بازدید 10603
رئیس کل بانک مرکزی در جمع اقتصاددانان؛

روایت «فرزین» از پشت پرده «دلار ۴۲۰۰ و چاپ پول» در دولت قبل/ اگر مقررات را اعمال نکنیم، نمی‌توانیم بازار ارز را کنترل کنیم/ ادامه فعالیت بانک‌های ناتراز ممکن نیست

رئیس شورای پول و اعتبار یکی از دلایل تشدید ناترازی بانک‌ها را تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۸۰ همت ناشی از تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی تجمیع شده که این امر موجب کاهش گردش پول در بانک‌ها شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 17 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدرضا فرزین در نشست ماهانه خود با جمعی از اقتصاددانان با اشاره به نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» گفت: تحقق این دو شرط در حوزه اقتصاد، بسیار دشوار است؛ بنابراین، سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که در عین مهار تورم، منابع لازم را برای رشد اقتصادی و تولید فراهم کند. برهمین اساس از ابتدای سال جاری در بانک مرکزی، بسته‌ای را برای تحقق این امر طراحی کردیم و در این بسته تمرکز اصلی ما بر سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری است.  

اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در این باره نرخ ارز است.



وی ادامه داد: اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم، یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در این باره نرخ ارز است. البته نرخ ارز بسیار متأثر از انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و منابع ارزی ما در خارج از کشور است؛ بنابراین باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را محقق کنیم که بخشی از آن در دولت و حاکمیت است. تا این گونه بتوانیم انتظارات تورمی و همزمان نرخ تورم را کاهش دهیم. البته باید یادآوری کنم که تحقق کاهش نرخ تورم امر دشواری است، چون چهار سال است تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص بسته طراحی شده تصریح کرد: بسته سیاستی مذکور، بسته‌ای کامل در حوزه‌های مختلف است و تقریباً در آن برای تمام دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده است؛ مثلا برای وزارت امور خارجه نیز وظیفه‌ای در نظر گرفتیم، چون معتقدیم نقش آن‌ها در حوزه ارز اهمیت دارد.  

فرزین افزود: البته این اراده در دولت نیز به وجود آمده است و جلسات مختلفی را شخص رئیس جمهوری برگزار می‌کند و این مهم را پیگیری می‌کند.  

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های ارزی همچنان تمرکز بر مرکز مبادله ارز و طلاست، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که از ابزار‌های متفاوتی برای آرامش بازار ارز استفاده کنیم و لذا برای اینکه بتوانیم نیاز‌های ارزی کشور را تأمین کنیم، از ابتدای سال کمیته‌ای را تشکیل دادیم و برآورد دقیقی از منابع و مصارف ارزی انجام داده‌ایم و براساس آن اصرار داریم که ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز در بانک مرکزی انجام گیرد.

تنها با نرخ نمی‌توان ارز را کنترل کرد، بلکه باید از لحاظ سیاست‌های مقداری، مقررات گذاری، و کنترل بازار‌های مختلف به این موضوع ورود و فعالان مختلف در بازار ارز را رصد کرد.


 
وی خاطرنشان کرد: معتقدم تنها با نرخ نمی‌توان ارز را کنترل کرد، بلکه باید از لحاظ سیاست‌های مقداری، مقررات گذاری، و کنترل بازار‌های مختلف به این موضوع ورود و فعالان مختلف در بازار ارز را رصد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص سایر برنامه‌های این بانک برای مدیریت بازار ارز عنوان کرد: باید بتوانیم در مرکز مبادله از ابزار‌های مختلف بازار از جمله سلف، سوآپ استفاده کنیم. البته در این بین، به زودی صندوق تثبیت ارزی نیز راه اندازی می‌شود که در حال نگارش آیین نامه آن هستیم تا در مواقع بحران به این واسطه منابع لازم را داشته باشیم و از روش‌های مختلف برای ثبات بازار ارز در کشور استفاده شود.

همچنین به گفته رئیس کل بانک مرکزی طرحی درخصوص ریال آف شور برای بازار‌های افغانستان و عراق در دست بررسی است.

اگر مقررات را اعمال نکنیم، نمی‌توانیم بازار ارز را کنترل کنیم


رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه فعالان بازار ارز باید پیرو مقررات ارزی کشور باشند، تأکید کرد: در بازار ارز فعالانی اعم از صادرکنندگان، واردکنندگان، شرکت‌های مختلف و صرافان حضور دارند که همگی باید تابع مقررات ارزی کشور باشند، چون اگر مقررات را اعمال نکنیم و بر آن نظارت لازم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم. به همین دلیل، فعالیت‌های گسترده‌ای را در این باره به کار گرفتیم تا بتوانیم نهاد‌های مختلف را تنظیم و مقررات مختلفی را حاکم کرده و روی آن نظارت کافی داشته باشیم، تا این گونه تمرکز کافی بر کل منابع ارزی کشور را به دست آوریم. از این منظر، بخش زیادی از کنترل بازار ارز به مدیریت آن مرتبط است؛ بنابراین، در سمت عرضه این موارد را در حال پیگیری هستیم و خوشبختانه دولت نیز همکاری لازم را دارد. برهمین اساس چه درباره مدیریت ارز‌های داخل و چه درباره ارز‌های خارج کشور نظام مدیریتی ما پیشرفت بسیار خوبی داشته است.  

وی ادامه داد: در حوزه مصارف ارزی اینکه در شرایط کنونی تحریم یک نرخ ارز داشته باشیم دشوار است؛ اما از نظرات کارشناسی و پیشنهاد‌هایی در این باره استقبال می‌کنیم.

فرزین در خصوص ارز ۲۸۵۰۰ و تفاوت آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل فروش نفت است و از محل ارز صادرکنندگان نیست و کاملاً با ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است. هنگامی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را قطع کردیم، ارز کالا‌های اساسی با ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌شد و در همان زمان شوک‌های غذایی ناشی از حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) که همزمان با جنگ اوکراین و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی نیز بود، منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در کشورمان شد. به همین دلیل، ما این بار بر روی ارز نفتی ۲۸۵۰۰ توقف کردیم.  

ارزی به اسم ۴۲۰۰ نبود، بلکه در آن زمان دولت ارز را ۱۵۰۰۰ تومان می‌خرید و به بانک مرکزی می‌گفت که  ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد و مابه التفاوت آن منجر به افزایش پایه پولی می‌شد. اما ما ۲۸۲۰۰ می‌خریم و ۲۸۵۰۰ به فروش می‌رسانیم. پس پایه پولی رشد نمی‌کند.



وی افزود: البته بار‌ها هم تأکید کرده ام، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است. به بیان بهتر، ارزی به اسم ۴۲۰۰ نبود بلکه در آن زمان دولت ارز را ۱۵۰۰۰ تومان می‌خرید و به بانک مرکزی می‌گفت که  ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد و مابه التفاوت آن منجر به افزایش پایه پولی می‌شد؛ اما ما ۲۸۲۰۰ می‌خریم و ۲۸۵۰۰ به فروش می‌رسانیم. پس پایه پولی رشد نمی‌کند.  در هر صورت اگر بتواینم ارز را در محدوده‌ای باثبات نگاه داریم، آنگاه می‌توانیم به بهبود انتظارات در جامعه امید داشته باشیم.  



رفع ناترازی بانک‌ها تمرکز اصلی سیاست پولی در سال جاری است



رئیس کل بانک مرکزی مسأله اساسی نظام بانکی را ناترازی دانست و گفت: این مسأله مرتبط با ناترازی دولت و بانک هاست؛ به این معنا که دولت ناترازی و هزینه‌هایی خود را به بانک‌ها منتقل می‌کند. درست به مانند آنچه درخصوص بانک‌های دولتی از سمت دولت و انتقال هزینه هایش به آن‌ها رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: البته برخی بانک‌های ما سال هاست ناتراز هستند و البته ادامه فعالیت برای بانک‌ها ممکن نیست؛ لذا در سال جاری و در حوزه سیاست پولی، ابتدا تمرکزمان را روی رفع ناترازی بانک‌ها قرار دادیم، چون معتقدیم اگر بانکی نتواند ناترازی خود را در قالب برنامه اصلاحی بانک مرکزی برطرف کند مرحله بعدی آن «گزیر تعیین تکلیف» (Resolution) است.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برنامه اصلاحی بانک مرکزی در این باره گفت: در این باره به هر یک از بانک‌ها برنامه‌های اصلاحی دادیم و برای آن‌ها زمان‌بندی‌هایی را تعیین کردیم؛ البته همانطور که بار‌ها اشاره کرده‌ام، بخشی از اقدامات اصلاحی هم مربوط به مجامع بانک‌ها و سهامدار است. در هر صورت امیدواریم با حاکمیت انضباط پولی در کشور ناترازی‌ها کاهش یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار یکی از دلایل تشدید ناترازی بانک‌ها را تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۸۰ همت ناشی از تمرکز حساب‌های شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی تجمیع شده که این امر موجب کاهش گردش پول در بانک‌ها شده و ناترازی آن‌ها را افزایش داده است. البته برای ناترازی‌ها در شبکه بانکی دلایل مختلفی وجود دارد که هر یک از این موارد را در قالب جلسات مدون، جداگانه و مشخص پیگیری می‌کنیم.  

رئیس کل بانک مرکزی در پایان افزود: در حوزه رشد تولید نیز علاقه مند به استفاده از نظریات و پیشنهادهای کارشناسی هستیم و معتقدیم تأمین مالی و سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی برای طرح‌های ملی ضروری است.

گفتنی است، در این جلسه اقتصاددانان به طرح نظرات خود درباره مسائل همچون الزامات رسیدن به شرایط اقتصادی پایدار، اثرات کاهش رشد نقدینگی بر تورم، چگونگی کنترل نرخ تورم متناسب با شرایط و ظرفیت‌های تولیدی کشور، اجرای دقیق سیاست‌های پولی و ارزی برای رسیدن به ثبات در بازار ارز و کاهش ناترازی‌های شبکه بانکی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های ملی، استفاده از فناوری‌های نوین مالی در تبادلات مالی میان سایر کشورها، افزایش تعاملات منطقه‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، نحوه نظارت بر شبکه بانکی، کنترل مقداری ترازنامه ها، نرخ بهره بانکی و راهکار‌های کاهش نرخ ارز پرداختند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
راه حل مشکلات اقتصادی رابایددرحوزه سیاسی پیدا کرد
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
آقای فرزین و دولت رئیسی تنها چیزی که خوب دارند و زیاد دارند پررویی و کتمان حقیقت هست.
مردم شرایط رو در سفره ها میبینن نه حرفهای بیهوده شما
بدون شک دولت فعلی به مراتب بدتر و بدتر و بدتر دولت قبلی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
جناب آقای فرزین شما که اقتصاد خوانده ای با کدام تحلیل و سیاست می شود هم تورم را کاهش دادهم تولیدد را افزایش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
صدتا فرزین هم بیاد و هر روز سخن پراکنی کند فایده ندارد.
بازار ارز فقط با دوستی با صاحب دلار آرام می گیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
حکیمی را گفتند عالم بی عمل به چه ماند؟ گفت به زنبور بی عسل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
واقعا مردم رو چی فرض کردید 6 ماهه قیمت دلار 30%
سقوط کرده ولی توی همین 6 ماه همه چی چند برابر شده چه فایده قیمت دلار رو دستوری پایین نگه دارید و از تورم جا بمونه ولی بقیه چیز ها چند برابر بشه
اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانال‌های زیر ۴۰ درصد هستیم یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در این باره نرخ ارز است.
مشکل اصلی دولت است .که پول بدون پشتوانه چاپ میکند.این یک اصل اقتصادی است نه دعا می خواد نه ثنا.اگربه اندازه رشداقتصادی پول عرضه شود مشکلی درست نمیشودامادولتهاتمام ندانم کاری ها وبی تدبیری های خودرادرچاپ پول خلاصه میگنندوبدبختی وفلاکت وفسادوفحشاوبیکاری وتورم و.....رابرای ملت وکشوروهمه بوجودمیاوردتنها شخص رییس جمهوری که برای کشورپیشرفت رفاه آسایش و...برای ملت به ارمغان آورد انسان وارسته اخلاق مدارفرهیخته و...جناب آقای خاتمی بودوبس مطمنم که این نظرراسانسورمیکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
بخواد پول نپاشه اول باید حقوق کارمنداشو ثابت نگهداره بعد به پروژه های بیخودی و سفارشی پول نده. آیا می شود؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
یعنی میفرمایید تورم باشه حقوق هم افزایش پیدا نکنه. همینطوری با تورم صد درصدی افزایش حقوق ۲۰ درصد بوده. افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندا یعنی پول پاشی؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
اکثر این بانکهای خصوصی دوره دوم خاتمی تاسیس و مجوز فعالیت گرفتن سرمایه داری کردن و بانک محور کردن اقتصاد کشور در زمان دولتهای رفسنجانی و خاتمی بنیان نهاده شد وتخم ربا در اقتصاد همان دوران کاشته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
اگر می شد با چاپ پول بدون پشتوانه مملکتداری کرد الان شهروندان کوبا به جای سوار شدن فورد 1952 سوار پورشه و لامبورگینی 2023می شدند.
دولت قبلی هم همین را میگفت دولت بعدی هم همین را خواهد گفت و بیچاره مردم
تمام فضای مجازی و شبکه های خارجی پر شده از موضوع آن پزشکی که متهم به عدم ویزیت زن محجبه شده بود و بررسی فیلم های مطبش نشان داده که چنین چیزی مطلقاً در کار نبوده و قضیه هوچیگری و زورگویی آن خانم و همراهش برای ویزیت خارج از نوبت بوده است. تابناک نمی خواهد خبر واقعی را منتشر کند؟
پاسخ ها
نژاد آریآئی
| United States of America |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
تابناک مشرق نیوز ،اقتصاد نیوز،کیهان شریعتمواری،ایلنا،ایرنا،ایسنا تسنیم همه وهمه،وابسته به سپاه واتاق فکری،کیهان هستش چه انتظاری دارید
چرا اینها اینقد چرت و پرت میگن
ردیف بودجه های کم بهره و بی استفاده را حذف کنید تا بسیازی از مشکلات اقتصادی حذف گردد
تابناک جان
روایت چاپ پول در دولت قبل کجای خبرته؟
بانک مرکزی چاپ پول بدون پشتوانه را حذف کند تورم به سرعت پایین می آید و ارزها هم به ثبات قیمت ها می رسند
اگر واقعیت را بخواهید ایشان دارند خیانت میکنند که ارز 15 هزار تومانی 28200تومان میخرند بعد ایشان بفرمایند از کجا ارز 28200 میخرند که ماهم بریم بخریم توی بازار که خیلی بالاتر از این قیمت هست مگر از دوستانی که در دولت قبل ارز ها جمع اوری می کردند بخرند
هشتادوپنج میلیون ایرانی را پیچوندید. اینکاره نیستید و این حقوقی را که میگیرید شبهه داره یه روزی باید جواب پس بدید.
"اگر مقررات را اعمال نکنیم، نمی‌توانیم بازار ارز را کنترل کنیم"
نیازی به فرمایش جنابعالی نیست ، چون که تا آلان مقررات را اعمال کردید ، کنترل شما را در بازار ارز دیده ایم

صداقت و شفافیت بهترین سیاستی است که یک مومن می تواند انجام دهد.
همین اقایان به دولت قبل هزینه های و حقوق بگیرهای جدید اضافه کردند و نمی دانستند این چا را برای خود کندند کسانی از چند صندق حقوق می گیرند چطور می شود این تورم را کنتر ل کرد
سالهای زیادی است که هنوز که هنوز هست عابربانک بیش از 200 هزار نمیده این روزها هم که اصلا پول نداره. با این تورم سرسام آور و بی ارزشی پول میلی حداقل انتقال رو 50 میلیون بکنید تا بشود 200 دلار خرید کرد!! بینازن به سنگ پای قزوین که پیش اینجور مسئولان لنگ میندازه
فقط دولت قبلی پول چاپ میکرد شماها نه! جمع کن بساطتو بابا. بیسواد ترین دولت خودتونین دنبال چی میگردی؟
چقدر سخنان و رفتار مسئولین غیر قابل تحمل شده
مهار تورم و رشد توليد، مثل اينه كه بالهاو پاهاى پرنده اي را ببنديم و بخواهيم كه اين پرنده پرواز كنه، يا مثل اينه كه دست و پاى يه بنده خدا رو ببنديم و انتظار داشته باشيم كه شنا كنه، جالبه كه با دشمن تراشي و عدم قبول برجام در سال گذشته هم تورم شديد ايجاد كرده و هم توليد را نابود كرده است .
فرزین میزنگهدار به این اشاره نکرد زمانی که روحانی ارز 4200 را پیشنهاد داد و اجرا کرد زمانی بود که ترامپ از برجام خارج شده بود و بشدت تحریمها را حتی درباره غذا و دارو اجرا و پیگیر بود کرونا و تعطیلی ها بیداد میکرد و روحانی برای بالا بردن ذخایر غذا و دارو در کشور بر ارز 4200 اصرار داشت و توانست قیمت غذا و دارو و همچنین فراوانی ان را کنترل کند نه اینکه با وجودیکه ترامپی وجود ندارد یک شبه قیمت را 4 برابر کنند بعد ادعا کنند تورم و رشد پایه پولی کنترل شده اما همه چیز سر جای خود مانده باشد و هر ان تغییرات مختصر بظاهر خوب اقتصاد در دولت فعلی مشاهده میشود همه از جیب مردم با بالا نبردن عادلانه دستمزد و رکود فاجعه بار بازار است
سناتورمیچ مک کانل:روزی همه در ایران با دلار معامله خواهند کردو ریال مانند برگ درخت در کف خیابان ریخته وکسی خم نمی شود بردارد. درست مانند ونزوئلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
اولاهفته قبل دراتوبان کدام کشورپول پخش کردندثانیابدهکارترین کشوردنیاکدام است با۳۱ترلیون دلار
فرزین عشقه اقتصاد داره، با اقتصاد داره حال میکنه ، راه حل بازی میکنه
با این مسٸولینی که ما داریم با سرعت زیاد رو به فنا هستیم چند وقت دیگر باید پول ریال را داخل فرغون ریخت و رفت خرید؟ چون از ان طرف هم کلی مالیات بر درامد نه ! مالیات بر خرید و جابجا کردند پول خواهند گرفت و مردم شروع می کنند نقد خرید کردند.
من در مورد ایران و علوم سیاسی نمی‌دانم. اما دولت با این همه پول نفت چه کار کرد؟ به ونزوئلا نگاه کنید. به طور بنیادی با شرکت‌های نفتی‌اش نابود شد. مردم این کشور روزگار بدی دارند.من نمی‌توانم بفهمم که دولت ایران چرا چنین سیاستی(توزیع یارانه نقدی) در پیش گرفته است. این کار چیزی جز چاپ پول و تورمی کردن پول ملی نیست.

«رابرت لوکاس» برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۵
دولت قبل 15000 هزار تومان میخرید پول چاپ میشه
ولی شما 28000 تومان میخرید پول چاپ نمیشه؟
واقعا خودت میفهمی چی گفتی
اونها حداقل در اوج دوران ترامپ بهتر از تو قیمت ارز را کنترل کردند
باید امسال را کنترل نقدینگی و رشد تولید نام گذاری می کردند هر چند که نام گذاری سال فقط در حد شعار است و همیشه عکس آن اتفاق افتاده است

اگر ۴۰ سال روزه بگیرید و ۴۰ سال را با خدا راز و نیاز کنید و دعا کنید که تورم از سر کشور برطرف شود نخواهد شد چون دنیا دنیای اسباب و علل است و در این دنیای اسباب و علل قرار است آهن سخت و آب مایع و نرم باشد پس یقینا تورم هم وقتی برطرف خواهد شد که رشد نقدینگی برطرف شود

تفاوتی نمی کند که شیعه ۱۲ امامی باشی یا مرتد باشی کافی است مطابق با اسباب و علل عمل کنی آنگاه خواهی دید که کارت روان و مشکلت برطرف می شود

بیشتر نور رحمانیت خدا در دنیا و بیشتر نور رحیم بودن خدا در آن دنیا است

رحمانیت یعنی خدا بین کافر و مسلمان تفاوتی قائل نیست
دولتی که پول نداره پس چرا یارانه نقدی می ده که بابت آن پول چاپ کنه و تورم رو به کشور تحمیل کنه آیا با ۵۰ تومان ماهیانه مشکل کسی حل می شه

دولتی که پول نداره چرا یک سری همایشها و مراسمات هزینه بر خرج می کنه مگر چقدر در معنویت و فرهنگ مردم تاثیر گذاشته

دولتی که پول نداره چرا خودرو شاسی بلند به از ما بهتران می دهد
دولتی که پول نداره چرا باید وام هایی بدهد که دردی از درد مردم دوا نمی کنه

دولتی که پول نداره چرا باید پول بریزه داخل شرکت های ورشکسته که فقط هزینه بر هستند

دولتی که پول نداره چرا باید به صدا و سیمایی بدهد که ۱۰۰ تا شبکه دارد اما یکی از دیگری بدردنخورتر باشد و مخاطب نداشته باشد همه را واگزار و به یک شبکه بسنده کند

هر وقت عرضه داشتی که کسب درآمد خوبی داشته باشی و پول چاپ نکنی آنوقت هر کاری دلت خواست بکن و دارندگی و برازندگی
اما وقتی نداری پول بیت المال را خرج اتینا نکن که پول چاپ کنی و تورم ایجاد کنی و...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان