بازدید 33343
هشدار تورمی در تلاطم اقتصادی

ماجرای منفعت دولت در بالا رفتن دلار/ آقای خاندوزی از افزایش نرخ ارز در ETS خبر دارید؟

افزایش نرخ یورو در ETS از کانال ۳۰ به ۴۱ هزار تومان در شرایطی است که در هفته‌های اخیر، افزایش‌های قابل توجه نرخ ارز در بازار‌های رسمی و غیررسمی، باعث طرح این سوال شده است که آیا دولت از این مساله، سود می‌برد؟
کد خبر: ۱۱۶۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ 02 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تابستان امسال در شرایطی که دولت اجرای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را کلید زده بود، خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اجرای سیاست عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، موجب افزایش موقتی در قیمت کالا‌های اساسی به ویژه خوراکی‌های مردم شده، اظهار داشت: برخی احکام قانونی مثل آن حکمی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد، مبنی بر اینکه باید نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ‌ای تی اس افزایش پیدا کند، ـ که این حکم در بودجه‌های سال‌های گذشته هم وجود داشت ـ اتفاقا در دولت‌های قبل هم اجرا نکردند و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شد که آنجا این کار انجام شود و در نهایت با تغییر دولت عملی نشد ـ در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد.

وی تاکید داشت: دولت در نظر دارد در سال ۱۴۰۱ اجازه این حکم را ـ که موجب افزایش قیمت تمام کالا‌های وارداتی می‌شود و قیمت تمام شده همه مواد اولیه ماشین آلات و کالا‌های وارداتی را افزایش می‌دهد، از قانونگذار بگیرد که تا پایان امسال اجرا نکند. این اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص لایحه دو فوریتی مبنی بر تغییر نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان باعث شد تا بلافاصله مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این اطلاعیه تصریح کند: دولت به منظور کاهش اثرات تورمی ناشی از افزایش بهای تمام شده کالا‌های وارداتی مربوط به تولید از محل وجوه گمرکی، نسبت به ارسال  لایحه‌ای با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی اقدام کرده و خواستار کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه ای، اجزا، قطعات و ماشین آلات از ۴ درصد به ۱ درصد شده که امید است هر چه زودتر در دستور بررسی و تصویب قرار گیرد. در این اطلاعیه تأکید شده است، لایحه مذکور ارتباطی به کاهش نرخ ارز حقوق ورودی از ETS به ۴۲۰۰ تومانی ندارد. 

بیشتر بخوانید:

در مجموع این رفت و برگشت ها، دولت به اجرای نرخ ارز حقوق ورودی گمرک به نرخ ETS رضایت و اجرای آن را در دستور کار قرار داد؛ سیاستی که در همان روزها، زمزمه افزایش چشمگیر قیمت کالا‌های ورودی به کشور را مطرح کرد که در واکنش به این صحبت ها، دولت تصمیم گرفت در کنار کاهش سود بازرگانی (که توسط دولت تعیین می‌شود)، لایحه‌ای مبنی بر کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه ای، اجزا، قطعات و ماشین آلات از ۴ درصد به ۱ درصد را در دستور کار قرار دهد. تیم اقتصادی دولت معتقد بود، با تصویب این لایحه، کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده کالای تولیدی و به تبع آن کاهش قیمت مصرف کننده را در پی خواهد داشت، زیرا با تغییر نرخ محاسبه به ETS، تولیدکنندگان با افزایش حدود شش برابری حقوق گمرکی مواجه شده بودند که افزایش هزینه‌های تولید و تورم را در پی داشت؛ بنابراین، در آذرماه امسال، وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک، فهرست کالا‌های مشمول کاهش حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد را اعلام کرد. باید توجه داشت که این تغییرات در شرایطی بود که مبنای محاسبه حقوق گمرکی هم از ارز ۴۲۰۰ به نرخ ETS تغییر کرده بود.

جهش نرخ‌ ای تی اس و هشدار تورمی

با گذشت مدتی از اعمال تغییرات مذکور، بررسی‌ها نشان می‌دهد، مدت کوتاهی است، نرخ حواله یورو و دلار در ETS با افزایش چشمگیری مواجه شده است، به گونه‌ای که نرخ فروش حواله یورو از رقم حدود ۳۰۵۰۰ تومانی در آخرین روز بهمن ماه به نرخ ۴۱۴۴۴ تومان در یازدهمین روز اسفندماه رسیده است. این جهش معنادار نرخ ETS باعث شده سوالات، ابهامات و نگرانی‌هایی در میان فعالان بازار، تولیدکنندگان و حتی مردم مطرح شود.

ماجرای منفعت دولت در بالا رفتن نرخ ارز/ آیا وزیر اقتصاد از افزایش نرخ ارز در ETS خبر دارد؟

در حقیقت افزایش نرخ یورو در ETS از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۴۱ هزار تومان در شرایطی است که در هفته‌های اخیر، افزایش‌های قابل توجه نرخ ارز در بازار‌های رسمی و غیررسمی باعث طرح این سوال شده که آیا دولت از این مساله، سود و منفعت می‌برد؟ سوالی که همچون گذشته از سوی وزیر اقتصاد دولت تکذیب شد. خاندوزی دوم اسفندماه در نشست خبری در مقام سخنگوی اقتصادی دولت در این باره اظهار داشت: دولت نه‌ تنها منفعتی از بالا رفتن نرخ ارز ندارد، بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تأمین کالا‌های اساسی ارائه می‌کند. 

این اظهار نظر سخنگوی اقتصادی دولت در شرایطی است که همان طور که بیان شد، نرخ ارز ETS با افزایش بیش از ۳۰ درصد هفته‌های اخیر مواجه شده است؛ روندی که مسلما با توجه به سازوکار محاسبات حقوق و عوارض گمرکی و همچنین مالیات ارزش افزوده، منجر به افزایش درآمد‌های مالیاتی و عوارض گمرکی از این محل خواهد شد. اتفاقی که در گام نخست به تحمیل هزینه‌های سنگین و قابل‌توجهی به واردکنندگان و در نهایت به افزایش فشار تورمی به مصرف کننده نهایی منجر خواهد شد. همه این موارد در حالی است که وزیر اقتصاد بارها تاکید داشته که دولت از محل افزایش نرخ ارز، هیچ سودی نخواهد داشت؛ اما سوال اینجاست که افزایش بیش از ۳۰ درصدی نرخ ارز ETS منجر به افزایش درآمد‌ها از محل حقوق و عوارض گمرکی و مالیاتی نخواهد شد؟ سوالی که پاسخ آن روشن است و بر اساس قانون بودجه، دولت مبنای محاسبات حقوق گمرکی را نرخ ارز در ETS قرار داده است و حال که نرخ ETS افزایش داشته است، در نتیجه درآمد دولت از این ناحیه نیز رشد می‌کند.

کنار این موارد باید توجه داشت که در ابتدای سال جاری و زمانی که قرار بود نرخ ETS جایگزین شود، شاهد اختلال در واردات بودیم که در صورت تکرار این تجربه و ماهیت کالا‌های وارداتی، شاهد اخلال در تولید خواهیم بود، ضمن اینکه گمرک ایران از حدود دو ماه ابتدای سال ـ که هنوز نرخ ETS در محاسبات اعمال نشده بود ـ مطالباتی دارد که وصول نشده و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که با توجه به تغییر احتمالی دوباره نرخ محاسباتی تکرار این مشکلات قابل پیش‌بینی است؛ بنابراین، لازم است وزیر اقتصاد به‌عنوان وزارتخانه‌ای که گمرک در زیرمجموعه آن قرار دارد، نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و به‌منظور جلوگیری از شائبه انتفاع دولت از افزایش نرخ ارز و همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است پس از تغییر نرخ مجدد نرخ محاسباتی گمرک به وجود بیاید اقدام فوری انجام دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۰
دورخیز دلار برای سبقت جدید بالا رفتن دلار؟بان مرگزی قدرت جلوگیری از گران شدن دلار را ندارد؟و حرف درمانی هیچ کاری انجام نمی دهد؟تازه گران شدن بنزین هنوز مانده؟؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
خودتان را بابت مردم ناراحت نکنید کارتان را بکنید مثل همیشه ...کسانی را داریم تشر بزنند سر مردم نگرانی به خودتان راه ندهید یا امروز میمیریم یا فردا
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
خاندوزی در حدی نیست که بخواد همچنین چیزی رو بفهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
اتفاقا افزایش قیمت بنزین باعث کاهش قیمت دلار می شه. البته به اندازه ای که یه تغییر ایجاد کنه . سوپسیدی که دولت سر بنزین می ده تو دلار و قیمت ماشین داره برداشته می شه الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
وقتی که نقدینگی بالا میرود امکان ثابت نگه داشتن دلار وجود ندارد مگر با حجمی اعظیم از دلار که وجود ندارد اگر هم وجود داشت انجام چنین کاری منطقی نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
آقا محسن بابا جان کجای کاری.گران شدن ارز دقیقاً بدست خود دولت انجام میگیره چون به این ترتیب کمبود بودجه را از جیب مردم تامین میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
انتظار می رود دکتر رضایی توضیحات خودشون را بدهند. قرار بود دلار 5 تومن بشود.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
گران نشدن بنزین باعث کسر بودجه دولت میشود و دولت برای حل مشکل مجبور به خلق پول و بدنبال آن تورم میشود
به جای اینکه با حذف دامنه نوسان سهام، به رشد بورس کمک کنند تا ارزش سهام واقعی شوند و سرمایه های مردم به مولدترین بازار، یعنی بورس سرازیر شود، با فروش های آبشاری در بورس ، سرمایه ها را فراری می دهند و باعث می شوند همه به دنبال خرید دلار باشند، حتی آنهایی که این کار را دوست ندارند.
پاسخ ها
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
عزیزم ، تازه دارن سرمایه های ملی رو نقد میکنن(مولد سازی) اونوقت چه امیدی به رشد ورونق بورس میشه داشت
چنان گندی بالا بیاد تو اقتصاد که برندگان جایزه اقتصاد نوبل هم نتونن حلش کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
مسائل سیاسی را میتوان یکشبه تغییر داد ولی مسائل اقتصادی کوتاه مدتش چند سال است
وقتی تورم وجود دارد نباید از افزایش قیمت ارز جلوگیری کرد چون به زیان اقتصاد است ارزان بودن ارز ، باعث میشود در شرایطی که تولید در کشور به دلیل تورم گران تمام میشود واردات ارزان تمام میشود در این شرایط حتی صنایع تلاش میکنند قطعات و حتی محصولات مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
عزیز جان
بگذریم که این مباحث در حقیقت باید توسط صاحبنظران و اساتید مطرح و بحث بشه اما در پاسخ شما عرض میکنم که این نظر زمانی درسته که اول تورم بوجود آمده باشه و شما برای حفظ صنعت و تولید داخل مجبور به افزایش قیمت دلار باشی اما مگر تورم شخصیت حقیقی داره که بی دلیل بالا بره ؟ در واقع بالا رفتن نرخ ارز بدلیل کمبود واقعی اسکناس و یا با چاپ پول بدون پشتوانه باعث افزایش تدریجی نرخ ارز میشود نه برعکس ، یعنی تورم پیش زمینه افزایش نرخ ارزه نه برعکس . حجم اسکناس ثابته و و قتی تقاضا بی دلیل و غیر طبیعی بالا بره طبیعتا قیمت ارز با تقاضا افزایش خواهد یافت
مطلب آخر اینکه دقیقا اونی که مظلوم نمایی میکنه بیشترین سود را از این افزایش قیمت میبره و برای این افزایش شروع به داستان سرایی و توجیه می نماید
یعنی جناب دولت
ترو خدا نفرمایید که دولت با کاهش قیمت ارز ، طبیعتا هزینه هایش نیز کاهش می یابد ، ضریب افزایش درآمد ریالی بقدری است که آن اندک افزایش هزینه ها رو میشوره میبره
اصلن افزایش یکباره نرخ ارز کار خود دولته! هیچ کسی و هیچ نهاد و گروهی در ایران توان افزایش یا کاهش نرخ ارز را ندارد غیر از دولت. اینکه نمیدونم کار خارجیاست یا کار مافیاست یا کار دلالاست و... داستان پردازی برای رد گم کردن است.
کاش یکبارمنظورازetsراشرح میدادیدچون خوانندگان همه فرنگ رفته وسوپرسواددارنیستند
منفعت پتروشیمیا فولاد کسانی که با دلار معامله میکننند داخل کشور اونم مخارج ریالی است مثل حقوق کارگران اب برق گاز ...
درسته دولت هم سود میکنه اما مقصر اصلی بالا رفتن دلار آشوبگرای جنسی بودن
مگه قیمت دلار از ۳۴ هزار تومن هم فراتر رفته؟ مگه آقای رییسی قول نداده بودند که اقتصاددانها را به خط کنه ونزاره مشکلات اقتصادی کمر مردمو بشکنه؟ مگه آقای رضایی نمیگفتند من اقتصاددان قهاریم و ریال را به قدرتمندترین پول دنیا تبدیل خواهم کرد؟ من یه مدت خواب بودم واز هیچی خبر نداشتم پس هیچیک از شعارها و وعده های انتخاباتی محقق نشده؟ عجب!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
عزیز جان آنها شعارهای قبل از به اصطلاح انتخابات بود.شعار مفت و دروغ هم که کنتور نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
تو چ دل خجسته ای داری دادخش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
دلار ۱۶ هزار تومانی اونم بدون برجای و آف آی تی آف و گوشت کیلویی ۴۰ تومن و مرغ ۱۱ تومن همه به باد رفت
الان میگن خدا رو شکر کنید که ما بودیم وگرنه اوضاع بدتر میشد
علی
| United States of America |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
برو به خوابت برس. چیکار به کار اقتصاد داری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
طرفدارنش همچنان میگن تقصیر روحانیه!!!!
حالا دلار قراره تا چند جلو بره خدا میدونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
خب فعلا یک چرت بزن بیدار شدی انوقت سوال جدید قیمت جدید در ضمن گوشت قرمز نپرسیدی کشمش سبزه تا دیروز صد و ده هزار توان بود امروز شده یک صد و هفتاد هزار تومان حالا داریم تا چرت بعدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
البته اینا دوس دارن به ملت خدمت بکنند ولی دشمن نمیزاره
وقتی در جامعه ای طی ماه‌های متوالی - و با درصد بالا- تورم وجود داشته باشد، خواه ناخواه شهروندان یک کشور به سمت خرید اقلام ارزشمند (ملک، زمین ماشین، ارز و طلا) میروند که نتیجه اش به هم خوردن عرضه و تقاضا برای چنین کالاهائیست. (الان چنین روندی را در جامعه مشاهده می کنیم)

همین هجوم و برهم خوردن عرضه و تقاضا به گرانی این اقلام دامن زده که حاصل ایجاد تورم مجدد است (و مجدداً قیمت کالاهای ضروری افزایش می یابد)
اگر به شکلی این فرآیند متوقف نگردد، احتمال اینکه ساختار اقتصادی فروپاشی شود وجود دارد.

امیدوارم دولت و نیروهای ذی ربط‌‌، چنین مسئله ای را درک و از این حادثه جلوگیری کنند
مردم را فقیرتر از قبل کردید و مردم شما را بزیر میکشند.
دست خود دولت است اینروش از دوره آخر احمدی نژاد شروع شده در زمان روحانی شدت گرفت و در زمان دکتر رئیسی مثل فشفشه میره بالا. دولت آقای رئیسی با اینکارمانع خرید خانه توسط ایرانیان در خارج شده ، حقوق کارمندان را تامین میکنه ، مانع سفر های خارجی و خریدهای خارجی میشه تا مردم به جنس و تولید داخلی روبیاورند از طرفی هم خوب نفت و گاز و.... به ارز خارجی میفروشند.
در یک مصاحبه تلویزیونی خود آقای رئیسی زمانی که رئیس قوه قضا بود به این مورد اشاره کرده بودند که دست دولته . انموقع داشتند دولت قبلی را تضعیف میکردند که رئیس جمهور بشوند و حالا که شده اند آن راه را ادامه میدهند.
مسئولین با درآمدهای بالا تا هفت جدشون هم تورم را احساس نمیکنند و نخواهند کرداما مردم عادی کمرش شکسته.
دولت خود باعث بانی این تورم و قیمت سکه و دلار است.
تورم رشد نقدینگی است و فقط دولت مسئول چاپ اسکناس و مدیریت نقدینگی با بانکهاست.
سکه طلا، فقط دولت ضرب میکند و منابع طلا و حتی فروش حواله ای آن در دست دولت است.
دلار، بزرگ‌ترین دارنده دلار خود دولت است و در بودجه قیمت آنرا ۱۲۰۰۰ تومان لحظ میکند و در بازار به ۲۸۵۰۰، ۴۳۰۰۰ و ۵۷۰۰۰ تومان میفروشد تا کسری بودجه را جبران و پول مردم را بی ارزش کند.

بی لیاقتی دولتمردان حاضر واضح است و این مردمند که زجر میکشند و میمیرند تا آنها دستور صادر کنند و با دلار ۱۲۰۰۰ تومانی گردش کنند و لذت ببرند و شعار دهند
اگرکسی ذره ای شک کنه که نوسان قیمت دلار کاملا در اختیار دولت است باید به عقل او شک کرد
جراید: فرار قانونی لوکس نشینان از مالیات
بازهم جراید : برخی بیشتر از ۱۰۰ واحد اپارتمان در تهران دارند
نتیجه اخلاقی: ایران بهشت روی زمین برای پولدارها وسرمایه دارهاست
تریلیاردر باش به اندازه یک حقوق بگیر مالیات بده !!!!
سلام علیکم ،
جنا آقای احسان خاندوزی وزیر دولت سایه جناب آقای سعید جلیلی می باشد .
خدایی‌ به‌ چه‌ دلیل‌ و با چه اهرمهایی‌ در سال‌ های‌ قبل‌ انقلاب‌ دلار امریکا‌ ۶ تا تک تومن‌ بود‌ ؟!!!
چرا‌ شما‌ از‌ همون‌ روش‌ استفاده‌ نمی کنید‌ ؟!
کلاه برداری رسمی به این میگن دلار و تا 60 تومن بازار آزاد میبرن بالا تا دلار 45 تومن خودشون و توجیه کنن و بگن
کنترل شده و مثل آبخوردن سرمایه های مردم و دود کنن و یک درآمد راحت وبدون زحمت با فروش دلار بدست بیارن
ولی احتمالا تکذیب کنن
بانک مرکزی باید برای مبارزه باپولشویی و فرارمالیات و قاچاق هرشخص باکدملی در کل کشوردر یک شعبه بانک حساب داشته باشه یعنی اگر در صادرات گیلان حساب داری در هیچ بانک صادراتی برای شخص حساب باز نکنند و بانکهای دیگه همین جوری سپه همین جور کل کشور هربانک با همان حساب خدمات دهند
دولت با افزایش عمدی قیمت دلار بایک تیر دونشان میزند
اول تامین درامد جهت جبران کسری بودجه
دوم جمع اوری بخشی از نقدینگی
بهترین ماشین را یک رانند ناشی ظرف یک سال اسقاطش می کند
من فقط یک وجب خاک میتونم حواله تیم اقتصادی زحمت کش دولت کنم با این گند اقتصادی افزایش دلار و.....
این سوال رو باید از جناب دکتر رضایی مشاور عالی ریاست جمهوری بپرسید ... ما که اقتصاد بلد نیستیم
تحصیلات آقای خاندوزی معارف اسلامی و الهیات است . اصلا" نمی داند ETS در اقتصاد یعنی چه ؟
بعد شما انتظار دارید شرلیط ETS افزایش نرخ ارزهای بین المللی را در مقابل ریال تجزیه و تحلیل کند ؟
حالا که اینجور شد و رئیسی یک فرد غیر تخصصی را راس اقتصاد فلک زده کشور گذاشته خودش شخصا" باید پاسخگوی همه بدبختی های اقتصاد کشور باشد.
خوب معلومه دولت ازهمه طرف به ملت بدبخت ایران فشار میاره وقتی دلت بالا میاره همه چیزخواه ناخواه بالا میره ودولت همینومبخواد چون درآمدها به ریال ولی هزینه ها به دلار پرداخت میشه
دولت حتى حقوق كارمندان، بازنشسته ها، نيروهاى مسلح را ندارد. بايد ارز را ٦٠٠٠٠ تومان بفروشد. اتش زير خاكستر است اگر فقر به استخوان برسد
سیاستها و بازیهای کثیف با چاشنی بیسوادی!
موضوع به نظر کاملا روشنه ، هر سال در بودجه سنواتی منابع ارزی و به خصوص دلار در جداول بودجه معلومه ، دولت وقتی امکان تحقق درآمدهاش یا به دلیل افزایش هزینه هاش قادر به تراز منابع و مصارف نیست عمدا نسبت به افزایش دلار در بازار اقدام و نسبت به ترمیم بودجه اقدام می کنه بعد هم تمام قد پز میده کسری بودجه نداریم و بدهی دولت به بانک مرکزی کاملا تسویه شده اما آن روی سکه افزایش شدید هزینه ها و کاهش قدرت خرید مردم و سقوط ارزش پول مالی این راه البته آخرش هم معلومه سناریو ونزوئلا و فروپاشی اقتصادی !
به زبان ساده دولت ارز در محدود قیمت چهار هزارتومان تحویل گرفت و الان با ده برابر قیمت حتی بالاتر تحویل سال آینده میده و اینکار غیر عمد نیست و البته ناتوانی در ثبات قیمتی ضعف مدیریت رو انتقال میدن به درامد بیشتر و بیشتر و بیشتر
کار خودشونه بانکها وعوامل ودلال شریک بانک دست اندر کار گرانی در بازار ارز هستن.
تمام اینها دست دولت هست.
سکه را آمریکا ضرب نمیکنه که بشه ۳۲ میلیون
دلار هم درآمد مردم نیست، دولت داره
فروش بالای قیمت مصوب بودجه هم توسط خود دولت انجام میشه
تورم هم توسط چاپ اوراق و پول بی ارزش توسط دولت
عدم گشایش سیاسی نیز توسط خود دولت صورت گرفته
میگن به مرگ بگیر به تب راضس بشه ! شده حکایت مسولین ما ! قیمت ارز در مدت کوتاهی افزایش صد درصدی داشته! از دید مسولین دشمنان خارجی و دست نشاندگان داحلی مقصرند! بعد طی اقداماتی جهادی نرخ ارز 2 درصد کاهش پیدا میکنه و مسولین جشن پیروزی بر دشمن فرضی می گیرند و ما هم باید خوشحال باشیم از این فتوحات!! و افزایش 35 درصدی نرخ ETS هم پاداش همراهی مردم در این مبارزه ..... و البته عیدانه دولت به ملت .......
بعضی از رسانه های کاسه لیس اعلام کردند که دلار کله پا شد !!!
اخه کاسه لیس مگر دلار ۲۶ هزاری ۱۰ هزار شده که میگی کله پا شده ؟؟؟
باید بپذیریم که گرفتار مسئولین بی سواد وفرصت طلب وطمع کار هستیم که چاپیدن وخالی کردن جیب مردم براشون افتخاره یادم هست که زمان بهمنی گفت من امروز ۵هزار میلیارد برای دولت کار کردم ولی نفهمید که چند هزار نفر رو فقیر کرده
برید از رئیس بانک مرکزی افغانستان یا بگیرید
من بهتر توضیح بدم ، دولت میگه من برای حمایت ار تولید ملی انحصار مطلق روی هر دلار چرخشی توی بازار ابران میخوام ، و سربار تقریبا 40 درصدی میگیرم ، تحت عنوانین زیر :
9 % ارزش افزوده
15 تا 25 درصد تعرفه گمرکی
متوسط 3 درصد بازرسی و استادارد اجباری
خواب پول بعلت تعلل دو تا چهار ماه گمرگ برای ترخیص
بیمه مجدد و مالیات و ..
متوسط 40 درصد میشه ، حالا این 40 درصد روی فاکتور کامل کالا وارداتی که شامل بیمه و حمل و قیمت خود کالا هست میشه یعنی هر دلار تهش میشه 60 تومن به نرخ الان، چون فاکتور دلاری هست میان یک نرخ قراردای رو به عنوان نرخ دلار میگیرن ، این امسال دولت از 4200 کرد به روز یعنی گمرکی رو 7 برابر کرد ، الان شده 42 تومن ، دلیل اصلی بحران ارزی امروز ایران هم اینه که بخاطر گرون کردن دلار دولتی عمده واردات اومد بسمت بازار ازاد و قاچاق ، کشش نداشت شد این
حالا اون نرخ 4200 تومنی از کجا امد
تحریم های حداکثری که اعمال شد روحانی خواست زرنگ بازی در بیاره به بهونه تحریم درامد بیشتری داشته باشه ، بازار زیر بار نرفت دلار پرواز کرد ، وقتی که دیدن زورشون نمیرسه برای مهار خیز دلار نرخ محاسبه رو ثابت روی 4200 گذاشت و تونست روی 23 تومن کنترلش کن
باز سال پیش خاندوزی به دروغ گفت این رانته ، حذفش کرد
من بیست سال بازرگان و تولید کننده هستم
از سال 91 به این ور عمده دلیل سقوط ارزش ریال سیاست های خود دولت ها بوده نه تحریم ها
دولت بزرگ شده نا کارامد هست و حشتناک پرهزینه ، میگه من نباشم ایران هم نیست پس اولویت دارم و حق به خودش میده به انواع روشها از مردم مالیات بگیره


یک نکته جالبی که بگم خدمتتون
این وسط دلار دولتی در خقیقت تهش گیر وارد کننده حدود 60 تومن قیمت میخوره و این رقم میشه شاخص تولید در ایران
بعد طرف تو ایران تولید میکنه و صادر، دولت میگه به نرخ دولتی که 36 تومن هست باید بفروشی به من

ته ته این سیاست اینه که مس در چین وارد کننده تقریبا نصف قیمت ایران تولید کننده هست

هر لقبی که لایق این سیستم هست ازادید بدید تو دلتون
کاری به این چرتوو پرتا ندارم
ولی مسیولین مثل اینکه اصلا متوجه نیستن
چه تاثیر روحی و روانی رو مردم میذارن!!!
با این سیاستا و دلایلشون
غلط کردن
آقای محسن رضایی معاون رییس جمهور از افزایش نرخ ارز در ETS خبر دارید؟
فقط یه چیز. گوشت و لبنیات و شیر و هر چیز خوراکی که فکرشو بکنی هر روز گرونتر شده و هر ماه و هر سال مردم مصرف کمتر میکنن. نمیدونم ربطش به دلار چیه ولی ربطش به زندگی و گرسنگی معلومه. بدبختی اینه که من ۵۰ ساله رو دیگه جایی کشوری نمی‌خوان که برم یه زندگی بکنم.
اشتباه نکنین این وزیر اقتصاد که قبلا همکار ریس کمسیون اقتصاد بود واون خیلی تلاش کرد وزیر بشه هدف نهایی شون افزایش قیمت ارز وبه طبع اون افزایش تمامی قیمت‌ها ست چون همیشه میگن باید طرف دار اقتصاد آزاد بود وطبقه متوسط رو باید بسمت طبقه فقیر هدایت کرد ودر نهایت شعار مردم پرستی داد چون دیدین وقتی فرزین خواست قیمت دلار فیکس بشه پور ابراهیمی چه مخالفت علنی می‌کرد چون اون طرفدار تورم است
این گند زدن ها در تاریخ نوشته میشه
همه سرکاریم
تا درس عبرتی بشه برای مردم ساده که امید واهی به حرفهای این گروه نبندن
اگر حقوق کارگران با مابه التفاوت نوسان دلار پرداخت شود مشکل تورم حل میشود.
آیا واقعا داشتن انرژی هسته ای که بخاطر آن باید این همه سختی ها و گرانی ها را تحمل نمود ارزشی دارد
تا چند سال میخواهیم به این وضعیت ادامه دهیم؟
آخر سر به کجا میرسیم؟
عمیقا بیسواد اند! برای اینکه از بانک مرکزی قرض نگیرند (افزایش نقدینگی) چون باعث تورم (کاهش ارزش پول ملی) می‌شود ارزش پول ملی را کاهش دادند تا از محل درآمد ارزی دولت، درآمد بیشتری داشته باشند!!!
کلا کلمه دلار باید از اقتصاد و بودجه ایران حذف شود.
چون تورم در قیمت خودرو، تورم مسکن و دلار و طلا را با شدت تمام پشت سر گذاشته است و حباب را رد کرده و به بالن رسیده است، وابستگی قیمت خودرو به دلار بیمعنا شده و اکنون دلار به قیمت خودرو وابسته شده است.

چون خودرو یک کالای مصرفی است، اگر تورمش بیشتر از طلا و دلار شود، بانک مرکزی وارد ضرر می شود و ارزش خودرو با شتاب از ریال فاصله می گیرد و درنتیجه، فرد با خرید خودرو در یک مدت کوتاه می تواند دلار و طلای بیشتری در داخل ایران بخرد و سپس با آن دلار و طلا می تواند خودروی بمراتب بهتری در خارج بخرد.

اگر فردی دیگنیتی را نگیم در قیمت اولیه 750 میلیون، بلکه در یک میلیارد خریده بود، پس از 10 ماه می تواند آن را بالای دو میلیارد و 300 بفروشد و برود دلار 54 تومانی بخرد، که می توان با آن یک بنز CLA250 آخرین مدل در خارج ایران خرید، بدون اینکه کار خاصی انجام داد.

دوباره اگر همین بنز را بتوان وارد ایران کرد که میتوان چندین برابر دیگنیتی فروخت، پس از فروش، دوباره می توان دلار و طلا ی بیشتری خرید و از ایران خارج کرد و اینبار مثلا دو تا بنز CLA250 آخرین مدل خرید. دلیل این اتفاق نادر در اقتصاد جهان، زیان ده بودن بانک مرکزی در پایین نگه داشتن تورم دلار و طلا در مقابل تورم خودرو است و نه بالعکس. در زبان دیگر، وقتی مثلا خودرویی 3 برابر شود، دلار حتی 2 برابر هم نمی شود و این یعنی اینکه اقتصاد برعکس شده است و خودرو بجای کاهش قیمت دچار افزایش می شود و افزایشی که بیشتر از افزایش دلار و طلا است که یعنی اینکه می توان با خرید و فروش خودرو، تمام دارایی دلار و طلا را در داخل ایران ارزان خرید، و در خارج ایران، 1 روزه ثروتمند شد. در حالیکه با یک مقدار دارایی مشخص از دلار و طلا، فرد در داخل ایران هر روز ضرر می کند، اما اگر دائم خودرو بخرد و بفروشد، دائم می تواند دلار و طلای بیشتری بخرد و در خارج از ایران به قدرت مالی برسد که فقط بدلیل پیشی گرفتن تورم خودرو از دلار و طلا می باشد
نه اینکه دولت نخواهد نرخ ارز را تثبیت کند بلکه قادر به انجام آن نیست،تثبیت نرخ ارز در هیچ کشوری دستوری نیست بلکه این رشد اقتصادی است که موجب افزایش قدرت پول ملی میشود، امروزه ایران با چالش های سیاسی اقتصادی زیادی روبرو است که خود این مسئله مانع از حرکت اقتصادی کشور شده است.
از اقدامات دولت در این شش ماه اخیر این را میتوان نتیجه گرفت که دولت به تنها چیزی که فکر میکند کسب درامد بیشتر است تا در پرداخت هایش که از ماه فروردین 1402 و بعد از ان به مشکل برنخورد فروش 5000 یورو به قیمت بالا نشان دهنده این واقعیت است که خود دولت این بالا و پائین کردن نرخ ارز را در دست دارد. در ضمن دولت هیچ اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه کالا ها انجام نمیدهد. افزایش قیمت کالا ها هم به نفع دولت است زیرا مالیات بیشتری به دست میاورد پس دلیلی برای جلوگیری از افزلیش قیمت وجود ندارد! سخن اخر اینکه ده برابر کردن یارانه ها هم مقدمه ائی بود برای این تغییرات در قیمت ارز و کالا ها .
تو ایران هزینه ها به دلار محاسبه میشه .اما دریافتی حقوق بگیر به ریال است. بخش خصوصی چه غصه ای داره؟ هر چقدبانک مرکزی ارزش ریال را پایین بیاره بخش خصوصی ارزش کالا و خدماتش را با دلار محاسبه میکنه و تو همون سطح نگه میداره. ای بدبخت حقوق بگیر
هر چی سرمون بیاد حقمونه ،از ماست که بر ماست
دولت رییسی با موفقیت تونست دلال ها رو دور بزنه تبریک می گم....
راستی تو دنیای شما دلار چنده؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار