بازدید 7090

منابع انسانی محور ارتقاع ارزش سازمانی در ایران خودرو/ رضایت کارکنان اولویت عظیمی فشی

کد خبر: ۱۱۶۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ 07 March 2023

به طور کلی منابع انسانی (human resources) اصطلاحی است که برای تشریح مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان به کار می رود. موضوعی که دست کم در ایران طی سال های گذشته بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. هر چند این مهم هنوز با استانداردهای جهانی توسعه فاصله دارد، اما به کارگیری تئوری های جدید در این عرصه افق روشنی را پیش روی این حوزه قرار داده است. 
منابع انسانی و ارزش های آن در اغلب کشورهای پیشرفته جهان از بالاترین ارزش سازمانی برخودارند. زیرا کارکنان یک سازمان با توجه به دانش و تجربه ای که دارند، می توانند زمینه ساز رشد و تعالی سازمان ها باشند. در بسیاری از شرکت های بزرگ جهان کارکنان به حدی ارزش دارند که شرکت های رقیب برای استخدام آنها با پیشنهادهای وسوسه انگیز سعی دارند، این منابع را به سوی خود جذب کنند. 
به خصوص در صنعت خودرو که یکی از پر اشتغال ترین صنایع در جهان است، دانش و تجربه کارکنان به اندازه ای ارزش دارد که گاهی انتقال افرا از یک برند به برند دیگر می تواند زمینه ساز آغاز راهی نو در فعالیت های آن خودروساز باشد. به طوری که بسیاری از شرکت های خودروسازی بزرگ جهان همچون لامبورگینی در ابتدای فعالیت خود از مهندسان کمپانی فراری استفاده کرد و حتی امروز خودروسازان چینی با ایجاد شرایط مناسب برای کارگران و مهندسان خودروسازان اروپایی آنها را در کارخانه جات خود به کارگیری می کنند. 
در ایران نیز این روند تا اندازه ای وجود دارد. اما موضوع منابع و نیروهای انسانی در سازمان های مختلف از جمله صنعت خودرو شرایط متفاوتی دارد. زیرا این صنعت نقشی اساسی در تولید ناخالص ملی کشور بازی می کند و از طرفی به دلیل پیشران بودن صنعت خودرو در میان صنایع کشور ان را لکوموتیو می نامند. در نتیجه متخصصین، کارگران و مهندسین خودروسازی در حقیقت سرمایه ای صنعتی به شمار می روند که مدیران خودروسازی باید نگاهی ویژه به آنها داشته باشند. 
در این مسیر طی سال های گذشته اقداماتی شده است، اما هنوز کم و کاستی هایی وجود دارد که با توجه به تغییر و تحولات اخیر در بزرگ ترین خودروساز کشور یعنی ایران خودرو، به نظر می رسد این خودروساز اولین قدم ها را خواهد برداشت. چرا که علیمردان عظیمی فشی مدیرعامل ایران خودرو که به تازگی بر این صندلی نشسته است، رضایتمندی کارکنان این خودرو ساز را یکی از اصلی ترین محورهای میریت خود قلمداد کرده است. او در اولین سخنان رسمی خود در ایران خودرو از اهمیت رضایت مندی کارکنان در مسیر توسعه این شرکت سخن گفته است. موضوعی که نشان از درک گلوگاه های رشد سازمانی دارد. 
نکته جالب توجه در خصوص سخنان او محور قرار دادن رضایت مندی کارکنان این خودروساز در بین اصلی ترین اهداف است. زیرا عظیمی که به دلیل سابقه طولانی فعالیت در صنعت خودرو با موضوع نیروی انسانی بیگانه نیست، خوب می داند هر قدر شاخص رضایت کارکنان در سازمان بالاتر باشد، بهره وری سازمان بیشتر خواهد بود. در نتیجه عملکرد کارکنان نیز توام با عرق به برند است. به این ترتیب به نظر می رسد عظیمی با توجه به شعارهایی که در حوزه منابع انسانی سر داده است، می رود تا رضایت کارکنان ایران خودرو را در مسیری قرار دهد که با ایجا انگیزه در این سازمان، نتیجه فعالیت های کارکنان نیز مثبت تر از گذشته باشد. 
این در شرایطی است که امروز صنعت خودرو ایران با چالش های مختلفی از جمله تامین نقدینگی، مبارزه با تحریم ها، عدم همکاری شریکان اروپایی و بسیاری دیگر از مشکلات دست و پنجه نرم می کند. در ایران شرایط عظیمی با تاکید بر ارتقاع جایگاه منابع انسانی در ایران خودرو می تواند، این شرکت را برای پیشبرد اهداف خود در سال 1402 تجهیز کند. بای منتظر بود و دید در پایان سال آینده نتیجه این نگاه نو در مدیریت بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه، کدام رکورد را برای این شرکت جابجا می کند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی