بازدید 9445
نشست خبری وزیر امور خارجه

امیرعبداللهیان: به زودی با وزیر خارجه عربستان دیدار می کنم/ توافقات اولیه برای عادی سازی روابط با بحرین، مصر و اردن حاصل شد/ خبرهای خوشحال کننده ای را نوید می دهیم

حسین امیر عبداللهیان امروز -یکشنبه 28 اسفندماه- در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۱، به سوالات خبرنگاران حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی پیرامون موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی پاسخ داد. 
کد خبر: ۱۱۶۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ 19 March 2023

امیرعبداللهیان: به زودی با وزیر خارجه عربستان دیدار می کنم

حسین امیر عبداللهیان امروز -یکشنبه 28 اسفندماه- در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۱، به سوالات خبرنگاران حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی پیرامون موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی پاسخ داد. 

وی در مورد بزرگترین دستاورد سیاست خارجی در سال ۱۴۰۱ گفت: قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از تلاش‌های ارزشمند یکایک شما اصحاب رسانه در یک سال گذشته. سهم شما در دیپلماسی سهم بسیار بالا و ارزشمندی است و قدردان زحمات آن هستیم.

وی ادامه داد: در دولت آقای رئیسی دو مسیر برای بی اثر کردن تحریم ها و همچنین تلاش برای لغو تحریم‌ها در دستگاه دیپلماسی هستیم و خرسندیم که در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دستگاه دیپلماسی و دولت در یک سال گذشته دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا و اولویت نگاه به همسایگان نصیب کشور کرده است.

امیر عبداللهیان افزود: در این چارچوب و در حوزه دیپلماسی اقتصادی، ما شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم به طوری که فقط در دو کشور همسایه، در یکی از کشورها حجم تبادلات تجاری بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار و در کشور دیگر بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است.

وزیر امور خارجه در مورد مناسبات با همسایگان تاکید کرد: در مناسبات سیاسی با همسایگان در اواسط سال ۱۴۰۱ روابط دو کشور همسایه امارات و کویت با جمهوری اسلامی ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم. ما پنج دور مذاکره امنیتی با سعودی در بغداد داشتیم و در جریان سفر آقای رئیسی به پکن ابتکاری را از قبل رئیس‌جمهور پیکن مطرح کرده بود که این ابتکار مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت و آخرین گفتگوهای آیت الله رئیسی و آقای شی رئیس جمهور چین در این خصوص در جریان سفر به ماه آقای رئیس جمهور انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: پیشنهاد ما این بود که مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور ایران و عربستان گفت‌وگویی را در پکن و یک هفته بعد از سفر آیت الله رئیسی به ابتکار طرف چینی داشته باشند. رفت و برگشت پیام ها به پیشنهاد طرف سعودی مبتنی بر این بود که ما هنوز نیازمند یک دور مذاکره سطح‌بالای امنیتی به این دو کشور هستیم لذا در نتیجه فردی را که طرف سعودی معرفی کرد و همتای امیر دریابان شمخانی بودند و تیمی متشکل از بخش های امنیتی نظامی و وزارت امور خارجه آقای شمخانی و همتای سعودی را همراهی کردند.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها را فراهم کنند کنیم.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد توافق ایران و عربستان در مورد بحران یمن گفت: آنچه که در گفتگوهای آقای شمخانی و همتای امنیتی ایشان در پکن انجام شد. مهارت و اصول اساسی آن در بیانیه ۳ جانبه ای که منتشر شده است به استحضار همه شما عزیزان رسیده است اما موضوع یمن را مسئله کاملاً مرتبط با جهات یمنی می دانیم و این موضوعی است که طرف‌های یمنی درباره آن باید تصمیم بگیرند. البته تاکید بر صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه از موضوعات مورد توافق تهران و ریاض در این گفتگوها بوده است آنچه که اتفاق افتاده این است که در مسئله مناسبات تهران و ریاض طرفین توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خود برگردد.

وزیر امورخارجه درباره وزارت عملکرد وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان اظهار داشت: برخی طرف‌ها به دنبال این هستند که دامن دوقطبی های جدیدی را تولید کنند آنچه که کاملاً در حوزه سیاست خارجی به وقوع پیوسته است در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و شخص آیت الله رئیسی و رئیس جمهور به عنوان مسئول اصلی از جمله موضوعاتی که مدیریت می کنند. وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش هایی که به نحوی در حوزه سیاست خارجی وظایف ذاتی دارند باید انجام بدهند که در هماهنگی با وزارت امور خارجه این کار انجام میشود اگر اشاره شما به سفرهای آقای شمخانی است وجه غالب سفرهای آقای شمخانی که این روزها متراکم شده است بعد امنیتی دارد و در موضوع ایران و عربستان به دلیل پیشنهاد طرف سعودی ما پذیرفتیم که یک دوره پایانی مذاکرات سطح بالای امنیتی انجام شود.

وی تاکید کرد: متناسب با مقام امنیتی که طرف سعودی معرفی کرد ما هم طرف خودمان را معرفی کردیم و ممکن بود طرف عربستان سعودی برای دور نهایی مذاکرات قبل از ورود به پروسه دستگاههای دیپلماسی دو طرف یک مقام امنیتی هم سطح با فرد دیگری در داخل کشور را معرفی می کرد و ما هم در همان تراز نماینده ایران را معرفی می کردیم .

امیر عبداللهیان افزود: در موضوع امارات ما مسائلی در حوزه امنیتی با امارات داریم بارها در سفری که هم در گفتگوهای من با وزیر امور خارجه امارات و هم در آخرین سفری که به امارات داشتند ،دغدغه ها و نگرانی های امنیتی خودمان را از جمله در خصوص هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات بیان کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: آقای شمخانی از ۴ ماه پیش قرار بود تا این سفر را انجام دهند و در این زمان این سفر انجام شد. ابعاد دیگری در چارچوب گفتگوهای امنیتی که داشتند مورد توجه قرار گرفت که امروز آقای شمخانی به عراق رفتند. از حدود ۴ ماه پیش در جریان هستید برای برای چندمین بار در دو دهه گذشته تهدیداتی از خاک اقلیم شمال عراق متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است اعلام شد که هم در مسیر دیپلماتیک و هم در مسیر امنیتی به مقامات اقلیم شمال عراق و به برادرانمان در دولت مرکزی عراق که جمهوری اسلامی به هیچ وجه از این به بعد تهدید علیه امنیت ملی کشور از مبدا کشور همسایه دوست و برادر عراق را تحمل نخواهد کرد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: سپاه پاسداران در یک اقدام حساب‌شده مراکز گروه‌های تروریستی از مبدا شمال اقلیمه عراق را مورد هدف قرار دادند. یک دور توافق کردیم که کمیته مشترک امنیتی شکل بگیرد و یک دور مذاکرات در بغداد متشکل از مقامات دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق و  وزیر خارجه عراق صورت گرفت. در بغداد تیم های امنیتی و نظامی دو طرف حضور داشتند و دور بعد در تهران این گفتگوها را من با این تیم امنیتی برگزار کردم که در نهایت بخش های امنیتی ما با کمک بخش حقوقی دولت و وزارت امور خارجه سند توافق امنیتی را آماده کردند.

وی ادامه داد: این سند برای اولین بار بین دولتین ایران و عراق به امضا برسد و پیش از این با صنعت های امنیتی را در محدوده اقلیم شمال عراق به امضا رسانده بودیم. سفر آقای شمخانی به بغداد امروز با هدف امضای این سند مهم در بغداد و با حضور نخست وزیر عراق و رئیس اقلیم شمال عراق قرار است انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آنچه که در توییتر اعلام کردم تقسیم کار است و هماهنگی کامل وجود دارد درباره جزئیات موضوعات امنیتی در شورای امنیت ملی و بین دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه ها هماهنگی کاملی وجود دارد.

امیر عبداللهیان در مورد گفت‌ وگوهای ایران و اتحادیه اروپا گفت: سه شب پیش با آقای بورل گفتگو داشتم و آقای باقری و مورا هم در مسیر ادامه کاری که از ماه ها قبل شروع شده بود تبادل پیام هایی را با هم دارند.

وزیر امور خارجه در مورد آزادی اسدالله اسدی گفت:  ما در اوج اغتشاشات شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی آلمان انگلیس و فرانسه بودیم اما در همان مقطع حساب بخش‌های دیگر اروپا جدا بود و آنها تماس ها و ارتباطات خود را داشتند از جمله دیدار هایی که در ژنو در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از مقام‌های اروپایی انجام شد و تماس های تلفنی که برقرار است ما در موضوع استعداد مفهوم این توافقات روی میز داریم و آخرین گفتگوهای ما علاوه بر مناسبات دوجانبه ناظر بر این موضوع کنسولی بود و امیدوار هستم که هرچه زودتر موانع از طرف مقابل برطرف شود و شاهد تبادل در این مسئله باشیم.

وی در مورد چشم انداز  توافق هسته ای گفت: در این در این رابطه صحبت کردم، وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی در راستای تلاش برای لغو تحریم‌ها در این رابطه در شرایطی که باهم صحبت میکنیم که ابتکاری روی میز است که من امیدوار هستم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم اما در هر صورت در سال آینده ما امید فراوانی داریم و به گشایش های هرچه بیشتر در بهار آینده امیدوارم. در نتیجه اقداماتی که در جریان است اما هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده است، حامل اخباری بسیار امیدبخش و خوشحال کننده در راستای گشایش های متنوع برای ملت بزرگ ایران باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما بسیار خوشبین هستیم و همه تخم مرغ های خودمان را در سبد برجام و توافق برجام ای قرار نداده ایم اما از همه فرصت ها برای کسب حداکثری منافع ملی استفاده کرده و خواهیم کرد و بهترین ها را در سال جدید برای کاری که شما همکاران آرزو دارم انشالله در سال آینده سالی پر از شادی و شادابی و موفقیت برای یکایک شما رقم زده شود.

امیرعبداللهیان در ادامه و در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه، درباره توافق ایران عربستان بعد از توافق با عربستان بحث‌هایی درخصوص ارتقا روابط با مصر، اردن و حتی بحرین وجود دارد حتی امروز یکی از نمایندگان مجلس درباره بازگشایی سفارت ایران در بحرین خبر داده آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ و اینکه آیا پادشاه اردن به دعوت سفر به تهران پاسخ داده است یا خیر؟ گفت: سلطان عمان در جریان سفری که منامه پایتخت بحرین داشتند ابتکار و ایده را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کردند. حدود دو ماه پیش یک توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این چارچوب ما هیات فنی خودمان را به منامه اعزام کردیم از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک ما بازدید به عمل آمد. هیات پارلمانی ما اخیراً برای نشست «ای پی یو» اتحادیه بین‌المجالس جهانی به منامه سفر کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی موانعی که اکنون در این مسیر میان تهران و منامه وجود دارد از میان برداشته شود و بتوانیم در این مسیر نیز گام‌های مناسب را برداریم.

وی افزود: در حاشیه نشست عراق 2 گفت‌وگوی کوتاهی با آقای سیسی رئیس جمهور مصر داشتیم پس از آن از طریق دفتر حفاظت ما در قاهره با برخی از مقامات مصر تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی در مسیر چگونگی ارتقای مناسبات سیاسی تهران و قاهره انجام شد. ما همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می‌دانیم و از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات تهران و قاهره استقبال می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۰
ترا خدا دخالت نکن و دیدار را فراموش کن. شمخانی داره خوب پیش میره . شما استراحت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
تو بکش کنار . شمخانی خیلی بهتر داره کار تو رو انجام میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
فقط کشورهای این منطقه می توانند این منطقه را نجات دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
رئیسی آیت الله نیست!
نوید بسیجی و مدافع حرم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
رابطه با آمریکا رابطه با شیطان است
این تعقل یکباره از کجا اومد؟
حیف اونهمه سال که تلف شد و البته جوانی ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
رابطه با همسایگان تو برنامه بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
جوا ناشناس رابطه با همسایگان تو برنامه بود البته برنامه کودکان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
پهپاد فروختیم، موشک آزمایش کردیم، توافق هم شد
نفهمیدی از کجا اومد؟ از اقتدار
خواهشا وعده ی خبرهای خو‌ش ندهید چون خبرهای خوش شما بیچاره کننده اند.
سلام آقای امیر عبدالهیان بهتر نبود بجای این همه اتلاف وقت پس از بدست گرفتن دولت قرارداد آماده امضا در دولت آقای روحانی در باره برجام را امضا می کردید وبجای آنهمه شعارهای آنچنانی همین عقلانیتی که الان بنظر می رسد به آن رسیده اید را عمل می‌کردید و این همه ضرر مادی و معنوی به کشور وارد نمی شد هر چند که هنوز هم نمی خواهید رسما و واضح قبول کنید که برای رفع همه مسائل موجود چاره ای جز پذیرش برجام ندارید ولو اینکه ابراز کنید که هدف دور زدن تحریم‌ها هست خودتان می دانید و مردم هم بهتر می‌دانند تا تحریم ها رفع نشه که مسیر آنهم چیزی جز اجرای برجام نیست هیچ گشایشی اتفاق نخواهد افتاد پس بهتره واقع بینانه به موضوع نگاه کنید و بدور از شعارهای کاسبان تحریم راه گشایش های اقتصادی وسیاسی را به انجام برسانید شاید ملت در آینده یک نیم نفس راحتی بکشند
معلومه خیلی ناراحته که تحویلش نگرفتن و تو مذاکرات نبردنش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
اره برو استکان نلبکی ها رو جم کن ظرفارو بشور پول هتل مذاکرات رو حساب کن نا سلامتی وزیر خارجهای نم
مذاکره با نوکر امریکا و غربگدا ها؟ خجالت داره
پاسخ ها
محمود‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
تو‌ کار و زندگی‌ نداری‌ راه افتادی تو این سایتها‌ غربگدا‌ غربگدا‌ راه‌ انداختی‌ ؟
حالا‌ تو‌ شرقگدا‌ بودنت افتخار
داره‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
داریم جبهه شرقی تشکیل میدیم آمریکا رو منزوی کنیم
با تشکر از دریادار شمخانی که به کمک وزارت خارجه فشل آمد. ای کاش ایشان در امر برجام هم مدیریت را در دست می گرفتند. از این وزارت خارجه فشل انتظار زیادی نمی رود.
اخبار خوش شما پیشکش آن عزیزانی باشه که شبانه با رگ گردن متورم شان از دیوار سفارت آل سعود بالا رفتند تا بدانند هزینه آن غیرتمندی . خواری امروز بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
هنوز تو ۱۰ سال پیشی؟ شاید نصف اونا الان غربگدا شده باشن زود قضاوت نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
حالا احمد خاتمی را چکنیم ؟ که گفت دستی را که

بخواهد توافقنامه با عربستان را امضاء کند قطع میکنیم

شمخانی بنده خدا حالا حالاها به دستش نیاز دارد !! ؟
این عربستان که اینقدر خوب بود چرا از دیوار سفارتش بالا رفتین!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
خوب شده ادبش کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
امام علی ع گفتند : در دشمنی زیاد افراط و دشمنی نکن

چون شاید روزی با او بخواهید اشتی کنید و اسباب شرمندگی تان نگردد

و در دوستی تان هم افراط نکنید که شاید روزی دسمن

شوید و اسرار زندگی و نقاط ضعف تان را او بر علیه تان

استفاده خواهد کرد و متاسفانه ما انقدر بر علیه

عربستان فحش و ناسزا و توهین و تهمت و هتک

حرمت کردیم که حالا چگونه رئیسی میخواهد در

چشمان ملک سلمان و بن سلمان نگاه بکند ؟؟
تجربه ثابت کرده تا فشار روی کشور بالا نباشه راه تعامل با دنیا باز نمیشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
مقاومت اگه نبود تسلیم نمیشدن دشمنان ایران
تا دیروز عربستان گاو شیرده بود و حالا رابطه با آن باعث گشایش میشود
آرزو میکنم تو سال جدید پول توکیفتون مثل ابروهاتون وسیبیلاتون باشه
تا برمیدارید فرداش دراومده باشه خداییش آرزوی قشنگی کردم آمین بلند بگو عیدتم مبارک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
من زن هستم
حتی یک بیل هم ندارم چه برسه به سی بیل
ابروهام هم از غم و فکر زندگی ریخته
کفن پوشان کجا هستند بریزید تو خیابون شهید خالد استانبولی با کفن که بعد چهل سال نامش رو می خوان عوض کنن . یکی از شروط مصر برای رابطه حذف نام جناب خالد استانبولی است که جناب وزیر اوکی داده .
مسیر عاقلانه ای که حداقل بایستی از ۱۰ تا ۱۵ سال قبل در پیش گرفته می شد. از بی سیاستی و بی تدبیری و خودخواهی، اسرائیل ایران را به کنج برده بود و فشارهای داخلی هم به حدی رسیده بود که نزدیک بود اتفاقات عجیبی بیفتد. لذا عقل، منافع ملی و آینده اندیشی در جهت منافع کشور باید مبنا باشد. فراموش نشود که مردم باید ابراز رضایت داشته باشند .
عربستان که نوکر آمریکا بود
اره برو استتکان و بشقاب مذاکراتو جم کن یه جارو گرد گیری هم بکن
خبری که عبداللهیان بگه هوبه برای شهروندان مصیبته حتی اگر واقعا خبر خوبی باشه من نمیخوام از طرف این دولت باشه
لطفا با تمام دنیا آشتی کنید تامردم نفس راحتی بکشند
حالا عربستان گاو شیرده و امارات بی عرضه دیروز می خواهند
امروز باعث گشایش اقتصادی ایران بشوند
من پیش بینی می کنم سال آینده ارتباطات ما با جهان وارد فاز جدیدی می شود که کاملا مثبت و سازنده است و امیدوارم این شرایط تحت افراط ها و تحلیل های غیر عاقلانه قرار نگیرد و با تامل و تفکر و تعادل همراه باشد
باید به چیزی بالاتر از برجام فکر کرد بشرط آنکه در سیاست خارجی و تحلیل افراد موثر تعادل و تفکر و تعمق به جای سطحی نگری و افراط حاکم باشد
یقینا محصول تعادل و تفکر و تعمق ارتباطات سالم و پیروزی نهفته است حتی اگر طرف مقابل شما تعامل گریز باشد
حالا باید یه فکری برای اوقات بیکاری کیهان بکنید...
اسرائیل و آمریکا محکوم به شکست هستند ایران با شیطان گفتگو نمی کند درود بر بسیجیان و مدافعان اسلام
خدا وكيلي راست ميگي ، نكنه بازم ....|!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی