بازدید 9794

عربستان سعودی ۲ شیعه بحرینی را اعدام کرد

وزارت کشور عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام دو جوان شیعه بحرینی خبر داد و ادعا کرد که این افراد متهم به تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج در عربستان و بحرین بودند.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ 29 May 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین خبر داد که عربستان سعودی امروز دوشنبه، دو جوان بحرینی را اعدام کرد که این اعدام‌ها با استناد به «اعترافهای زیر شکنجه» صورت گرفته است.

پایگاه خبری مرآة البحرین به نقل از درویش گزارش داد، «صادق ثامر» و «جعفر سلطان» دو شیعه بحرینی هستند که در جریان یک «محاکمه بسیار شرم‌آور»، محکوم به اعدام شده بودند و حکم آنان، امروز اجرا شد.

 

وزارت کشور عربستان ادعا کرد که این دو نفر، وابسته به یک باند «تروریستی» بودند که سرکرده این باند در بحرین فعالیت داشته است. ثامر و سلطان متهم به تلاش برای «ناامن‌سازی عربستان و بحرین و ایجاد هرج‌ومرج در این دو کشور» بودند. وزارت کشور سعودی همچنین سه‌شنبه (دوم خرداد) از اجرای حکم اعدام  یکی دیگر از جوانان شهر «قطیف» در شرق این کشور خبر داد. 

این نهاد سعودی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این فرد، به اتهام «جاسوسی برای یک کشور متخاصم» و خروج غیر قانونی از عربستان اعدام شده است. این نهاد سعودی مدعی شد که فرد اعدام شده، در حال آموزش استفاده از سلاح بوده و برای انجام حملات آماده می‌شده است.

 این حکم در منطقه شرقیه اجرا شد. «احمد بن علی بن معتوق آل بدر» نام فردی بود که اعدام شد. شرق عربستان سعودی عمدتا شیعه نشین است و اهالی آن عموماً به دلایل سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند. 

درویش در ادامه تأکید کرد که «حکم اعدام ثامر و سلطان، نهمین حکم اعدام سیاسی و خودسرانه است که از آغاز سال ۲۰۲۳ [در عربستان] اجرا شده است».

به گفته این مسئول حقوق بشری، مسئولان سعودی، سلطان و ثامر را در سال ۲۰۱۵ بازداشت کرده بودند و بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی در زندان شهر «الدمام» زندانی بوده‌اند. مسئولان سعودی پس از ۱۱۵ روز به آنان اجازه دادند که با خانواده‌های خود تماس بگیرند.

مسئولان سعودی همچنین به آنان اجازه ندادند که درباره شرایط بازداشت خود سخن بگویند. در سال ۲۰۲۱ هم دادگاه کیفری سعودی که مخصوص مسائل مربوط به «تروریسم» است، ثامر و سلطان را به اعدام محکوم کرد.

عربستان اول خرداد نیز  سه جوان شیعه را اعدام کرد.«حیدر بن حسن بن عبدالله مویس»، «حسن بن عیسی بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهیم بن جعفر امویس» نام این افراد بوده است.

اتهام این جوانان اهل قطیف طبق ادعای وزارت کشور عربستان سعودی، آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در یک پادگان خارج از این کشور و متعلق به یکی از گروه‌های ضد عربستان سعودی عنوان شده اما منابع مخالف عربستان علت را صرفاً سیاسی دانسته‌اند.

از سال ۲۰۱۱ که همزمان با اعتراضات در کشورهای عربی، شرق عربستان و مناطق شیعه نشین نیز به پا خواستند، تاکنون دهها نفر از فعالان و معترضان به بهانه‌های امنیتی و ادعای مبارزه با تروریسم به دست دولت سعودی اعدام شده‌اند.


منبع: فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۸
مرگ بر آل سعود
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
آقای رییسی پیرو تلاش بی دریغ شما به خاطر روابط دوستانه با عربستان اگه خواستین چند تا هم از ما ایرانیا بفرستین بریم اعداممون کنن
البته الآن مصر قراره دوست باشه خواستین اونا هم تیربارانمون کنند
خلاصه که فردا تو قیامت چه جوابی دارین بگین
یعنی خدا هم به شما به خاطر منافعتون گذر بهشت میده و کشش نمیده؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
عربستان دوست، برادر، متحد ماست، دخالت در امور داخلی کشورهای دوست به صلاح نیست. مگر دولت دوست و برادر چین، مسلمانان اویغور را به سلاخی نکشیده است؟ چون برادر ما است، کاری باهاش نداریم (تازه جرات نمیکنیم کاری باهاش داشته باشیم). علاوه براین، تمام اشغال هاش رو هم میخریم و جزیره ها مان را بهش میدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
گستاخ
ادب داشته باش
احیانا ارزشی ها نمیخوان سفارت رو تسخیر کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فعلا كه عربستان دل ايران رو تسخير كرده . . .جوري كه حالاحالا هيچ چيز را نخواهد ديد
ایتم شد طالبان برای ایران
قابل توجه عربستان پرستان
پیش به سوی سفارت عربستان
مولوی عبدالحمید که چند وقتیست مدافع حقوق بشر شده، نمیخواهد در مورد اعدامها در عربستان و سنگسارها در افغانستان موضع بگیرد؟
و مناطق شیعه نشین نیز به پا خواستند، .... و مناطق شیعه نشین نیز به پا خاستند،
یادش به خیر یه زمانی صداوسیما ، در مورد مظلومین یمن واینکه عربستان یزید دوران هست چقدر روضه خونی می‌کرد، الان حرفی نداره ؟؟!! چقدر قدیمی ها حکیمانه می گفتن که سیاست پدر مادر نداره ،ولی یه فرقی بین سیاستمداران ما با بقیه سیاستمداران هست ،وان هم اینکه سیاستمدارن ما برخلاف بقیه ،ادعای اسلامیتشون گوش فلک رو کر کرده !!
کجایید سینه چاکان شیعیان یک شیعه به دست آل سعود کشته شد جلوی سفارت اعلام حضور بنمایید
لعنت بر اعدام
از تسخیر قبلی مردن هنوز دارند تقاص پس می‌دن
مسئله ی داخلی خودشونه به ایران مربوط نمیشه که بخواد روابط رو خراب کنه ، تازه روابط با اعراب خوب شده ، خرابش نکنید
اللهم عجل ولینا اباصالح المهدی
علی برکت الله
الکی که اعدام نمیکنن
تناقضات اصول گرایی و سیاست گرایی در مشابه این موارد خود را نشان میدهد چون سیاست رویکردی برای بدست آوردن منفعت برای یک جامعه است که هرگز نمیتواند ضامن حفظ ارزش ها باشد. لذا تلفیق دین و سیاست خطاست زیرا بازنده این تلفیق دین است چون بازیچه سیاست قرار میگیرد.
واقعا سکوت مسولین شرم اوره
ما دخالت نداریم.هماتطور که ما اجازه دخالت نمیدیم.مجرم بوده حتما.طبق قانون عربستان...حالا شیعه یا سنی، بحرینی یا یمنی یا هرجا ،،،اگر ایران وساطت یا شفاعت می‌کرد و از خودش بود عربستان گذشت می‌کرد.یا بر عکس عربستان میخاست مجرمی رو ما گذشت میکردیم پس دخالت در امور دوستان ممنوعه..نباید اجازه نفاق داد ودسیسه..دیگه گذشت ای غرب و دشمنان ملت های دوست و منطقه و مسلمان...گذشت اون موقع......بره بدرک مثلث شوم بدبختی انگلیس اسرایل آمریکا..برن تو ایالت های خودشون یا مستعمراتشون مثل کانادا استرالیا ووو دنبال حقوق بشر و نفاق فتنه.اب و هواشم خوبه
امیدوارم پول حج حاجیان ما کوفتشان شود.
حالا که رابطه تان خوب شده برای صوابش به این سعودی ها بگویید دست از سر شیعیان بردارند
سکوت وزارت خارجه
خب که چی مسائل داخلی کشور خودش وبه ماهم ربطی ندارد چرا وقتی کشورهای دیگر به مااعتراض میکنند شما می گویید در امور داخلی ما دخالت نکنید
حمله به سفارت به پیش؟؟؟؟؟؟
فعلآ که برقراری رابطه با عربستان سعودی از ابتکارات دولت انقلابی سید ابراهیم رییس الساداتی است...!!!!!!
کرذ که کرد
عربستانه خودمونه دیگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست