بازدید 82002

نصب رک شبکه ایستاده

نصب کردن رک‌ها مشابه هر نوع تجهیزات شبکه دیگری یکسری قواعد و دستورالعمل‌ دارد که برخی از آن‌ها کلی هستند و برخی دیگر برای هر برندی یک نوع رک متفاوت دارند. از سوی دیگر نصب رک‌های دیواری، ایستاده و اوتدور با هم فرق دارد و برای راه‌اندازی هر کدام باید با این کار آشنایی داشته باشید. در ادامه نحوه نصب رک ایستاده و متعلقات آن را بررسی خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶ 24 April 2023

رک شبکه یکی از تجهیزات شبکه محسوب می‌شود. راه اندازی یک رک شبکه نیازمند شناخت درست این وسیله و آشنایی با اصول نصب آن است. رک‌ها انواع مختلفی دارند و در سایزهای گوناگون در بازار موجودند. انتخاب مناسب‌ترین رک و نصب درست آن روی شبکه شما تاثیر جدی دارد.

نصب کردن رک‌ها مشابه هر نوع تجهیزات شبکه دیگری یکسری قواعد و دستورالعمل‌ دارد که برخی از آن‌ها کلی هستند و برخی دیگر برای هر برندی یک نوع رک متفاوت دارند. از سوی دیگر نصب رک‌های دیواری، ایستاده و اوتدور با هم فرق دارد و برای راه‌اندازی هر کدام باید با این کار آشنایی داشته باشید. در ادامه نحوه نصب رک ایستاده و متعلقات آن را بررسی خواهیم کرد.

رک ایستاده چیست

رک ایستاده به دسته‌ای از رک‌ها گفته می‌شود که به صورت کابینت‌هایی ثابت روی زمین قرار می‌گیرند. رک‌های ایستاده را معمولا در کنار دیوارها یا وسط اتاق‌های سرور قرار می‌دهند. این نوع رک ظرفیت‌ بیشتری نسبت به نوع دیواری دارد و برای شبکه‌های گسترده به کار می‌رود. از نظر نصب، رک‌های ایستاده بیشتر برای مکان‌هایی به کار می‌رود که فضای کافی برای قرارگیری رک وجود دارد. ضمن اینکه در شبکه‌هایی که تعداد تجهیزات سرور زیاد است شما باید از رک ایستاده استفاده کنید تا فضای خالی بین این تجهیزات کافی باشد.

نصب رک شبکه ایستاده

مراحل نصب رک ایستاده

همانطور که گفته شد، نصب رک ایستاده و قرار دادن تجهیزات شبکه داخل آن نیازمند درک درستی از این وسیله است.

قبل از شروع نصب شما باید چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید:

  • ابعاد رک: شما باید اندازه‌گیری دقیقی از ابعاد رک داشته باشید. در هنگام اندازه‌گیری رک، باید حتما به سایز تجهیزاتی که قرار است داخل رک نصب شود توجه کنید. ابعادی که برای این تجهیزات در نظر می‌گیرید باید کمی از اندازه‌ی واقعی بیشتر باشد تا فضای کافی برای تهویه‌ی و کابل‌کشی نیز داشته باشید.
  • موقعیت رک: شما باید برای نصب رک، مکان مناسبی را انتخاب کنید. این مکان باید خنک بوده و آفتاب‌گیر نباشد. ضمن اینکه عواملی مثل رطوبت، آب یا کابل‌های برق در نزدیکی آن نباشد. در هنگام انتخاب مکان، فاصله کافی تا دیوار را نیز در نظر داشته باشید.
  • تهویه‌ی رک: از نصب رک در فضاهای آلوده یا بسیار گرم جلوگیری کنید؛ چون ممکن است به تجهیزات داخلی آن آسیب برساند.
  • ایمنی رک: رک‌ها نباید در مکان‌های پرتردد یا عمومی نصب شوند. از طرف دیگر به اتصالات کابلی رک توجه کنید تا منجر به آتش‌سوزی نشود. توجه به وزن تجهیزات داخل رک نیز اهمیت دارد. شما نباید رک را بیش از حد سنگین کنید تا تجهیزات داخلی آن سقوط کنند.
  • نصب تجهیزات: تجهیزات داخل رک باید به شکل درستی چیده شوند. بهتر است تجهیزات سنگین‌تر در قسمت پایین قرار بگیرند. چیدمان تجهیزات پسیو شبکه باید به شکلی باشد که کابل‌کشی داخل رک به حداقل برسد و حتما از پاور ماژول و پچ پنل برای مدیریت بهتر کابل‌ها استفاده کنید. البته مراقب باشید که کابل‌های برق و شبکه کنار هم قرار نگیرند؛ در غیر اینصورت مشکلاتی نظیر تداخل و نویز پیش خواهد آمد یا ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.
  • کنترل محیط: مراقب باشید که دمای اطراف رک با دماسنج‌ها اندازه‌گیری شود. دمای رک نباید به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین فضای نصب رک حتما به سیستم‌های نظارتی و اطفا حریق مجهز باشد.
  • امنیت رک: رک‌ها باید در فضای دور از انسان‌ها نصب شود تا خطرات جانبی به حداقل برسد، ضمن اینکه سروصدای رک نیز ممکن است آزاردهنده باشد. برای تامین امنیت بیشتر رک نیز بهتر است آن را به قفل رک مجهز کنید.
  • توسعه‌ی رک: هنگام نصب رک توجه کنید که فضای اضافی برای گسترش تجهیزات داخلی رک در آینده را نیز داشته باشید. بهتر است سایز رک کمی بزرگ‌تر از ظرفیت لازم برای تجهیزات فعلی باشد.

در نهایت با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده در بالا، شما می‌توانید به سادگی طی مراحل زیر رک ایستاده را نصب کنید:

  • ابتدا ریل‌های داخل رک را نصب کنید.
  • قسمت‌های داخلی ریل‌ها را روی تجهیزات داخلی نصب کنید.
  • تجهیزات داخلی را روی‌ ریل‌ها سوار کرده.
  • با استفاده از پیچ‌های کناری، تجهیزات را روی ریل‌ها فیکس کنید.
  • سایز تجهیزات جانبی مثل پاور ماژول، پنل‌های جانبی، فن‌ها و... را متصل کنید.

نصب رک شبکه ایستاده

استانداردهای رک ایستاده برای نصب

رک ایستاده هم مشابه هر نوع رک دیگری براساس یکسری استانداردهای مشخص ساخته شده است. از آنجایی که این رک‌ها برای انواع تجهیزات شبکه به کار می‌روند؛ باید هماهنگی لازم با این اجزا را داشته باشند.

به طور کلی استانداردهای رک ایستاده برای نصب به صورت زیر است:

  • ارتفاع رک: رک‌های ایستاده با ارتفاع‌های 12 تا 47 یونیت ساخته می‌شوند که هر یونیت معادل 1.75 اینچ است.
  • عرض رک: رک‌های ایستاده یک عرض داخلی دارند که اندازه‌ی استاندارد آن بین 60 تا 80 سانتی‌متر است. همچنین یک عرض خارجی برای رک‌ها تعریف می‌شود که در رک‌های ایستاده بین 10 تا 21 اینچ می‌باشد.
  • ظرفیت رک: گفتیم که رک‌های ایستاده ظرفیت‌های بالایی دارند. منظور از ظرفیت حداکثر وزنی است که رک می‌تواند تحمل کند. این وزن در رک‌های ایستاده تا 1000 کیلوگرم هم می‌رسد که این رقم مربوط به رک‌های 47 یونیتی است.
  • امکانات اضافه: رک‌های ایستاده را می‌توان به امکاناتی مثل چرخ و پایه مجهز کرد که قابلیت چرخش 360 درجه برای رک را فراهم می‌کنند. همچنین با نصب 1 الی 4 فن روی رک شما می‌توانید تهویه‌ی مناسبی داشته باشید. رک‌های ایستاده قابلیت نصب پاور ماژول‌هایی با تعداد پورت بالا مثل 8 یا 9 پورت را نیز دارند.

اجزای رک شبکه در راهنمای نصب چه اهمیتی دارند؟

در قسمت‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که رک‌ها را می‌توان به انواع تجهیزات جانبی مجهز کرد. به عنوان مثال با نصب پاور ماژول و پچ پنل شما می‌توانید تعداد دستگاه‌های داخل رک را به سادگی افزایش یا کاهش دهید؛ بدون اینکه کابل‌کشی‌های شما دستکاری شود. یکی دیگر از این تجهیزات قفل رک است که می‌توانید به صورت مجزا نیز آن را روی رک نصب کنید و امنیت رک را افزایش دهید. مثلا با نصب قفل‌های بیومتریک می‌توان دسترسی افراد به رک را محدود کرد.

سینی‌های داخل رک برای نگهداری تجهیزات داخلی رک استفاده می‌شوند و شما می‌توانید با کمک آن‌ها بخش‌های داخلی رک را از هم جدا کنید. نصب بلنک پنل‌ها یا همان پنل‌های خالی برای حفظ زیبایی ظاهری رک و همینطور ایمنی آن لازم است. از طرف دیگر شما می‌توانید با اضافه کردن فن رک در رک‌های بزرگ، تهویه‌ی داخل رک را بیشتر کنید که این کار برای رک‌های با تجهیزات سنگین کاملا ضروری است.

نصب رک شبکه ایستاده

لایت پنل‌ها نیز می‌توانند نور داخل رک را تامین کنند که دید بهتری برای کاربران ایجاد می‌کند. برای مدیریت بهتر کابل‌ها داخل رک و جلوگیری از ایجاد قطعی و پارگی، بهتر است از نگهدارنده‌های کابل استفاده کنید. با کمک این ابزار و رعایت نکات ایمنی خطر آتش‌سوزی هم به حداقل می‌رسانید. از طرف دیگر استفاده از دماسنج یا سنسورهای حرارتی می‌تواند کنترل دقیقی روی دمای داخل رک داشته باشد و داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری نماید. مکان مناسب برای نصب این دماسنج‌ها قسمت بالایی یونیت رک است که حرارت در آن زیاد است.

استانداردهای متعلقات برای نصب کردن رک ایستاده

مشابه خود رک‌های ایستاده، متعلقات رک نیز استانداردهای مشخصی دارند و باید برای هر نوع رک، متعلقات مناسب با آن را خریداری و نصب کرد. در ادامه، استانداردهای مربوط به برخی از متعلقات رک را بررسی می‌کنیم.

  • سینی رک: هنگام نصب سینی رک باید به سایز سینی دقت کنید که متناسب با سایز رک باشد. همچنین می‌توانید این سینی‌ها را به دو شکل متحرک و ثابت نصب کنید.
  • بلنک پنل: بلنک پنل‌ها در واحدهای 1، 2، 3 یا 4 یونیت تولید می‌شوند و شما باید بر اساس فضای اضافه‌ای که دارید، سایز مناسب را نصب کنید.
  • فن رک: فن‌های رک در دو نوع بوشی و بلبرینگی تولید می‌شوند که نوع بلبرینگی آن‌ها قوی‌تر است. این فن‌ها بین 1 تا 10 فن داخلشان دارند که بسته به ظرفیت رک باید نوع مناسب را بخرید. هنگام نصب فن به سایز آن دقت کنید که هم یونیت با رک باشد. فن‌ها در دو شکل افقی و عمودی هستند و باید شکل مناسب را برای رک انتخاب کنید.
  • پاور ماژول: پاور ماژول برای توزیع برق بین تجهیزات شبکه داخل رک استفاده می‌شود. این وسیله به دو شکل افقی و عمودی در بازار عرضه می‌شود که انواع عمودی آن ظرفیت‌های بیشتری دارند. بعضی از مدل‌های پاور ماژول به قابلیت‌هایی مثل کنترل از راه‌ دور یا سیستم هشدار نیز مجهزند.
  • لایت پنل: اغلب لایت پنل‌ها از نظر سایز یک یونیتی هستند و تفاوت آن‌ها بیشتر در رنگشان است.
  • نگهدارنده‌ی کابل: نگهدارنده‌ها نیز به دو شکل افقی و عمودی هستند و باید بسته به فضای داخل رک نوع مناسب نصب شود. این نگهدارنده‌ها انواع دردار و قلاب‌دار دارند که هر کدام برای کاربردهای خاصی انتخاب می‌شوند.
  • قفل رک: اگرچه اغلب رک‌ها به قفل مجهز هستند؛ اما، برخی افراد برای تامین امنیت بیشتر رک از قفل‌های جانبی استفاده می‌کنند. قفل‌های رک مدل‌های مختلفی دارند و مدل رایج آن‌ها می‌توان به قفل سوئیچی، ریتال یا دیجیتالی اشاره کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل