سرانجام لایحه دوازده ساله ارتقای امنیت زنان در مجلس یازدهم تصویب شد / مخالفان: لایحه موجب بروز دوقطبی در خانواده‌ها می‌شود / موافقان: لایحه مذکور تمام موارد حمایتی از زنان را شامل می‌شود

پس از حدود ۱۲ سال، در نشست علنی امروز مجلس، کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار به تصویب رسید؛ این لایحه پاسخی به مطالبات بیش از سه دهه رهبر انقلاب و نیز بانوان برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان است.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸ 09 April 2023

لایحه دوازده ساله ارتقای امنیت زنان ، بالاخره در مجلس یازدهم تصویب شد/مخالفان: لایحه موجب بروز دوقطبی در خانواده ها می شود / موافقان: لایحه مذکور تمام موارد حمایتی از زنان را شامل می شود

تابناک _ نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، با کلیات این لایحه با ۱۹۰ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

این لایحه با تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع را هدف قرار داده  و برای رسوم غلط گذشته مانند خون بس نیز جرم انگاری‌هایی صورت گرفته است. حمایت از حریم خصوصی بانوان در مقابل ضابطان قانونی، امکان استفاده از اذن قاضی برای خروج زنان از کشور در موارد ضروری، مجازات شوهری که همسر خود را از خانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود، جرم تلقی شدن اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هر کسی از جمله ولی، قیم و ... از دیگر اهداف این لایحه است.

فاطمه قاسم پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: اعضای کمیسیون در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط در حوزه زنان، بحث‌ها و تبادل نظر‌های زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دین مبین اسلام، نگاه ویژه‌ای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است. همچنین رهبر انقلاب نیز بار‌ها در جلسات متعدد به موضوع ظلم به زنان و اهمیت حمایت از جایگاه آن‌ها اشاره کرده اند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی داشته اند.

وی ادامه داد: ایشان در ۱۴ دی ماه سال گذشته طی دیدار با فعالان حوزه زنان تاکید کردند، گاهی مردان با تکیه بر توان جسمی خود بر زنان ظلم می‌کنند؛ لذا برای حفظ نهاد خانواده باید قوانین آنچنان محکم باشد که چنین موضوعی رخ ندهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این راستا افزود: با توجه به خلأ‌های موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی، پرداختن به حوزه زنان دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ از این روی، فرآیند تدوین لایحه مذکور از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز و پس از گرفتن نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد؛ بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل آفرین نباشد.

قاسم پور گفت: نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش یابد لذا سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین تقویت رویکرد حل مساله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در دستورکار قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: در این میان تلاش شده برای دستگاه‌های ذیربط نیز مطابق توانشان تکالیف ایجاد شود و از طریق ارتباط میان دستگاه‌ها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیره‌ای جلوگیری شود؛ باید یادآور شد در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی در خصوص زنان وجود دارد، اما خلأ‌هایی نیز حس می‌شود که این لایحه به رفع آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

موافق کلیات: لایحه مذکور تمام موارد حمایتی از زنان را شامل می‌شود

مهرداد گودرزوند چگینی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: دین اسلام دین رأفت، معرفت، رحمت و مودت است؛ دینی است که پایه آن بر مبنای عدالت است و جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی، جایگاه محکم و رفیعی است.

نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم با بیان اینکه اسلام به موضوع زنان توجه ویژه‌ای دارد، ادامه داد: بر خلاف غرب که جو سالاری و با نوعی توهین به زنان نگاه می‌کند، اسلام نگاه ویژه‌ای به زنان دارد، این لایحه یکی از لوایحی است که در آن توجه بسیار زیادی به زنان شده و در سه بخش به این موضوع پرداخته شده و در واقع به هر اقدامی از سوی حاکمیت درخصوص حمایت از زنان آسیب دیده در این لایحه پرداخته شده است.

وی مطرح کرد: شناسایی زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، اسکان و سرپرستی زنان و دختران بی سرپرست و بدسرپرست، مداخله فوری مددکاری قضایی، حمایت‌های قضایی و کیفری، حمایت‌های اقتصادی، ارتقای آگاهی و نیروی انسانی، درمان و روان درمان گری، توانمندسازی و مددکاری از مهمترین بخش‌هایی است که در بخش تدابیر حمایتی این لایحه به آن پرداخته شده است.

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم تاکید کرد: در سطر دوم تدابیر پیشگیرانه وجود دارد که در واقع مانع هر گونه اقدام بازدارنده برای بروز سوء رفتار علیه زنان شده است. از جمله توسعه و تقویت ساماندهی نهاد‌ها و پژوهشکده ها، شناسایی واقعیت‌های آسیب زا، مناسب سازی فضای کاربرد شهری، ارتقای آگاهی، مهارت افزایی، اطلاع رسانی، آموزش و... در این لایحه پرداخته شده است و نقطه اتکای زنان به این لایحه بسیار مهم است، چرا که در نظام جمهوری اسلامی جایگاه زنان جایگاه بسیار رفیعی است. مقام معظم رهبری همواره در فرمایش های خود به جایگاه زنان توجه ویژه‌ای داشته اند. به صیانت از زنان در قانون اساسی ما پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: در سطر سوم این لایحه درباره اطلاعات زنان آسیب دیده از جمله این موضوعات است. استفاده از وکلا و کارشناسان یکی از مهمترین بخش‌های که در تدابیر حقوقی و قضایی قرار دارد. همچنین ایجاد فوریت در پرونده‌هایی که در این موضوع مطرح می‌شود، محوری‌ترین بخش که در موضوع تدابیر حقوقی و قضایی دیده شده است. همچنین جرم انگاری جدید در این لایحه پرداخته شده است. استفاده از اقدامات قانون در این لایحه به آن پرداخته شده است.

گودرزوند چگینی تصریح کرد: ایجاد فوریت در پرونده‌های خشونت علیه زنان بسیار مهم است و محوری‌ترین بخشی است که در بحث تدابیر حقوقی و قضایی در این لایحه دیده شده است. به جرم انگاری جدید نیز در این لایحه پرداخته شده است. استفاده از مجازات تکمیلی و تشدید مجازات‌ها از مواردی است که در این لایحه مطرح شده است. این لایحه یکی از نشانه‌های مترقی توجه به زنان در نظام جمهوری اسلامی است که در سه بخش به موضوع زنان پرداخته شده است و کمک بسیاری به ارتقای جایگاه زنان در جامعه جمهوری اسلامی می‌کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم ادامه داد: این لایحه نکات بسیار مثبتی دارد و در جزئیات می‌توانیم برخی اشکالات را برطرف کنیم.

مخالف کلیات: لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوء رفتار موجب بروز دوقطبی در خانواده‌ها می‌شود/ زنان و مردان باید در کنار هم دیده شوند

عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: این لایحه دارای بند‌هایی است که می‌تواند به جامعه کمک کند، در عین حال بند‌هایی داشته که موجب بروز دو قطبی در خانواده‌ها می‌شود.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس ادامه داد: اولین ایراد به این لایحه این است که چرا باید صرفا بحث زنان را مطرح کنیم، زنان و مردان در اسلام کنار هم بوده و جدایی ناپذیرند و قانون خانواده به گونه‌ای نیست که زن و مرد از یکدیگر جدا شوند لذا بنده اگر به عنوان مخالف ثبت نام کردم با بسیاری از بند‌های لایحه مذکور موافقم و معتقدم حقوق زنان باید در جامعه رعایت شود، اما با جدایی زن از خانواده موافق نیستم چرا که زن مهم‌ترین و پایدارترین عنصر یک خانواده بوده و لایحه مذکور باید به نحوی تنظیم شود که در خانواده ایجاد دوقطبی نکند.

وی با بیان اینکه عنوان لایحه مذکور می‌تواند تصور فمینیستی ایجاد کند، افزود: عنوان لایحه باید به نحوی باشد که برای حمایت از خانواده زن در کنار خانواده و به عنوان کانون اصلی خانواده تعریف شود از این روی، ضمن اینکه ما باید به حقوق زنان توجه جدی کنیم تا دستمایه سوءاستفاده دشمنان نشود و معتقدیم که جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه؛ هیچ پیامبری نبود اگر نبود فاطمه؛ لذا باید به زن به عنوان مهم‌ترین عنصر جامعه توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برخی از بند‌های لایحه مذکور نگاه‌های غربی وجود داشته و در برخی از بند‌ها نیز یکطرفه به موضوعات نگاه شده، در حالی که در اسلام زن و مردم در کنار هم و مکمل هم هستند و در اسلام تاکید شده مرد وقتی ازدواج می‌کند نیمی از دین خودش را به دست می‌آورد؛ بنابراین، دیده شدن زنان و مردان در کنار هم یکی از ضروریاتی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اسلام حقوق زنان را در کنار مردان دیده است، افزود: ممکن است برخی سنت ها، آداب و تفکرات غلط در جامعه موجب اجحاف در حقوق زنان شود. از این روی، باید در این لایحه این موضوع دیده شده و حقوق بانوان تامین شود، اما حتما باید لایحه مذکور موجب منسجم ترشدن کانون خانواده شود بنابراین معتقدم لایحه باید مجددا برای اصلاح برخی بند‌ها به کمیسیون ارجاع داده شود.

مخالف کلیات: برخی تعاریف زیرساختی در لایحه تعریف نشده است/ کلیات این لایحه در دایره اسلامی نیست

سید محمد نبویان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: تعریف آسیب دیدگی زنان در این لایحه نیامده است، در این لایحه عبارت زنان در معرض آسیب آمده که دارای معنای بسیار گسترده‌ای می‌باشد. در نوشتن پایان نامه خود متنی از غربی‌ها مشاهده کردم که در آن آمده بود در مجلس انگلستان در حال بازنگری هستند که آیا مرد می‌تواند به همسر قانونی خود تجاوز کند یا خیر؟

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: تجاوز در اسلام به معنای رابطه جنسی یک زن با مرد بدون رابطه زوجیت است، اما در تعریف غربی‌ها این موضوع وجود ندارد و رابطه زن و مرد برای آن‌ها دو گونه است؛ یا زن و مرد راضی هستند که اگر راضی باشند، تجاوز صدق نمی‌کند. این موضوع صددرصد با اسلام تضاد دارد.

وی افزود: در بند ۳۱ این لایحه آمده است که هرگاه کسی، زنی را به ارتکاب جرمی که مستوجب حد است، اگر اکراه کند، مستوجب حد است، اگر اکراه نکند و راضی نباشد، چه اتفاقی صورت می‌گیرد؟ این اصلا صدق نمی‌کند، شاید گفته شود که مراد این است که ما فقط آسیب‌ها را می‌گوییم که این مساله کار را بدتر می‌کند و اگر دختر و پسری راضی باشند در نگاه لایحه آسیب نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس ماده ۳۰ لایحه مذکور؛ هر کس بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به وسیله سامانه‌های یارانه‌ای یا مخابراتی یا هر وسیله دیگری، پیام، تصویر و یا نماد مستهجن یا مبتذلی را ارسال کند، مجازات می‌شود، اما اگر طرف رضایت داشته باشد، ارسال این موارد اشکالی ندارد که صد درصد برخلاف شرع است. کلیات این لایحه در دایره اسلامی نوشته نشده است. واژه اسلام آمده، اما به آن توجه نشده است.

نبویان عنوان کرد: در این لایحه واژه آزار جنسی آمده، اما تعریف آن وجود ندارد، همچنین توانمندسازی نیز تعریف نشده است. این لایحه همه کشور از جمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش و علوم، ارشاد، سازمان صداوسیما، سازمان بهزیستی را درگیر کرده است. این موضوع این نکته را القا می‌کند که در کشور معضل جدی وجود دارد و زنان جامعه ما در حال آسیب دیدن هستند. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند: زنان جامعه ما قابل مقایسه با زنان سایر جوامع نیستند. این نگاه سکولار است.

وی گفت: یکی از مواردی که آسیب محسوب می‌شود، در قرآن آمده که حجاب حفظ شود تا آسیب نبیند، اما خبری از این آسیب‌ها در این لایحه نیست. حتما حقوق بشر را مطالعه کرده اید. در آن آمده است که فارغ از هرگونه دین و مذهب، حقوقی را قائل هستیم، در حالی که عین این نکته را در ماده ۱ می‌بینیم. این موضوع را مطرح کردم و یکی از همکاران گفت حضرت علی (ع) فرمود، اگر زنی یهودی آسیب ببیند، رواست از غم آن بمیریم. این نگاه اسلام است.

موافق کلیات: لایحه ارتقای امنیت زنان عاری از رد پای سند ۲۰۳۰ است

حسین حاتمی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: ۵۰ درصد جامعه ما را زنان تشکیل داده‌اند که ۵۰ درصد دیگر جامعه تحت تأثیر تعلیم و تربیت آن‌ها قرار دارد. حضرت امام (ره) در تبعید از یاران خود در گهواره سخن گفتند که مخاطب اصلی ایشان مادران بودند که فرزندانی پرورش دادند که در دفاع از کشور در جنگ شهید شدند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی به بلوغ کامل فکری رسیده است، چون به زنان احترام کامل می‌شود، در مراکز آموزشی و دانشگاهی از وجود زنان بهره‌مند هستیم و آن‌ها از بالاترین جایگاه برخوردارند.

وی با اشاره به شبهاتی که به لایحه مذکور وارد می‌شود، گفت: هیچ ردی از سند ۲۰۳۰ در لایحه مذکور وجود ندارد، کار کارشناسی دولت نشان داد این لایحه عاری از هرگونه آلودگی به سند ۲۰۳۰ است، کسانی که  می‌خواهند این لایحه رأی نیاورد، به نام دین با آن مخالفت نکنند، چون دین اسلام زن را تکریم کرده است.

حاتمی با اشاره به اهداف لایحه تشریح کرد: لایحه مذکور با عنایت به محور‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری تدوین شده است، این اهداف ارتقای امنیت زنان و استحکام خانواده است و تلاش شده موقعیت‌های آسیب‌زا شناسایی و نسبت به کاهش این موقعیت‌ها با تقویت تدابیر اجتماعی و اتخاذ عدالت اسلامی و اجتماعی صورت گیرد. استیفای حقوق زنان و استحکام خانواده از دیگر اهداف لایحه شمرده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه لایحه دربرگیرنده مخاطبان مختلفی است، گفت: همه قشرهای زنان ایران اسلامی در این لایحه دیده شده است. همچنین تقویت رویکرد حل مساله با روش‌های پیشگیرانه و حمایتی و کاهش مفاد جرم‌انگاری و تقویت رویکرد تقنینی، همچنین ایجاد فصل پایش و نظارت در لایحه رعایت شده است. تطبیق در دستگاه‌ها با رویکرد چرخه خدمات دولتی و ایجاد سامانه پنجره واحد ارائه خدمات، از دیگر نقاط قوت لایحه حمایت از زنان و خانواده است.
همچنین امکان مداخله فوری مددکاران و دوره درمانگری لحاظ شده و مناسب‌سازی فضای کالبدی شهری و حمایت قضایی، کیفری و اقتصادی در لایحه آمده است. وجه تمایز لایحه مذکور با اسناد بین‌المللی این است که الگوی ارائه شده با هدف حفظ و استحکام خانواده است، همه ما مادر و دختر داریم که اکنون زمان حمایت از آن‌ها رسیده است بنابراین اگر شبهات و ایراداتی وجود دارد، کلیات را تصویب کنیم، چون کمیسیون اجتماعی آمادگی دارد تا با ارائه پیشنهادهای کارشناسی شده نمایندگان، لایحه مذکور را ترمیم کند.

در این جلسه که انسیه خزعلی، معاون امور زنان رییس جمهور هم حضور یافته بود، ضمن تاکید بر اینکه این موضوع بر اساس تاکیدات رهبری تدوین شده است، گفت: برخی موارد ذکر شده درباره لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار همچون رویکرد فمنیستی و سند ۲۰۳۰ در آن غیرمنصفانه است.

پس از پایان بررسی‌های نمایندگان و بیان نظریات موافق و مخالف درباره کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، کلیات این لایحه تصویب و مجلس وارد بررسی جزییات این لایحه شد.

همچنین با تصمیم رئیس مجلس برخی از مواد این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۶۷
به عنوان یک مرد از کمبود پرستار مرد تو بیمارستانها شاکی هستم توهین به خانمها نمیشه که انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقریبا تمامی پشت میز نشینان دانشکده ها خانم هستند و تنها زباله بر ها و نظافتچی ها مرد هستند
مهراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
مشخصا اکثر کشف حجاب کنندگان از سرمایه داران هستند نه مردم متوسط و ضعیف.
پس ربط به اقتصاد ندهیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
این لایحه شامل ارتقا امنیت دختران در مدارس و جلوگیری از حملات مسموم سازی هم می شود؟1
نوری
| Canada |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
الان تکلیف آقای ماستی ماستک نشان چی میشه؟ امنیت ما رو به خطر انداخته اونم با ماست
این همه بی توجهی به خواست مردم باعث تاسف و ناُمیدی است ! ! ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
هرکسی خودش را همه مردم می داند
خوش به حال بانوان عزیز کشور، واقعا حسودیم شد، دیگه چی میخواید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
لایحه حمایت از مردان را که خواهد نوشت؟
مرد هم حق دارد بدون اجازه همسرش به خانه مادرش برود
مرد حق دارد برای خواهرش با پول خودش بدون نظر زنش هدیه بخرد
یا زن حق نداشته باشه از مردی که او را تور زده است مهریه بگیرد
اگر مردان از خشونت زبانی زنان شکایت نمی کنند دلیل بر نبود آن نیست.
چرا زن بتواند بگوید آره جون عمت اما مرد نتواند به بچه اش بگوید آره جون دائیت
بانام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
من یک نکته را نمی فهمم کسانیکه با زنان به شکلهای مختلف مخالف هستند مگر خودشان مادر خواهر احیانا همسر یا دختر ندارند پس چطور همین که از حقوق زنان حرفی زده میشه موضع مخالفانه می گیرند آیا واقعا این افراد نیاز به مراقبت توسط یک دکتر روانشناس یا روانپزشک ندارند؟
ارتقاء امنیت یا ارتقای افسردگی ؟
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
نتیجه هرچه بیشتر مداخلات قانونی در روابط زناشویی ،کمتر شدن تمایل آقا پسرها و مردان به ازدواج و از طرفی بیشتر شدن تمایل زنان به شکایت و اجرای مجازات‌های قانونی علیه شوهران و از هم متلاشی شدن کانون خانواده است .
از دهه هفتاد که مردسالاری و شوهر سالاری سرکوب شد ، بنیان خانواده ها هم متلاشی شد و بی حجابی ها هم بیشتر شد و امروزه کار بجایی رسید که طغیان های اجتماعی باپرچمداری زنان و دختران شکل میگیرد و داره دودش به چشم خود آقایان می‌ره .
نتیجه ای جز افسردگی برای بیوه ها و مطلقه ها و بره های اجتماعی نخواهد داشت .
امنیت ما رو نگیر ارتقاء امنیت پیشکش !
فقط حرف
این طرح ها خانواده خراب کن است
زن باید اقتدار شوهر را بپذیرد و مطیع باشد
زن باید قبول کند که از خانواده پدری خارج شده و مال خانواده شوهر است و باید احترام بگذارد
از قدیم هم همینطور بوده
زن امروزی هم می خواد کار کنه و درس بخونه و هم باشگاه و آرایشگاه بره و رانندگی کنه و به اندازه قوم شوهر به خانواده خودش هم احترام بگذارد و میهمانی بگیرد و ریخت و پاش کند و رفت و آمد کنه و این نمی شه
ریشه تمام اختلافات هم زیاده خواهی زنها و فراموش کردن سنت هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
.شما فعلا برو ادبیات حرف زدنت را تصحیح کن بعد تز بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
مثل اینکه ایران نیستی این طوری حرف می زنی
تو ایران الان مرد بدون اجازه زنش آب نمی تونه
بخوره
چه برسه به احترام به خانواده شوه
اکثر ارتباطات با خانواده زن است
ما مردا مجبوریم با باجناق دوست باشیم و با خواهرمان رابطه نداشته باشیم. ی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
دقیقا موافقم و حرفتون درسته. متاسفانه دختران نسل جدید بشدت ناسازگارن و با مهریه های میلیاردی تمام و کمال قدرت به دست دارند.
بنظرم باید فگری برای مهریه کرد و یک حداکثر تعیین کرد. و اون حداکثر هم نباید از دیه یک انسان فراتر بره. چون ازدواج هرچقدر هم بد باشه و طلاق داشته باشه اندازه مرگ یک انسان آسیب زا نیست برای خورش و خانواده ش.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
چکیده تفکرات اقلیت زورگو هستی
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
بنظرم شما مهاجرت کنید افغانستان چون افکارتون در آنجا حاکم است و حسابی کیف خواهید کرد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
زرشک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
یعنی آدمی مثل تو لیاقت این رو در خودت میبینی که همسرت مطیعت باشه؟؟؟ واقعا اعتماد به نفس عجیب غریبی داری
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
مگر برده داریست؟
زن مگر کالاست؟ زن مال خودش است و کالا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
دمت گرم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
بیچاره زنت
ناشناس
| Canada |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
به عنوان یه زن حاضرم باهات ازدواج کنم.
خوشم اومد. تو از اونایی هستی که باید روزگارشون رو یکی مثل من سیاه کنه!
امروز خوندم نجفی شهرادر قاتل از زندان ازاد شد این کجای قانون وجود داره که بکش بعدم پول بده ازاد بگرد واسه خودت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
اگر اصلاح طلب نبود اینهمه سکوت نمی شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
همین حرفاتون باعث شده۹۰درصد زنانی که ماشین میرانند مهریه هاشونو اجراگذاشتن وطلاق گرفتن ویااینکه درمراحل طلاقند ویا
یه اسمایی میذارن روو قانونای مسخره که آدم خندش میگیره. ارتقای امنیت زنان؟
فیمینیست ها با سوء استفاده از زن ذلیل ها جولان می دهند!
از هر طرف ستون های ملیّت مردم ایران مورد ضربه واقع می شود، این یکی هم به قبلی ها اضافه شد. از امروز (زمان پخش این خبر) تا حد اکثر 15 سال دیگر شاهد متلاشی شدن انسجام خانواده ها و سوء استفاده از این ترشحات این اذهان در مجلس خواهیم بود و بعد ...
اگربه توصیه هاودستورات دین مبین اسلام درست ونه سلیقگی عمل شودونیزگناهان بزرگ کوچک‌ شمرده نشود وگناهان کم اهمیت بزرگ بحساب بیاید ما بهترین دستورات رادردین خودمان داریم ولی افسوس که به آن عمل نمیکنیم مثلاًکسب علم ودانش همانگونه که برمردمسلمان جاری است برای زن مسلمان هم جاریست والبته تطبیق بعضی قوانین وبه روزکردن آن بدلیل تغیرات زمانی لازم است مراقب باشید ازهول حلیم به ته دیگ نیافتیم وکاری نشودکه بجای بهبودوضع بدترشوددرکشورهای اسلامی برخلاف تبلیغات جهت داربیکانگان بانوان به مقاماتی میرسندکه درکشورهای غربی کمترامکانش هست چون نخست وزیر ورئیس جمهورمثال آن پاکستان ، بنگلادژ وامثالهم که دین اسلام هیچ ضدیتی با آن نداردهنوزکشورآمریکا یک رئیس جمهورزن نوبرنکرده اینهمه دختران تحصیلکرده درحد عالی که درکشورمان داریم که درکشورهای پیشرفته غربی چنین نیست مشکل مااینستکه مرغ همسایه مان همیشه غازاست ، سالها دل طلب جام جم ازمامیکرد انچه خودداشت زبیگانه تمنامیکردمجلس محترم مراقب باشندهمچون بسیاری ازطرح هائی که تصویب میکنند نتیجه معکوس ندهدواین یکی هم بهمان سرنوشت دچارنشودوکاری نکنند که بیشتر مانع ازدواج جوانهاشوند
با مردانه کردن اخلاق زنان به هیچ جا نمی رسید و بدتر هم خواهد شد همانند کشورهایی که راه آنها را طی می کنید حال صدتا لایحه هم بنویسید
اگر قرار است این همه جانبداری از زنان کوته فکر شود، برای اینکه ثابت شود حکومت منافعی متعارض با منافع ملت ایران ندارد، مهریه های سکه ای و ملیاردی را که به دوش مردان زمین خورده و فقیر و مستضعف ایرانی بار کرده اند را فسخ و حذف کند.
پاسخ ها
یه جوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
یه جوری این لوایح رو مطرح و تصویب میکنند که انگار قراره زن ایرانی در آینده چنان گندی بزند به خانواده و شخصیت مرد که از الان با چنین لوایحی از بروز واکنش مردان جلوگیری کنند!.
نسل آینده زنان، همین دختران گستاخ و خودسر ، پرتوقع ، زیاده خواه و هر روز یک مدل در جامعه مگر نیستند؟
چرا در این لوایح برای زنان شاذ، خود سر و دیکتاتور که دنبال سیطره بر مردان خود هستند، هیچ چاره ای اندیشیده نشده است؟
فرض کنید طرف با شغل زنش مشکل دارد و نمیخواهد در محیط مختلط با مردان باشد، یا زن همه هم غمش شغلش و درامدش است ، وقتی مردش مخالفت می کند، اول مهریه را به اجرای می گذارد تا مردش را تسلیم کند یا به عبارتی حق ولایت همسر را با زور مهریه، بی اعتبار می کند، بعد از اون هم آن زندگی به جهنم دعوا تبدیل می شود.
امروزه، زوجه های جوان، با کمترین بگو مگو، سریع منزل را ترک کرده به اغوش ننه شان می روند و بعد مهریه را به اجرا می گذارند، دستگاه قضا هم که انگار برده زنان است، و سریع توقیف اموال دارایی های مرد البته اگر داشته باشد، و اگر نه می اندازد در زندان!!!.یعنی کاملا رفتار فمینیستی!!!. بعد جشن نیکوکاری میگذاره که با کمک خیرین، مهریه پرداخت بشه تا اونی رو که کرده زندان، آزاد کند یا مشمول آزادی مشروط کند تا بیاد بیرون و بقیه مهریه را بدهد!!!
ما در قانون حمایت از زنان، از اون طرف بام افتاده ایم و در موارد متعدد بر خلاف سیره اهل بیت ع و دستورات الهی ، قانون تصویب کرده ایم و زیر بنای بسیار مفاد قانونی، نگاه سیاسی و ابزاری و اقتضایی به تحولات سیاسی کشور با محور زن بوده است.
بدون شک چنین قوانینی با پیوست های غیر روانشناسانه، جامعه شناسانه و توجه به حق ولایت مردان، آخرش فتنه انگیزی خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
من هم موافقم و یکی از مصائب مملکت ما الان مهریه های کلان هست . چند روز پیش تامزدی من به هم خورد چونکه خانم فرمودن باید مراسم عروسی من در فلان محل باشه و من گفتم تلاشمو میکنم اما اگر نشد و مقداری پایین تر شد شماهم انعطاف نشون بدین اما خودش و خانواده بزرگوارش قبول نکردن و گفتن اگر تضمین اونجه که مبخایم رو نمیدی باید حق طلاق بدی. و من با مهریه میلیاردی حق طلاق هم بدم .در نهدیت هم کار به جدایی کشید. باید مجلس فکری برای مهریه کنه و اونو حداکثر در حد دیه یک شخص قرار بده چون بازار خوبی برای قدرت شده
دست زن کارگری در اوکراین در دستگاه اتوماتیکی گیر میکند.
تنها راه خارج کردن سالم دست؛ شکستن دستگاه بوده که کارفرما اجازه نمیده و دست زن را قطع می کنند.
گرچه شاید اگر مرد هم بود همین بود.
چون اونجا جان انسان ها مهمه!
مرد و زن نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
اگربه حیوان دوستان افراطی برنخوردبایدگفت که اگرچنین اتفاقی دراینجامیافتادهمان دستوری که دراوکرابن دادند اینجاهم همانکاررامیکردند ولی اگربجای دست انسان بیگناه دست یوزپلنگ یاسکی گیرمیافتاد دستوربه شکستن دستگاه ونجات دست حیوان داده میشد
بعد از ۱۲ سال دقیقا زمان حاد شدن مساله حجاب اجباری این طرح تصویب شده است.
عوام فریبی و نمایشی مضحک است.
خدا را شكر معنى امنيت را فهميديم ،
نظرات را خواندم
خیلی برام سواله، این همه از مردم که نظر دادند، جزئیات لایحه را کجا خواندند؟
من الان نمیدونم این لایحه چیه و چی میگه که بخوام نظر بدم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
چند ساله در موردش صحبت می شه
می خوان مردها را مجبور کنن که به زن از گل بالا تر نگه
زن را کتک نزنه و با او خشونت نکنه
تا زن هر کار که خواست بکنه و گرنه بره طلاق بگیره
می خوان مرد را در خانه به پشم تبدیل کنن که زنها بتونن به نام حقوق زن و فمینیست جولان بدن
نجات آور است.این مجلسیان . خبر ندارند کهرئیس حراست هیئت فوتبال تهران ماهانه ۴۶ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت میکند آنوقت افتخار می کنند که بعد دوازده سال بقول خودشان قانون امنیت زنان فوریت انرا تصویب کرده اند!!!!!!!!
فعلا فکری به حال ازدواج سنین پایین بکنید که داره هر روز با تبلیغات شما زیاد میشه امنیت پیشکش
من نمیدونم تو این لایحه چی هست اما برام سوال هست که چرا 12 سال طول کشید.یعنی چی؟تا حالا چیکار می کردند که حالا تو این وضعیت اینو تصویب کرئن که چی بگن.
مجلس انقلابی واقعا زحمت کشیده. خداقوت پهلوون. معنی خدمت هم فهمیدیم. چشم نخورید ایشالا
ینده به عنوان یک مرد دهه شصتی مهاجر بایستی از دولت محترم خواهش کنم اجازه ندهید با بی حجابی عده ای نوستالژی خیابان ها و کوچه های ایران عزیز را از ما بگیرند. اینهمه درد و عذاب مهاجرت را نکشیده ایم که در سفر به خانه پدری باز همان خیابان ها و استایل های غرب را مشاهده کنیم. بگذارید این خاطرات برای ما باقی بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
نصف جامعه در تحقیر و ممنوعیت زندگی کنن
که نوستالژی تو از بین نره؟
واقعا خجالت داره
الان چهار روزه شاخص ریزگرد شهرهای بزرگ در محدوده بنفش هست و هوا به شدت آلوده ولی در هیچ سایت و شبکه رادیویی و تلویزیونی حتی یک خط درباره اش گفته نمی شه حتی سایت شما! واقعا چرا؟ جون ما مردم اینقدر بی اهمیت شده
تو حفظ امنیت بچه مدرسه ایها موندید.
وجدانا خودتون از انتشار این همه اخبار ضد و نقیض خنده تون نمیگیره؟؟
مردم یعنی نهایتاً ۱۰ درصد طرفدار خودمون
زنان یعنی اقلیت طرف ما

خواستم دوستان در جریان باشید
حالا برداشت خود زنان از این لایحه امنیت است ؟ یا امنیت رو شما ها تعریف کردید برای زنان ؟ منظور از زنان البته اکثریت زنان است نه چند نفر
خوبه عیبی ندارد ازاین پس با کاهش رشد جمعیت به صورت نزولی باسرعت برق و باد اشنا میشید و پسران این جامعه تا انجای که امکانش هست قبل رسیدن به سن خدمت از کشوربرن تا اون به کشوری رسیدن در مورد دختران کشور ما بهشون هشدار بدید ، ببنیم چندتا دختر میرود خدمت برای کشور یا این قانون برای ماهستش
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
پسر فامیل ما رفت فرانسه
بدون ازدواج با یکی بچه دار شد
طرف دعواش شد ول کرد رفت و الان با به بچه حرومزاده داره به سختی زندگی می کنه
جزییات این لایحه چی است؟
اگر نظر اسلام است چرا تا بحال انجام نمیشده ؟
من بلد هستم که حق الناس من را برای ادای حق الله نه داخل می دهد نه خارج
شما بلد هستید که نمی دهید !
در آینده من دچار هیچ اخطلالی نمی شوم که ندادید
اما شما از الان دچار اختلال نمی دهید هستید و در آینده هم با ندادید
زندگی خواهید کرد !
حالا او نمی آید را من دارم
ما نمی گذاریم بیاید را شما !
یواش یواش داریم میرسیم به جایی که ازدواج منطقی نباشد.دقیقا در غرب اینطوریه.
واقعیت‌ اینه‌ که اگر اوضاع اقتصادی مملکت خوب باشد بقیه مسائلش از جمله مسائل‌ اجتماعیش‌ حل خواهد‌ شد‌ چرا که کلافگی‌ اجتماعی زاده‌ مضایق‌ مالیست‌ و این کلافی منشاء‌ بسیاری‌ عوجاجها‌ از جمله‌ تنشهای خانوادگی‌ خواهد‌ بود‌ .
پدر تربیت یافته و رشد یافته‌ در بسترهای مناسب برای توسعه انسانی‌ ، دارای شغل و درامد‌ مکفی‌ قطعا واجد سلامت روانی عصبی و عاطفی خواهد‌ بود‌ و چنین فردی محیط خانواده را برای زن و فرزند‌ ارامبخش‌ و دلچسب خواد ساخت‌ طوریکه همه بخرشون برسند‌ و از زندگی لذت ببرند‌
لذاست که فراهم اوردن‌ شرایط اقتصادی با ثباط‌ خوب برای مردم کشور‌ جای همه این قوانین و مقررات‌ خلق الساعه‌ و بیفایده‌ را خواهد‌ پر کرد .
هروز حی طرح واسه راحتی زنان بدین روزی رو خواهید دید که نه پدر ونه شوهر ونه برادر ونه حتی قانون نتونه جلوی زنها رو بگیره دیر نیست اون روز
هر روز یه قانون اسلام رو عوض کنید تا برسیم بجایی که در مورد آخرت زمان گفته شده وقتی امام زمان ظهور کنند مردم فکر کنند دین تازه ای اومده.کجای دین به خانمها اجازه خروج از خانه بدون اذن شوهر داده که حالا با اجازه قاضی می خواهید این حق رو از شوهر بگیرید؟
مگه زنان دذ جامعه چی کم داشتن مهریه حق اوناست برابری میکنه با تمام ارادی مجامع دیگر نمیدونم مجلس دنبال چی هست بخدا این قوانین اوضاع حجاب وعفاف رو بدتر میکنه همجور که مهربه جامع رو به ابنذال کشوند
طبق این لایحه مضحک و فمینیستی اگر زن و شوهر دعواشون بشه ، زن میتونه مرد رو به مدت سه ماه از خونه ای که مال شوهر است بیرون کنه!!! فکر کن در این گرونی مسکن، خونه بخری بعدش زنت بیاد با استناد به این قانون تو رو سه ماه از خونه ات بیرون کنه و شبا مجبوری تو پارک بخوابی به مدت ۹۰ روز !!! اینطوری کدوم مرد عاقلی حاضر به ازدواج میشه؟
آقایونی که با مهریه مشکل دارند چرا با قانون ارث مشکل ندارند ؟
اگر بنابر عدالت است هم قانون مهریه باید تغییر کنه هم قانون ارث
نمی شه که جاهایی که به نفع شماست سکوت کنید و و فقط برای مهریه و نفقه هوار بکشید
ارث زن نصف مرد است چون مرد مهریه و نفقه می پردازه !
جالب اینکه قانون کلا دخترام مجرد و زنان سرپرست خانوار که مهریه و نفقه تدارند را نمی بینه
اگر قانون مهریه تغییر کنه قانون ارث هم باید تغییر کنه
این لایحه بیشتر حالت شعار داره و اساسی‌ترین مشکلات خانمها دیده نشده یا اگه دیده شده زک درید از مشکل و حل کرده این لایحه بیشتر حالت شعاری و ساکت کردن دنیا برضد شعار زن زندگی آزادی هست. والا مشکلی حل نمیکنه
این مجلس مشروعیت و اکثریت لازم را برای تصویب چنین قوانینی ندارد!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی