بازدید 2223

مس فلومتر چیست + نکات مهم در خرید و انتخاب انواع

یکی از پر کاربردترین انواع فلومتر، فلومتر جرمی یا مس فلومتر است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸ 11 March 2023
اندازه گیری جریان مایعات یک نیاز حیاتی برای بسیاری از کاربردهای صنعتی است. اندازه گیری جریان در برخی از عملیات های صنعتی بقدری مهم است که هر گونه خطا یا سهل انگاری ممکن است منجر به بروز خسارات سنگین مالی و حتی جانی شود.
 
فلومتر (یا سنسور جریان) نوعی ابزار جریان است که برای نشان دادن مقدار مایع، گاز یا بخار در حال حرکت از طریق لوله یا مجرا مورد استفاده قرار می گیرد.  انواع مختلفی از فلومترها وجود دارد که بسته به ماهیت کاربرد می‌توان از آنها برای اندازه گیری دبی خطی، غیرخطی، جرمی یا حجمی استفاده کرد. یکی از پر کاربردترین انواع فلومتر، فلومتر جرمی یا مس فلومتر است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

جریان سنج جرمی چیست؟

مس فلومتر mass) flowmeter)

مس فلومتر وسیله ای است که سرعت جریان جرمی سیالی را که در یک لوله حرکت می کند با دقت بالا اندازه گیری می کند. دبی جرمی با دبی حجمی متفاوت است و جرم را در واحد زمان اندازه گیری می کند. 

جریان سنج جرمی چگونه کار می کند؟

جریان سنج جرمی نحوه عملکرد یک مس فلومتر به نوع فناوری جریانی که برای اندازه‌گیری استفاده می کند وابسته است دو فناوری اینرسی و حرارتی برای اندازه گیری جریان جرمی استفاده می شود . اینرسی متر که به عنوان مس فلومترکوریولیس شناخته می شود، از اثر کوریولیس برای اندازه گیری دبی جرمی استفاده می کند. هنگامی که یک سیال در یک لوله جریان دارد از طریق وارد کردن انرژی مکانیکی چرخش به لوله ، تحت شتاب کوریولیس قرار می گیرد، مقدار نیروی انحرافی ایجاد شده توسط اثر اینرسی کوریولیس تابعی از سرعت جریان جرمی سیال خواهد بود. در انواع دیگر جریان سنج های جرمی که فلومترهای جرمی حرارتی هستند، دبی جرمی مایعات و گازها را به طور مستقیم و  بر اساس اصول انتقال حرارت با استفاده از المنت گرمایشی و سنسورهای دما اندازه گیری می کنند.

انواع دبی سنج های جرمی

انواع مس فلومترها ( Mass Flowmeter ) به طور کلی شامل دو دسته زیر هستند.

مس فلومتر چیست + نکات مهم در خرید و انتخاب انواع

جریان سنج جرمی کوریولیس

مس فلومتر جرمی کوریولیس یک شتاب مصنوعی کوریولیس برای اندازه گیری دما ایجاد می کند. این شتاب در واقع نیرویی ظاهری است که نسبت به یک قاب در حال چرخش عمل می کند. این دبی سنج با تشخیص تکانه زاویه ای حاصل، دبی جرمی را اندازه گیری می کند. 

جریان سنج جرمی حرارتی

اجزای یک دبی سنج جرمی حرارتی شامل دو سنسور دما و یک بخاری الکتریکی بین آنها می باشد. بخاری می تواند به داخل جریان سیال بیرون بزند یا می تواند خارج از لوله باشد.

 این کنتورها یا از طریق وارد کردن مقدار مشخصی از گرما به جریان جاری و اندازه‌گیری تغییر دمای مربوطه یا با حفظ یک پروب در دمای ثابت و اندازه‌گیری انرژی مورد نیاز برای انجام این کار، فشار سیال را اندازه گیری می کنند. یکی از قابلیت‌های دبی‌سنج‌های جرمی حرارتی، اندازه‌گیری دقیق دبی گاز یا سرعت کم گاز (زیر ۲۵ فوت در دقیقه) است – این مقدار بسیار کمتر از آن مقداری  است که با هر دستگاه دیگری قابل تشخیص باشد.

کاربردهای رایج جریان سنج جرمی

جریان سنج جرمی اغلب در نظارت یا کنترل فرآیندهای مرتبط با جرم (مانند واکنش های شیمیایی) که به جرم نسبی مواد تشکیل دهنده واکنش نداده بستگی دارد، مانند فرمولاسیون دستور پخت، تعیین تعادل مواد و عملیات انتقال صورت حساب و نگهداری استفاده می شود. از آنجایی که موارد ذکر شده حیاتی ترین اندازه گیری های جریان در یک کارخانه فرآوری هستند، قابلیت اطمینان و دقت اندازه گیری جریان جرم بسیار مهم است.

فلومترهای جرمی کوریولیس علاوه بر کاربردهای متنوعی که در صنایع مختلف دارند در کاربردهای علمی نیز برای اندازه گیری گازها و مایعات خورنده و تمیز استفاده می شود. این جریان سنج ها دقت بالایی در اندازه گیری جریان جرم، اندازه گیری چگالی، اندازه گیری دما و ویسکوزیته ارائه می دهند.

دبی سنج های حرارتی نیز در بیشتر مواقع برای تنظیم و کنترل فرآیندهایی که با جرم مواد سر و کار دارند مانند واکنش های شیمیایی که به جرم نسبی مواد تشکیل دهنده واکنش نداده بستگی دارد استفاده می شوند. هم چنین دبی سنج جرمی حرارتی برای اندازه گیری هوای احتراق در دیگهای بزرگ، اندازه گیری گاز فرآیند نیمه هادی در صنایع شیمیایی و پتروشیمی و... کاربرد دارد.

معیارهای مهم برای انتخاب فلومتر جرمی

مس فلومتر چیست + نکات مهم در خرید و انتخاب انواع

مهم ترین معیار برای انتخاب یک فلومتر خوب داشتن درک روشنی از الزامات یک برنامه خاص است. اگر قصد خرید بهترین گزینه را دارید برای ارزیابی کامل ماهیت سیال فرآیند و نصب کلی فلومتر زمان کافی را اختصاص دهید. دقت کنید که بررسی تمام مشخصاتی که الزامات برنامه را مشخص می کنند باید طی یک فرآیند سیستماتیک و گام به گام  انجام شود تا احتمال خطا به حداقل برسد.

نکات پایه

در بررسی اولیه باید ، ارزیابی خواص و ویژگی های جریان سیال فرآیند، و لوله کشی که فلومتر را در خود جای می دهد، انجام شود هم چنین نوع سیگنال اشتراکی آنالوگ یا دیجیتال بودن و... باید بررسی شود.

ویژگی های سیال و جریان

توجه به نوع سیال، دما و فشار آن، افت فشار مجاز، چگالی (یا وزن مخصوص)، رسانایی، ویسکوزیته و سایر ویژگی‌های سیال از فاکتورهایی هستند که برای انتخاب بهترین مس فلومتر باید به آن ها توجه شود. علاوه بر این، تمام اطلاعات ایمنی یا سمیت باید همراه با اطلاعات دقیق در مورد ترکیب مایع، وجود حباب، مواد جامد (ساینده یا نرم، اندازه ذرات، الیاف)، تمایل به پوشش، و کیفیت انتقال نور (مادر، شفاف)  هم مورد بررسی قرار بگیرند.

محدوده فشار و دما

حداقل و حداکثر فشار و دمای مورد انتظار باید علاوه بر مقادیر عملیاتی معمولی داده شود. هم چنین باید احتمال به وجود آمدن جریان معکوس، جریان حلزونی، هوادهی یا ضربان احتمالی ، تغییرات دمایی ناگهانی محاسبه شود. هم چنین اقدامات احتیاطی خاصی در طول تمیز کردن و نگهداری فلومتر ممکن است لازم باشد با توجه به شرایط محیط باید بررسی شود.

منطقه لوله کشی و نصب

شرایط محل نصب و هم چنین نوع لوله کشی از معیارهای مهم برای انتخاب فلومتر هستند. قبل از انتخاب این تجهیز باید ویژگی های محیط از نظر وجود میدان های مغناطیسی یا ارتعاشی  و هم چنین وجود نیروی برق یا نیروی پنوماتیک و خطر آتش سوزی مورد بررسی قرار بگیرد.

نرخ جریان و دقت

مرحله بعدی تعیین محدوده متره مورد نیاز با شناسایی حداقل و حداکثر دبی (جرمی یا حجمی) است که اندازه گیری می شود. پس از آن، دقت اندازه گیری جریان مورد نیاز تعیین می شود. الزامات دقت باید به طور جداگانه در دبی حداقل، معمولی و حداکثر بیان شود.

سخن پایانی

مس فلومترها دسته ای از جریان سنج های پر کاربرد صنعتی هستند که جرم سیال یا گاز عبوری از یک سیستم را اندازه‌گیری می کنند. این تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب و خرید مس فلو متر، پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار، ماهیت و مقدار جریان ، شرایط عملیاتی محیط و... باید مورد بررسی قرار بگیرند. علاوه بر موارد ذکر شده قیمت و کیفیت نهایی محصول خریداری شده هم برای صنایع حائز اهمیت است. پالاترو مارکت به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه عرضه انواع تجهیزات صنعتی برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی یک مرجع معتبر برای خرید مس فلومتر و سایر ابزارهای اندازه گیری صنعتی است. تمامی محصولات عرضه شده در فروشگاه اینترنتی پالاترو مارکت (palatromarket.com) دارای ضمانت اصالت کالا و تحویل فوری هستند و با مناسب ترین قیمت ممکن در اختیار خریداران محترم قرار می‌گیرند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان