بازدید 60033

آیا گرگ توتم مردم آذربایجان است؟

محمد جعفری قنواتی در مقاله‌ای ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان را بررسی کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴ 07 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر فرهنگ عامه در مقاله‌ای با عنوان «آیا گرگ توتم مردم آذربایجان است؟» (نقد و بررسی تاریخی متن‌شناختی یک ادعا) که در شماره ۲۰، دوفصلنامه علمی (مقاله علمی - پژوهشی) «آینه میراث» مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده، ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان را بررسی کرده است.

 او در مقدمه این مقاله یادآور شده است: چند سالی است که برخی از پژوهشگران و نویسندگان که خود را «هویت‌طلب» معرفی می‌کنند، در نوشته‌های خود فرهنگ مردم آذربایجان را با فرهنگ اقوام ترک یکسان می‌انگارند و تلاش فراوان می‌کنند که آن را متفاوت از فرهنگ ایران بنمایانند. آن‌ها تأکید می‌کنند که اسطوره‌ها، افسانه‌ها، حماسه‌ها، آیین‌ها و باورهای مردم آذربایجان همان اسطوره‌ها، افسانه‌ها و آیین‌های اقوام ترک است. این کار با هدف ایجاد پشتوانه نظری برای شکل‌دهی به مفهوم «ملت آذربایجان» صورت می‌گیرد. تبلیغ و فعالیت گسترده پیرامون کتاب «دده قورقوت» و معرفی آن به‌عنوان «حماسه مردم آذربایجان» مصداق روشنی از فعالیت‌هایی از این‌ دست است. کتابی که به گفته سجاد آیدنلو، اساساً هیچ ارتباطی با تاریخ و فرهنگ آذربایجان ندارد.

 از مصادیق دیگر این فعالیت‌ها که به‌ویژه طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده، تبلیغ این ادعاست که گویا گرگ و به‌خصوص گرگ خاکستری (بوز قورد) در فرهنگ مردم آذربایجان مقدس است. بر اساس این ادعا گرگ توتم قبایل ترک و از جمله مردم آذربایجان بوده و ازاین‌رو در باورهای مردم آذربایجان از احترام و جایگاه ویژه برخوردار است. البته همچنان که چند دهه پیش اساساً روشنفکران و اهل کتاب آذربایجان با داستان‌های دده‌قورقوت آشنا نبودند، موضوع توتم بودن گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان نیز مسبوق به سابقه نبوده است و تبلیغ آن به سال‌های اخیر مربوط می‌شود. این موضوع مانند بسیاری از موضوع‌های دیگر که «هویت‌طلبان» طرح می‌کنند، پیش از آن که ریشه فرهنگی داشته باشد، خاستگاه سیاسی دارد.

 قنواتی در این مقاله با بررسی اجزای متفاوت فولکلور آذربایجان به بررسی و نقد ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان پرداخته است. او پیش از این‌که وارد بحث اصلی شود، درباره توتم و توتم‌باوری نوشته است: «توتم موجودی است که اعضای یک طایفه یا قبیله یا یک گروه انسانی آن را نیای مشترک خود می‌پندارند و از نظر آن‌ها مقدس است. در عین حال، بنا بر باور آن‌ها این موجود از آن قبیله یا گروه انسانی دیگر محافظت می‌کند. بر همین اساس، باورها، آداب و آیین‌هایی در این گروه و در ارتباط با آن موجود شکل می‌گیرد که توتم‌باوری نامیده می‌شود. توتم اغلب یک حیوان، و گاه یک گیاه و در مواردی نادر یک شیء بی‌جان است. یکی از اصول رایج در جوامع توتم‌باور، ممنوعیت کشتن یا خوردن توتم است.» این درحالی است که گرگ در اساطیر ایران موجودی اهریمنی، تباه‌کننده، درنده و دزد معرفی شده است؛ مثلاً در وندیداد (باب ۱۳ بند ۱۷) گرگ و دزد کنار هم آمده‌اند. یا در هوم یشت (بندهای ۱۸ و ۱۹) نیز گرگ و راهزن و مرگ در کنار هم با کارکردی مشابه آمده است. یا با بررسی اوستا مشخص می‌شود که گرگ در دو معنی به کار رفته است؛ نخست جانوری درنده که نماد جانوران اهریمنی و حتی خود اهریمن است و دوم به‌صورت مجاز و در معنی دیویسنان و مردم گرگ‌سرشت. در متون پهلوی نیز از گرگ کم‌وبیش با همین صفات سخن رفته است.

  در فولکلور مناطق مختلف ایران از جمله فولکلور آذربایجان نیز گرگ با معنای دزد و جانوری درنده‌خو بازتاب داشته است؛ البته کسانی که گرگ را توتم مردم آذربایجان می‌دانند، نکاتی برخلاف واقعیت‌های فرهنگی آذربایجان مطرح کرده‌اند مثلاً محمد رحمانی‌فر در «نگاهی نوین به تاریخ دیرین ترک‌های ایران» می‌نویسد: «گرگ در ترکی برخلاف فارسی همواره بار معنایی مثبت داشته و دلیل بر فرزانگی و دانایی بوده است.» البته او هیچ شاهد مثالی از زبان و فرهنگ مردم نقل نکرده و فقط جمله‌ای از کتاب دده‌قورقوت می‌آورد. جوانشیر فرآذین در «پژوهشی در اسطوره دده‌قورقود» نیز ضمن نقل همین جمله اضافه می‌کند: «مردم آذربایجان در ضمن مسافرت مشاهده گرگ را (برخلاف روباه) به فال نیک گرفته و آن را خوش‌یمن می‌دانند.» عمار احمدی در «اسطوره گرگ‌ها» می‌نویسد: «ترکان آذربایجان هرچند که از قبایل و تیره‌های متفاوت تشکیل شده‌اند و حتی قبایل ترکان غیر آذربایجان نیز یک توتم واحد دارند و آن توتم واحد بین ترکان، گرگ است. در واقع گرگ در بین اکثر قبایل ترک‌زبان از احترام ویژه‌ای برخوردار است.»

  قنواتی در ادامه مقاله به بررسی افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و باورهای مردم آذربایجان پرداخته تا ببیند آیا «گرگ نمادی از فرزانگی و دانایی است یا خیر؟»؛ این پژوهشگر فرهنگ عامه افسانه «روباهی که گرگ را به دام می‌اندازد و طعمه را به دست می‌آورد» را شاهد مثال می‌آورد: «روباه پیه/ گوشتی در باغی می‌بیند که در حقیقت تله است و چون حدس می‌زند که باید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد، به سراغ گرگ می‌رود و با وعده غذای چرب‌ونرم او را به باغ می‌آورد. هنگامی که گرگ به طرف طعمه حمله می‌برد، دست/ گردنش در تله می‌افتد و طعمه به سوی دیگری پرت می‌شود و روباه طعمه را می‌خورد.» افزون بر این‌که صمد بهرنگی و بهروز دهقانی این افسانه را ثبت کرده‌اند، انجوی نیز روایت‌هایی از آذرشهر، اردبیل و ارومیه از این افسانه ثبت کرده است. هرچند روایت‌های مشابهی از این افسانه در گوشه‌کنار ایران مانند تنکابن، اردکان، کاشان، بندرعباس، اراک، هندیجان، شهرکرد و الیگودرز ثبت شده است. حتی روایتی از این افسانه به زبان سغدی نقل شده است، نظامی نیز در داستان خسرو شیرین به این موضوع اشاره کرده و مولوی نیز در دفتر مثنوی به آن اشاره داشته است.

 یا افسانه «گرگ سبدبافی یاد می‌گیرد» که بر اساس این روایت روباه، گرگ طمع‌کار و احمق را فریب می‌دهد. او را درون سبد گذاشته و درِ سبد را می‌بندد و سپس از بالای کوه رها می‌کند. (افزون بر روایت‌هایی که در آذربایجان ثبت شده، (بهرنگی و دهقانی) چند روایت در خراسان، خوزستان، استان مرکزی، کردستان و لرستان نیز ثبت شده است.) یا داستان معروف «گرگ و بزغاله‌ها» که در ایران بیشتر با نام بزک زنگوله‌پا یا شنگول و منگول مشهور است. این داستان همه خصائل منفی گرگ را یک‌جا دارد: درندگی، فریبکاری و جهالت و گولی؛ اما نکته مهم در روایت‌های آذربایجانی این است که افزون بر ژرفت‌ساخت، روساخت آن‌ها نیز کاملاً مانند روایت‌های مناطق دیگر ایران است. در گنجینه انجوی شیرازی ۱۲ روایت آذربایجانی از آن موجود است که پیش از سال ۱۳۵۶ ثبت شده‌اند.

  قنواتی نمونه‌هایی از ضرب‌المثل‌های میان مردم آذربایجان را که رایج است آورده که همه بر خوی درندگی گرگ دلالت دارند و در هیچ‌کدام نشانی از تقدس گرگ دیده نمی‌شود: «گرگ اگر روسفید بود روز روشن بیرون می‌آمد.» «به گرگ گفتند: تو را چوپان کرده‌اند، گریه کرد. گفتند: چرا گریه می‌کنی؟ گفت: می‌ترسم دروغ باشد.»، «حرف گرگ را زدیم، گوشتش نمایان شد.» و «گرگ موی عوض بکند اما خوی عوض نکند.» و... .

  در باورهای مردمی آورده است: چوپانان آذرشهر بر این باورند که اگر کسی ناخودآگاه کلمه «قورد» به معنی گرگ را بر زبان آورد، سر و کلمه گرگ همان ساعت در همان‌جا پیدا می‌شود. ازاین‌رو هنگامی که کسی به‌اشتباه چنین کلمه‌ای به زبان آورد، بلافاصله نرمه گوش خود را بگیرد و بکشد و بگوید «دئو قولاغینا قورقوشوم» (گوش شیطان کر) و «آدی گلسین، اوزو یوخ» (اسمش به زبان آید ولی خودش نیاید) مشخص است چنین باوری فقط در ارتباط با نیروهای شرور و اهریمنی می‌تواند مصداق داشته باشد.

  تبریزی‌ها بر این باورند که اگر پیه گرگ به تن کسی بخورد همه او را به چشم گرگ می‌بینند که این باور در مناطق دیگر ایران هم رایج است.

  یا بازی «گرگم و گله می‌برم» که ناظر بر درنده‌خویی گرگ است، در مناطق آذربایجان نیز اجرا می‌شود.

  این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین با اشاره به این‌که غالب پژوهشگرانی که دیدگاهشان در مقاله نقد و بررسی شده است بر روی ترک بودن قطران تبریزی، خاقانی، نظامی و مولوی تأکید دارند و حتی رحمانی‌فر نوشته نظامی و مولوی اگرچه به فارسی شعر گفته‌اند اما به ترکی فکر می‌کرده‌اند به بازتاب خصائل گرگ در اشعار آن‌ها پرداخته می‌شود.

  قطران تبریزی از گرگ با صفت «مردم‌خوار» یاد می‌کند: «گرگ مردم‌خوار شد با میش سوی آبخور/ از پی دیدار ایشان گرگ مردم‌خوار گشت» یا در جای دیگری آورده است: «چون شبانی تو و ماه چون رمه و فتنه چو گرگ/ بی‌شبان گرگ بود در رمه‌ها بره‌ربای).

  خاقانی نیز گرگ و فرعون را مترادف هم می‌آورد: «همه فرعون و گرگ پیشه شدند/ من عصا و شبان نمی‌یابم». نظامی نیز در پنج گنج، گرگ را درنده‌خو و اهریمنی توصیف کرده است. «سوم موبد چنان زد داستانی/ که با گرگی گله راند شبانی/ رباید گوسفندی گر خونخوار/ درآویزد شبان با او به پیکار/ کشد گرگ از یکی سو تا تواند/ ز دیگر سو شبان تا وارهاند/ چون گرگ افزون بود در چاره‌سازی/ شبان را کرد باید خرقه‌بازی.»

  همام تبریزی نیز گرگ را به دزد تشبیه کرده است: «هم‌نفس شد سگِ شبان با گرگ/ گله با سگ خوردن کنون یا گرگ/ دزد و خازن چون یار غار شوند/آفت مال شهریار شوند» / در منظومه حیدربابایه سلام شهریار نیز گرگ موجودی درنده‌خوست که باید چشمانش را کور کرد تا بره‌ها آسوده بچرند. «گدیکلرده قوردلاری توت، بوْغگینان/ قوْی قوزولار آیین-شایین اوْتلاسین/ قوْیونلارون قویروقلارین قاتلاسین».

 او با بررسی افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و باورهای مردم آذربایجان نشان داده است که گرگ نه تنها نماد فرزانگی و دانایی نبوده و نزد مردم هم از احترام ویژه‌ای برخوردار نیست همواره نماد انسان‌های طمع‌کار، شرور و درنده‌خو بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹۷
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۰۸
اینم بنویسید بحه کسی که خیلی جسور باشه می گویم "مثل گرگ".
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
همینکه می گی ازنژاد کرکید میزان استحکام اندیشه هایتان رانشان می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
برای دعوای نژادی ، این خرافه خلق شده و الا گرگ در بین هیچ یک از اقوام ایرانی جایگاه قابل ستایشی ندارد . ردشو بزنید قطعا می رسید به استعمار . و الا نماد گرگ ، افتخار به همراه نمی اورد که کسانی بخواهند با ان کسب افتخار کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مراقب باشید هر جا پای اقوام به میان بیایید ، نفوذیها در قالب کامنت یا مثبت و منفی گله ای و البته جهت دار ، جو به راه خواهند انداخت .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ دقیقا در تمام فرهنگ آذربایجان وجود داشته . و فضای مجازی خداروشکر منابع و اسناد مورد نیاز رو کرده .هم آذربایجان ترک هستن هم تاریخش
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
رضا جان در خصوص استحکام اندیشه دوستانی که فکر میکنن با آلمانی ها که از هر لحاظ زمین تا آسمون فرق دارن، هم نژاد هستن و می‌خوان خودشونو بهشون بچسبونن یکم حرف بزن
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
ان شیر است که می گویند در فرهنگ ایرانی می گویند مانند شیر جسور است گرگ پست وذلیل است شیر در ادبیات ایران نماد قدرت است نه گرگ
یک مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
غروره الکی چیز بدی است..چه ترک چه فارس چه کرد و بلوچ در وهله اول باید به انسانیت فکر کنیم...هیچ چیزی
بالاتر از انسانیت نیست
گرگ نماد نظم، همبستگی وپشتکار است.
من تورکم ،تورک آزربایجان .ما تاریخ خودمان را بلدیم شما برای خودتان تاریخ سازی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تاریخ آذربایجان یعنی زرتشت، یعنی دفاع از ایران و ایرانی بودن محض
رضا مدیاتک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
واژه کورد گرفته شده از گرگ فارسی است یک تعداد پانترک کم سواد اینرا نماد خود کرده اند یک زمان هم نام بابک را که همان پاپک فارسی است ترکی جلوه می دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اگر تورک هستی پس آذربایجانی نیستی و اگر آذربایجانی هستی پس تورک نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
،یادش بخیر دختر افغان که تو چشم من زل زد و گفت تو بابات تورکه پس ایرانی نیستی هی روزگار هی ...منی که اجدادم زمین وقفی دراین خاک داشتن ...امان از نژاد پرستی ،امان از قوم پرستی که مردمانی که صدها سال کنار هم زندگی داشته اند را از هم جدا می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ای صهیونیست بدبخت
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تورکم، آتام بابک، یوردوم آذربایجان،
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
دوست عزیز تورک بودن یا هرجای دیگه بودن مهم نیست مهم انسانیت توست سعی کن انسان باشی و انسان دوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ناشناس
دوخت یمه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
بی سواد اذربایجان یعنی سرزمین اتش وهزارسال است این طوری می نویسند نه باز
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
توهم گرگ بودن و خود را تافته جدا بافته دانستن خودش هزار سال جنگ است رد پای انگلیس و اسرائیل برای تکه پاره کردن هویت ایرانیان و به جان هم انداختن آنها به وضوح قابل مشاهده است منطقه خاورمیانه و ابران هیچ وقت به سمت پیشرفت و توسعه نخواهد رفت تا مغز ها توسعه پیدا نکند با این اوصاف جنگ ها و ویرانی ها و نسل کشی ها در پیش است. یا حق
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
تو هنوز یاد نگرفتی که آذربایجان رو با ز ننویسی جناب!. در کدام متن آذربایجان با ز آمده؟!
توصیه میکنم نظر کارشناسان طرف مقابل را هم در خصوص همین مقاله درج کنید تا قضاوت با خواننده باشه.
ازقدیم پیرهای روستا می گفتن اگه در عین سفر گرگ دیدی خوش یمن هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
عقل و اسطوره هاتون در حد همون پیرمردهای روستا هست
خوب که چی. می خواهد ارتباط فرهنگی یک قسمت از ایران را با دنیای اطراف کم کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دنیای اطراف هم اتفاقا جزو ایران تاریخی و ایران فرهنگی است.
این مقاله جانبدارانه و خط دهی شده چیزی نیست جز احساس وحشت از بیدار شدن حس هویت طلبی ملیتهای درون کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یک ملت داریم آن هم ملت بزرگ و سرفراز ایران. آرزوی ملتها شدن ایران را به گور می برید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مگه تا حالا خواب بودید خخخ این علیف دائم الخمر و قمارباز و عردوغان عثمانی بد جور صهیونیستی تون کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هانسی هویت قارداش؟ گوزله کی خرافه لری (قورد موردی) هویت یرینه قالب ایلمسنلر آذربایجان مینلر ایلدی کی هویتی ایران دیر
ترجمه: برادر جان مراقب باش که خرافاتی مثل اعتقاد به گرگ و امثال آنرا به عنوان هویت جا نزنند. هزاران سال است که هویت اصلی آزدربایجان، ایران است.
Atabəy
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
منظورش طالبان افغانی و تاجیک ها هست که همشون به زبان دری محاوره می کنند
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
فرار نکنید، جواب بدهید حضرات پانتورک
مگر در داخل تورکیه گرگ را محترم میدانند نخیر عزیز با ورود اسلام جایگاهش رااز دست داد اما عزیز من برو و قدری بیشتر و صحیح مطالعه بفرما مثلا قورت میدانی در تبریز تداعی کننده چه موضوعی است و کلی ذرب المثلهای دیگر در خود آذربایجان و جود دارند خلاصه اینکه بی مهری به مردم مظلوم انسوی ارس و ارمنی پرستیها از یاد و خاطر مردم این سوی ارس بدون پرداخت هزینه پاک نخواهد شد برای مشتی ارمنی بدجور اعتبارتان بر باد فنا رفت دیگر لکوموتیو ملی گرایان راه افتاده و هر روزه سرعت میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
میزان سوادت از دیکته "ذرب المثل" ت کاملا پیداست. به احتمال خیلی زیاد در کل عمرت 10 جلد کتاب هم نخوندی
الان ملت تورک درنده خو و وحشی و دزد شدن اما هادی چوپان بدنساز اهل شیراز به خودش لقب گرگ ایرانی رو میده برا مردم میشه نماد قدرت همه میدونن گرگ نماد قدرت و بخواطر گروه بودن نماد همبستگی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
آدم عاقل. بحث سر بدپنداری گرگها نزد ترکهاست. چرا چرند میبافی؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ همیشه برای مردم تورک نماد قدرت نماد نترس بودن بود شجاع بودن داشت حالا شماها میخواهید بااین نظریات چه احدافی دارید نمیدونم
یاشاسین آذربایجان
گرگ نماد آذربایجان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ نماد مغولستان است و آتش و آتشکده نماد آذربایجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ نماد چنگیز مغول در صحرای معولستان و قراقوم هست دوست داشتی تشریف ببر به زادگاه واقعیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چنگیز یکی از اسامی محبوب ترکهاست نمونه اش چنگیز وثوق برادر بهروز. از چین گرفته تا اسیای مرکزی و سیبری و قفقاز تا اسیای غربی و اناتولی و کناره های دجله
و فرات و شرق اروپا سرزمین ترکان است تو در برابر ترکان قطره هم نیستی برو جغرافی بخوان چپ و راست و بالا و پایین هر جا بری خاک ترکهاست و تو به احتمال زیاد ارمنی هستی که خودت و همکیشانت تو خاک اذربایجان گذران عمر می کنی
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
یکی یک حرف عوضی گفته،نوشته اگرتورک هستی
آذربایجانی نیستی!!!!!باید بگویم آذربایجانی غیر تورک هم داریم واما تورک یعنی آذربایجانی شش دونگ.از عوضی ها حرف عوضی بعید نیست
چرا اصرار می کنید مردم آذربایجان را از زبان و فرهنگ خود دور کنید زبان ما ترکی هست و خواهد بود انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
باشد به شرطی که توهم جدایی خاک در انتهایش نباشد البته
زع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
سلام
مردم ترک زبان در شهرهای شمال غربی ایران ارتباطی با ترک ها ندارند. فقط به خاطر ورود ترک ها به ایران زبانشان با ترکی و آذری تغییر پیدا کرد ولی اصالت آن ها ایرانی است. قوم و نژاد آذری زبان ها به ترک ها نمی رسد و ارتباطی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
محونمایدانشاالله خداوند دشمنان ترک را خودش ازروی زمین
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
زبان ربطی به فرهنگ و آیین نداره. مگه همه کشورهایی که فرانسوی یا انگلیسی حرف میزنند، فرهنگ فرانسوی یا انگلیسی دارند؟ به خاطر غلبه مهاجمین زبان شون عوض شده، فرهنگشون رو حفظ کرده اند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
منظورت همون زبان آذربایجانیه دیگه دوست عزیز ترک مال ترکیه است همونای که زمان شاه صفویه به شما رحم نکردند
اقا ترکهای اذربایجان اصلا فارس اصفهان هستن به قول شما عین صایب تبریزی که اصفهانی کردید
راحت شدید بگذارید مردم زتدگیشان را بکنن
این کارشناس که هودش میکه اذربایجان ترک بعد سعی میکنه فرهنگ فارسی را بگه که در ترکهای اذربایجان هست
برو آقا خود شیرینی نکن از جنوب آمده ای برای تورکها نسخه میپیچی
بایدقدردان زحمات آذری هایی بودکه در راه اعتلای فرهنگ آذربایجان کوشیدند.من اندیشه سیاسی واعتقادی کسروی،تقی زاده،سیدجوادطباطبایی ،رضابراهنی ،غلامحسین ساعدی ودیگربزرگان آذری ازاین دست رانمی پسندم.ولی جایی که به فرهنگ آذربایجان خدمت کرده اندراباید دید.آیا ما اندیشه ی ناصرخسرو را که داعی اسماعیلی بود می پسندیم،؟خیر.ولی شخصیت ادبی اوقابل ستایش است.وقتی دانشمندان وفرهیختگان آذری را می کوبیم عرصه رابه یک عده گرگ پرست وخرافاتی وبی سوادچون جاسوس استخبارات عراق زهتابی واگذار می کنیم.بایدباانصاف بین نقاط مثبت ومنفی کارنامه هرکس خط کشی وقضاوت کرد.ازماست که برماست.
درود براستاد قنواتی پژوهشگر دانای فرهنگ عامه.بهره بردیم . درود
از نظر بنده تحقیق در هر موضوعی پسندیده است، ولی لحن جناب جعفری قنواتی یک‌طرفه و متنفرانه از ملت آذربایجان به‌نظر می‌رسد. البته انشاالله که نبوده باشد، چون که کشور عزیز ما در این برهه حساس به اتحاد نیاز دارد نه نفرت پراکنی. یاحق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
امثال شماها همیشه با مظلوم نمایی و ادعای وحدت اهداف تجزیه طلبانه خود را فقط به پیش می برید. دیگر این موضع گیری ها و حنای شما رنگی ندارد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ما ترکها خود ایرانیم
تجزیه طلبی حرفیه که افراد نادان تو دهان ملت میندازن
اوان دزفول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ملت اذربایجان !!!! تو ایران فقط یک ملت داریم اونم ملت ایرانه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ملت آذربایجان یعنی قبول نداشتن ملت و هویت ایران. این افکار مال دوران خان سالاریه.
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
من که در کانال های ترکی عضویت داشته ام و میدانم این مظلوم‌نمایی ها چیستند را دیگر نمیتوانید بفریبید
الان سایبری های پانترک بی وطن دست به کار میشن
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شما زودتر تشریف آوردید جناب پانفارس
فردا
| Germany |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دوست نداری برو به خواستگاه جد و آبادت افغانستان این سرزمین واسه ماست نه واسه هندوها و افغانها
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ایران کشور تورک هاست.غیرتورک مهمانی بیش نیست
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
کاربران پانفارس شما نمیتونین دربرابر قدرت تورکها مقاومت کنید
اقای قنواتی ما آذربایجانی ها تورک هستیم و هیج فرقی بین عادات و رسوم ما وجود ندارد .شما بروید بین افغان وفارس بحت و بررسی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شماها ترک نیستید ترک شده اید مثل مردم مصر که عرب نیستن ولی زبان و فرهنگشان عرب شده یا کشور ترکیه که سلجوقیان به زور شمشیر زبان و فرهنگ و هویتشان را ترک کرده اند در صورتی که مردم ترکیه نژاد خاص خودشان را داشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شماها ترک نیستید ، ترک شده اید مثل مصری ها که عرب نیستند ولی عرب شده اند و زبان فرهنگ و هویتشان مغلوب ، اعراب شد همینطور کشور ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ناشناس این مهملات سلجوق و شمشیر و زبان فقط به درد خودت می خوره مادر و پدر من و نسل اندر نسل انها همه ترک بوده ان و هیچ وقت هیچ کسی در خانواده من فارسی حرف نمی زده ان این اراجیف را دهه هاست تکرار می کنید فایده ای ندارن خودتان را خسته نکنید
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
آخرش من نفهمیدم کدوم نقطه مشترکی بین ما آذربایجانی ها و ترکان مغول هست . فقط یه نقطه مشترک کافیه تا من و قانع کنه، البته زبان ترکی رو قبول دارم اما نژاد رو اصلا .
Omid
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
در پاسخ به شما که میگی تورک نیستید و به مرور زمان تورک شدید
پس چرا شماها نشدید سلجوقیان نصف خاورمیانه رو داشت چرا شماها نشدید
چنگیز خان هم کل خاورمیانه و آسیا میانه رو گرفت چرا شماها نشدید میگن مغول ها کل یزد و اصفهان رو قتل عام کردن اما ساکنینش ترک نشدند
قلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
هویتتون تغیر کرده و این رو نمیخوایید باور کنید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
پس چرا ازبک ها و تاتارها و ترکمن ها رسم و رسوماتی دارند که در آذربایجان نیست؟ مثلا در ازدواج و لباس عروس و.. سایر سنت ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
آقای تورک اجدادت تا هزار سال پیش به زبان پهلوی ساسانی صحبت میکردند این. هن بدون
متاسفانه پان ترکیسم در جان و تاروپود برخی ها رسوخ کرده و دولتمردان هم کماکان بی تفاوت...
پاسخ ها
Farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هرکس از تاریخ و هویت خودش و اجدادش خبر داشته باشه و حفظش کنه میشه پان توخوبی همه بد
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اینکه یکی ترکه و حقش رو می خواد میشه نژاد پرست. دوست عزیز ما ترکیم حقوق اولیه مون تحصیل به زبان مادریه این از حقوق اولیه انسان بودنه. اتفافا شما ها نژاد پرستین و زور می گین. بع ترک ها می گین ترک نباشبد. مسیولان به چی بی تفاوتن. حداقل تحقیق کن ببین تو هند چند نا زبان رسمی هست. ببین تو کشورها ی اروپایی چند تا زبان رسمی دارن. ما ترکیم شما به بزرگی خودت ببخش
،،saji
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دوست عزیز این مسائل که شما تورک شدید دیگه الان کارایی نداره چون همه میدونن حرفتون پوچو بی معنیه
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
پانترک یعنی ایرانی اصیل. دولت مردان فعلی خودشان بهتر ازشما می دانند که وارداتی هستند وبرای فاتحه خواندن برپدرانشان باید رو به هندوستان بایستند
یاشاسین تورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
کاربران پانفارس شما نمیتونین دربرابر قدرت تورکها مقاومت کنید
باکو و آنکارا سالهاست برای تغییر هویت مناطق آذری نشین فعالیت می کنند. تقریبا از اوایل دهه هفتاد و با آمدن ماهواره به ایران
این مطلب مصداق آب ریختن تو لونه مورچه ها (پانترکا) هست. خخخخخخخخ
با مطالعه تاریخ ایران ، بعد از خلافات اعراب( راشدین ، بنی امیه و بنی عباس) و حکومت های وابسته به اعراب( طاهریان و صفاریان و...) اولین حکومت مخالف و مستقل از اعراب حکومت هزارساله ترکان بر ایران بود که غزنویان ، سلجوقیان ، خوارزمشاهیان ، ایلخانان ، تیموریان ، صفویه ، افشار ، قاجار همه اقوام ترک بودند
مگر امکان دارد کشوری هزار سال حکومت ترک داشته باشد اما فرهنگ ترکان در ان وجود نداشته باشد
سوال این است که چگونه در هزار سال حکومت ترکان بر ایران ، زبان ایران ترکی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
این هایی که نام بردید فقط زبانشان آذری است ولی اصالت بسیاری از آن ها ایرانی است بیخود شبهه راه نندازید این جوری باشه بسیاری از کشورهای همسایه هم جزو ایران بودند و باید به ایران باز گردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چون ایران و زبانش همیشه بوده و هست و وحشی ها
رو رام کرده بیچاره اونایی که وطنشونو فروختن و میخوان خودشونو بچسبونن به بقیه
شاهرخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
درود بر شرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
این که زبان ایران ترکی نیست را باید از آن پادشاهان ترک پرسید به ویژه محمود غزنوی که سفارش شاهنامه را داد هزار سال ترکها برا ایران حکومت کردن و ما هم پذیرفتیم پس هزار سال هموطن بودیم حالا این دشمنی از کجاست؟هزار سال ترکها حکومت کردن پس باید به پذیرید که دویست سال هم دیگران حکومت کنند۰
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
علت اینکه زبان مردم ایران تورکی نیست،تورکان خیلی بزرگوارترازآن هستند که زبان خودرا مثل هندو تباران به دیگران تحمیل کنند.حتی به زبان دشمنان وارداتی کتاب نوشته وشعر سروده اند.وبه شاعران زبانهای دیگر صله داده اند.اینست اصالت وبزرگواری تورکان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
چون ترکان مهاجر و مهاجم بودن و نژاد زرد به خاطر همین تا حدی زبانشون گسترش پیدا کرد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
جالبه ایلخانان و تیموریان مغول رو هم ترک حساب کرده.
در ضمن صفویها ترک نبودند، از ایرانیان اصیل آذری بودند اگه شک دارید به تاریخ نیاکان صفوی از جمله شیخ صفی الدین اردبیلی و اشعار آذری وی مراجعه کنید.
پانترکیسم تهدید امنیتی بزرگ ایران
پاسخ ها
hamed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
طالبان تهدید امنیتی کشور 8 میلیون افغانی دراید اگه به طالبان چیزی بگید تهران منفجر خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
طالبان دنبال خاک ایران نیست ولی شما پانترکا دنبال خاک ایرانید. کور خوندید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دقیقاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
جواب شما را دادطالبان
Kartal
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
شماها تهدید بر ایران هستید تورکهای ایران تهدید نیستن
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
امنیت ایران در طول قرنها مدیون تورک هاست.
اگه اینجوریه قوم لر بیشتر توتم گرگ دارن
عکس اون خانواده که از نظر چهره کاملا ایرانی هستند با آن علامت پانترکی باعث تاسف است و نمادی از کم کاری سازمان های فرهنگی و بلکه خیانت این نهادها
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چهره ایرانی؟!!
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چهره ایرانی از نظر شما چهره مردم آلمان یا هندوستان؟ نکنه شما توهم نژاد آریایی هستی؟ ما تورک آذربایجان هستیم ، نه نژاد بلکه این هویت ماست
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مهمانان ناخوانده صاحب خانه شده اند
گرگ خاکستری نماد همه ترکهای جهان هستش و ما آذربایجانی ها هم مسلما از این قاعده مستثنی نیستیم
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
آذربایجان فقط زبانش ترکیه همین
و نژادش آذری و کاملا ایرانی است
ما و ملت کشور اذربایجان یک قوم واحد هستیم
اصلا انجا بخشی از خاک ایران بود
فرهنگ ها ضرب المثل های و نقاط اشتراک بسیار فراوانی بین ما وجود دارد
به نظر من این مقاله مغرضانه است
قورد بر اساس اموزه خانوادگی من نماد چابکی قدرت و سرعت است حالا شما تا دلت می خواد اراجیف بافی کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ما آذری زبان هستیم ولی این چیزهایی که گفتید در مورد قورد و ترک و این حرف ها نشنیده ایم. بسیار هم اصیل هستیم.
جناب نم کیم که فقط بلدین حرفهای مفت بزنین و تورکها رو بیش از پیش از خود متنفر کنین،داستان کور اوغلو از قبرس در غرب شروع میشه و تا تورکستان چین در شرق بین همه اقوام تورک وجود داره،دده قورقوت هم که دیگه جای خودش رو داره بین آزربایجان و تورکیه،و جشن اغوز یا همان نوروز دروغین در میان تمام ملل تورک وجود داره و نماد گرگ،همه اقوام قدیمی داری نماد هستند که نشان قدرت و برتری آنها بوده،مانند خروس برای فرانسه یا عقاب آلمان و گرگ برای تورک،مال شماها چیه اگه قدیمی هستین
بر فرض که ترک باشید که نژادا نیستید. گمان کردید خاک هم برای شماست؟! خیر قربان. این خاک یعنی این قطعه آذربایجان برای کل ایران هست. همه خاک ایران برای همه ایرانیان هست و جدایی ناپذیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
احسنت کل این کشور مال کسانی است که قرنها در آن زیسته و مقتدرترین حکومتها را تشکیل داده اند نوادگان محمود افغان آرزوی تجزیه این مملکت را بگور خواهند برد نه به فاشیسم دری نه به تجزیه طلبان دری
ناشناس
| Azerbaijan |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اگر همینطور خاک ایرانه بس بفرماید به جای تحریف وانکار تاریخ تمدن فرهنگ و زبان این ملت که صد ساله حتی از ابتدای ترین حقوق بشری زبان مادریش محروم واسیمیله می کنید دست بردارید
Farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
بر فرض ترک باشیم؟ اجداد ما خودشون خبر ندارن تو خبر داری ماوترک نیستیم؟ پس چی هستیم پدر پدر بزرگ جد بزرگ‌نمیدونن تو میدونی
قارتال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
علت این همه تنفر شما از قوم بزرگ تورک یقینا شخصی است راستشو بگو مسأله ناموسی ست؟!!!!
داودرشتبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
خوی تبریز آستارا تورکلر ........... فاسلارا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
احسنت
H.d
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
صحبت که از نژاد کردی،به وضوح نشان دادی که بیسوادی،صحبت بنده دفاع از ترک و آذری نیست.،این را بدان که نژاد آریایی نه از پاکستان وارد شده ،نه از اعراب بلکه از شمال دریای کاسپین وارد سرزمین ایران شدند ،حال تنوع زبانی و نژادی حسن زیبا و کیفیت عالی مردمان من است .آذری کرد لر سیستانی ....بد و خوب برای این خاک پاک است.وطن پرستی شهرت دلیران ماست.درود بر خاک ایران.به تمام نقاط ایران جانم فدا
به شما چه ربطی داره ترکها از چه چیزی خوششان می اد طرف ماهشهری است امده اسمان و ریسمان را به هم دوخته در عقاید شخصی اذربایجانیها فضولی می کنه
متاسفانه سالهاست این نمادهای دروغین در شما غرب ایران تبلیغ می شود و مسئولی هم کاری برایش نمی کند هیچ بلکه در یک مشی خیانت آمیز در مسیر پیشبرد آن هم حرکت می کنند
من نمیفهمم تاریخ آذربایجان چه ارتباطی به شما دارد؟
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
د همین داداش کاش میفهمیدی این حرف رو نمیزدی اینو بفهم آذربایجان یعنی ایران و یعنی تارو پود ماست کور خونده کسی بخواد خودشو جدا بدونه تاریخ آذربایجان تاریخ همه است و همه یکی هستیم آقای پان
ددمین قیزیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
تاریخ آذرآبادگان صدرصد به همه ایرانی ها مربوط است هرکسی دوست دارد تورک باشد پاسپورتش را بگیر د و سیحتریم پلیز کند از ایران ما فرزندان ستارخان جان میدهیم ولی خاک هرگز نمی‌دهیم زمانی که شوروی تبریز را اشغال کرده بود به سردار ستارخان گفت پرچم اتحاد جماهیر شوروی را به سر در خانه ات بزن تا در امان باشی و سردار پاسخ داد ما می‌جنگیم که زیر پرچم اجنبی نباشیم شما می‌گوید پرچم شمارو برافراشته کنم ننگ بر پانتورک بی وطن که زیر پرچم باکو ترکیه رفته ما آذری ها خون ستارخان در رگانمون جاریست ما فرزندان ایرانیم یاشاسین ایرانیمیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
بحث تاریخ نیست الان بحث افکار کثیف تجزیه طلبی بعضی ها هست که این افکار رو به گور می‌برند،این خاک ایران هست برای
ذره ذره اش ملت ایران خون دادن
خوشبختانه توی سالهای اخیر بسیاری از اهداف شوم پانترکیسم برملا شده و دیگر همه اینها و نمادهایشان را خوب شناخته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
در اصل شما پانهای ایرانشهری هستید که با خصلت بیمار پانیتان را صد سالبه به ملت ترک تحمیل کردیدبه جای چرت وپرت گوی برو معنی پان را خوب بخوان بد می فهمی پان شماید یا ترکها ته
اون عکس بالای صفحه خیلی غم انگیزه. امیدوارم خانواده های ایرانی در دام این نمادهای شوم ضد ایرانی نیافتند. در هر کشور دیگری این عکس می تونست هفته ها اعتراض علیه مسئولین فرهنگ یک کشور ایجاد کنه
نمیدونم مشکلتون چیه با ترک بودن یا آذربایجانی بودن ما. گرگ نمادقدرت غیرت واتحادما ترکهاست.الان این مطلب به شما چه ربطی داره.یاشاسن ایران یاشاسن آذربایجان.....
وقتی یافث فرزند نوح علیه السلام از کشتی نوح پیاده شد _ آغری داغی ترکیه _ بخاطر باتلاقی بودن منطقه گرگ از جایی حرکت می کرد که امکان فرو رفتن در گل نبود جلوی ایشان افتاد و یافث هم پشت سر او و یافث به نخجوان فعلی که آن زمان نوح چیخان _جایی که نوح از آن بالا رفت_ وآنحا سکنی گزید و فرزندانی دنیا آورد و نسل ترکهای امروزی از ایشان است و گرگ منجی ترکها
این جنگهای قومیتی از زمان رضاپالانی بنا نهاده شد و تا به امروز ادامه داشته ولی دشمنی خوب نیس و بجای اینکارها بهتره از الان تمرین کنید که در آینده همسایگان محترمی باشید زیرا با خودبزرگ بینی و تحقیر دیگران خودتونو حقیر میکنید
این تلاش های مضحک بر علیه فرهنگ تورک و اذربایجان در عصر اینترنت به هیچ جایی نمیرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
چرا دوست داری از نوادگان چنگیزخان مغول باشی آقا من و تو آذری هستیم نه تورک زبانمان ترکی شده الان مردم مصر عربی حرف میزنن بعد حمله اعراب الان یعنی اونا عرب هستن الان
اگه زبون مردم آذربایجان ایران بعد حمله بعد از حمله عرب ها عربی میشد الان می‌گفتید شما عرب هستید؟
حتما تا حالا متوجه شدید که در طول دو دهه‌ی گذشته هیچکدام از اعتراضات شما به نتیجه نرسیده، چون مردم آذربایجان با شما همراهی نکرده‌اند. شاید بتوانید درک کنید که چه کردید که آذربایجان دیگر خودش را جزیی از شما نمی‌داند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
منم عرب خوزستانم از وقتی یه عده در آرامگاه کوروش جمع شدن و شعار ما آریایی هستیم عرب نمیپرستیم رو دادن کلا این مملکت رو بوسیدم گذاشتم کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
هیچکس به افکار و کمک تو احتیاج نداره ،
منظورتان از این خبر و پخش و نشر نظرات موافق و مخالفش چیه چرا جلوی تفرقه افکنی خبرگزاری های مثل شما را نمی گیرن
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
فکر کردی جدا از هم هستن؟
فکرتورم باش که مثل گرگ می خوردمان این لاطاالات راول کن
با این اراجیف ما از فرهنگ مون جدا نخواهیم شد- برید برا فرهنگ خودتون مقاله بنویسید که چی هستین ما تاریخ 7500 ساله داریم کلی شاهان ترک براین مملکت حکومت کردن اتفاقا بررسی کنید پایتخت این امپراتوری ها رو البته بازهم بگم ما فرهنگ و تاریخ مان را خودمان بلد هستیم و عقبه اونو خوب می دونیم برا ما کارشناسی نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هفت هزارو پانصد سال؟!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
عقبه؟؟؟؟
قلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مطمئن هستی ؟ اینکه به تورانی ها که اریایی بودن میگید ترک منظورتون اون تمدن که نیست؟چون قبل از اسلام اصلا واژه ای به اسم ترک وجود نداشته .توهین نشه ها قصدم توهین به قوم تورک نیست صرفا بخشی از تاریخ رو گفتم
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
فرهنگ ما فرهنگ کوروشهاست نه فرهنگ ناصرالدین شاه بی عرضه وشاه سلطان حسین و مظفری و ...ما فرهنگ بزرگ رستمها رو داریم ما به درفش کاویانی مینازیم غیرت آرش کمانگیر در ذات ماست و خون سیاوشها در رگهای ماست دنیا فرهنگ ما رو ستایش میکند آنقدر فرهنگ ما بزرگ هست که مولوی را ترکها میدزدند و نظامی گنجوی را بادکوبه بگذارید آسوده باشیم پان ترک بیغیرت تو غیرت مردم بزرگ آذربایجان را نداری ...
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
همین که میگی ترکی بعنی بی‌سوادی تو برو تو تاریخ طبری فلق ترک و آذری رو بخون بعد بیا چرت و پرتی بگو آقا ترک اقوامی از اقوام مغولستان بودن که زبانشان رو تحمیل کردن ما آذری هستیم آذری ریشه کاملآ ایرانی داره آذری ها آریایی هستن ولی ترک ها مغول چرا داری به خودت توهین می‌کنی افتخار میکنی از نوادگان چنگیزخان مغول میگی هستی ای آذری ایرانی آریایی نشون به اون نشون که تو تبریز آتشکده هست اصلا آذر از آتش میاد آتشکده زیاد بود در آذربایجان ایران اصلا دین زرتشتی ریشه آذری داره و خود زرتشت هم آذری هست میهن فروشی نکنید برید تاریخ رو بخونید خدارو شکر جمهوری اسلامی جز مختار که تاریخ نساخته اینطوری باعث شده از تاریخ ایران عزیزمون بی اطلاع باشیم
گرگ برای تورکها نماد آزادی داره .ما فارس نیستیم قصه شنگول منگول ریشه در هویت ما داشته باشه .ما اقوامی هستیم از چین تا بالکان هر کجا پا گزاشتیم اونجا رو وطن کردیم .کسی که بیاد بگه دده قورقود ربطی به آذربایجان نداره مطما غرض داره.تفاوتهای زیادی بین فرهنگ ما فارسها هست .که فردوسی با تمام توهماتش تفاوت فرهنگی ماهارو توی جنگ‌ سهراب و رستم و جوانمردی و آزادگی تورکها مشخص کرده.بهتر بجای پرداختن به بوز قورد به سیمرغ خودتون برسید
پدربرپدر مرا گرگ بود.
بود
به فرزانگی هریکی گرگ بود
نظامی گنجوی
ماترکها گرگ را سمبل نامیرایی و جاودانگی هم می دانیم .قوردنان قیامته قالماق یعنی بقا با گرگ تا قیامت
حکومت ولیاقت پادشاهی قاجار تبریز را در ایران وسرنوشت قوم آذری دیدیم
آنهایی که خود را جدا غز ایران اسلامی می دانند و خود را به ترکیه می چسبانند وطن فروش بیش نیستند در فرهنگ و زبان ترک گرگ نه تنها حیوان مقدس نیست بلکه یک حیوان پست و درنده و خونخوار است اصولا مردم آذربایجان اگر چه غز حیث زبان و شاید. یرخی فرهنگ ها با اقوام ترک تبار اشتراکاتی دارند ولی به دلایل متفاوت از جمله شیعه بودن و ایرانی و آریایی بودن تفاوت اساسی با آنها دارند هر چند تمام این تفاوت ها در قدرت خداست و هر که تقوای بیشتری داشته باشد نزدیک به خداست و هیچ قوم و ملتی را بر دیگری به سبب نژاد و زبان و رنگ و..... برتری نیست ظمنا من خودم هم آذربایجانی هستم و به ایرانی و آذری بودن و مسلمان بودنم می بالم
این تلاش های نماد بازی و نماد سازی یا نفی آنها( از سوی هر مزدوری که باشد ) تلاش هایی بی شرمانه برای تسخیر هویت آذربایجان و آذری ها و سیطره بر ان هاست. ملت آذربایجان حق دارند که در سرزمین خود به زبان مادری صحبت کنند، بخوانند، بنویسند، دعا کنند، باهم ارتباط برقرار کنند، زندگی کنند و رشد کنند.
دمت گرم احسنت گرگ در بین ملت ایران نماد درنده خویی و از ویژگی های مغولان می باشد نمونه اش چنگیز خان مغول
با سلام بنده یک تورک زاده ساکن تهران هستم که دو نسل است در تهران هستیم و بنده تورکی بلد نیستم صحبت کنم متاسفانه اما هویت خودم را از یاد نبردم و افتخار میکنم به تورک بودنم نژاد تورک بزرگترین نژاد موجود در دنیا هست که از سیبری تا چین تورکستان آذربایجان تورکیه روسیه مجارستان کریمه بلقارستان وسعت جمعیتی دارند برای داشتن حمایت تورک ها بهتر هست درکنارشان باشید نه با سخنهای نفرت پراکنی باعث دوری جمعیت عظیم تورک ها شوید.
استقلال ۷
تراکتور ۱
درود بر همه تورک های جهان و کشورهای تورک یاشاسین بیتین تورک ملته ساغول قشقایی
آذربایجان مایه سربلندی ایران
آذربایجانی های ایران برا وطن کم نگذاشتن الان هم مستحق احترام هم وطنان ما هستند هم مردم و هم دولت باید هشیار باشن و نگذارن آذربایجان و همه ترکهای ایران رو از حس میهن پرستی دور بکنند
هر جای تاریخ ایرانمان دردی بوده ترکها مرهم بودن لطفا از اختلاف افکنی دوری کنیم و با چند اصلاحات خوب ایران رو قدرتمندتر کنیم
نویسنده با مسایل خیلی مغرضانه برخورد می کنه، نماد بوزقورد، نماد تمام تورک های دنیا است به این کشور و یا آن کشور ربطی نداره، کتاب ددهقورقود هم نوشته به سال ۴۳۶ هجری قمری است که نام شهرهای آزربایجان از جمله تبریز و اورمیه، و اردبیل و زنج و شهر های دیگر آزربایجان در آن نوشته شده، و پان فارس های مهاجر هندی انتشار آن را در ایران مانند کتاب های دیگر تورکی قدغن کرده اند، و تاریخ فارسها که که کلا تاریخ جعلی است به خورد ملل دیگر ایران فعلی می دهند ، البته مرز ایران شاه نامه فردوسی مشخصه، که ایران فردوسی ربطی به ایران امروزی نداره پس نام ایران هم جعلیه که توسط پهلوی تقریبا هشتاد ساله شده، این مرز و بوم فعلی ایران سرزمین تورک ها بوده ، که اگه قبول آن برایتان سخته بریدحداقل از منابع خارجی واز تئورسین های افغانی و تاجیکی که هم زبان شما هستند بپرسید زبان فارسی شما هم جعلیه، چرا که در طول ۴۰ سال اخیر لاقل ۶۰ هزارلغت توسط بی فرهنگستان فارسی تولید شده،
بز قورد نماد هرچی ترکه فاشیستی دیگه داره به کجاها فکر میکنه
این بز قورد اول تورکهای آذربایجان تبریز منتشر کردن دنیارو با تبریز میشناسن
متاسفانه نویسنده با تورک ستیزی و آنتی آذربایجان قلم چرخانده و سعی در وارونه نشان دادن حقایق تاریخی و فرهنگی مردمان تورک آذربایجان داشته است ، ما تورکها از بچگی از پدران و بزرگانمان ضربالمثل ها و حکایات زیادی را در مورد گرگها شنیدیم و می شنویم این حرفها راکسانی برای ما بازگو می کنند که نه سر از سیاست در می آورند و نه سواد امروزی دارند و هر آنچه می گویند از تاریخ مان و گفتارهای اجدادمان است ، مثلا در برخی از ضرب المثل ها میگن گورد اوریی ییبسن ، یعنی دل گرگ خوردی و خیلی شجاعی
ایران هخامنشی.... زنده باد... ایران اسلامی پاینده باد.... ایران شیعیان 12 امام معصوم علیهم السلام را دارد که بهترین و قویترین اتحاد بین ملت را شکل داده..... اقوام مختلف ایرانیان تحت حکومت اسلامی زندگی می‌کنند و ایران الگوی مسلمانان جهان است.. و تجزیه نمیشه چون اهداف ایران بزرگترین اهداف است.
من هم ترک آذربایجان هستم بوزقودلار تا هستن من به توران امیدوار می شوم،،،یاشاسین آذربایجان وار اولسون توران،،،،،
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است اینو جنابان مسعولین تابناک این متن رو زیر متنی تحت عنوان تحقیق علمی در مورد فرهنگ یک منطقه ای که نویسنده هیچی از مردم و فرهنگ آنجا نمیدونه و پر از دورغ افترا جعل و جهل و بی اطلاعی و بی سوادی و پر از اغماز و آلوده به نژادپرستی و پان فارسیم و نفرت پراکنی نسبت به قشر بزرگی از به اصطلاح هم وطنان خودشو داره نوشته شده جناب تابناک اول نگاهی به مقاله ای که گذاشتی بنداز بعد بیا به نظرات نظارت کن
سلام.جناب قنواتی بوز قورد نماد کل تورکان جهان اعم از آذربایجان وتورکمن قاشقایی خلج .قیبچاق.ازبک.قیرقیز.و....می باشد.هچنان که گرگ تسلیم انسان نشده تورک هم تابع وتسلیم نمی شود.ما تورک هستیم .وقبل از آریایی ها ودیگر اقوام درایران وبین النهرین ساکن شدیم.چون شما نماد ندارین به همین سعی درمصادره نماد وتوتم وناریخ وفرهنگ اقوام دیگر می کنید.از سما خواهش می کنم مقاله‌ای هم در جشن وفرهنگ خویده در زمان هخامنشیان وچند شوهری درزمان ساسانیان بکنید
پاسخ ها
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
سلام علیکوم. اتفاقا نزدیکترین نماد گرگ و گرگ بازی که میشناسم آتا ترکه که همجنسگرا بود و چون بچه نمیتونست داشته باشه، صبیحا گوچن که باقیمانده از یک خانواده ارمنی از نسل کشی ارامنه بود رو علم کرد به اسم دختر خودش. همون که الان اسم قدیمی‌ترین فرودگاه استانبول هست!!! بازم نماد میخوای معرفی کنم خدمتتون ؟!
ما آذربایجانی ها فرهنگ ناب خودمون رو داریم که با فرهنگ فارس ها خیلی فرق داره
پدر بزرگ من میگفت‌ هرکی گرگ ببینه از جایی که فکرشم نمیکنه یک خیری بهش میرسه چون گرگ خوش یمنه
اگه حرفتون درسته چرا خودتونو اینقدر پاره میکنید که آذربایجانی ها ترک نیستند حرف درست زور نمی خواهد
چرا دست از سر ما تورکها بر نمی‌درید؟؟ چرا برای ما هویت تعیین میکنید؟؟؟ مردم آذربایجان چه اینور چه اونور یک ریشه داریم و خودمون میدونیم کی هستیم ... لطفا در امور داخلی ما دخالت نکنید ... یاشاسین آذربایجان
اون دده قورقوت که شما و سجاد خان ادعا می کنید تا چند سال قبل کسی نمیشناختش به کتابهای صمد بهرنگی یه نظری بندازید تا قصه هاش رو که صمد عمی پنجاه سال قبل جمع آوری وکتاب کرده رو ببینید. حالا این مورد بماند که پدر خود من وقتی بچه بودم این قصه ها رو که از پدرش یاد گرفته بود رو برای من تعریف می کرد
کاش این مقاله یک طرفه قضاوت نمیکرد تا قضاوت اصلی با خواننده بود، بوز قورد نماد ترک ها هستش ب مفهوم همبستگی و اتحاد ، چون گرگ ها گروهی و با نظم حمله میکنند ، حتی میتونین ت مستندات حیات وحش به هوش این حیوان تو شکارش ایمان بیاورید. این متن ها ی این مقاله جز تحریف عقاید یک قوم عظیم در ایران هیچ هدفی ندارد و از نوشتن سعدی که سغدی نوشته میشه پی برد که متن به عجله و بدون هیچ پشتوانه علمی نگاشته شده
در آذربایجان از دست خشک شده گرگ برای شفای بیماران استفاده می‌شد که آن رو به ناحیه ای که در داشته می‌زدند این که مال هزار سال پیش نیست مال سی چهل سال پیشه اکثرا میدونن
مردم آذربایجان جنوبی تورک هستند،ی جنوبی نمیتونه برای ملت تورک نسخه بپیچه،روزگاری نه چندان دور کل ایران تورک بود،که با حمله محمود افغان،بخشهایی از ممالک محروسه فارس زبان شدند،گرگ نماد تمام تورکهای جهان است،شما برید نماد مردم افغانستان وتاجیکستانو به چالش بکشید،۱۲۰۰سال شاهان تورک بر ممالک محروسه حکومت کرده اند،ما تورکها تاریخ و فرهنگ خودمونو بهتر از دری زبانها می فهمیم...یاشاسین تورک
گرگ نماد توروکه
یه نفر برای همه کامنتها جواب نوشته آنهم در یک روز و حوالی یک ساعت
خوب تابی تاب نظرات رو نداری خوب یا مطلب رو منتشر نکن یا نظرات رو غیرفعال کن
پاسخ به هر تجزیه طلب مرموز و موذی و پنهانکار و مزدور و نفوذی، گلوله داغ از تفنگ جوانان مازنی و گیلک و ترک و کرد و لر و عرب و فارس و بلوچ این کشور هست.
کاش یه مقاله ای هم در مورد افغانستان و ایران بنویسید
اگر ترکهای ایران را کنار بگذاریم اقوام باقیمانده دراصل فارس نبوده اند بلکه افغانها وتاجیکها انها را پارس کرده اند
تاریخ قدمت شهر سردرود تبریز پانصد سال قبل تر از ایران بوده شما به فکر جعل اسناد در مورد قوم اریایی باشید قدمت فرهنگ اقوام تورک چند صد سال قبل از ایران و اریایی و وجود داشته
نويسنده با آسمان و ریسمان بافتن تلاش کرد نماد گرگ تورک های آذربایجان را با بولد کردن خصلت ذاتی این حیوان نه بعنوان نماد جسارت و عدم تمکین بخاطر شکم‌ برا خلاف سگ، سعی کرده تورکهای آذربایجان را هم نژاد اقلیت فارس آنهم با مثال‌های خنده دار نشان دهد
ولی بدانید ما تورک هستیم و گرگ توتم و نماد آزادگی ماست و ده ده قورد کتاب راه ماست بر خلاف کینه نامه فردوسی سرشار از عشق
یاشاسین اذربایجانیممممم
زنجانان بوتون بز قوردلارا سلام اولسون یاشاسن تورک ملتی
از زنجان سلام به تمام گرگ های خاکستری زنده باد ملت تورک
اینجا مملکت اما حسین هست تاریخ جعلی ایرانشهری به مردم یاد ندین

گرگ خاکستری نماد تمام تورک هایی جهان
یاشاسین آذربایجان در ضمن هیچکس از شما نظری نخواست اگه با من باشه اصلن کوروش و داریوشی وجود نداره همش داستان هستن قابل توجه اونایی که برای ترکا و آذربایجان هویت درمیارن
باز هم شروع شد ، آقا بس کنید بجای این اراجیف بافی ها برید حق آبه خودتونو از طالبان بگیرید که مردم سیستان از تشنگی مردند. بجای توهین و افترا گویی برید قیمت های سر به فلک کشیده کالاها و مهار کنید . باور کنید نه نمادها زندگی مارو میسازه نه تفاوتهای زبانی و فرهنگی ، فقط و فقط عدالت لازمه زندگی مسالمت آمیز هست و بس.
بیشتر از ۱۵۰ ساله پانفارسها و پان ایرانها با همه توانشون از رادیو و تلوزیون گرفته تا کتاب و مجله و مدرسه و دانشگاهشون نتونستن مردم تورک آذربایجانو از هویت خودشون دور کنن چطور ادعا میکنید مردم آذریایجان تورک نیستن
نماد گرگ نماد تمام ترکهای جهان و اقوام اولییه همچون آغوز ایغور قرقز قزاق
شما ها فک کنم این یک قرن زیاد تلاش کردین اذربایجانو جدا از اقوام اصلی خودشون بدونیین.ومردم اذربایجانم خیلیاشون هنوز مثل کبک سرشون زیر برفه
گرگ حیوان باهوش و شجاع و خوش یمن در بین آذربایجانیهای می باشد مثلا هرکس خواب گرگ سفید را ببیند مبارک و کارهاش روبه راه میشود
،،
آقای مثلاً کارشناس مشکل کشور الان نماد بز فورد یا گرگ هست هزارتا مشکل برای مطرح کردن هست بجای پاچه خواری مشکلی از رو دوش مردم بردار نه تفرقه افکنی ضمنا راههای زیادی برا مشهور شدن هست
این کامنت های به طرفداری از ترک و گرگ تمام کار لشکر سایبری پان‌ترکیسم هست وگرنه آذری های ما از هر ایرانی ایرانی تر هستند و خاستگاه و زادگاه ایران آذربایجان می باشد زنده باد ایران و زنده باد اذری
مثلا که چی نماد شیطان پرستی رو نشون میدن این خانواده؟؟
ما ترکها فرهنگ خودمان را بلدیم مگه ما میگیم کردها آریایی نیستند زابلیها از نژاد افغانها هستند ما دخالت نمی‌کنیم شما هم هم دخالت نکیند
ما تورکیم وبه نماد داغلار شاهی بزقود افتخار میکنیم ما تاریخمان را آشیق ها سینه ب سینه برامون میخونن وتاریخ مونو می‌دونم
نماد ملت آزربایجان بزقورد هست نه گرگ،،اینکه شما اینقدر تلاش میکنین تا هویت و فرهنگ و زبان وتاریخ و...آزربایجان رو از خود دور کنید،جای سوال است،،،به کوری چشم دشمنان ملت ما هویت و فرهنگ ملت آزربایجان زنده خواهد ماند
نماد و فرهنگ و زبان و هویت ملت آزربایجان رو کسی نمیتونه زیر سوال ببره ،،ملت آزربایجان بهتر از هرکسی خودش و فرهنگ و هویت و تاریخش و...رو میشناسه ،یاشاسین آزربایجان یاشاسین تورک،مرگ بر دشمنان ملت آزربایجان
ما تورک هستیم
واژه جعلی عاذری ساخت روسها برای برهم زدن اتحاد تورکان هست
در فرهنگ ترک های همدان گرگ نماد شجاعت ،قدرت و برکت است ....کسیکه خ شجاع باشه بهش میگن جیگر گرگ داره ....خواهشا فارس پرست ها تاریخ ما ترکهارو جعل و نابود نکنید ....ملت تورک دیگه آگاه شده
اتفاقا بررسی و تحقیق و پژوهش بیشتری شود خوب است.
در زبان و فولکلور ترک های همدان گرگ را اهریمن و دغلکار می دانیم و گاهی برای انکه اسمش را نبریم می گوییم جانور.
ایشان فقط ظواهر را فهم نمودند و به آن حکم نمودندو در نماد بودن آن تعقل نداشته اند لذا محتویات نظراتش به پشیزی نمی ارزد.
نطامی می‌فرماید، پدر بر پدر مر مرا ترک بود زفرزانگی همچو یک گرگ بود.این هم سند تاریخی بر فرزانگی گرگ در تاریخ ترکهای آذربایجان جناب نویسنده.
عزیزان من متن این مقاله سرجای خودش محفوظ اما آن علامتی که با دست نشان میدهند در زبان ناشنوایان یعنی دوستت دارم و هیچ ربطی به گرگ و پلنگ و خرس و گاو ندارد
یاشاسین آزربایجان
این نماد شیاطین وشیطان پرستی و سلام دادن به شیطان هست
آخه به شما چه ما ترک ها از چه نژاد قومی هستیم اینا به خودمون ربط دارد
اگه بیل زنی برو باغ خودتو بیل بزن
در دهه های اخیر ۱۲۰۰۰ نام. از جای ها و روها و کوهها و .. توسط جاعلین عثمانی تغییر پیدا کرده که به گمان خودشان اصالت به بار می آورد. اما نمیدانند که نامشان در گینس ثبت شده ایت . جعل این تعداد نام . بخودی خود نشانگر اصالت یا حقارت یک تفکر است. بنده ترک زبان و ایرانی هستم. و قرنها پیش از هجوم وحشیانه تاتارها به ایران ساکن منطقه چهارمحال بوده ایم‌ترک اصیل از شهر پارا دامنه. فرادامنه. فرادنبه.چهارمحال...
وقتی رادیو و تلویزیون موسیقی پراحساس وسنتی ارزروم را ساعت ۷بعد از ظهر پخش میکند من
در تنهایی بی اختیار گریه میکنم چه چیزی باعث گریه من میشود احساس عواطف زبان و سنتهای
ووو....... مشترک که شما از درک ان عاجز هستید وقتی در جنگ قره باغ بز قوردهای ترکیه بطور
داوطلب برای کمک به برادران به جبهه میرفتند شما برای دشمن چپ میزدید وقتی رهبر گرامی ما
را ترک خطاب میکنند شما چکاره اید.رهبر ما ترک هستند افتخار میکنم یاعلی شاه مردان مددی.
اینکه به ترک بگی تو ترک نیستی خیلی سخته. نماد های مردم ترک بوز گورد و قارتال هستن. و اینو تو رقصی هم که داریم نشون می دیم. چرا دوس داریم به ترک بگیم ترک نیستی به عرب بگیم اهوازی. چرا می خوایم بگیم کرد و ترک و عرب و لر وجود نداره. مگه میشه اینو گفت
یاشاسین آذربایجان
دیگه شورشو درآوردین.چرا فکر میکنید همه ملتها در یک حوزه جغرافی که باهم زندگی میکنند همشون باید فارس باشند بخدا خودتان هم به گفته خود باور ندارید.
ما تورک هستیم توتم هم نیست اون نشانه ما است یعنی گرگ ما تورک هستیم وطن هم داریم تاریخ سه هزار ساله و بیشتر هم داریم و نیازی به چرت و پرت های شما رو هم نداریم
مردم اذربایجان قبلا زبانشان پهلوی بوده اگر شاهان ال بویه برای این زبان ارج و منزلت میگذاشتند همانطور که شاهان سامانی برای زبان فارسی گذاشتند حالا زبان پهلوی مرده نبود و جایش را زبان تورکی نمی گرفت.هنوز هم دیر نشده هرکسی کو دور شد از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش.مردم اذربایجان باید زبان بیگانه تورکی را فراموش کرده و به زبان پهلوی صحبت کنند.یک جراحی عظیم فرهنگی لازم است.
من تورکم و تاریخ خودمان را بهتر از شما میدانیم .لطفا سرتان را از تاریخ و فرهنگ ما بکشید بیرون
درود خدا بر تمام مردم آذربایجان هم میهن های عزیزم
یاشاسین ایران یاشاسین استان باکو
الان هم در روستای ما گرگ حیوان مقدس وخوش یوم هست
خوب که چی ؟؟؟ مقاله نویس باهزار عرق کردن ذوب وجوش سعی داره صغری کبری بچینه تا مردم آذربایجان را از ترکیه جدا بدونه تابه چی برسه؟؟ ولی این رابدانید فارس زبانهای شرق ایران باافغانها هیچ فرقی ندارند اتفاقا قیافه مغولی هم دارند . صاحب مقاله موضوع شباهت چهره تاجیکها افغانها وشرق ایران راتوجیه کند زیادبه ترک وآذربایجان گیرندهد بهتراست. گرگ نماد شجاعت وعدم قبول اسارت وتحقیراست تابه حال درهیچ سیرکی گرگ خوش رقصی نکرده است درحالیکه شیروببروپلنگ وسگ درسیرکها خوش رقصی کرده اند. مقاله نویس ضدگرگ است یاضدترک !!! لطفا به تاریخ وهویت مردم غیراز خودش نپردازد سنگین می ماند.
اولا هر گرگی گرگ خاکستری(بزقورد)نیست،بزقورد مظهر باهوشی و رهبریست، سمبل نترسی و شهامت است، این قنواتی که افکارش اغشته به افکار شوونیسم پارسی پهلوی ملعون است،بهتره برود و در مورد تاریخ جعلی پارسیان و پان اریایی ها تحقیق کند،لازم نکرده در مورد تاریخ و سمبلهای اساطیری ترک نظر بدهد!زیرا اساسا بی اطلاع است و هرچی خوانده؛جعلیات رزیم پهلوی بوده است .
به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذربایجانی می گفتند بعد از حملات عثمانی و روس در قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی به تدریج زبان به ترکی تغییر یافت که به غلط این زبان را آذری می گویند
من خودم ترکم از بزرگان همیشه این رسم بود وقتی گرگ ببینی خوش شانسی میاره
الکی نگید دروغه مردم ترک ایران اسطوره وافسانه هاشون متفاوت از فارسه داستان اصلی وکرم عین داستان فرهاد وشیرین یا کوراوغلی همه اینا نشان از تفاوت فرهنگیه
کشور‌تشکیل‌شده‌ازقومها‌مختلف‌‌قشقایی‌لرچهارمحال‌۷لنگ‌وچهارلنگ‌ترک‌چهارمحال‌‌عرب‌وعجم‌کرد‌فارس‌وهمه‌جا‌وطن‌است‌لطفا‌جبهه‌گیر‌نکنید‌این‌حرفها‌‌باعث‌خوشحالی‌دشمن‌میشه‌این‌حرفها‌چرت‌وپرت‌پیش‌نیس
من خودم یک آذربایجانی هستم و اصالتا ترکها از نژاد آذربایجانیها و یا برعکس آن نیستند. حضرت آدم و حضرت نوح آذربایجانی بودند و نه ترک. از این جهت به آذربایجانی بودن افتخار می کنم و معنی آذربایجان را می نویسم تا همه بدانند آذربایجان یعنی چه: آذربایجان از سه کلمه آذر+بای+جان تشکیل شده است. آذر یعنی آتش، بای یعنی خدا و جان یعنی قلب.
ما تورک آذربایجان ایرانیم و گرگ نماد هویتی ما تورکهاست.همه تورکهای جهان
هنوزم که هنوزه دست گرگ در بعضی خانه ها برای درمان جاهای آسیب دیده بدن مالیده میشود.
یا ضرب المثلی داریم که میگه قوردجاخ بیلیر.یعنی اندازه گرگ میدونه.
ما فرهنگ خاص خودمونو داریم که بسیار هم غنی هست.لازم نکرده شما برای ما نظر بدین.
ایران با تنوع فرهنگیش زیباست.
رئیس علی دلواری هم تورک از آب درآمد که
کارشناس عزیز ، ما بهتر و دقیقتر از شما تاریخ و زبان وسمبل های زادگاهمان آذربایجان را میدانیم ، شما برید در مورد سمبل های افغانستان و تاجیکستان برسی کنید اینجوری بیشتر به نفع شماست
من یه چیزی بگم در فارسی ما واژه ی ترک داریم و واژه ی تورک غلطه اگه فارسی می نویسین قواعد زبانی شو رعایت کنین دوما راه حل این مشکلات اینه که تبریز دوباره پایتخت ایران شه استحکام زبان فارسی در ایران معضل پانترکا ها حل می کنه اگه کشورهای همسایه می خوان از زبان ترکی بر علیه تمامیت ارضی ایران استفاده کنن راه حلش از بین رفتن زبان ترکی هستش زبان ترکی زبان بومی آذربایجان نیست اصولا از پانصد سال پیش زبان اکثریت مردم اونجا شده زبان بومی عمده آذربایجان زبان قوم کاسپی بوده که مثل بقیه زبان های بومی ایرانی با ورود اقوام آریایی ازبین رفته .در صمن ما ملتی به اسم ملت آذربایجان نداریم ما فقط ملت ایران داریم
سلام.ما ترک هستیم ترک باقی میمانیم.خاک خودمان را داریم در بحث خاک با هیچ احد نژادپرستی تعارفی نداریم.فرهنگ خودمون را بلدیم نیازی به مقالات و چرندیات ایرانشهری نداریم.خودمون مقاله نویس هستیم.با چندین زبان خارجی آشنا هستیم و منابع و ریفرنس های معتبر مطالع و مطالب ارایه میدیم
این نوشته های غیر علمی و یکطرفه ره بجایی نمیبره. ده ده قورقود از لهجه های امروزی ترکی نزدیکترین به ترکی آذربایجانی است شما که این نکته ساده را متوجه نمی شوی چطور خودت را محقق می نامی
نویسنده این مطلب اهل ماهشهره ولی عرب نیست ، قنواتی ها عرب نیستن من خودم عرب هستم از ماهشهر
عیالم ترکه اهل تبریزه ان شاالله تا چند وقت دیگه جشن عروسیمون رو برگزار میکنیم
یه جشن قراره خوزستان بگیریم یه جشن تبریز

ان شاالله کم کم میخوام ترکی هم یاد بگیریم
من خودم خیلی حال میکنم با ترکا آدمای باحالی ان یاشاسین آذربایجان
ببینید کامنتها رو شکست این نوع انشاهای نژادپرستانه را نشان میدهد
ما تو همدان می گیم گرگ خوش اقوره دیدنش بلاعکس خرگوش بد یمن گرگ بین ما مقدسه اره ما ترکیم و افتخار می کنیم
رومولوس و روس بنیانگذاران رم باست،هم در تاریخ رم از ماده گرگ شیر خورده و بزرگ شده اند و حتی نماد تیم رم یه گرگ ماده در حال شیر دادن هست ،حالا یه و میاد تاریخ آزربايجان را تحریف میکنه ،اصلا به شما روانشهری ها چه ربطی داره تاریخ آزربايجان،
تورک هیچ ربطی به آذربایجان ندارد و آذربایجان هم هیچ ربطی به تورک ندارد. کسی که ادعای تورک نژاد بودن داره باید به مغولستان برگرده.
من کاملا با یکی شدن آذربایجان ها موافقم . فقط باید آذربایجان باکو و نخجوان به ایران برگردن و با استان آذربایجان های شرقی و غربی یکی بشن
واقعا با این مقاله نژاد پرستانه چه هدفی دارین؟ گرگ نماد ما ترکاس و دده قورقود هم از قدیم الایام بوده و شما نمیخاد برای ما نسخه بپیچین. شما خیلی دنبال نژاد هستین بفرمایین نژاد خودتونو چک کنین که مشخص نیست از کجای افغانستان اومدین. ما ترکا از چین گرفته تا اروپا قرنها ریشه داریم و گذشته و اصالت خودمون رو میشناسیم. بوزقورد میدونیم چیه و با این داستانهایی که شما می‌سازین گذشته مون رو فراموش نمی‌کنیم.
یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورک لر یاشاسین بوزقورد
این ها یک نوع تبلیغاتی هویت طلبی برعلیه تمام بشریت هستش بوز گورد یا همان خود خواهان وضدملت ها فقط خودشون قبول دارن واصطلاحا پان ترکیسم هستند بدترین خلق وخو رو برعلیه بشریت دارن وعین همین گرگ ها درنده وصفات خوبی ندارن.منظور بنده فقط یه عده ای که فقط بوز گورد یا پان ترکیسم هستن هستش نه همه ترک ها واذری های ایرانی
نماد گرگ و بوزقورت متعلق به ترکمنهای قبیله بایندر بوده بومین خان ایستمی خان و گولتکین از امپراطوری گوکترکان ینی ترکان آسمانی از قبایل بایندر بودند نماد گرگ برای ترکمنها بسیار مقدس است چون اجداد ترکمن ینی آعوز خان توسط گرگ نجات یافته، ولی برای پارسیان این موجود اهریمنی بوده در کتاب اوستا از این قبایل به عنوان هوم گرگ یا گرگهای دوپا یاد شده که دشمن زرتشت بوده و آیین شمن داشتن، پس چیزی که برای ما مقدس هست قرار نیست برای شما هم مقدس باشه
متاسفانه تو این مملکت خیلی راحت به اقوام توهین میشه به خصوص ترک زبانان واین فارس های همیشه به خودشون حق میدن آن شاالله روزی برسه که همه اقوام بتونن حداقل بتونن زبان مادری خودش را یاد بگیرن من که کم کم حس نفرت بهم دست میده این مطالب بر توهین آمیز میبینم
هزاران سال حاکمان و حکومت های تورک برای ایران حکومت کردند ولی هیچوقت نژاد پرستی نکردند،هرگز زبان خودشون رو تحمیل نکردن،مزدور انگلیس ،رضا پالانی از وقتی اومد تخم نژاد پرستی و ایرانشهری رو کاشت و نفاق انداخت تو ایران،خدا لعنت کنه خاندان بیشرف پهلوی رو
افکار ویرانشهری ها ...
انگار جوجه دیروز آمده واسه جوجه پارسال راه رفتن یاد میده
مقاله ای بی مجتوا،نژادپرستانه ومغرضانه ! گویی یک تورک نمی تواند ایرانی باشد!
وقتی یک فارس به خودش اجازه می‌دهد در مورد تاریخ . فرهنگ زبان ووو تورکان ایران اظهار نظر قطعی بکند حتما مشکل تربیتی وجود دارد .. خنده دار نیست یک فارس مصرانه به تورک های کشور می‌گوید شما آذری هستید تورک نیستید .... گرگ جزو اسطوره های تورکان ایران است ودر داستان‌های تورکی بسیار یاد شده و من با این داستان‌ها بزرگ شدم .... قاری ننه قوردونان قیامته قالیب.... علت این برخورد های سطحی ممنوعیت نود ساله چاپ آثار تورکی در ایران است و ممنوعیت تحصیل به زبان مادری ....
من نمیدونم چرا شما فارس زبانها از بیداری و هویت طلبی تورکان ازربایجان وحشت دارید..
آقای قنواتی یه سر به ویکی پدیا بزن
جهان تن است و ایران دل = نیست گوینده زین گفتار خجل۰ (نظامی گنجوی)
قنواتی آیا خودش میدانید،کیست وازچه تیره ایی است؟
حضرت آقا قلم فرسائی کردی یا جانور شناسی
قورد، جنوار، گرگ، نماد انسان های دریده و پلید هست
بخشی از ایران که ستار خان و باکری و نظامی و . . . داشته، حالا در نتیجه بی خیالی مسئولان امنیتی این بخش تبدیل به دشمن ایران شده
گرگ نماد تمام ملل تؤرک هستش
علت این دعوای پان ترکیسم و...عدم اوضاع اقتصادی کشور است.
اخه نماد منه تورک به تو فارس چه ربطی داره تو برو درباره هم زبوناهی خودت نظر بده
بهتر بود آقای قنواتی اشتراکات میان ترکهای آزربایجانی با ترکهای سایر نقاط را بررسی میکردن.آزربایجان یوردوموز تراختور بوز قوردوموز
چرا سنگ اذربایجان افتاده رو سرتون ؟!
چرا خفه نمیشید چرا دست از مزخرف گفتن برنمیدارید اذربایجان چیکارتون کرده؟
گرگ نماد همبستگی و در عین حال قدرت است .در ایران باستان اقوام ایرانی هرکدام یک خصوصیات ویک نمادی دارند مثلا کوردها خرس .عربها شاهین .پاکستانیهامارخور .افغانستانیها پلنگ برفی ..ارامنه لاشخور .فارسهای ایران روباه وووووووواین مقاله نیز با این طرز بیان وتفکر منفی جز اهانت به باورها ارزشهای مردم بزرگ تورک چیزی را نشان نمی دهد .
ما تورکیم نماد ما گرگ خاکستری و قارتال هستش من خودم از تبار افشار هستم کجای من آذری هستش شرم کنید حیا کنید
بله هست.
یک سال دیگر آذربایجان استقلال خود را اعلام خواهد کرد و دوسال دیگر پرچم آن در سازمان ملل برافراشته خواهد شد
در طول تاریخ فارسها تلاش کرده اند که ملت اذربایجان را از دیگر ترکها جدا کنند
الحسود لا یسود
ایران سرزمین بومی ما تورکها بوده و هست
این حرفهایی که میزنین نشان از ترس وحشتیست که در وجودتونه.
از ماهشهر اومدی داری برا ما فرهنگ یاد میدی
به عنوان یک زنجانی میگم طبق کتاب معروف دیوان لغت ترک محمود کاشغری که سال ۱۰۷۲ میلادی (۹۵۱ سال پیش) تالیف شده، چندین ایل بزرگ تورک تو زنجان زندگی می کنند مثل افشار،بیات،بیگدلی و ایلات منشعب مثل مقدم،اصانلو،شاهسون،قزلباش و...، ولی دریغ از یک روستای آذری زبان
شما نمیتوانید تاریخ مارا جعل و تحریف کنید و برایمان تاریخ باب میل خود را تحمیل کنید.
اینجا سرزمین مقدس آزربایجان ، محل تولد و تشکیل ژن و زبان پروتوتورک میباشد.
کسانی که زبان و نژاد مارا قبول ندارند صد در صد یا دشمن ملت تورک هستن یا از روی جهل و نادانی اقدام به یاوه گویی میکنند... بار ها و بار ها با سند و مدرک های علمی و غیرقابل تردید و رد ، اثبات کردیم ادعا هایمان را ، شما چه کردید؟ اگر رژیم جنایتکار پهلوی نبود چه کسی میتوانست با جعل و دستکاری و گنجاندن دروغ در تاریخ و کپی کاری از تمدن های گذشته آشوری و بابلی و عیلامی ، برایتان کوروش بسازد؟ کسانی که تورک هارا نقد میکنند چه اندازه از فرهنگ و تمدن تورکان مطالعه کردند؟ چه چیزی درباره «تورک توره‌سی» میدانند؟ چه میدانند «شامان» یعنی چه؟ چه میدانند «نظریه اورمو» چیست؟ چه میدانند «داش بابالار» چیست؟ به راستی چه میدانند از فرهنگ و تمدن تورک؟ کسانی که روی مسئله مسخره ای به نام «آذری» تاکید دارند ، یک کتیبه به زبان جعلی و غیرواقعی آذری بیاورند که جایی برای تردید نداشته باشد ، از یک تا ده به زبان آذری بشمارند ، نه اینکه یک کلمه از کوردی کرمانجی یک کلمه از مازندرانی و یک کلمه از تالشی در کنار هم قرار بدهند و بگویند این زبان آذری است
مردم ترک در زمان ارامش مانند قله گرد با هم هماهنگ و به فکر هم هستن و در زمان جنگ مثل یک گرگ درنده میشوند که به هیچ یک از دشمنان رحم نمیکنند
مرسی از سایت خوبتون
من ترک آذربایجان ایران هستم وبه زبان وفرهنگ خود افتخار میکنم واز شما نژاد پرستا میخوام سرتون به طرف خودتون باشه که الان هم کیشای افغانی تون دارن بهتون خط و نشون میکشن که بیان ایران رو فتح کنن. اینم بگم که عقلا ۵۰٪افخارات کشور ایران رو ترکها به ایران هدیه دادن. حالا یه هادی چوپان رو هی علم کنید. یعنی خوش باشین
والا تعجب میکنم آقای قنواتی کلی ضرب المثل و حکایت در مورد قدرت و فرزانگی گرگ رو ندید گرفته رفته از چهارتا چوپان که بخاطر گوسفنداشون دشمنی با گرگ دارن اومده برای یه ملت نسخه پیچی کرده. مثلا ما میگیم قوورد پنجه سی کیمین به منعی پنجه قوی، یا میگیم قوورد داها داغدان اندی یعنی استعاری چیزی که دیگه آغاز شده و برگشتی نداره شما میگید تیر از چله رها شده یا میگیم قوورد سوروسوینن حمله لیدر که نشان از کار دسته جمعی و اهمیت اجتماعی یا به جوان زرنگ میگیم قوورد بالاسی، و کلی مفاهیم و کاربردهای دیگه مثلا یادم هست پیرمردی در دهات درباره قدرت گرگ حکایت می‌کرد که کل اهالی یه ده نتونسته بودن یه گاومیش جوان یا همون کل رو از باتلاق در بیارن ولی روز بعد رفتن دیدن یه گرگ اونو با آرواره هاش کشیده بیرون. در کل حکایات و ضرب المثل های مثبت بیشتر منفی هاش هست که البته بعضی از اونها بخاطر تدریس گلستان سعدی و حکایت های فارسی وارد فرهنگ ترکها شده یاد گرفتن نقل کردن ولی دلیل نمیشه مال خودشون باشه. پژوهشگر در درجه اول با صادق و بیطرف باشه نه نژادپرست و مغرض
زنده باد ملت بزرگ ترک
حتما یک ارتش مغول زبان چند منطقه رو به تورکی تغییر داد نه مغولی
بنده بعنوان یک آذربایجانی سالها است که جدایی طلب ها را زیر نظر دارم . هر گاه که مقاله ای هسته اعتقادی ایشان را مورد نقد قرار می دهد ، در هسته های مرتبط با هم ایشان فراخوان می دهند " بیر باخیش " و ... در نتیجه تعداد مثبت و منفی های داده شده نمای واقعی نظر خوانندگان نیست .
ادعا تورک بودن میکنن تورک قومیتی از اسیای میانه و مغولستانه
کلمه اذربایجان کلمه ای پارسی و زرتوشتی عه
فرهنگ مردم اذربایجان کاملا ایرانی و پارسی اما با زبان تورکی به خاطر مدتی حکومت تورک های آسیای میانه بر ایران
زبان تورکی بر مناطق ایران تحمیل شد نه اینکه از اول تورک باشن همونطور که برزیلی ها پرتغالی زبان هستن
آذربایجان هم از لحاظ اسم و معنی نام پارسی و ایرانیه هم از لحاظ فرهنگ
تاریخ آذربایجان زمان ساسانیان زردشتی بود بعد از اسلام خوب اسلامی شد
گرگ از زمان های خیلی دور بین ترکای اذربایجان تو داستانهاشون نماد جسور و باهوش بودن یاد شده و نماد همه ترکای دنیا هست این مقاله پر از نفرت و تفرقه پراکنی هست
فرهنگ گرگ مربوط به شمنیزم است.
سرخ پوستان قاره انریکای شمالی گرگ و عقاب را مقدس می‌دانند.
تعدادی از شمنها در دوران یخبندان از تیرق سیبری و آلاسکا به آمریکا مهاجرت کرده اند. ودین آبا اجدادی خود را بطور کامل‌تر از دیگران حفظ کرده‌اند. برای آشنای با فرهنگ شمنیزم بهتر است با سرخ پوستان معاشرت کنيد.
اکثر کامنتها رو دیدم و همچنین پاسخ هارو کامنتها برای هرچه هست برای دفاع از هویتی هست که افراد دارند و هر آنچه که هستند را بیان می کنند و پاسخها همراه با وقاحت و بی ادبی و ترس از تورکان اذربایجان است . معلوم نییت این حس تنفر و ترس از احیای هویت ترکان اذربایجان که بیش از یک قرن است سرکوب شده برای چیست؟ اما باید بگویم که چه بخواهند ، چه نخواهند ،اقوام در ایران به بیداری و آگاهی رسیده اند از بلوچ گرفته تا ترک و ترکمن و قشقایی از عرب گرفته تا کرد و با پسوند تحقیر و تخریب بستن به اقوام دیگر نمی توان بر انها چیره شد . زنده باد آزادی
طبق آزمایشات ژنتیک اکثریت مردم ایران ،اذربایجان ،قفقاز ،ترکیه بالکان و شمال ایتالیا ،شمال عراق و سوریه از نژاد سومریان هستند و نزدیک ترین زبان به انها ترکیست فارسی از زیر شاخه های هندیست متاسفانه این زبان هندی وارداتی است زبان اصیل ایرانیان ترکیست ایرانیان باید به اصالت ترکی خود برگردند ما و هندیها دو نژاد متفاوتیم نمیدونم چرا یه عده به زبان هندی اینقدر تعصب دارند
بیر گون اولار کی بو یورد اوز صاحبینین الینا چاتار و سیز افغانی لار هندی لار و عرب لر گدرسیز اوز چولیزا بو یورد تورک لور و قشقایی و کورد یوردی دی
بز گورد یا گرگ خاکستری نماد قوی بودن و ظلم ونپذیرفتن هست اره ما نمادمون گرگ خاکستریه ظلم ونمیپذیریم
همش درسته ایرانیها نمادشون شیر هست که در عین قدرت نجابت داره ترکها هم همون گرگ با همون مشخصات که ذکر شده اتفاقا کاملا مشابه نمادی هستن که انتخاب کردن
گرگ خاکستری (بوزقورد)راشمامثل سایر تفاسیروتحلیلهایتان یک طرفه ومغرضانه معرفی میکنید ،گرگ خاکستری برخلاف سایر حیوانات غول آدمای مغرض رانمیخورد وبازیچه ی آنها درسیرک نمیشود،وفادارترین به همسر درمیان همه ی موجودات وحتی انسانها است،بدون برنامه وهماهنگی دوستان حمله نمیکند،تک روی ندارد،خودبرتر بین نیست و....بخاطر همین ها نماد ملت تورک شده است،خواهشا درمورد دیگران بی خودی نظر نداده وتفرقه نیندازید
اجب .در مناطق فارس نشین خصوصا تهران انها تا کنون اشتباهی ترک میگفتندتکذیب هویت وعدم قبول هویت افراد عین دشمنی همسو با ایده های هیتلریسم است.در فرهنگ پارسی هما.سیمرغ. شیربه فرهنگ فارسی هویت میدهد .در ترکی گرگ .در رومی وعربی عقاب و..باید بگیریم افراد.قومو ملتها را همان طور قبول کنیم
گرگ نماد تمام ملت ترک است حالا هی فارسها ابو بریزن به اونجایکه میسوزه
به قومیت هم دیگر احترام بزاریم
سلام دوستان چرا تمامی قومیت ها با تورک آذربایجان مشکل دارن تورک آذربایجان دو دولت در یک ملت هستند ونماد تورک آذربایجان گرگ خاکستر هست همان بوز قورد
اذربایجان یعنی سرزمین اتش یعنی سرزمین زرتشت که اثار تمام اتشکده ها در جای جای ان پس از چند هزار سال دیده می شود واذربایجان یعنی سرزمین بابک که جانش را برای ایران داد اذر بایجان یعنی شمس تبریزی و اذر بایجان یعنی عباس میرزا که عاشق ایران بود واذربایجان یعنی ستار خان وباقر خان که ایرانی بودنشان را با هیچ چیز عوض نکردند واذربایجان یعنی شهریار عاشق ایران واذر بایجان یعنی دهه هزار شهید جنگ تحمیلی عراق علیه ایران زنده وپاینده باد ایران واذر بایجان
بوزقورد نماد تورک های جهان هست که از اوغوز خان آتامیز برای ما به ارث رسیده
گرگی که پشت سرش چهل سگ پارس نکنند گرگ خاکستری نیست...
یادمه پدربزرگم میگفت شجاع باش طوریکه انگار دل گرگ خوردی . گرگها تنها حیواناتی هستن آزاد هستن و هیچ وقت مثل شیرها و بقیه حیوانات بازیچه دست سیرک بازها نشدن. یه ضرب المثل داریم شیر و ببر بزرگ هستن اما هیچ وقت هیچ گرگی بازیچه هیچ سیرک بازی نشده. گرگها در قله ها زندگی میکنن و حیوان باهوش جسور و اجتماعی هست. ما تورکها ضرب المثلهای خیلی زیادی از گرگها داریم
چیزی بنام پانترک و ..نداریم.
ما ترکیم.تورک آذربایجان.
‌پاشم بیفته کسی برامون نسخه جعلی بپیچه تاریخ سازی کنه هی اذری اذری کنه مثل گرگ خاکستری لت وپارش میکنیم
گرگ کجا بوده اخه اینا روباه هم نیستن چ برسه ب گرگ
ترکها میتونند از ایران جدا باشند و به اتحادیه ترکها ملحق شوند ولی باید متوجه باشند این جدایی بدون خاک خواهد بود و آذربایجان همیشه متعلق به ایران و ایرانی خواهد بود
قابل توجه شما که واقعیت را پنهان میکنید در فرهنگ آذربایجان و تبریز به فرد زرنگ و نترس میگن‌ ( اله بی قورد‌ اوریی‌ ییبدی‌ ) مثل اینکه جگر گرگ خورده از چیزی‌ نمیترسه....
اگر بعضی از ترکها خودشان رو ایرانی نمی دانند، حق مسلم دارند که مستقل باشند و ما ایرانی ها به حق آنها احترام خواهیم گذاشت، بنابراین باید ساک شون رو ببندند و از ایران خارج شوند، اما جدایی سرزمین رویای محالی براشون خواهد بود که در این رویا آتش و خون رو خواب خواهند دید.
اون کارشناس که نه بی سواد که این چرندیات رو گفته باید بهش گفت ۴۵ میلیون مردم ایران از نژاد تورک دنیا هستن خواهند ماند یاشاسین ۴۰ میلیون تورک ایران ملتی یاشاسین دنیانین تورک ملتی ❤❤❤❤
نوشته شده اکه ترک هستی پس آذربایجانی نیستی.نخیر این درست نیست .زبان ما ترکی و اسم منطقه ای که در آن زندگی میکنیم آذربایجان هست.یعنی ترک آذربایجانی.مثل ترک ترکیه یا ترکمنستان.
در اذهان ترکهای مسن،گرگ مظهر غارت و ترس. بود،
ظاهراً به این وسیله گروهی میخواهند با زنده کردن ترس ،نیات خود را پیش ببرند
محمد جعفری قنواتی! خیلی بی سوادی، دیگه در مورد آزربایجان ننویس، پسر خوب
ما زاگرس نشینان برای این هستیم که نگذاریم کسی پیش خود خیال خام بکند
حواستان باشد که تجزیه طلب ها از این مباحث بهره نبرند
بارها سعی کردید ولی نتیجه اش را دیدید
گرگ و َکفتار و روباه در مقابل شیر حرفی برای گفتن ندارند
این بحثهای فرهنگی اجتماعی جامعه را پخته واگاهتر میکند ممنون.⚘
لطفا به این موضوع هم بپردازید کدام عامل باعث شدفرهیختگان جامعه آذربایجان (قطران وخاقانی ونظامی وشهریار) به فارسی شعر سرایند و نوروز را مشترکاً جشن بگیرند !؟
وامروز کدام رفتار حکومتی باعث ایجاد فرهنگ وتفکری درجامعه شده تا رفتارها ونگرش جدیدی مطرح شود!؟ ومجبور باشیم برای نقدشان از رفتارها ونگرشهای مثبت پیشین دلیل بیاوریم!؟
بنظرم رفتارهای هر دو طرف (حکومت و جامعه) دچارشدن به پس رفت شده اند وعلت اصلی
این پس رفت پا گذاشتن خود خواهانه روی اشتراکات فرهنگ عامه ایران است
پدر بر پدر مر مرا تورک بود به فرزانگی هر یکی گورگ بود نظامی گنجوی از گنجه اذربایجان
به جای غرض ورزی و تحریف تاریخ بهتر است واقعیتها را بنویسید ، اینطوری به نفعتان است ، چون با این حرفا ، مردم تورک اذربایجان بیشتر مصمم میشوند ، بهتر است سر تعظیم در مقابل اذربایجان فرود بیارید
دوباره رد پای انگلیس کثیف روباه صفت و روسهای کمونیست حرومخوار مثل دم خروس زد بیرون ،ایندفعه با توتم بازی و توهم گرگ زاده بودن!!!!! والا دده ننه ی من یه عمر ترک زبان بودن و یکبار این اراجیف رو از هیچ کدومشون نشنیدیم!!! این استفراغ های ذهنی مختص یمشت بی هویت حیرون وازده مغزی هست که تو زندگیشون هیچ پُخی نشدن و تو زندگی ومعاش یومیه شون گیر کردن. والا بهترین شرکا و دوستان ما متمول ها و تحصیل کرده هایی اهل تبریز و ارومیه و زنجان هستن و میخندن به این دری وری ها..... این رو میخوام بگم که، هرچی گدا گشنه تر، افکار قبیله ای قویتر. به آذریهای سرمایه دار یه کلام بگی شما ایرانی نیستی یا شما که ربطی به ایران نداری اگر نخوابونه زیر گوش ات، چارتا قلمبه بار ات میکنه. جمع کنید این مسخره بازی رو.
اره نشان ترکه
زبانش فرهنگش تنها تفاوت سطحی دارند
یالانچینین دده سینین آغزینا
ما اصلا تورک نیستیم خب شما چی هستین؟
فارس؟ که یک زبان هم نداره
ما تورکها مثل شما ایرانی نیستیم بلکه ایران مال ماست
ایرانی که شما ازش دم میزنین همون توران ماس
ما ترکها ایران اینقدر تاریخ قوی داریم که نیازی به تعریف شما نداریم گرگ نماد نرها از قدیم بوده بنام بوز قورد
اینکه نماد شیطان پرستا هست به ترک و کرد چه ربطی داره
این مقاله خودش ترویج نژادپرستیه
اینهمه میگیم امریکا و اروپا نژاد پرستن
ولی ما ایرانی ها بدتر از همه ایم
انسانیت برای انسان کافیست
فارس لر ترک عرب کرد بلوچ
مسلمان غیر مسلمان
شیعه و غیر شیعه
ایرانی و غیر ایرانی و...
بولد و بزرگ کردن این حرفا یعنی نژادپرستی و تفرقه
گرگ نماد ملی و جزو مقدسات همه ترکهاست _ شماها فکر تاریخ ناچیز خودتون باشین ،خودع ترکها بهتر ابزار همه تاریخ خودشونو میدونن
خب. جناب تابناک. هدفت از این پست خبری چیه؟ جذب کامنت؟؟ نفرت پرامنی؟ تحریف واقعیت؟
اینجا دانشکاهه؟ نقد یه نفر به چند مقاله رو اوردی. بدون اینکه اون ادما اجازه بحث و دفاع داده باشی.
سلام،شیوه جنگ به سبک گرگ ها رو ترک ها اولین بار بکار بردند 2 برادر بنام های چاغری و ارتورل، سلطان جهان گشا که با تقلید از گرگ ها لشگرهای بیزانس را شکست دادند گرگ در فرهنگ ترک ها مقدس است الهام بخش پیروزیهای بزرگ می باشد این الهام به بسط و توسعه مذهب اسلام نیز کمک کرده است بعد ها الپ ارسلان به تقلید از نیاکانش با همین سبک دنیا رو به تسخیر خود درآورد. اما فارس ها یا همان قوم پارس نماد سگ را انتخاب کردند سبک سگ های وحشی نزاع دسته جمعی می باشد اما گرگ بخشی از سپاه حریف را هدف قرار می دهد.... تاریخ را درست یاد بگیرید
الان توی ایران همه نژادها کاملا با هم قاطی شده ممکنه خیلی از فارس ها خوب ترکی بلد نباشند ولی میلیونها فارس در ایران زن ترک گرفتند و نژاد فارسها و ترکها کاملا مخلوط شده و دمیدن در این مسایل نژاد پرستانه جز خسارت و پسرفت برای ایران وشادی برای دشمنانش چیز دیگه ای نداره
تورك گرگ
گرگ نماد تورک ها هست افسانه بوزقورد رو مطالعه کنید متوجه میشوید خوشم میاد که سعی میکنید آذربایجان رو از ملت های ترک جدا کنید اما هرگز موفق نخواهید شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی