بازدید 4013

شروع مرگبار چهارشنبه‌سوری

کد خبر: ۱۱۶۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳ 07 March 2023

انفجار مواد محترقه در خانه قدیمی در حوالی میدان امام‌حسین(ع) تهران و آتش‌سوزی مهیب چهار کشته و پنج مجروح برجای گذاشت. اهالی محل و آتش‌نشانان توانستند، پنج زن و کودک گرفتار را از میان آتش و دود نجات دهند.

به گزارش جام جم، ساعت ۱۱و۳۴ دقیقه دیروز صدای انفجاری مهیب اهالی کوچه پناهی را در خیابان مازندرانی سراسیمه به کوچه کشاند. ساختمان قدیمی پلاک ۱۱ آتش گرفته بود و چند ثانیه بعد دو صدای انفجار دیگر به گوش رسید و آتش و دود به آسمان بلند شد. صدای کمک‌خواهی از داخل خانه به گوش می‌رسید و هر لحظه شدت دود و آتش بیشتر می‌شد. یکی از اهالی با آتش‌نشانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد. دقایقی بعد امدادگران آتش‌نشانی و اورژانس خود را به محل حادثه رساندند.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران که در محل انفجار حضور داشت به خبرنگار جام‌جم گفت: «انفجار در یک ساختمان ویلایی دوطبقه رخ داده بود و در حال سوختن بود. آتش‌نشانان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه عملیات اطفای حریق را آغاز کرده و افراد گرفتار در آتش و دود را خارج می‌کردند.»

وی افزود:«آتش‌نشانان در همان دقایق اولیه پنج زن را که دچار سوختگی شده بودند از داخل ساختمان خارج کرده و به عوامل اورژانس مستقر در محل تحویل دادند. در ساختمان بشکه‌های کوچکی وجود داشت که محتویات داخلش آتش‌زا بود و باعث شدت آتش شده بود. یکی از بشکه‌ها سالم مانده بود که از داخلش بویی شبیه گوگرد می‌آمد که کارشناسان باید درباره محتویات آن توضیح دهند.»

ملکی درباره علت حریق گفت: «علت این حادثه انفجار موادمحترقه بوده است. متاسفانه برخی افراد در آستانه چهارشنبه‌سوری اقدام به تولید و نگهداری پیش‌سازهای این مواد می‌کنند که منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود.»

به گفته نیروهای امدادی، یکی از زنان مجروح قبل از انتقال به بیمارستان گفته بود در حال پر کردن موادمحترقه در ظرف‌های مخصوص آن بودند که انفجار اول رخ داده و بعد از آن آتش به مواد دیگر سرایت کرد.

شاهدان چه گفتند

زنی که در همسایگی این خانه زندگی می‌کند با گذشت یک ساعت از حادثه همچنان شوکه است. «صدای انفجار که آمد، خانه لرزید و وحشت زده به خیابان آمدم. چند ثانیه بعد صدای دو انفجار دیگر آمد. خانه همسایه‌مان در آتش می‌سوخت و صدای کمک‌خواهی می‌آمد. اهالی سعی کردنند به گرفتاران خانه کمک کنند. چند روزی بود از این خانه بوی بدی می‌آمد و به صاحبخانه تذکر داده بودیم که قول داد مشکل را حل کند.»

یکی دیگر از همسایه‌ها ادامه داد: «این خانه چند ماه قبل هم آتش گرفت که خودشان آتش را خاموش کردند. اینجا کارگاه این افراد بود و صبح می‌آمدند و غروب می‌رفتند. خودشان می‌گفتند در کار نورپردازی هستند. خانوادگی می‌آمدند و می‌رفتند. بعد از انفجار وقتی به کوچه آمدیم از ساختمان دودهای رنگی به هوا بلند‌شده بود.گاهی سبز بود و گاهی قرمز.»

قهرمان حادثه

اهالی، پسر جوانی را نشان می‌دادند و گفتند قهرمان این حادثه بوده است .سراغش رفتم اما تمایلی به مصاحبه و عکس نداشت. از حرف‌هایش فهمیدم، وقتی خانه آتش می‌گیرد چند زن در میان دود و آتش در طبقه همکف گرفتار می‌شوند که او با وجود خطر وارد حیاط می‌شود و به سختی در ورودی ساختمان را باز کرده و آنها را نجات‌می‌دهد.

می گوید: «چند نفر در طبقه دوم گرفتار شده بودند که نردبانی برای نجات‌شان نداشتیم و وقتی آتش‌نشانان رسیدند دیگر فایده نداشت و مرده بودند. افرادی که خارج شدند، زن و کودک بودند که از ناحیه دست و صورت سوخته بودند.»

وسایل نورپردازی بود، نه ترقه

یکی از بستگان صاحبخانه در محل انفجار حاضر است و نظر دیگری دارد. او از این‌که گفته‌اند در این خانه در حال ساخت ترقه برای چهارشنبه سوری بوده‌اند، عصبانی است و می‌گوید: «چه کسی برای ساخت ترقه از زن و بچه‌اش استفاده می‌کند. یکی از قربانیان مهران است. سه نفر دیگر هم برادر خانمش، پسر او و دوستش بودند. مهران، نورپرداز حرفه‌ای است و حتی در برنامه ستاره‌ساز شبکه سه سابقه همکاری داشت. اینجا انبار وسایلش بود. تجهیزاتی دارند که در برنامه‌ها دود ایجاد می‌کند و همین وسایل آتش گرفته بود. شغلش خوب بود و نیازی به ساخت ترقه نداشت. حتی چند ماه قبل در حیاط در حال تست تجهیزات بود که دود آن باعث شد همسایه‌ها فکر کنند آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی مواد محترقه داخل خانه و نزدیکی حادثه به چهارشنبه‌سوری باعث شده همه فکر کنند در حال ساخت ترقه بودند.»

سرهنگ همه‌خانی،معاون اجتماعی پلیس پایتخت هم دیروز اعلام کرد: «در پی وقوع انفجار در یک واحد مسکونی در خیابان مازندران تهران، چهار نفر جان خود را از دست دادند و سه نفر به‌شدت مجروح شدند. این خانه به کارگاه تولید مواد محترقه (اکلیل ـــ سرنج) تبدیل شده بود.»

محمد‌جواد شفیعی‌، ‌بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران هم که برای بررسی حادثه به خانه شماره۱۱ کوچه پناهی آمده بود‌، به خبرنگار جام‌جم گفت: «آتش‌‌نشانان شعله‌های آتش را به موقع خاموش کرده بودند و از سرایت بیشتر آتش به دیگر طبقات و خسارت‌های بیشتر جلوگیری کردند.‌ بررسی‌های اولیه از محل حادثه نشان می‌داد چهار مرد فوت شدند. این افراد پدر ۴۰ساله خانواده‌، پسر ۱۷ساله او‌، دوست ۲۵ساله پسرخانواده و دایی ۳۰ساله خانواده بودند. آنها ‌در زمینه وسایل هنری‌ و نورپردازی برای انواع مجالس ‌فعالیت داشتندکه ‌به نظر می‌رسد بخشی از وسایل ‌آتش‌زا و محترقه که در مراسم جشن و نورپردازی استفاده می‌شده آتش گرفته و منفجر شده که باعث این حادثه ‌مرگبار ‌شده‌ است.

‌بازپرس جنایی‌ ادامه داد: برای علت دقیق این حادثه قرار شد تیمی از کارشناسان آتش‌نشانی محل حادثه را بازدید و علت اصلی‌ حادثه را اعلام کنند‌ تا میزان مقصر بودن افراد در این‌ ماجرا مشخص شود‌. علاوه بر آن مالک ساختمان مورد نظر و نیزشریک مرد فوت شده در بازداشت به سر می‌برند ‌‌.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر