بازدید 2303
سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)؛

انصاری: مراسم بزرگداشت امام باید برای همه امن باشد

محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، گفت: ما باید مراسمی را برگزار کنیم که در درجه اول طهارت و پاکیزگی باشد. یعنی در همه کارهایی که به عنوان خدمات برای مردم تدارک می شود هیچ سوژه ای از آلودگی و ناپاکی نباشد.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ 27 May 2023

به گزارش تابناک، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه مراسم بزرگداشت امام باید برای همه امن باشد، گفت: امنیت مراسم از نقطه مبدأ مورد نظر هست و تا نقطه نهایی باید اجرا شود. پارسال همه کارها و تلاش ها انجام شد ولی در داخل مراسم اتفاقی افتاد که خاطر رهبر معظم انقلاب و مردم را مکدر کرد. این نکته ای بود که باید توجه همه ما به امنیت جمع شود و هیچ کس به خودش اجازه ندهد امنیت مراسم را بر هم بزند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، گفت: در هر مراسم ملی و بزرگ مخصوصا مراسمی که در جهان اسلامی و بالاخص در کشور عزیز ما برگزار می شود طبعا در برگزاری آن مراسم باید از یک الگو و سرمایه پیشینه ای استفاده کرد. چون در ایام دهه کرامت و مناسبت اعزام حجاج به بیت الله الحرام هستیم و ستاد اربعین در آستانه شکل گیری است، قطعا مراسم بزرگداشت حضرت امام در عداد این برنامه های بزرگ ملی است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: من فکر می کنم با استعانت از روح و پیام حج به تعبیری یک دستورالعمل برای مراسم بزرگ استخراج کنیم و آن را سرلوحه برنامه خودمان در همه مناسبت ها قرار بدهیم. هر بزرگداشتی دو طیف دارد که یکی برگزار کنندگان و دیگری مردم هستند. ما جزو طیف اول و در حقیقت کارگزاران مراسم بزرگداشت امام هستیم. اگر ما بخواهیم به دستاورد و پیام حج تکیه کنیم رسالت ما در چند چیز خلاصه می شود. یکی دستور الهی است که خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل صادر می کند و می فرماید از آنها تعهد گرفتیم که بیت من را برای عاکفین و ساجدین آماده کنید.

وی تصریح کرد: طهارت یک معنای ظاهری دارد که باید پاکیزه باشد؛ ولی به نظر من طهارت در اینجا معنای عام تری دارد و علاوه بر طهارت ظاهری، که به تعبیری امروزی ها تهیه مقدمات محیط زیست است، معنای عام تر این است که حضرت ابراهیم(ع) باید کاری کند که دل ها و جان ها و اندیشه ها در آنجا پاک شود.

انصاری با بیان اینکه وظایف دیگر در دعای حضرت ابراهیم(ع) نهفته است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) در دعا می گوید که خدایا من چند چیز را از تو می خواهم. اول اینکه این خانه را امن کنی، دوم اینکه از ثمرات برای مردم ارمغان بیاوری و سوم اینکه دل ها را متوجه اینجا کنی. نکته جالبی است که اولین درخواست حضرت ابراهیم(ع) از خدا این است که این شهر و خانه را امن کند.

انصاری تأکید کرد: همه می دانیم حج و خانه خدا مظهر شکست بت ها و مبارزه با طاغوت ها است. ولی این خانه به دعای حضرت ابراهیم(ع) گونه ای امن شده که اگر در ایام حج گناهکاری به آنجا پناهنده شد باید در امنیت باشد. امنیت اولین چیزی است که یک انسان به آن نیاز دارد و خانه خدا باید غیر از کسانی که عمل به حق و طاعت خدا می کنند، برای کسانی که دچار اشتباه و خطا می شوند هم در ایام حج خانه امن باشد. یعنی هرکس به آنجا پناه برد مصون از تعرض باشد.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) در موقعی دعا می کند از ثمرات اینجا مردم را بهره مند کن که در این سرزمین هیچ چیزی پیدا نمی شود ولی دعا می کند برای سرزمین خشک و سوزان حجاز ثمرات مادی و معنوی بفرستد. نکته دیگر این است که حضرت ابراهیم(ع) بانی خانه خدا است و بنای مبارزه با کفر را در آنجا قرار داده است ولی تکلیف برای مردم مشخص نمی کند و اول می گوید ما و ذریه ما را مسلمان قرار بده. اگر من کارگزار بنا است در این راه فدا شوم آماده فداکاری هستم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با بیان اینکه کسانی که بانی این مراسم هستند در درجه اول باید خودشان به معنای واقعی معتقد باشند، تأکید کرد: ما باید مراسمی را برگزار کنیم که در درجه اول طهارت و پاکیزگی باشد. یعنی در همه کارهایی که به عنوان خدمات برای مردم تدارک می شود هیچ سوژه ای از آلودگی و ناپاکی نباشد. بعد همه متولیان این نکته را بدانند که مراسم بزرگداشت امام باید برای همه امن باشد. غیر از دشمنان که نه تنها در حرم امام نمی توانند کاری کنند بلکه تا صدها کیلومتر هم نمی توانند کاری کنند ولی مردم باید احساس امنیت و آرامش کنند.

وی اظهار داشت: امنیت مراسم از نقطه مبدأ مورد نظر هست و تا نقطه نهایی باید اجرا شود. پارسال همه کارها و تلاش ها انجام شد ولی در داخل مراسم اتفاقی افتاد که خاطر رهبر معظم انقلاب و مردم را مکدر کرد. این نکته ای بود که باید توجه همه ما به امنیت جمع شود و هیچ کس به خودش اجازه ندهد امنیت مراسم را بر هم بزند.

انصاری افزود: بدانیم که امام نیازمند تجلیل نیست ولی این مراسم یک مراسم تاریخی است و در تقویم تاریخ ما نوشته می شود و دستاورد این مراسم را می خواهم در چند تقاضا داشته باشم. دستاورد اول این است که شما مجموعه ای هستید که را راهکارهای مختلف در مراسم شرکت می کنید و درخواستم این است که محصول حضورتان را به عنوان یک تجربه برای ستاد بیاورید و بعد از مراسم در جلسه دیگری گزارش فعالیت ها، کمی ها و کاستی ها و پیشنهادات ارائه شود و دستور کاری برای آینده باشد.

وی اظهار داشت: در سالگرد ارتحال امام از مقام معظم رهبری درخواست شود بخشی از زندانیان آزاد شوند و یا دستگاه ها در سراسر کشور به سراغ محرومین بروند و کسانی که مشکل دارند و مردم از برکات حضور، حیات و ممات امام یک دلگرمی داشته باشند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در بخش پایانی سخنان خود گفت: ان شاء الله شب 14 خرداد بعد از نماز مغرب و عشا و با قرائت قرآن و مداحی به استقبال سخنرانی رئیس جمهور خواهیم رفت و ان شاء الله شب 14 خرداد هم مراسم عظیمی خواهیم داشت و روز 14 خرداد هم از ساعت هشت صبح مراسم رسمی ما با قرائت قرآن آغاز می شود و خوش آمدگویی یادگار امام و سخنرانی مقام معظم رهبری را خواهیم داشت. ما باید یک ذهنیت زدایی از فعالیت های گسترده دشمنان علیه راه، اندیشه، مکتب و آرمان امام و راه مقام معظم رهبری انجام بدهیم.

وی با تأکید بر ضرورت ذهنیت زدایی از حرم مطهر حضرت امام، اظهار داشت: نمی دانم به چه دلیلی چند سال ذهنیت های ناخواسته ای علیه حرم امام و جایگاه حرم امام در بعضی مجامع مطرح شد که فکر می کنم جا دارد این ذهنیت برطرف شود و کسی فکر نکند حرم امام، حرم شخصی و آن جایگاه مقدسی که میلیون ها انسان روز 14 خرداد در آن جمع می شوند، یک انتفاع شخصی دارد. آن حرم در آغاز راه خدمات به مردم است و هر مقدار خدمات در آنجا برجسته، فاخر، چشم نواز، هنری و ارزشمند باشد، مطمئن باشید لطمه ای به راه، اندیشه و آرمان امام نمی خورد. کما اینکه این فرهنگ در همه اماکن مقدس رایج هست و حرم ها هر روز توسعه پیدا می کنند و هر روز تقاضاها بیشتر می شود.

انصاری یادآور شد: در نظام سیاسی آل سعود که اصلا معتقد به این مسائل نیستند، هر ساله میلیاردها دلار به کار گرفته می شود که بگویند ما خادم مردم هستیم. ما امیدواریم دستگاه ها و وزارتخانه های ذی ربط در نیازهایی که ما در طول سال داریم همکاری لازم را داشته باشند. احساس حمایت از جانب خدای متعال داریم که امام را همواره یاری کرده اند. امام به وسیله خدا یاری شده و به واسطه سربازان و جنود الهی که ان شاء الله همه شما در زمره آن سربازان و خدمتگزاران راستین هستید.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) سردار احمد ذوالقدر نیز در این جلسه گفت: قرارگاه شهید فهیمده برای سی و چهارمین بار متوالی مسئولیت ثبت نام، سازماندهی، اسکان، امنیت و بازگشت زائرین را بر عهده دارد. این ستاد از وقت ابلاغ فرماندهی کل سپاه تشکیل جلسه داده و با همراهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام جلساتی را برگزار کرده است. امسال 10 برابر جمعیت حضور پیدا خواهد کرد و برآورد ما بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است.

فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) افزود: ابتدا سهمیه این کار را با ستاد مرکزی به توافق رسیدیم و با 31 استان جلسه داشتیم و برای سازماندهی 600 هزار نفر تفاهم شده است. کاری که در ستاد تهران با مسئولیت قرارگاه شهید فهمیده انجام می ‌شد، مهمترین مسأله آن بحث امنیتی بوده و 17 کمیته برای این کار پیش‌ بینی شده و همه کمیته‌ ها گزارش داده اند و ما تا الآن هیچ مشکلی برای اجرای مأموریت نداریم.

همچنین نمایندگانی از شهرداری تهران، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، سازمان هلال احمر، استانداری تهران، فراجا، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت دفاع آمادگی دستگاه خود برای برگزاری مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام اعلام کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار