بازدید 3352
۱

حضور گروه‌های‌مسلح مخالف ایران درعراق غیرقانونی است

نخست وزير عراق تاکيد کرد دولت مرکزی و حکومت محلی اقلیم کردستان ملزم به اجرای توافق تأمین امنیت مرزها و تحویل افراد تحت تعقیب به ايران است
کد خبر: ۱۱۶۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰ 03 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از تلويزيون الجزيره، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت: حضور احزاب مخالف حکومت ایران یکی از مشکلاتی است که بر اوضاع امنیتی مرز‌ها تأثیر گذاشته است. این احزاب سال هاست که از زمان رژیم سابق به عنوان پناهنده در اقلیم کردستان حضور دارند.

حضور آن‌ها به عنوان پناهنده امری طبیعی است، اما حضور آن‌ها به عنوان گروه‌های مسلح که اردوگاه‌های نظامی داشته باشند و آموزش ببینند و نیرو استخدام کنند و برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند و سپس به داخل خاک عراق بازگردند، ایجاد مشکل می‌کند. به این علت که نخست، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشور‌های همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و دوم، ما باید امنیت مرز‌های خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرز‌های عراق برای انجام علمیات علیه کشور‌های همسایه باز باشد. این مسئه باعث می‌شود ایران در واکنش علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات انجام دهد.

برای حل این مشکل ما سلسله نشست‌هایی را در سطح شورای امنیت ملی عراق و کمیته‌های مشترک بین ایران و عراق مبتنی بر نتایج سفر سه ماه قبل من به تهران برگزار کردیم و به توافقی دست یافتیم که شامل ضرورت تأمین امنیت مرزها، تحویل افراد تحت تعقیب و جلوگیری از ایجاد اردوگاه‌های نظامی متعلق به گروه‌های مسلح در مرز‌ها است. امیدواریم این توافق عاملی برای برقراری ثبات و امنیت در مرز‌ها باشد و دولت مرکزی و حکومت محلی اقلیم کردستان ملزم به اجرای این توافق هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اونوقت موافقاش قانونیست ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست