بازدید 2568

هشدار گروسی درباره درگیری‌ها در اطراف نیروگاه زاپوریژیا

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه شب در بیانیه‌ای درباره تشدید درگیری‌ و ناآرامی‌ها در اطراف نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴ 22 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از ایتارتاس، گروسی در بیانیه خود اعلام کرد: کارشناسان اعزامی آژانس به این نیروگاه گزارش داده‌اند که طی هفته گذشته صدای گلوله باران تقریبا همه روزه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شنیده شده است.

این کارشناسان گفته‌اند در یک مورد شدت درگیری‌های نظامی اطراف این نیروگاه به حدی بود که به آنها توصیه شد به پناهگاه بروند.

گروسی گفت: من سه هفته پیش و در جریان بازدید از این نیروگاه، به وضوح علائم جابجایی و تدارک نیروهای نظامی را در منطقه مشاهده کردم. از آن زمان، کارشناسنان آژانس بارها از شنیده شدن انفجارهای مهیب در منطقه گزارش داده‌اند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: من به شدت نگران اوضاع و شرایط در اطراف این نیروگاه هستم.

به گزارش ایرنا, در اسفند ماه گذشته نیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اصابت موشک به ژنراتورهای دیزلی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، درباره خطر قطع مکرر برق سیستم خنک‌کننده آن هشدار داده بود.

گروسی از ماه‌ها پیش در حال مذاکره با اوکراین و روسیه برای ایجاد فضای امن در اطراف نیروگاه زاپوریژیا است.

این نیروگاه بزرگترین نیروگاه برق هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود و ظرفیت تولید آن با برخورداری از ۶ راکتور هسته‌ای، بالغ بر ۱۸ هزار مگاوات است.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی