نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

«نه» به فوریت تشکیل سازمان بازرگانی؛ دولت در فکر ایجاد وزارتخانه باشد / تعیین سقف پاداش گزارشگران فساد و پیش‌بینی هزینه‌ها در بودجه سنواتی/حذف ممنوعیت نام نویسی نمایندگان با سه دوره سابقه نمایندگی در انتخابات / خودروسازان پراید را کیلویی چند با مردم حساب می کنند؟

نمایندگان مردم در خانه ملت در نخستین نشست از آخرین هفته فروردین ماه مجلس ضمن اصلاح طرح سوت زنی و قانون انتخابات مجلس به بررسی دو تقاضای فوریت پرداختند و محکم مخالفت خود را با تشکیل سازمان بازرگانی اعلام کردند.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ 16 April 2023

تابناک _ زنگ آغاز نشست روز بیست و هفتم فروردین ماه مجلس اسلامی رأس ساعت ۹ و ۲ دقیقه صبح توسط قالیباف به صدا درآمد. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور امروز خود به حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره کرد و گفت که «ملت ایران امسال به طور ویژه و تاریخ ساز، خوش درخشیدند و پشت دشمن صهیونیست را در سراسر کشور به لرزه درآوردند»

قالیباف همچنین در نطق پیش از دستور خود، مراسم‌ لیالی قدر را یادآور شد و گفت که «مردم در این شب‌ها صحنه‌های باشکوهی از دینداری و معنویت را ثبت کردند تا هر تردیدی نسبت به باور‌های دینی مردم ایران از بین برود و بارش رحمت الهی بر این کشور و مردم را تضمین کند.»

تعدادی از نمایندگان هم در بیان تذکرات، اخطار‌ها و حتی پیشنهادهای خود از حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز قدس تشکر کردند.

بنابر اظهارات حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس و دستور کار امروز مجلس، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد به عنوان اولین کار در دستور رسیدگی قرار گرفت.

تعیین سقف پاداش گزارشگران فساد و پیش‌بینی هزینه‌ها در بودجه سنواتی

بر اساس موافقت نمایندگان در جریان بررسی طرح حمایت از گزارشگران فساد، ماده ۱۰ و ۱۲ این طرح تصویب شد. طبق ماده ۱۰ سقف پاداش گزارشگران حقیقی و حقوقی فساد تعیین و به موجب ماده ۱۲ دولت موظف شد تا ردیف مستقلی از محل درآمد‌های حاصل از اجرای این قانون ایجاد کند تا در بودجه سنواتی پرداخت پاداش‌ها و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد.

گفتنی است، در جریان بررسی این طرح پیشنهاد‌هایی برای اختصاص پاداش به گزارشگر اول فساد یا در اولویت قرار گرفتن گزارش، گزارشگر اول مطرح شد که مورد نظر موافق مجلس قرار نگرفت. البته پیشنهاد حذف ماده ۱۲ مذکور به دلیل مغایرت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی هم مطرح شد؛ اما در نهایت به پیشنهاد علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس این ماده اصلاح ویرایشی شد تا ابهامات و نقایص آن رفع شود.

فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در ادامه پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده ۱۲ این طرح مبنی بر اینکه «دولت موظف است گزارش اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد را به صورت ماهیانه به مجلس شورای اسلامی ارایه کند»، مطرح شد، اما مورد نظر موافق نمایندگان قرار نگرفت.

 

حادثه روستای دانیال سلمان‌شهر و دستور رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به این حادثه

در ادامه نشست امروز مجلس سید شمس الدین حسینی نماینده مردم رامسر و سلمانشهر واقعه تلخ و تاسف بار در روستای دانیال بخش سلمانشهر شهرستان عباس آباد را تشریح کرد و گفت که «در پی سماجت فرد یا افرادی برای تصاحب اراضی مردم به بهانه وقف، مبتنی بر وقفنامه ای مجهول، دو تن  کشته و تعدادی از اهالی روستا زخمی شدند.» وی همچنین به وجود ریشه مشکل در نابسامانی امور وقف در کشور و سردرگمی محاکم در صدور آراء ضد و نقیض اشاره کرد و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه شد.

دکتر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده عنوان کرد که «موضوع ماجرای تلخ کشته شدن دو تن از اهالی روستای دانیال سلمانشهر روز گذشته در جلسه سران مطرح شد و رئیس قوه قضائیه به این موضوع ورود کرده است.»

تعیین شرایط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس و رسیدگی به جرایم اعضای هیات های اجرایی

نمایندگان در ادامه رسیدگی به طرح و لوایح مطروحه با اصلاح ماده ۱ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند، بر اساس این ماده شرایط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس مشخص شد.

سازوکار رسیدگی به جرایم اعضای هیات‌های اجرایی در انتخابات در بند ۱۰ این طرح نیز در ادامه بررسی و مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت. ماده ۱۱ طرح نام برده هم درباره نحوه رسیدگی به تخلف‌های انتخاباتی جهت رفع ابهامات به کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها ارجاع شد.

 

حذف ممنوعیت ثبت نام نمایندگان با سه دوره سابقه نمایندگی در انتخابات

رئیس مجلس در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح قانون انتخابات مجلس، در مورد تبصره ۳ ماده ۱۲ این طرح و موضوع ممنوعیت ثبت نام نمایندگان در انتخابات مجلس با سه دوره سابقه نمایندگی گفت که «کمیسیون شورا‌ها این موضوع را از طرح مذکور به دلیل وجود ابهام، حذف کرده است.»

تسلیت درگذشت عماد افروغ

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز همچنین درگذشت عماد افروغ، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

رد فوریت بررسی لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار

بررسی دو فوریت لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار از سوی دولت در ادامه نشست امروز مطرح شد اما با توجه به مخالفت نمایندگان درخواست یک فوریت بررسی این لایحه از سوی دولت مطرح شد که دوباره نمایندگان با آن مخالفت کردند؛ لذا سرانجام مقرر شد این لایحه عادی در دستور کار قرار گیرد.

نمایندگان تاکید کردند با ایجاد سازمان بازرگانی نمی‌توان مشکلات این حوزه را مرتفع کرد و دولت باید لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارایه کند زیرا در این صورت امکان نظارت از عملکرد دولت در حوزه بازرگانی هم فراهم می‌شود و از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری خواهد شد؛ بنابراین، نمایندگان موافق و مخالف به ایراد نکته نظراتی پرداختند؛ ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در موافقت با دو فوریتی بررسی لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به مشکلات و مسائل توزیع کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت که « اصلاح ساختار را یکی از ابزارهای مهار تورم» محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در موافقت با این موضوع گفت که «نتیجه‌ این تصمیم موجب افزایش رضایتمندی مردم، چابک‌سازی دولت و نظارت بیشتر بر بازار و قیمت‌ها خواهد شد.»

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز در مجلس اما در مخالفت با فوریت بررسی لایحه ایجاد سازمان بازرگانی، تاکید کرد که « این لایحه مسیری برای پاسخگو نبودن دولت به مسائل بازار را باز می‌کند لذا بهتر است وزارت بازرگانی به جای سازمان ایجاد شود.» جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت نیز ضمن مخالفت با ایجاد سازمان بازرگانی، پیشنهاد تدوین لایحه‌ای برای ایجاد وزارت بازرگانی جهت حل مشکل بازار و تنظیم آن را ارائه داد.

موافقت با یک فوریت لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

بررسی یک فوریت لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (3) دیگر دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود که در ادامه نشست مورد بررسی قرار گرفت و پس از ایراد نظرات موافقان و مخالفان، نمایندگان موافقت خود را با یک فوریت بررسی این لایحه اعلام کردند.

محمد حسین آصفری در مخالفت با یک فوریت بررسی این لایحه متذکر شد و گفت که «اکثر موارد قید شده در این لایحه در قانون بودجه وجود دارد و این لایحه فقط وقت مجلس را از امور مهم دیگر می‌گیرد» احد آزادی خواه اما ضمن اعلام موافقت با بررسی یک فوریت این لایحه تاکید کرد « این لایحه پشتیبانی برای قوانین بودجه سنواتی است».

قالیباف هم در خصوص لایحه مذکور گفت که «کمیسیون اقتصادی به صورت اولویت دار این لایحه را بررسی کند تا بتوانیم قبل از ورود به برنامه هفتم این مواد را تصویب کنیم.»

ناطقان میان دستور ۲۷ فروردین ماه

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست علنی امروز اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد و نمایندگان در مدت زمان‌های تعیین شده ۷ و ۵ دقیقه‌ای به بیان نطق خود پرداختند که به شرح زیر است:

 

ابراهیم عزیزی:رئیس جمهور متوجه فرصت سوزی ها در عرصه اقتصادی و معیشت مردم باشد

محمود احمدی: اتحادیه خلیج فارس می‌تواند اتحادیه ژئوپلیتیک اسلامی منطقه باشد

احمد مرادی: رویکردهای سلبی و امنیتی در مسئله حجاب باعث ایجاد فضای دوقطبی درکشور می‌شود

پرویز محمدنژاد:چرا باید برای کنترل مصرف انرژی سازمان ها و ادارات تعطیل شود؟

مهدی سعادتی:دشمن به دنبال سانسور اقدامات مقدس جمهوری اسلامی است

تذکرات شفاهی

توسلی: انتقاد نماینده کبودرآهنگ از وضعیت اسفبار بازار خودرو

کوچکی نژاد: کشاورزان هیچ انگیزه ای برای کشت برنج ندارند

اعظمی: لزوم تعیین تکلیف و آغاز پروژه راه آهن جیرفت

محفوظی: کارگروه توسعه دو ملی‌شهر آبادان و خرمشهر تشکیل شود

نوروزی: ضرورت پرهیز از بکارگیری بازنشستگان در شستا و صندوق بازنشستگی

توسلی: وزارت میراث فرهنگی به حال خود رها شده است

خدابخشی: مصوبات سفر رئیس جمهور به استان لرستان هرچه سریع تر اجرایی شود

فلاحی: قیمت های لحظه ای مردم را با مشکل مواجه کرده است

نوری: دولت قیمت قطعی و منطقی گندم در سال جاری را اعلام کند

شریعتی: روند رسیدگی به درخواست استیضاح وزرا در مجلس شفاف شود

حضرت پور: مردم ارومیه ۱۵ روز است که در صف مرغ هستند

مالکی: نظر نمایندگان مجلس در خصوص کنکور همان مصوبه سال ۹۶ است

اسماعیلی: ضرورت توجه جدی به تکمیل ایستگاه راه آهن ترکمنچای

نوش آبادی: عملیات اجرایی احداث کمربندی قلعه نو با حضور استاندار تهران افتتاح می شود

رحیمی مظفری: خودروسازان پراید را کیلویی چند با مردم حساب می کنند؟

ذاکر: شأن مردم ارومیه ایستادن در صف خرید مرغ نیست

مقصودی: مصوبه شورای عالی فرهنگی در جهت اجرای عدالت و رعایت حقوق شهروندی نیست

علیپور: چه کسی به وزیر صمت اجازه داده برای واردات خودرو ۵۰۰ میلیون تومان از مردم دریافت کند

دهقانی: رئیس جمهور مانع از اجرای ناقص پروژه هیپ لیچینگ در معدن مس سونگون شود

نصیرائی: دولت در سال جاری موضوع معیشت کارکنان به ویژه بازنشستگان را مورد توجه جدی قرار دهد

محفوظی: وزیر کشور به وعده خود درباره کمک به شهرداری آبادان و اروندکنار عمل کند

میرتاج‌الدین: از اقدامات نیروی انتظامی برای بر خورد با کشف حجاب و مظاهر بی حجابی تشکر می کنیم

زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ادامه و رأس ساعت ۱۲:۰۷ توسط علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس به صدا درآمد، وی همچنین اعلام کرد که نشست بعدی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
حذف ممنوعیت ثبت نام نمایندگان با ۳ دوره سابقه نمایندگی در انتخابات) اشک تو چشمون حلقه زد از اینهمه فداکاری و فرار از چسبیدن به میز قدرت !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
درود بر تابناک و یاران باوفایش


چندین بار از همین تریبون مردمی،سوت زنی کردم ولی کو
گوش شنوا؟


اینبار اگر از طریق مسئول بی لیاقت رسیدگی نشود، مطمئن باشد که خودم شخصا عزلش خواهم کرد


آقای مسئول چندبار باید بگم که کارخانجات آردسازی و خوراکدام،طیور کشور ،پوسته برنج آسیاب شده دوکوب رو بجای سبوس گندم به خورد دامداران و مرغداران میدهند و بجاش سبوس گندم که حق این قشر زحمتکشه رو تو بازار
آزاد بفروش میرسونند و آب از آب تکون نمیخوره


به داد این قشر مظلوم و ستمدیده برسید که دیر یا زود آه و .ناله شان یقه شما رو خواهد گرفت
چقدر درزمان روحانی این مجلسیان اصولگرایان درمورد تشکیل وزارت بازرگانی با روحانی مخالفت وبروی میتاختند جالا بریا مش ابرام موافقت میکنند
مصداق گزارش فساد چی هست؟ و از کجا میشه به آن دست پیدا کرد؟
ماشالله با این سطح فسادی که در ادارات دولتی و سازمانها هست می توان روزی هزاران نوع فساد را گزارش کرد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
مثلا افشا کننده سیسمونی گیت
الان داره پاداشش رو در زندان دریافت میکنه
ریسی رفته تموم مصوبات و حرفهایی که روحانی یزد و باهاش مخالفت میشد جمع کرده دو نه دونه از کشو در میاره... اصولگراها هم میگن به به به به ... احسنت ..........
این دوره مجلس با این نمایندگان و رییس مجلسی که اگر قدرت را ازش بگیرند سکته میکند بخاطر اینکه چند دوره برای خودشان بیمه کنند طرح و قانون میدهند بعد گنذش در میاد حذفش میکنند جدا عجب گروهی در مجلس هسند نمایندگان و رییس مجلس 2درصدی !!!!!!!!!!!!( حذف ممنوعیت ثبت نام نمایندگان با ۳ دوره سابقه نمایندگی در انتخابات)
ما اصلا نماینده ها را نمی شناسیم. نماینده های تهران را من نمیشناسم.اصلا اهل تهرانند؟ یا با شش ماه اقامت میشوند نماینده تهران؟
شما شروط تحصیلات فوق و سابقه اجرایی و سایر شروط محدود کننده را بردارید تا افراد مختلف با تحصیلات و سابقه کاری گوناگون بعنوان نماینده واقعی طیف بیشتری از مردم وارد مجلس بشوند.
هنرمند. کشاورز. ورزشکار و...... حتی مردم عادی هم بتوانند بعنوان نماینده گروهی از مردم جامعه بیایند
جهت اطلاع جناب آقای رحیمی مظفری، پراید را در زمان احمدی نژاد کیلویی بیست هزار تومان حساب میکردنند، الان کیلویی چهارصد هزار تومان به این ملت نگون بخت قالب میکنند.
یک دلیل بارز درست بودن تشکیل وزارت خانه جداگانه بازرگانی همین تولید خودرو و تصمیم در واردات خودرو است. هر دو را یک وزارت خانه به عهده دارد. نتیجه اش را هم می بینید.
حذف ممنوعیت ثبت نام نمایندگان با سه دوره سابقه نمایندگی در انتخابات
واقعا جالبه !اینها شیفتگان قدرتند یا تشنگان آن؟ از یاد برده اند که وضعیت کنونی نتیجه فعالیت همینهاست!!! بیشتر از سه دوره لازمه تا معلوم بشه چیزی در چنته ندارن؟!
سوت زنی لازم نيست شما کافی است به عنوان ارباب رجوع به تمام دستگاه های دولتی بلا استثنا مراجعه کنید اگر فساد و رشوه خواری و چوب لای چرخ گذاشتن کارکنان را ندیدید اون وقت سوت زنی کنید و به کاشف اداره سالم جایزه بدهید
تعیین سقف پاداش گزارشگران فساد و پیش‌بینی هزینه‌ها در بودجه سنواتی

بد نبود همزمان تصویب میشد که سازمانهای مردم نهاد میتوانند در این رابطه تشکیل شوند و کارشان این باشد و قانون از آنها پشتیبانی مند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی