بازدید 20640

دستور شورای رقابت به خودروسازان؛ شرط یک سال رهن بودن سند خودرو تمام شد!

شورای رقابت در جلسه پانصد و هفتاد چهارم خود، خودروسازان را مکلف کرد که اسناد در رهن مشتریان را آزاد کنند.  
کد خبر: ۱۱۷۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 07 June 2023

مرضیه یاسی؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این جلسه شورای رقابت که یکی از صورتجلسه‌های آن «آزادسازی اسناد در رهن خودروهای سواری» بود، شورای رقابت مصوب کرد در راستای مفاد مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲.۰۳.۰۲ مبنی بر حذف بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ و با توجه به منتفی شدن موضوع، خودروسازان مکلفند اسناد خودروهایی را که بر اساس مصوبات گذشته شورای رقابت در رهن هستند را آزاد کنند.

پیش از این، شورای رقابت با اصلاح مصوبه ۵۴۳ این شورا (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری) بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل مذکور مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، مبنی بر "عرضه‌کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند"، حذف کرده بود. حال در جلسه اخیر نسبت به آزادسازی اسناد در رهن خودروهای سواری تصمیم گیری شده است.

تصمیمی بر خلاف اهداف وزارت صمت

آزادسازی اسناد در رهن خودروها توسط خودروسازان، تصمیمی است که در گذشته با هدف جلوگیری از دلالی و رسیدن خودرو به متقاضیان واقعی از سوی وزارت صمت تعیین و ابلاغ شده بود. حال با دستور شواری رقابت، دیگر لازم نیست خودروها یک سال در رهن شرکت بمانند!

اقدامی که به گفته فعالان بازار خودرو، در شرایطی است که با توجه به طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، اتخاذ شده است. در حقیقت حتی خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مشمول این مالیات هستند. 

تیغ تیز مالیات

بنا بر طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، در طرح فروش یکپارچه محاسبات بدین صورت خواهد بود که چنانچه مشتری طرح، کمتر از سه سال از تحویل خودرو، اقدام به فروش و انتقال خودرو خود کند، باید بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، از سود حاصل از فروش را به عنوان مالیات بر عایدی بپردازد؛ اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود، مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت. در حقیقت افرادی که خودروی خود را در سال اول بفروشند، باید ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد، مالیات پرداخت کنند.

حال به نظر می رسد با دستور شورای رقابت مبنی بر حذف شرط یک سال رهن بودن سند خودرو، دست مالکان برای فروش خودروهای خود در بازار آزاد باز خواهد شد، اما به یک شرط و آن پرداخت ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش در یک سال اول است. به عبارت دیگر، سیاست‌گذاران تصمیم گرفته اند تا دست مشتری و در حقیقت دلالان را برای فروش خودروهای طرح یکپارچه باز بگذارند و با اخذ ۳۰ درصد از سود حاصله از فروش در بازار آزاد با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه، دیگر کاری به اینکه مشتری با خودروی خود چه خواهد کرد نداشته باشد.

 

هرچند ناگفته نماند، هم اکنون هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایراداتی در خصوص طرح مالیات بر سوداگری مطرح کرده است، به گونه ای که سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفته: در جلسه اخیر هیات عالی نظارت که در خصوص مالیات بر عایدی بود، دو مورد مغایرت اعلام شد که یکی از آن‌ها عدم تعدیل تورم در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه و دیگری اعمال این مالیات در مناطق آزاد بود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۴
کلا قوانین ایران از بقیه دنیا جداست ... ماشین ها چند هزار دلار گران تر بدست مصرف کننده می رسد و ....
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
از یکی از کارگران خط تولید ایران خودرو هفته قبل شنیدم که ، کلا تولید چند خودرو رو متوقف کردن تا قیمت ها در بازار به قیمت 2 ماه قبل برگرده (گرونش کنند)
جالبه تصمیماتی که به زندگی مردم ربط داره توسط چند سهام دار اصلی خودروسازها گرفته میشه!!
اونا فقط میخواستن ماشین گران بشه ،چون هر آدم عاقلی میدونه که اگر یک سال ماشین به بازار نرسه ،ماشین گرون میشه
یک مورد را هم در نظر بگیرید که باید این طرح به خودروی دوم تعلق گیرد نه به خودروی اول که حق هر ایرانی است
سلام
امروز 17 خرداد هنوز خودرو ساز از مصوبه شورا اظهار بی اطلاعی می‌کنه و سند خودرو را آزاد نمیکند
با یک تصمیم مکارانه ! اول خودرو را گران کردند تا میزان مالیات بر عایدی آن بیشتر شود و با یک حرکت از پیش آماده شده قاتون قبلی را لغو کردند . آنهم برای درآمدزایی بیشتر . بیچاره مردم عادی که باید از این تصمیم شورای رقابت سپاسگزار هم باشند .
مافیا مافیا مافیا
در خودرو کم بود در لوازم خانگی هم به جان مردم افتاد
کولر گازی تولید داخل که مونتاژ چینی هست از کولر گازی ال جی کره ای گرونتر داره به مردم فروخته میشه!
در مورد قیمت ها هم پیگیری کنین خواهشا...ما نمیدونیم ماشین رو به قیمت شورای رقابت قراره بخریم یا قیمت کارخونه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
کرمان موتور که فعلا ۳۲۳ میلیون تومان بیشتر بابت جک اس سه از قیمتهای اعلامی شورای رقابت بدون سود مشارکت از ما گرفته و به قیمتهای اعلامی توجهی نکرده است؟! این است قدرت خودرو سازان و مافیای آن
طبق مصادیقی که من می بینم بیشتر دولت و سازمان‌ها دنبال در امد از رفتار مرم هستند
مالیات بر خودروی شانسی
فهمیدند ملت دارن مهاجرت می کنن
عوارض خروج
دانشگاه برای هر صفحه پرینت 50 میگره
دادگستری و امور خارجه جدا
و
....
هروز م بیشتر میشه، خوب که دقت می کنی. می فهمی برای کنترل نیست برای کسب در آمده
هدف دولت درآمد بیشتر از این چرخه تولید و فروش خودرو بود که با این مالیات های جدید به آن دست یافت دیگر ایجاد محدودیت فروش برای دولت سود ندارد مردم و مبارزه با دلالی برای دولت بهانه هستند
یعنی اگه برا حل معضلات جامعه اینقدر قشنگ پازل میچیدین نه فقط برا مالیات گرفتن اونوقت آفرین داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
خوشبختانه مسولین خیلی باهوش و نابغه ای داریم منتها نه در جهت منافع و‌خدمت ملت جهت منافع خود و همراهانشان ملت گاو شیرده هستن برای کسب درامد ولی دریغ از یک قدم برداشتن برای این مردم بینوا حداقل حدمات دندانپزشکی ارزان برای قشری ایحاد کنید درد کرسنگی و بیفردایی کمه درد دندان هم اضافه شده یک لحظه جای پدری باشید که از درد دندان بچه اش مستاصل و کریان هست و کاری نمیتونه بکنه
اگر شما توانستید از پس باندهای پشت سر این خوروسازها بر بیایید من هر تنبیهی را می پذیرم . فساد خیلی گسترده تر از تصور ما است .
معلومه که آزاد میشه،اگر نشه ،پس اون مالیات رو چگونه بگیرند،باید نقل وانتقال صورت بگیره تا مالیات هم اخذ شود،جیب دولت پرشدنی نیست.
ماشین های جینی با دو برابر قیمت واقعی رو دستشون مونده بود برای رونق دلالی و خرید و بروش این خودروها این مصوبه یک سال در رهن رو حذف کردن اگر این قانون یک سال در رهن یک سال دوام می اورد مجددا قیمت خودروهای چینی در بازار حداقل ۵۰۰ میلیون ریر قیمت کارخانه می شد
پول نفت ملی را کی میگیره ؟هم پول نفت وگاز ملت را میخورن هم مالیات ازشون میگیرن
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
پول نفت مال سوریه ای ها و یمنی هاست
تنظیم قوانین برای درآمد بیشتر ... نه برای ملت بلکه برای دولت!!
با بازی زرگری با بازیگری خودرو سازان در کنترل عامدانه تولید و عرضه خودرو و در نتیجه افزایش قیمت خودرو الان زمان برداشت و سود آوری برای دولت در این زمین سوخته ملت است.
حال یه بدبختی بعددتز اینکه ماشین خرید یه مشکلی براش پیش بیاد و مجبور بشه ماشین شو بفروشه . تکلیف چیه ؟؟؟؟
در واقع دولت بازم شریک مردم شده...سند در رهن رو ازاد کرده میخواد یه کلاهی از جیب مردم برای خودش بدوزه...میگه عزیزم تو اگر مشکل داشتی میخواستی خونه بخری و ماشینت رو بفروشی اول سهم دولت رو بده بعد برو آزادی هرکاری دلت میخاد بکن..
۵۷۴ جلسه خودش عامل گرانی خودرو بوده هر جلسه قطعا چند میلیارد صرف اضافه کار و تشویق و نوشابه ی بچه ها و .... می‌شده و میشه
به زودی میلیونها ماشین دست ملت همچون بورس چنان در صف فروش گیر خواهند کرد که پشت صف همه زنگ بزنند!
جو خودرو یی که دولت و دلال درست کرده گریبان اموال ملت را به زودی خواهد گرفت #طلا
30 درصد مالیات سود فروش، باز قوانینی که مردم را دروغگو و کلک باز بار خواهد آورد. این ماشین رو من به قیمت خرید می فروشم و کنارش یک موبایل به مبلغ 300 میلیون می فروشم
برای خودروی اولیی ها نه چقدرررر بگیم آخه این چه قانونیه آخه بدهکاریم
حالا که دلال ها سود می برن چرا دولت سرش بی کلاه بمونه ؟! 35 درصد از سود دلالی هر خودرو برای دولت !
واقعا جالبه از یکسو میگویند از باب فقهی حجاب تکلیف است و باید رعایت شود اما نمیگویند که از نظر فقهی مالیات ستاندن از افراد مسلمان جایز نیست و مردم خودشان با دادن زکات و خمس مطلب را مدیریت میکنند / ظاهرا فقط پول مهم است و بس
وقتی ملتی که پولدارهاش همه کار برا کسب درآمد می‌کنند. میخواید این دولت سهم خودش رو نگیره
ما مردم اگه خرید خخودرو رو تحریم میکردیم البته همه باهم ومتحد اونوقت این مافیای خودرو به پاهامون میافتاد وتازمانی که مافیای هر کالایی نه فقط خودرو قیمت رو ببره بالا وماهجوم ببریم واسه احتکار کردن وبه خیال خودمون سرمایه گذاری اوضاعمون همینه پس مشکل ماهستیم فقط تحریم کنیم ببینید پیروز میشیم یانه
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اگه خودرونخریم مجلس قانون مالیات برنخریدن خودرو وضع میکنه یعنی به هر حال ملت باید این پول رو بدن! مجلس نیست که ماشالا همه نابغه اند
هدف گرفتن مالیات عایدی بر سرمایه است اگر سند در رهن باشه که طزف نمی تونه خودرو رو بفروشه تا ازش مالیات بگیرند.
ورود خودروهای خارجی و ایجاد رفابت و خصوصی کردن تولید خودرو، راه حل کلیه مشکلات مربوط به حوزه خودرو می باشد. حتی در تعداد فوتی های تصادفات نیز تاثیر دارد.
جالب اینجاست که این مالیاتها صرف هزینه های سازمانهای تبلیغی وفرهنگی وحوزه های علمیه میشه
قیمت واقعی خودرو نوشته نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر