زنه!
شل كردن دلار به خاطر آزادي زندانيهاي سياسي بوده و پيش ببيني بازار براي آزاد شدن مقداري از ارزهاي بلوكه شده
محسن
| Belgium |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
حاضر هستند هم نرمش قهرمانانه انجام دهند و هم جام زهر را بنوشند با این همه حال هنوز خبری نیست؟راستی برجام ایران را در دامن امریکا می انداخت؟
هدف از این حبر سازی ها پرت کردن حواس مخاطبان از اخبار مهم واقعی که منتشر شده است است.
به زودی پوزه آمریکا را به خاک مالیده می بینیم. نوکرانش را هلاک شده ....
چرا از مذاکرات مستقیم هراس داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
هراس ندارن ، کدخدا محلشون نمیزاره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
پز انقلابی گری مون نمیذاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
روسیه و پوتین اجازه نداده اند و برای جلو گیری توافق برجام حتی حاضر به دادن هزینه های گزاف هم هست

و تا ایران را بعنوان کشور تحت سلطه و برده خودش ..
.نکند . و به دریای آزاد در خلیج فارس راه پیدا نکند

ما را رها نخواهد کرد و این ارزوی ۲۰۰ ساله تزار روسیه بوده است و همچنان دنبال رسیدن به ان دارد تلاش میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
چون اگه مذاکره کنیم و توافق کنیم دیگه آمریکا نمی تونه دنیا را از ایران بترسونه و مسئولین هم نمی تونن مردم را از آمریکا بترسونن و کار و کاسبی کاسبان تحریم کساد میشه
از برجام تن دادن به توافق موقت این بود اقتدار آقایان جلیلی و باقری کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
سنتون نمیرسه یا خواب هستید آمریکا از برجام خارج شد
اقتدار اقتداری که میگفتن این بود؟؟؟؟نفت دربرابر غذا؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
کلمه اقتدار فقط مصرف داخلی داره برای حفظ حمایت 15 درصدشون
کدام پشت پرده ؟ توافق که نه ، لازمه توافق تامین منافع دو طرف توافق است . آیا کسی تا به حال در مورد بندی از بندهای توافق صورت گرفته که نفع یا زیان ایران باشد چیزی گفته ؟ پس معلوم میشود اصلا توافقی صورت نگرفته و ما به خواسته های آمریکا در مقابل آزاد سازی بخشی از منابع مالی خودمان که می توانست یکی از بندهای توافق باشد ، تن داه ایم و عملیاتی شده است
حالا کی رفته واسه مذاکره مستقیم وضعیت زبان خارجه و رشته تحصیلش چیه؟؟؟
این تکرار مکررات است. احیای برجام را تالب چشمه می‌برند وتشنه تر برمی‌گردانند. هدف ابتدا خبر خوب و امیدکاذب به بازار اقتصادی وناگهان ترک مذاکره جهت شوک یک خبر بد. همیشه خبر بد تاثیرش چند برابر برافزایش قیمت ارز بیشتر از یک خبر خوب درکاهش آنست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
گل گفتی
این همه ساله دارین برجام برجام میکنید .. تنها چیزی که نمی گزاره برجام به فرجام برسه اینه که برجام انجام نشدندش به نفع کاسبان تحریم داخلی و خارجی می خوره که هم نفع سیاسی داره هم اقتصادی و انجام شدنش فقط برای مردم عادی کوچه و بازار خوبه .. حالا به نظر شما به سرانجام می رسه یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
چه دلار بیاد تو ایران چه نیاد!
چه مذاکره بشه با آمریکا چه نشه!
برای رئیسی فرقی نداره چون بنا بر گرانی همه چیز است و این چیزها پیش پا افتاده است مردم باید شکنجه بشند وبا فلاکت زندگی کنند تا یاد اول انقلاب بیافتند که یه پیت حلبی دستشون میگرفتند و از روستا به شهر میرفتند تا ظر تو صف ده لیتر یا بیست لیتر نفت زجر عالم وآدم را میکشیدند وبعدشم که جنگ شروع شدو همین جونای تو صف نفت رفتند شهید شدند و چهل سال از (ریاست رئیسی) در قوه قضائیه گذشت تا فرصت رئیس جمهور شدنش فراهم شده و الان مردم باید حتما به یاد انقلاب و شرایط جنگ و فلاکت باشند تا نکهنه کفران نعمت کنند و نشاید که حتی یک روز این مردم روی خوش زندگی را به خود و خانواده خود ببینند وبچشند باید زجر بکشند و زجر کش بشوند(رفاهی در کار نیست)
من از سیاست چیزی نمیدونم ولی با همین دانش ناقصم به شما قول میدم که هرگز هیچ حمله نظامی از سوی هیچ کشوری علیه ایران انجام نخواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
درسته چون وضعیت فعلی ایران باب دل ابرقدرتهای شرق وغرب است
حداقل برجام بند بندش توسط جواد کریمی قدوسی با صدای بلند بگوش همه رسید اما مذاکرات پنهانی آنهم با پیشقراولی روسیه سازی است که بعدها صدایش بلند میشود ......
علی برکت الله هممون سرکاریم ... !
یک سوال دارم؟
شما که می خواستید توافق کنید چرا همون دو سال قبل نکردید که تو این دو سال مردم اینقدر بدبختتر نشوند؟
باز فردا بیایید و به مردم دروغ بگید
البته دیگه شما جون سخت تر از این حرفا شدید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست