بازدید 3655
۱

چین ادعای اف‌بی‌آی درباره منشأ کرونا را رد کرد

دولت چین ادعا‌های اخیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا درباره منشاء همه‌گیری کووید-19 را رد کرده و فاقد اعتبار خواند.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ 02 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، چین روز چهارشنبه به ادعاهای اخیر مدیر اف.بی.آی که منشأ همه‌گیری کووید-۱۹ را «به احتمال زیاد حادثه بالقوه در آزمایشگاهی در شهر ووهان» خواند شدیدا واکنش نشان داده و این ادعا را رد کرد.
به نوشته پایگاه «ان.اچ.کی ورلد»، «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به ارزیابی ادعایی مدیر‌ اف.بی.آی درباره منشاء همه‌گیری ویروس کرونا اعتراض کرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، کارشناسان هیات مشترک چین با سازمان بهداشت جهانی به شکلی قاطع و با مبنای علمی نتیجه‌گیری کردند، منشاء گرفتن همه‌گیری کروناویروس از آزمایشگاه «شدیدا بعید» در نظر گرفته می‌شود.

به گفته مائو نینگ، این نتیجه‌گیری «از سوی جامعه بین‌المللی و جامعه علمی در سطحی گسترده تصدیق شد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطر نشان کرد: «اینکه جامعه اطلاعاتی مسئول یک مساله علمی شود نشانه‌ واضحی از این است که مساله سیاسی شده است.»

به گفته این مقام چینی، نتایج گرفته شده از سوی اف.بی.آی  «اگر اعتباری هم داشته باشد ناچیز است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «آمریکا با تکرار کردن تئوری نشت از آزمایشگاه، موفق به بی اعتبار کردن چین نخواهد شد»، بلکه تنها به اعتبار خودش آسیب می‌زند.

مائو نینگ با تاکید بر این احتمال که کروناویروس از لابراتوار تحقیقاتی ارتش آمریکا در پایگاه نظامی «فورت دتریک» این کشور درز کرده است بیان داشت: «آمریکا باید به علم و حقایق احترام بگذارد، در سریع‌ترین زمان ممکن با سازمان بهداشت جهانی همکاری کند، کارشناسان بین‌المللی را دعوت به اجرای تحقیقات با قابلیت پایش در خاک خود کند و نتایج تحقیقات را با جامعه بین‌المللی به اشتراک بگذارد.»

اظهارات این مقام چینی پس از آن مطرح شد که «کریستوفر رای»، مدیر اف.بی.آی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای به فاکس نیوز ادعا کرد، این سازمان معتقد است منشأ ویروس کووید-19 «به احتمال زیاد» مربوط به یک «لابراتواور تحت کنترل دولت چین» بوده است. به نوشته پایگاه بی.بی.سی، این اولین تایید علنی ارزیابی طبقه‌بندی شده اف.بی.آی درباره نحوه ظهور همه‌گیری این ویروس است.

چند روز قبل نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، وزارت انرژی دولت این کشور به این نتیجه رسیده که درز از آزمایشگاهی در چین، محتمل‌ترین دلیل شیوع کووید-۱۹ است.

دانشمندان زیادی تئوری نشت ویروس از آزمایشگاه را رد کرده و آن را فاقد سند و مدرک خوانده‌اند. چند سازمان دولتی دیگر در آمریکا نیز نتایج متفاوتی با ارزیابی اف.بی.آی درباره منشاء کووید-19 اتخاذ کرده‌اند. برخی از آنها این تئوری را که شروع شیوع این ویروس نه از یک لابراتوار بلکه از سرایت از حیوانات به انسانها در یک بازار فروش محصولات دریایی در شهر ووهان بوده، مطرح کرده‌اند.

به نوشته پایگاه «یورو نیوز»، «دیوید رابرتسون»، رئیس بخش ژنوم شناسی ویروسی و زیست انفورماتیک در دانشگاه گلاسکو گفت، همچنان تئوری محتمل‌تر در رابطه با ویروس کرونا، منشاء طبیعی است.

مدیر اف.بی.آی در مصاحبه‌ خود همچنین دولت چین را متهم به مانع‌تراشی برای تلاش‌های آمریکا به منظور تحقیق درباره علت‌های همه‌گیری کرد.

کریستوفر رای ادعا کرد:‌ «دولت چین بیشترین تلاش را داشته تا جلوی تلاش‌هایی که ما در اینجا انجام می‌دهیم، جلوی تلاش هایی که دولت ما در آمریکا و شرکای خارجی نزدیک ما انجام می‌دهند را گرفته و آنها را سردرگم سازد.»

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ مشترکا توسط چین و سازمان بهداشت جهانی انجام شد تئوری نشت این ویروس از آزمایشگاه را «شدیدا بعید» خواند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
انتشار ویروس کار آمریکایی های خبیث است و حالا با تبلیغات میخواهد به گردان دیگران بایندازند از امریکایی هر چی بگی بر میاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار