رمزگشایی از مخاطب «خالص سازی» در نامه لاریجانی

شاید معنی حرف ایشان یک عده خاصی باشد که مخالف دموکراسی و مردم سالاری بوده و هستند. همان کسانی که دیروز برجام را آتش زدند و امروز برای احیاء جنازه برجام به هر کس و ناکسی التماس می‌کنند یا شاید منظورشان آن برادرانی باشد که سفارت عربستان را اشغال نمودند و امروز از خیلی از اصول تصنعی‌شان عبور کردند.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵ 17 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصادنیوز، پس از آنکه علی لاریجانی در بیانیه‌ای از عدم حضور خود در انتخابات گفت وبرای اولین بار از کلیدواژه «خالص‌سازی» استفاده کرد، گمانه‌زنی برای پیدا کردن مخاطب اصلی پیام تاریخی او آغاز شد. در این میان، برخی از افراد بر این باورند که مخاطب لاریجانی شورای نگهبان بوده است. حسن رسولی دراین باره به اقتصادنیوز گفته بود: «مخاطب اصلی آقای لاریجانی در این بیانیه ماندگار و تاریخی جریان حاکم بر شورای نگهبان و حاکمیت جمهوری اسلامی بوده است. ایشان نیز به دنبال آن است که هشدار بدهد تداوم این روند به نفع کشور نیست.»

اما بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، نظر متفاوت‌تری دارد و می‌گوید، به نظر می‌رسد بحث آقای لاریجانی خطاب به برادران بود نه کل حاکمیت.

علی لاریجانی در بیانیه اخیر ‌خود از واژه خالص سازی استفاده کردند؛ به نظر شما چقدر این خالص سازی ها می تواند برای ساختار سیاسی و اداری کشور دست‌انداز ایجاد کند؟

به نظر می‌رسد بحث آقای لاریجانی خطاب به برادران بود نه کل حاکمیت؛ شاید معنی حرف ایشان یک عده خاصی باشد که مخالف دموکراسی و مردم سالاری بوده و هستند. همان کسانی که دیروز برجام را آتش زدند و امروز برای احیاء جنازه برجام به هر کس و ناکسی التماس می‌کنند یا شاید منظورشان آن برادرانی باشد که سفارت عربستان را اشغال نمودند و امروز از خیلی از اصول تصنعی‌شان عبور کردند. شاید منظورشان برادرانی باشد که تن به دموکراسی و رأی واقعی ملت نمی‌دهند و در روزگاری که در مسند قدرت نبودند هر کاری برای تضعیف وتخریب مجلس و دولت کردند و شایدهای بسیاری که در این مقال و مجال نمی‌گنجد.

آیا این خالص‌سازی می‌تواند مشارکت مردم را در انتخابات‌های پیش‌رو با تهدید مواجه کند یا...

من در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفتم که حضور مردم در راهپیمایی تهران به نسبت سال‌های قبل بیشتر بود. البته این حضور شرط لازم است اما کافی نیست. زمانی کافی می شود که حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در انتخابات و پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند. شما ملاحظه می‌فرمایید حدود ۹۰ درصد مردم در انتخابات ترکیه حضور پیدا کردند که این حضور حتما به رشد و توسعه کشورشان کمک خواهد کرد و اثرات آن را در آینده وسرنوشت ترکیه خواهید دید.

مهسا امینی بهانه‌ای برای به خیابان آمدن مردم بود

هر زمان که حضور مردم در انتخابات مشارکت حداکثری و بالای ۷۰ درصد باشد به کشور کمک می‌کند اما اگر سختگیری‌ها مانند انتخابات مجلس ۹۸ و انتخابات ریاست جمهوری باشد حتما روی حضور مردم تاثیر منفی دارد. یک مثال در شرایط انتخابات حداقلی موضوع مهسا امینی بود که بهانه‌ای برای آمدن مردم به خیابان شد و آنان به نوعی نارضایتی‌شان را نشان دادند. در حالی که اگر حضور حداکثری مردم در انتخابات قبل اتفاق می‌افتاد شاید این موضوعات و ‌اعتراضات رخ نمی‌داد.

حضور مردم تعیین کننده است این را همه باید بفهمیم. اگر مردم احساس کنند فردی که در مجلس و دولت است، نماینده واقعی آن‌ هاست، چاره اندیشی می‌کنند؛ اما اگر احساس کنند افراد روی کار آمده نماینده واقعی آنان نیستند و فقط نماینده یک قشر وحزب محدودی هستند، شانه خالی می‌کنند.

می خواهند با ایجاد فشار مردم را ناراضی کنند

آقای نعمتی، فکر می‌کنید این خالص‌سازی‌ها باعث نزدیک‌تر شدن چپ و راست اعتدالیون بهم می‌شود؟

چرا فقط چپ و راست؟، اگر واقعا همه افرادی که قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند در انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کنند، چه اتفاق بدی برای کشور می‌افتد؟ حتما با حضور همه جریان‌ها در انتخابات روند پیشرفت و توسعه کشور روبه‌جلو خواهد بود؛ البته باید دید با حضور جریان‌های مختلف در عرصه رقابت چه کسانی تهدید می شود؟ حتما افرادی تهدید می‌شوند که نماینده واقعی مردم نیستند و با ایجاد فشارهایی سعی می‌کنند مردم را ناراضی کنند تا در انتخابات‌ها حضور نداشته باشند.

ثروت و سرمایه نصیب کشور می‌شود اگر...

من همیشه این را گفته‌ام که قرار نیست فقط من روی کار باشم و مخالف من بر سرکار نباشد. در مجلس اگر چند صدایی باشد حتما مواضع مختلفی از دل آن بیرون می‌آید، اصلا مجالس محل تضارب آرا و نظرات مختلف هستند. البته تمامیت‌خواهان تضارب فکر و رای نمی‌خواهند. اگر همه فکرها در چهارچوب نظام و قانون اساسی در انتخابات‌های مجلس، ریاست جمهوری، ‌خبرگان رهبری ‌و شوراهای اسلامی حضور داشته باشند، بهترین ثروت و سرمایه نصیب کشور خواهد شد و حتما بهترین‌ها بر سرکار خواهند آمد.اما با حذف خبرگان و نخبگان حتما افراد ضعیف و ناکارآمد بر سرکار خواهند آمد و دود آن به چشم مردم خواهد رفت. بنابراین حذف را باید حذف کرد نه تفکر، توانمندی، صداقت، راستی و درستی را.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار