بازدید 3769

مصر: روابط با آنکارا را با قوت از سر خواهیم گرفت

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه زمینه های فراوان و مستحکمی در روابط میان این کشور و ترکیه وجود دارد، تاکید کرد: برای عادی سازی روابط با آنکارا و ازسرگیری روابط دو کشور، با قدرت تلاش می کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 18 March 2023


به گزارش تابناک، ایرنا به نقل از الجزیره نوشت: مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) به قاهره سفر کرد و با سامح شکری، همتای مصری خود دیدار و رایزنی کرد.

شکری در پی این دیدار در نشست خبری مشترک با اوغلو گفت که برای عادی سازی روابط با ترکیه و آغاز مرحله جدیدی از روابط مشترک با این کشور تلاش می کنیم.

وی تاکید کرد که با همتای ترکیه ای خود گفت و گوهای مهم و شفافی انجام داده است.

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه «زمینه های مستحکمی در روابط دو کشور وجود دارد و مطمئنیم که روابط با آنکارا را با قوت از سر خواهیم گرفت»، خواهان گشایش کانال های ارتباطی میان دستگاه های دولتی دو کشور شد.

از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه سفرهای متقابل میان دو طرف ادامه خواهد داشت، از وزیر خارجه مصر دعوت کرد به آنکارا سفر کند.

وی گفت که رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی، روسای جمهور ترکیه و مصر در دیداری که در دوحه انجام دادند، برای گسترش روابط متعهد شدند.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: مصر کشور مهمی است و برای نقش آن در مسائل منطقه اهمیت زیادی قائلیم از این رو برای عادی سازی کامل روابط با قاهره و بازنگشتن به عقب، تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در خصوص گسترش روابط با قاهره از جمله روابط اقتصادی رایزنی هایی صورت گرفت، افزود: در مرحله پیش رو شاهد همکاری گسترده تری میان آنکارا و قاهره خواهیم بود.

چاووش اوغلو گفت که برای گسترش روابط میان دو کشور و افزایش همکاری های فرهنگی و در مرحله پیش رو تبادل سفرا نیز تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اراده سیاسی جدی برای گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد، تاکید کرد: در مورد همکاری در زمینه های اقتصادی، انرژی و نظامی نیز تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: در خصوص مساله فلسطین با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان گفت وگوهایی صورت گرفت و در این راستا، از تلاش های مصر و اردن برای کاهش تنش حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از ۱۱ سال، امروز به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود به قاهره سفر کرد.

روابط میان ترکیه و مصر از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی در کودتای سال ۲۰۱۳ با تنش روبرو شد و مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها السیسی را مورد حمله قرار دادند، اما تنش‌ها میان دو کشور رفته رفته از سال گذشته کاهش پیدا کرد تا جایی که وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش ممکن است طی ماه‌های آینده، سفیر خود را در مصر منصوب کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر