بازدید 7582
۱

آخرین جزئیات از نشست اوپک‌پلاس/ درگیری عربستان با اعضای اوپک بر سر سهمیه تولید نفت/ طلای سیاه صعودی می‌شود؟

نخستین نشست حضوری اوپک پلاس پس از سه سال با گذر از شرایط کرونایی در حال برگزاری است؛ اما هنوز خبری مبنی بر تصمیم این گروه برای کاهش بیشتر تولید نفت منتشر نشده است. وال استریت‌ ژورنال در گزارشی، از درگیری عربستان سعودی، با برخی اعضای اوپک بر سر اینکه هر کشور چقدر نفت تولید کند، خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷ 04 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکصد و هشتاد و ششمین نشست حضوری سازمان اوپک و اوپک‌پلاس پس از سه سال در حال برگزاری است. آخرین نشست حضوری اعضای این سازمان به ۱۵ اسفندماه سال  ۱۳۹۸ برمی‌گردد، چون از این تاریخ به بعد جامعه جهانی درگیر شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها شد و این سازمان تحت تاثیر شرایط وقت، بناچار همه شست‌های خود را ویدئوکنفرانسی انجام داد.

چهل ‌و نهمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) امروز با حضور اعضای این کارگروه در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در محل دبیرخانه این سازمان برگزار شد. همچنین افتتاحیه سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) نیز با حضور سران هیات‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، دبیرکل اوپک و نمایندگان رسانه‌ها، ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دبیرخانه انجام شد.

اما هنوز خبر نهایی مبنی بر اینکه تصمیم کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی چیست، منتشر نشده است. تنها وال استریت‌ ژورنال در گزارشی اعلام کرد که برخی منابع آگاه از درگیری عربستان سعودی با برخی اعضای اوپک بر سر اینکه هر کشور چقدر نفت تولید کند، خبر دادند. بر اساس آخرین اخبار، گویا عربستان از کشورهای آفریقایی خواسته تا سهمیه تولید خود را کاهش دهند. همچنین گفته شده که امارات با چراغ سبز عربستان درصدد افزایش تولید نفت است.

تولید نفت اوپک‌ پلاس کاهش پیدا می‌کند؟

اویل پرایس درباره تصمیم اعضای اوپک پلاس مبنی بر تعیین میزان تولید در نشست امروز نوشت: نمایندگان اوپک پلاس به CNBC گفتند که در نشست حضوری چهارم ژوئن، تغییری در سیاست تولید نفت اعمال نمی‌کنند، مگر آنکه نسبت به میزان تقاضا در چین ناامید شوند.

بنابراین، بیشتر تحلیلگران می‌گویند: بعید است اوپک پلاس نسبت به کاهش بیشتر تولید اقدام کند. به ویژه پس از تصمیم بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید تا پایان سال جاری.

اویل پرایس نوشت: اینکه برخی مقامات روسیه اعلام کردند که تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس بدون تغییر می‌ماند، در پیش‌بینی تحلیلگران بی‌تاثیر نیست.

با این‌ حال، تحلیلگران همچنان در پیش‌بینی‌های خود محتاط هستند و هشدار هفته  گذشته وزیر انرژی عربستان را فراموش نکرده‌اند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، چندی پیش اعلام کرد که شوک‌ تصمیم‌های اوپک پلاس به بازار همچنان وجود دارد.

رویترز اما بر خلاف اویل پرایس، پیش‌بینی کرد که اوپک پلاس کاهش تولید نفت را بیشتر می‌کند و تا یک میلیون بشکه در روز هم می‌رسد. حال در صورت تحقق این امر، حجم کل کاهش تولید اوپک پلاس به ۴.۶۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۴.۵ درصد تقاضای جهانی برآورد می‌شود.

ساکسو بانک نیز در یادداشتی نوشت، هرچند خبرها به عدم تغییر در سیاست اوپک پلاس در تولید اشاره دارد، با توجه به سخنان اخیر وزیر انرژی عربستان علیه سفته بازان، احتمالاً کاهش بیشتر تولید در دستور کار این گروه باشد.

بر اساس این گزارش، هنوز تا اعلام رسمی اوپک پلاس نظر قطعی درباره آینده بازار نفت نمی‌توان داد. اما به نظر می‌رسد، قیمت نفت در ماه‌های آتی افزایش پیدا کند، چون پیش‌بینی‌ها حاکی است که تقاضای نفت چین در نیمه دوم سال افزایش پیدا می‌کند.

حال با استناد به اعلام نمایندگان اوپک پلاس مبنی بر تغییر ندادن سیاست تولید نفت اگر میزان عرضه نیز ثابت باشد، قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند. اگر هم پیش‌بینی رویترز و ساسکو بانک محقق شود که افزایش قیمت تشدید می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قابل توجه ‌مسئولین محترم:
تا چند سال دیگر نفت کاملا بی ارزش میشود به دلایل زیر:
۱- توسعه ماشین های برقی
۲- تولید جایگزین کود اوره ، در حال حاضر چین و آمریکا برای تکنولوژی ساخت ماده جاذب نیتروژن جهت کشاورزی کار میکنند که استفاده از کود اوره را به صفر برسانند، بنده هم مشغول تحقیق هستم با توجه به بودجه شخصی بسیار محدود.فردا روزی هم نتیجه بدست بیاید آقایان جواب نمیدهند
۳- استفاده از انرژی خورشیدی جهت تولید برق
به همین دلیل عربستان و امارات بدنبال منابع جدید در آمد هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل