بازدید 2090

تکمیل ماموریت ناوگروه ۸۶ ارتش در سفر به دور دنیا

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزییات ماموریت ناوگروه۸۶ ارتش در سفر به دور دنیا را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 12 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، امیر دریادار شهرام ایرانی در نشست خبری خود درباره تشریح ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی اظهار کرد: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن دنا و ناوبندر مکران برای اولین بار دور دنیا را پس از حدود ۷ ماه دریانوردی طی کرد.

وی ادامه داد: امروز نیروی دریایی افتخار دارد که مهمترین اعزامی که انجام داده است را به اطلاع مردم برساند. محضر مردم شریف ایران عرض می کنم فرزندان شما برای اولین بار در تاریخ ایران با به کارگیری دانش نوین و حرکت بر لبه فناوری و تجهیزات به روز و توان صنعتی کشور، با یک ناوگروه تمام ایرانی شامل ناوشکن دنا و ناوبندر مکران دور دنیا را دور بزنند. ناوگروه تاکنون ۲۱۳ روز در مأموریت بوده و هم اکنون در منطقه خلیج عدن در حال اسکورت کشتی های تجاری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: این ماموریت از مهرماه سال گذشته آغاز شد و ناوگروه از بندرعباس به شمال شرق حرکت کرد. از هند بازدید کرده و بعد از عبور از تنگه مالاکا از اندونزی بازدید کرد و سپس برای اولین بار وارد اقیانوس آرام شد و در این اقیانوس رزمایش برگزار کرد. پرواز بالگرد، پهپاد، تیراندازی و سایر تمرین ها را انجام داد. حدود ۱۵ هزار کیلومتر را بدون حادثه عرض اقیانوس آرام را طی کرد.

امیر ایرانی افزود: ناوگروه سه طوفان سهمگین را پشت سر گذاشت و سپس از تنگه ماژلان در جنوب آمریکای جنوبی طی کرد و در برزیل پهلو گرفت. ناوگروه سپس از عرض اقیانوس اطلس گذر کرد و در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت. در ادامه از تنگه موزامبیک عبور کرده و اکنون در منطقه بندر عدن است.

وی تصریح کرد: هم‌رزمان من با انجام این مأموریت هدیه ارزشمندی نه فقط به ایران بلکه جهان اسلام هدیه کردند. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ ایران رخ می دهد. فرزندان ملت ایران به عنوان پرچمداران هجرت و جهاد به قله خودباوری رسیده اند. این اقدام بسیار بزرگ با روحیه صلح طلبی و ندای بلند بشر دوستانه و تکیه بر وحدت جهانی انجام شد و پیام ملت ایران را به جهانیان رساند. ما از همه اقیانوس ها و تنگه های مهم عبور کردیم و اکنون نیروی دریایی ارتش در لبه دفاع از آرمان های نظام و مظلومان جهان قرار دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: نظم جهانی لیبرال به سمت چند قطبی شدن در حال تغییر است و قدرت‌های نو ظهور هم در حال توسعه قدرت خود  و ائتلاف هستند و در این بین گفتمان ایران هم گفتمان مقاومت، صلح و حمایت از مظلومین در جهان است. دشمنان باید بدانند ایران اسلامی و انقلابی هرگز منزوی نمی شود بلکه ایران تحریم گریز و انزوا ناپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که نیروی دریایی ایران آماده انتقال تجربیات خود به روسیه است؟ گفت: مبنای دریانوردی ما علمی و براساس برنامه ریزی دقیق است و این تجربیات را فقط برای خود نگه نداشته و اگر کشورهای دوست، همسایه و برادر مایل باشند تجربیات خود را به اشتراک می گذاریم.

امیر ایرانی در پاسخ به این پرسش که آیا در انجام این مأموریت با آمریکا چالش هم داشته اید، گفت: هرجا که مردم ایران حرکتی را انجام می دهند، دشمن در برابر آن صف آرایی می کند ولی ماموریت ما براساس قوانین بین المللی بود و موانع پشت سر گذاشته شد. خیلی ها این ماموریت را برنتابیدند اما ماموریت ما بین المللی و براساس قوانین بین المللی بود و ما براساس حقوق دریاها به آنها پاسخ دادیم.

امیر ایرانی در پاسخ به اینکه چه نوع واکنشی به شناور های بدون سرنشین آمریکایی در آب های آزاد دارید، تصریح کرد: امروز دشمن نه تنها تلاش دارد که نگاه استعماری داشته باشد بلکه قوانین را نقض کرده و ایمنی بین المللی را به خطر انداخته است. این شناورها فاقد ایمنی لازم هستند و با این شناورها محکم برخورد می کنیم و اجازه نمی دهیم شناورهای غیرمتعارف در آب های بین المللی حضور یافته و ایمنی دریانوردی را به خطر بیندازند.

وی ادامه داد: نیروهای خارج منطقه جز تحقیر کشورهای منطقه هدف دیگری ندارند، کشورهای منطقه برای تامین امنیت منطقه قدرت دارند و فقط باید دست در دست هم گذاشته و امنیت را تامین کنند. ما آماده همکاری و انتقال تجربیات به کشورهای دوست و همسایه هستیم.

امیر ایرانی درباره هدف ناوگروه ۸۶ گفت: ناوگروه ۸۶،  ۶۵ هزار کیلومتر طی کرد و نشان داد با تکیه به توان داخلی می توان در همه صحنه ها حضور جدی داشته باشیم. امروز ناوشکن ایرانی دنا تعجب همه را در دنیا برانگیخته است که ایران چگونه این شناور را ساخته است. این حضور در اقیانوس ها تداوم خواهد یافت. هدف ما تامین صلح و  امنیت دریانوردی در آب های بین المللی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در خصوص برگزاری رزمایش مشترک با روسیه بیان کرد: ما سال گذشته  برای تامین امنیت آب های بین المللی با نیروی دریایی روسیه و چین رزمایش مشترکی داشتیم و قطعا این سطح از همکاری ها بهتر و گسترده تر می شود.

در پایان این نشست خبری، از تمبر یادبود ناوگروه۸۶ نیروی دریایی رونمایی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار