بازدید 5893

چه حساب‌هایی وکالتی نمی‌شوند؟

با توجه به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ثبت نام متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی، "بانک ایران زمین" همانند سایر بانک‌ها امکان فعال‌سازی سرویس حساب‌های وکالتی را برای این متقاضیان فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ 05 March 2023

به گزارش خبرنگار«تابناک» طی روز‌های اخیر یکی از مباحثی که از سوی مسئولان و بانک‌ها مطرح و مورد توجه قرار گرفت موضوع ایجاد حساب وکالتی بانک‌ها بود که این مهم را بانک‌ها با ارائه پیامک به مشتریان آن‌ها از این موضوع مطلع کردند. 
براساس این گزارش ایجاد حساب وکالتی زمانی مطرح شد که مسئولان اعلام کردند که متقاضیانی که خرید خودرو از بورس کالا را دارند، برای پرداخت وجه باید حساب وکالتی داشته باشند؛ حال ممکن است که این سوال پیش بیاید که منظور از حساب وکالتی چیست و چگونه می‌توان حساب وکالتی باز کرد؟
حساب وکالتی در اصل یک حساب سپرده کوتاه مدت بانکی است. با این تفاوت که با پرکردن فرم‌های مربوطه در بانک، به یک کارگزاری بورس اجازه می‌دهید تا در زمان خرید یک کالا یا انجام یک معامله در بازار بورس، مبلغ داخل حساب را مسدود کند. بعد از انجام معامله هم این پول از حساب‌تان برداشت می‌شود. اگر هم معامله انجام نشد، پول از حالت مسدودی خارج می‌شود. معمولا این حساب برای خرید از بازار بورس بکار می‌آید؛ یعنی هر وقت نیاز به خرید کالا یا انجام معامله‌ای دارید، پول به این حساب خودتان منتقل می‌کنید. معمولا حساب وکالتی جزو آن دسته حساب‌های بانکی نیست که پول را داخلش نگه دارید. پس بهتر است زمانی پول به این نوع حساب ریخته شود که قصد خرید یا معامله در بورس را داشته باشید.
براساس این گزارش حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیما از حساب بانکی شما برداشت شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که حساب وکالتی بورس کالا با حساب وکالتی که برای بازار بورس استفاده می‌شود، متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که این دو مورد یکسان هستند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای معاملات خود در دو بازار بورس و بورس کالا استفاده کنید. دقت کنید که این کار به معنای بهره گرفتن از یک حساب معاملاتی یکسان برای معاملات در هر دو بازار بورس و بورس کالا است چرا که هر حساب وکالتی تنها به یک حساب معاملاتی متصل می‌شود.
بر اساس دستورالعل‌های ثبت سفارش که در بورس کالا ذکر شده است؛ کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری باید از طریق انتقال بین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری انجام شود. روش‌های دیگر برای انتقال وجه در بورس کالا ممنوع است. به همین دلیل که حساب وکالتی راهی برای انتقال وجه پیش پرداخت به حساب کارگزاری است.
اگر قصد خرید خودرو یا خرید در بازار بورس را دارید، باید حساب وکالتی باز کنید. افتتاح این حساب بانکی هم کار سختی نیست و کافی است این مراحل را طی کنید.
برای شروع باید در سامانه سجام احراز هویت شوید. پس از احراز هویت، کد بورسی بگیرید. بعد از احراز هویت، باید از یکی از کارگزاری‌های بورس نامه درخواست برای حساب وکالتی بگیرید. 
حالا نامه درخواست برای این حساب را به یکی از بانک‌هایی که این نوع حساب را افتتاح می‌کنند، ارائه دهید. بعد از باز کردن حساب بانکی موردنظر، وارد سایت «ebgo.ir» شوید و بعد از پیدا کردن کارگزاری خودتان، شماره حسابی که از بانک گرفته‌اید را وارد کنید. در آخر هم با ثبت مشخصات حساب وکالتی افتتاح شده اطلاعات حساب به کارگزاری معرفی خواهد شد. با تایید کارگزاری هم حساب بانکی به عنوان حساب وکالتی معامله‌گر تعیین می‌شود و کار دیگری باقی نمانده است.
گفتنی است؛ چه حساب‌هایی وکالتی نمی‌شوند:
حساب افراد دارای چک برگشتی، حساب‌های جاری دارای دسته چک، حساب‌های سپرده بلند مدت، حساب‌های ارزی و حساب‌های مشترک که به نام بیش از یک نفر است.
"بانک ایران زمین" با توجه به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ثبت نام متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی، امکان فعال‌سازی سرویس حساب‌های وکالتی را برای این متقاضیان فراهم کرد.
همزمان با ثبت سفارش خرید خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و واریز وجه به حساب وکالتی خود، پس از انجام تشریفات فروش، وجه مربوطه از حساب خریداران نهایی برداشت و به حساب شرکت‌های واردکننده خودرو واریز می‌شود.
تمامی اشخاص حقیقی متقاضی خرید خودرو می‌توانند در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کنند، ضمن این که حساب‌های قابل معرفی شامل حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، قرض الحسنه جاری بدون دسته چک و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت اشخاص حقیقی انفرادی تعیین شده است. نحوه فعال سازی خدمت حساب وکالتی از طریق مراجعه متقاضیان به شعب بانک و یا از طریق سامانه ایجاد حساب وکالتی بانک ایران زمین امکان پذیر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر