بازدید 2747

حواشی جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق پس از ۲۵۰ روز بازداشت موقت برگزار و لایحه دفاعیه وکلا با ۱۵ ایراد به روند رسیدگی به «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی» تقدیم شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 30 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، امروز نوبت نیلوفر حامدی بود. خبرنگار روزنامه شرق، در دویست و پنجاهمین روز بازداشت، یک روز بعد از الهه محمدی، با ماشین زندان، از اوین به دادگاه انقلاب منتقل شد. در شرایطی به اتهامات نیلوفر در شعبه ۱۵ این دادگاه به ریاست ابوالقاسم صلواتی رسیدگی شد که جمعی از دوستان و همکارانش پشت درهای دادگاه به انتظار نشسته بودند تا شاید مجالی هر چند کوتاه، برای دوباره دیدنش پیدا کنند. دادگاه نیلوفر هم به رغم تمام اصرارها و البته، تصریح قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری، به صورت غیرعلنی برگزار شد و کمتر از ۲ ساعت به طول انجامید.

نیلوفر حدود ساعت ۱۰ صبح به دادگاه انقلاب رسید و حوالی ساعت ۱۲ و نیم ظهر، با سمندی سفید، با شیشه‌های تماما دودی از دادگاه خارج شد. خروج  نیلوفر از دادگاه موجب شد تا برای چند ثانیه، هم او دوستانش را ببیند و هم دوستانش، او را. همان دیدار چند ثانیه‌ای همراه شد با دست تکان دادن نیلوفر از پشت شیشه‌های دودی اتومبیلی که با سرعت تلاش داشت از محل دور شود. دیدن آن دست‌ها سبب شد تا دوستانش به یکباره نام خبرنگاری را صدا بزنند که از سحرگاه ۳۱ شهریور جایش در تحریریه خالی مانده است.

دادگاه برگزار شد اما خانواده نیلوفر اجازه حضور در جلسه دادگاه را پیدا نکردند، خبری هم از رسانه‌های مستقل در جلسه رسیدگی نبود اما به نوشته محمد حسین آجرلو، همسر نیلوفر، جلسه رسیدگی به اتهامات این خبرنگار از سوی عکاسان و فیلم‌برداران مرکز رسانه قوه قضائیه ضبط شده است. امروز، جز مادر نیلوفر، که برای دقایقی و پس از پایان جلسه رسیدگی، موفق به دیدار دخترش شده بود، یک وکیل دادگستری هم نیلوفر را به شکل کاملا تصادفی مقابل شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب دیده بود.

برگزاری جلسه دادگاه بدون ابلاغ کتبی

پرتو برهانپور، یکی از وکلای نیلوفر حامدی است. او در کنار وکیل دیگر نیلوفر، ۲ فردی بودند که برای همراهی با نیلوفر حامدی در جلسه دادگاه امروز حضور داشتند. او در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به آخرین وضعیت پرونده موکیل خود اشاره کرده و می‌گوید: «ما دوم خرداد از طریق سخنگوی قوه قضاییه متوجه شدیم که وقت رسیدگی خانم‌ حامدی برای نهم خرداد تعیین شده و تا این لحظه نیز هیچگونه ابلاغ کتبی‌ای دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که حتی اگر ابلاغ کتبی‌ هم در همان روزی که سخنگوی قوه قضاییه وقت رسیدگی را به رسانه‌های عمومی اعلام کرد، دریافت می‌کردیم، مقررات ماده ۳۴۳ قانون آیین دادرسی‌ کیفری (که مقرر میدارد حداقل فاصله بین روز ابلاغ تا روز جلسه رسیدگی باید یک هفته، بدون محاسبه روز ابلاغ و روز جلسه، باشد) رعایت نشده است. به دلیل همین ضیق وقت بود که ما نهایتا روز هفتم خرداد توانستیم موکلمان خانم نیلوفر حامدی را در زندان ملاقات کنیم.»

او درباره روحیه نیلوفر حامدی پس از ۲۵۰ روز بازداشت موقت، می‌گوید: «در همان ملاقات حضوری هم موکلم با روحیه بسیار قوی، مصرانه تاکید داشت که هیچ فعالیتی خارج از حرفه خبرنگاری نکرده است و همه فعالیت هایش در چارچوب قانون بوده است.»

۱۵ ایراد وکلا به روند رسیدگی به پرونده

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نوع مطالعه پرونده نیلوفر حامدی گفت: «یک مورد دیگر در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، در خصوص دادن وقت موسع برای مطالعه پرونده و تدارک دفاع بود، اما اینطور نبوده که پرونده به راحتی و در وقت موسعی در اختیار ما قرار گرفته باشد. اول از همه اینکه ما از اسفند ماه به دنبال ورود به شعبه ۱۵ و ثبت وکالتنامه بودیم. چون استثنائا رویه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران این است که لوایح به صورت فیزیکی تقدیم و ثبت می‌شود، ما پس از بارها مراجعه و پیگیری، در نهایت در ۲۸ فروردین و همزمان با تفهیم کیفرخواست به خانم حامدی، بالاخره توانستیم به شعبه وارد شویم و اعلام وکالت کنیم. پرونده طی ۳ روز در اختیار من قرار گرفت تا بتوانم به سرعت و در مدت زمانی که شعبه معین کرده بود، پرونده را مطالعه کنم.»

برهانپور درباره جلسه امروز دادگاه نیلوفر حامدی نیز بیان کرد: «جلسه امروز دادگاه به قرائت کیفرخواست و پاسخ کتبی و شفاهی موکل به سوالات رئیس دادگاه گذشت و فرصتی برای دفاع شفاهی وکلا نبود. البته در انتها هم اعلام شد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد. ما هم لایحه‌ای درباره ایرادات شکلی موجود در پرونده ارائه کردیم.»

او با اشاره به جزئیات ایرادات وکلا به روند رسیدگی اظهار کرد: «این لایحه متضمن ۱۵ ایراد از جمله عدم دسترسی خانم حامدی به وکیل در طی دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی بود. خانم حامدی از اولین روز بازداشت کتبا تقاضای دسترسی به وکیل را کرده بود، ولی تا اواخر فروردین امسال از این حق محروم بود.»

اعتراض به تداوم بازداشت موقت

وکیل نیلوفر حامدی تصریح کرد: «نکته مهم دیگر در خصوص قرار بازداشت موقت موکل است که با توجه به شان و جایگاه موکل (که یک خبرنگار و روزنامه نگار شناخته شده است) و اتمام مرحله تحقیقات مقدماتی، دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد. بنابراین ما اعتراض خودمان به قرار بازداشت موقت را هم کتبا به دادگاه اعلام کردیم.»

برهانپور در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات جلسه امروز دادگاه نیلوفر حامدی، بیان کرد: «متاسفانه با توجه به صدور قرار غیرعلنی بودن از سوی دادگاه، از بیان جریان رسیدگی و جزئیات پرونده معذورم.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی