بازدید 2323

بایدن: تسلیحات شیمیایی آمریکا تا پاییز نابود می‌شود

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که روند نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور تا پاییز تکمیل می‌شود؛ این در حالی است که ایالات متحده پیشتر از نابودی کامل این تسلیحات تا بهار خبر داده بود.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴ 13 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بایدن بامداد شنبه در بیانیه‌ای که در تارنمای کاخ سفید قرار گرفت، اعلام کرد: ما در مسیر تکمیل نابودی انبارهای تسلیحات شیمیایی تا پاییز امسال هستیم.

بایدن گفت: هفته آینده آمریکا و کشورهای دیگر برای حضور در پنجمین کنفرانس بازنگری در کنوانسیون تسلیحات شیمیایی گرد هم می‌آیند تا پیشرفت ما را بررسی کرده و مشخص کنند که چه کارهای بیشتری باید برای خلاصی دنیا از سلاح‌های شیمیایی انجام انجام شود.

وی افزود: آمریکا همچنان در کنار سازمان منع سلاح های شیمیایی برای جلوگیری از انباشت، تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی در دنیا می‌ایستد.

بایدن گفت: از همه کشورها می‌خواهم تا در کنار ما به اشاعه مسئولیت‌پذیری در قبال نقض ای معاهده (کنوانسیوان تسلیحات شیمیایی) از جمله استفاده سوریه از گاز سارین و کلرین و استفاده روسیه از گاز اعصاب نوویچوک ملحق شوند.

بانی جنکینز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی در ماه فوریه گفت که ایالات متحده تا بهار نابودی همه تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل خواهد کرد.

ادعای آمریکا مبنی بر نابودی تسلیحات شیمیایی و ایستادن در کنار سازمان منع سلاح های شیمیایی در حالی است که دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» را به تحریف تحقیقات برای مقصر دانستن سوریه متهم کرد.

پولیانسکی دوشنبه در جلسه ماهیانه شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی سوریه گفت که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی «ابزار» غرب شده است.

وی همچنین این سازمان را به تحریف تحقیقات درباره حمله شیمیایی برای مقصر دانستن سوریه متهم کرد.

رابرت وود معاون سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت مدعی شد: روسیه به صورت بیشرمانه از رفتار جنگ‌طلبانه سوریه حمایت می‌کند و این حمایت به حکومت بشار اسد توانایی می‌دهد و مردم سوریه را با چشم‌انداز حملات شیمیایی بیشتر مواجه می‌کند.

تروریست‌های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که شهر دوما در ریف دمشق از سوی دولت سوریه هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بهمن ماه سال گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل