بازدید 4609
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

راهکار اصلی برای خروج از تله‌ صادرات انرژی مجازی چیست؟

عضو هیات رئیسه مجلس درباره رهایی از تله‌ی صادرات انرژی مجازی گفت: قطعاً ورود فناوری با کمک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و ترغیب صنایع به هزینه کرد در فناوری، می‌تواند یکی از راهکار‌های اصلی رهایی از تله‌ی صادرات انرژی مجازی باشد و از خام فروشی جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۶۷۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ 12 March 2023

فرشته فراهانی ـ به گزارش تابناک اقتصادی؛ زمانی که رقابت پذیری محصول صادراتی کشور به دلیل ارزش محصول تولیدی نباشد بلکه به دلیل انرژی ارزانی باشد که  به وسیله آن، محصولی صادراتی تولید شود و طی این فرآیند به صادرات برسد، به این موضوع و به انرژی مجازی و صنایع گرفتار در این موضوع، تله انرژی مجازی گویند.

برای رهایی از تله صادرات انرژی مجازی و توسعه زنجیره ارزش، کارشناسان، راهکار ورود فناوری به صنایع را پیشنهاد می‌دهند؛ این راهکار در قانون مصوب مجلس پیرامون قانون جهش تولید دانش‌بنیان با ورود تکنولوژی و تحقیق و توسعه به صنایع با پیگیری سیاست تولید بار اول اقلام راهبردی و فرآیند‌های گلوگاهی و سپس تسهیل تامین مالی ورود تکنولوژی با اعطای اعتبار مالیاتی به صنایع همراه خواهد بود. در ادامه نظرات حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع را می‌خوانید.

حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌گو با تابناک اقتصادی ضمن تأیید این که در حال حاضر ما محصولات را با ارزش افزوده‌ی پایین تولید می‌کنیم و به نوعی دچار خام فروشی هستیم، تصریح کرد: یکی از مباحث مهمی که ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم، این است که منابع زیرزمینی را یارانه‌ای و ارزان قیمت در اختیار واحد‌هایی قرار داده‌ایم که فرآوری بسیار کمی دارند و اقدامات خاصی نمی‌کنند. در واقع این واحد‌ها با دریافت یارانه پنهان انرژی، محصولات و خوراک را خام یا نیمه خام صادر می‌کنند و سودآوری شخصی دارند.

وی افزود: جالب است که این افراد بهره‌مند، این اتفاق و سودآوری را هنر مدیریتی خود می‌دانند و شرکت خود را شرکت موفقی جلوه می‌دهند و گمان می‌کنند که سودآوری کرده اند؛ در حالی که این سود نیست، بلکه این یارانه پنهانی است که حق همه‌ی مردم است که این‌ها از آن استفاده شخصی کرده‌اند. در حقیقت این منابع، حق ۸۵ میلیون ایرانی است و متعلق به عده‌ای خاص نیست؛ بنابراین، این ناعدالتی در توزیع به ضرر نسل فعلی و آینده کشور است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به آمار یارانه پنهانی که داده می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: آماری که به عنوان یارانه پنهان از آن یاد می‌شود، حدود دو هزار میلیارد تومان است. علاوه بر این، طبق گزارش های سازمان برنامه و بودجه، پرمصرف‌ها نیز تقریباً حدود ۲۸ برابر افراد خوش مصرف از این یارانه‌ی پنهان انرژی بهره می‌برند. متأسفانه این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی و شکاف اجتماعی است که روز به روز ثروتمندان را ثروتمندتر و افراد ضعیف جامعه را فقیرتر می‌کند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص رهایی شرکت‌هایی که گرفتار صادرات مجازی شده‌اند، تصریح کرد: قطعاً ورود فناوری با کمک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و ترغیب صنایع به هزینه کرد در فناوری، یکی از راهکار‌های اصلی رهایی از تله‌ی صادرات انرژی مجازی باشد و از خام فروشی جلوگیری کند. به عقیده‌ی بنده، توسعه و افزایش تعداد حلقه‌های زنجیره تولید و یا به نوعی مشتق گرفتن از حلقه‌های زنجیره‌ی تولید مواد معدنی مانند گاز می‌تواند محصولات مختلف را تولید و در نهایت محصول نهایی را صادر کند. در واقع محصول نهایی به سود کشور است و اگر این گاز را خام و نیمه خام صادر کنیم، به ضرر کشور و خیانت به مردم است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی