بازدید 7565

گمشده روزهای مجادله بر سر «اعداد و ارقام» چیست؟

یک نماینده مجلس در مورد قیمت خودرو، عددی اعلام می‌کند و این عدد می‌شود، مبنای انتقاد و تذکرش و یک مسئول قوه مجریه هم برای پاسخ به این تذکر عدد و رقم را می‌کاهد و آمار خودش را اعلام می‌کند. این ماجرا در این روز‌ها به وفور در حال تکرار بوده و متاسفانه وقت و ذهن جامعه را درگیر خود کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹ 26 February 2023

تابناک _ زهرا عبدالهی، این روزها همه ذهن‌ها تا حد زیادی درگیر دلار چند ده هزار تومانی و گوشت چند صد هزار تومانی و پراید چند صد میلیون تومانی شده و در بیشتر محاورات جامعه برای دقایقی هم که شده، این موضوعات بخشی از وقت و فکر مردم جامعه را درگیر خود کرده است؛ برخی عدد‌های مطرح را بالاتر می‌برند و برخی هم این عدد‌ها را می‌کاهند و گاهی هم از یکدیگر منبع و مرجع این عدد‌ها را مطالبه می‌کنند و عدد خود را عدد واقعی می‌دانند.

جالب این که  این امر تنها در میان مردم رخ نمی‌دهد، بلکه در میان مسئولان هم رد و بدل می‌شود. یک نماینده مجلس در مورد قیمت خودرو عددی اعلام می‌کند و این عدد می‌شود، مبنای انتقاد و تذکرش و یک مسئول قوه مجریه هم برای پاسخ به این تذکر، عدد و رقم را می‌کاهد و آمار خودش را اعلام می‌کند. این ماجرا در این روز‌ها به وفور در حال تکرار بوده و متاسفانه وقت و ذهن جامعه را درگیر خود کرده است.

در واقع اینکه در اوضاع کنونی، روز به روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های خرده و عمده بیشتر کالا‌ها هستیم، نمی‌توان کتمان کرد و اینکه راهکار‌های در پیش گرفته شده هم از سوی مقننان و مجریان و ناظران تا کنون نتوانسته به خوبی مانع این امر شود هم انکار شدنی نیست؛ اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که مجادله بر سر عدد و ارقام ادعایی چگونه می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند؟ آیا بیان عدد‌های افزاینده از سوی مدعیان و طرح عدد‌های کاهنده از سوی منکران موجب می‌شود که قیمت فلان مواد غذایی یا بهمان کالا کاهش یابد؟ در واقع طرح عدد‌های موهوم و غیرواقعی با پاسخ‌های غیر واقعی هم مواجه و مثلا گفته می‌شود، قیمت عمومی این کالا در سطح جامعه این نبوده و قیمتش فلان مقدار است، در حالی که آنچه عموم مردم با آن در حال دست پنجه نرم کردن هستند، میانگینی از این دو قیمت است.

سخن این است که شرایط واقعی و عمومی اقتصادی در جامعه آن قدر ملموس و قابل درک هست که نیازی به بزرگنمایی از سوی مدعیان و یا انکار از سوی پاسخ دهندگان نباشد و کاملا هم قابل ارزیابی است؛ اما ادامه دار شدن این ماجرا سبب شده تا شاهد یک دور باطل باشیم و همین «گرا» دادن‌های اشتباه غیرواقعی، زمینه ساز پاسخ‌های غیرمنطقی و حتی غیر مسئولانه باشد، زیرا هرچقدر ادعای مدعی بالاتر باشد، پاسخ دهنده و منکر به جای پذیرش واقعیت در وهله نخست به دنبال تکذیب و زیر سوال بردن مدعی است و گاهی هم همین عدد‌های غیر واقعی زمینه سوء استفاده پاسخ دهنده را فراهم می‌کند که کل ماجرا را انکار کند؛ بنابراین، در این شرایط «سواد رسانه ای» اهمیت پیدا می‌کند.

سواد رسانه‌ای، مهارت بسیار ویژه ای است که در عصر کنونی، یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود. سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشره در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد و اطلاعاتی را که بیان می‌کند، مبتنی بر واقعیت باشد، زیرا روزانه مطالب بسیاری در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در طول روز انتشار می‌یابد که برخی از آن‌ها شایعات فاحشی هستند و واقعیت ندارند. در سال‌های اخیر به وفور شاهد این موضوع بوده‌ایم که بسیاری از صحبت‌های افراد در شبکه‌های رسانه‌ای دچار تحریف می‌شود و با کم و زیاد کردن و منقطع کردن این سخنان، مفهوم کلی مطلب و خبر کاملا عوض می‌شود.

خلاصه اینکه در اوضاع کنونی، نقد و انتقاد مسئولانه و منصفانه و مبتنی بر یک منبع و مرجع صحیح و بر اساس اصول سواد رسانه‌ای، امری ضروری است، زیرا این نوع انتقاد است که می‌تواند با ترسیم دلسوزانه از فضای کشور برای تصمیمات بهتر به مجریان و مسئولان کمک نماید تا متوجه باشند که سیاست‌های اجرایی آنان چه اثراتی بر جامعه داشته و مهم‌تر اینکه می‌تواند مسیر بهانه جویی و فرار از مساله از سوی مسئولان را هم مسدود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۹
قیمت دلار به سقف خودش برای امسال رسیده. همین حدود ۵۰ تا ۵۵ تومن. اگر دولت عاقل باشد تمام نرخها را تک رقمی و به قیمت بازار میکند. در انصورت شاید بتواند سال اینده قیمت دلار را بین ۶۰ تا ۶۵ تومن تثبیت کند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
روی کاغذ و فرمول و باتوجه به چاپ پول وحشتناک آقایون تا ۱۰۰ راحت جا داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
در واقع قیمت دلار نشان دهنده میزان کاهش ارزش پول ملی کشور است و چنین کاهش ارزشی تاثیر ویرانگر و وحشتناک در معیشت و زندگی مردم خواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
چاپ پول و دلال بازی و پرداخت حقوقها و ... همه بهانه برای افزایش قیمت دلاره بنظر شما اگر من به بازار بروم و 2000 دلار مطالبه کنم هجوم میشه ؟ بازار روال عادی خودش رو طی میکنه و هیچ نشانه ای از هجوم مردم و انتظارات تورمی نیست گران کردن ارزها تعمدی بوده است و قیمتهای گفته شده 100 هزار تومان و ... را میتوان گفت عدد سازیها برای درست کردن جو است
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
دلار به 59 تومن رسیده و طلا گرمی 3 میلیون
ممنون رئیس جمهور 6 کلاسه
همه اونایی ک بهش رای دادن مدیون ملت هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
مشکل کشور ریال های هست که بانک مرکزی دست مردم داده و حالا حاضر نیست به همان قیمت 28 هزار تومان از مردمش بخرد ( معادل یک دلار )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
دراینصورت باید دستمزدها وحقوق راهم به نرخ واقعی کنه اگر فقط دلار به نرخ واقعی برگرده وتک رقمی بشه با این دستمزدها مردم با سر زیرخط فقر میرن و تولیدیها ورشکسته میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
به خدای احد و احد قسم
بسیاری از مسؤولین ما
توانایی اداره یک
یک بقالی 2 در 2 راکه هیچ در لباس پوشیدن محتاج کمک دیگران هستند.

فقط با رابطه و تملق
به این پست و مقام رسیدند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
آقای دکتر اختثاد با معدل 19 و خورده ای یه حرکتی بزن آخه
ادرس اشتباه نرویم.واقعا تصور میکنید که خرید حداکثر یه ربع یا یکصد دلار توسط چند صد یا برخی کارمند یا بازنشسته ( کارگر و کشاورز و کارمند که اصلا تو روستاها و شهرهاستانها تو این داستانها نیستند)و حتی خرید چند سکه یا چند هزار یورو توسط متمولین مستقل باعث سقوط ارزش ریال شده؟ حالا غیر از کاهش ارزش صادرات نفتی برای سالها و چاپ پول بروید ببینید انها که خریدهای سنگین و نجومی میکنند غالبا شرکتهای وابسته به بانکهای خصوصی و خصولتی و یا نهادها و شرکتهای دولنی و بورسی و رسانه های دولتی و وارد کنندگان بزرگ که دسترسی به رانت ارز ۲۸۵۰۰ تومنی دارند هستند. همانهایی که برجها و پنت هوسها و خودروهایی یه میلیاردی را دهها میلیاردی و به چندین برابر گرانترین شهرهای دنیا بین هم خرید و فروش میکنند و اکثر بچه ها و برتدر و خواهرها را فرستادند انور اب و حالا بخاطر کمبود دلار متوجه سود در بازار ارز شدن و با سرمایه های هزاران میلیاردی که از خودشان هم نیست وارد نوسان گیری و خرید و فروش د مولد سازی! در بازار ارز و سکه و اتومبیل و مسکن بصورت هزاران میلیاردی شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
پس چرا وقتی میخواهند از همان ابر ثروتمندان مالیات ناچیز عایدی بر ثروت و سرمایه بگیرند، بلندگوی بی مزد و مواجب آنها میشوید و علیه این طرحهای عادلانه جوسازی و اعتراض میکنید؟
سواد رسانه ای ها؟
مگر رسانه ای جرات دارد واقعیت را بنویسد؟
می خواهید مثال بزنم؟
خبر بده اگر خواستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
یک خانم خبرنگار هم میهن که خبر واقعی مهسا امینی

را کار کرد و هنوز در زندان است
از دلال دندانگرد بپرسی معمولا چقدر سود روی کالاها می گیری. می گوید: هر چقدرکه بتوانم بندازم!
سر و کار مردم با دندانگردهای موتلفه چی ها و نوکیسه پایداریچی ها افتاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
دلال توی همه جای دنیا هست. با این تفاوت که اینجا هیچ قانونی برای دلالی نیست. قانون برای هیچی نیست.
شرم آور است مسئولین دروغ بگویند بخصوص با لباس روحانیت!!!در واقع به دین مردم لطمه می زنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
زدند، رفته! کجای کاری اخوی؟
بگین آقا محسن بیاااااااااد درستش میکنه..........................
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
برادر محسن الان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
مشکل از اون نیم نمره ای بوده که بهش ندادند و معدلش شده 19 و نیم
دیگه خسته شدیم. واقعا خسته شدیم. به زبان همین دینی که دیگه چیزی ازش باقی نگذاشید میگم
گمشده مردم هستند که زیر بار مخارج دارند له می‌شوند
توجه کنید مجلس و دولتی که با شعار معیشت مردم و محرومان روی کار آمدند این وضعیت را برای مردم رقم زدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
همین دولت و دور وبریهاش در زمان روحانی چوب لای چرخ برجام و مذاکرات ورفع موانع میزاشتن الان هم خودشان کار نتوانستن بکنن
در اوضاع کنونی رسانه یکی از مقصر ترین هاست (به خصوص رسانه های داخلی)
بسلامتی و مبارکی و میمنت امروز دلار ۵۸ راهم رد کرد
بزن دست قشنگه رو !
مدتیه هرروز دلار چند هزار تومان گرانتر میشه
البته جناب رییس کل بانک مرکزی همچنان پاشو کرده تو یه کفش و میگه این قیمت واقعی دلار نیست لابد منظورش اینه که باید حالاحالاها بره بالا !!!!
به اسم تولید و خودکفایی ، مملکت را داغون کردن این چه تولیدی است که چند برابر محصول نهایی وارداتی ارزبری دارد و کیفیت هم ندارد تمامی صنایع کشور وابستگی ارزی دارند باصطلاح تولید کنندگان ،مصرف کننده عمده ارز کشور هستند اسمش را هم گذاشتند تولید و جالبتر هر بار که محصولی را هم معرفی میکنند میگویند فقط در دنیا چند کشور این محصول را تولید میکند و مثلا ایران سومین یا چهارمین است حرفهای مضحک خنده دار میزنند ،بروید ببینید چرا بسیاری از کشورها که توان و دانش و تکنولوژی لازم تولید محصولی را دارند آن محصول را تولید نمیکنند ؟ هر تولیدی در صورتی موفق است که تولید انبوه داشته باشد و براساس مزیت نسبی در آن کشور تولید و براحتی به بازرهای جهانی راه پیدا کند بسیاری از تولیدات در کشور ما باسم ساخت داخل است و در لایه های مختلف و قطعات مصرفی صد درصد وارداتی است در خودرو و لوازم خانگی و ... مثال بهتر عده ای دنبال تولید موبایل بودند در همان ابتدا مشخص شد که این تولید شکست میخورد قصد داشتن مثل خودرو راهها را ببندند تا فقط موبایل ایرانی تولید و مصرف شود ولی بعد دیدند قیمت قطعات وارداتی از قیمت نهایی محصول بیشتر است و مهمتر اینکه مرتب نسل موبایل در حال تغییر است و بدتر از همه مشکل نرم افزاری هم بود همین وضعیت در همه صنایع است برای نمونه خودرو ، کیفیت پایین قطعات وهدر رفت منابع و ارزبری شدید و تیراژ کم تولید و بهروری پایین و عدم رضایت مشتری و عمر کم محصول نهایی و قطعات مصرفی و ... کشور نیاز به استراتژی صنعتی درست بدون دخالت مافیاها دارد درها باید روبه جهان باز شود محدودیتها برداشته شود برای هر کاری در کشور مافیا درست شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اگر همان تولید نباشد، الان باید دلار 500 هزار تومانی میبود. همه که نمیشود حقوق بگیر بشوند. اصولا حقوق بگیری و شغل غیر مولد است که باعث این وضعیت در کشور میشود. پول واردات همان محصولاتی که میگویی گران است از کجا میخواهی تامین کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
چطوره جناب استاد اقتصاد همه بروند حقوق بگیر دولت شوند؟
دولت و مجلس یکدست و انقلابی چه بر سر دین و دنیای مردم آوردن واقعا.
اندر حكايت علم اقتصاد !!
---------
برادر ملتفت باشيم كه يك قانون كلي بر عالم هستي حكمفرما است و آن قانون « علت و معلول » است ! قانون علت و معلول البته بر تمامي علوم و دانش ها حكمفرماست ! اين فقط در علم رياضي نيست كه
٤ = ٢ ضربدر ٢ ......، بلكه اين قانون در همه جا حاكم است ! يكي از بزرگان گفته است كه فقط قانون «عشق » است ، -- البته عشق واقعي و پاك و مقدس -- كه : ١ = ١+ ١ !!
پس بنابراين در علم مستطاب اقتصاد هم قانون « عليت و معلوليت » حاكم است و مسلماً علم اقتصاد طبق قانون خودش عمل مي كند و نه احتياج به ناز و نوازش كسي دارد و نه از توپ و تشر كسي مي ترسد و نه از كسي دستور
مي گيرد ، و نه فريب كسي مي خورد و نه كسي را فريب مي دهد ! ... فقط و فقط طبق قانون خودش عمل مي كند !
و نيز براي علم اقتصاد يكي مثل بنده كه در علم اقتصاد ناخوانده درس است ، و يكي هم مثل مرحوم « آدام اسميت
كه پدر ش هست -- پدر علم اقتصاد -- هيچ فرق و توفيري نمي گذارد و فقط ملاك قانون خودش است و بس !!
اين نكته را فراموش نكنيم !!
---- چه مي فرمايي آقا لطفي ؟ فرمايشت را بلندتر بفرما !
--- عرض مي كنم يك دفعه بگو مرغ علم اقتصاد يك پا دارد و بس !
--- آي گفتي ... گل گفتي آقا لطفي ... گل گفتي ... احسنت !
مهم گران شدن است حالا چه نمایند مجلس بگوید یا قوه مجریه
ویران کردید....اقتصاد رو به معنای واقعی کلمه
۱- خلق نقدینگی و بانک ها عامل افزایش تورم و بی ارزش شدن پول هستند
۲- ندانم کاری در سیاست خارجی دومین عامل تورم است
۳- دلال پروری و حامی پروری سومین عامل تورم است
۴- نمایندگان ضعیف و بی بنیه و بی سواد و بعضا با تفکرات جناحی و منطقه ای چهارمین عامل تورم است

راه حل:
۱- مستقل کردن بانک مرکزی
۲- هوشمندی و تدبیر در سیاست خارجی
۳- توجه به تولید و زیربنای تولید
۴- عاقلانه عمل کردن شورای نگهبان و افزایش بصیرت و شناخت مردم و مطالبه کردن مردم بگونه ای که به جای پرداختن بر حواشی به مسائل ریشه ای توجه داشته باشند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
البته جای یک و دو رو باید عوض کرد
گمشده : عقل و تدبیر و صداقت در مدیران
مشکل ما توی اقتصاد دو گروه هستند: گروه اول اونهایی که نصفه نیمه از اقتصاد میدونن و میان نظر میدن، گروه دوم اونهایی که اقتصاد دان هستند ولی دانشمند اقتصادی نیستند و فقط تئوریهای موجود که عمدتا برمبنای شرایط غرب تهیه شده رو بلد هستند و نمیتونن برمبنای دانش موجود، تئوری جدید مناسب شرایط ایران تولید کنند. در حالیکه خود غربیها وقتی به شرایط جدید میرسند روشهاشون رو عوض میکنند مثل دولتی کردن بزرگترین شرکت گاز آلمان که به تازگی انجام شد.
راه حل کوتاه مدت و میان مدت اقتصادی و کنترل تورم فقط دو چیز است:
1- کاهش هزینه های دولتی (دولت به معنای عام شامل همه بخشهایی که از بودجه کشور بهره مند میشوند یا درآمدهای ملی دارند)
2- اخذ مالیات عادلانه سنگین از طبقه فوق ثروتمند که نیازمند یک شجاعت و اراده ملی و یک قانون محکم نه از نوع مملو از تبصره که توسط مجلس تصویب میشود، بدون توجه به سر و صداها و شلوغ بازی ثروتمندان و بدون ترس از اقدامات ایذایی ای که ممکن است انجام دهند
ماحصل دلاریته کردن کشور همین است
چرا ما مثل بقیه کشورها عمل نمی کنیم و به جای عمیق و ریشه ای فکر کردن دنبال کنترل دلار با سطحی نگری هستیم

بازار به بالاترین قیمت دلار نگاه می کند یعنی دلار بالای ۵۰ هزار تومان
به دلار نیمایی و بقیه دلار ها کاری ندارد

ما به جای چندگانه کردن دلار باید دنبال مبدل های خوب باشیم

مبدل یعنی اینکه دولت به دلار کاری نداشته باشد و آنرا در اختیار بازار قرار دهد و خودش هم یکی از مشتریان دلار باشد یعنی با قیمت آزاد بفروشد و یا بخرد و ببیند که آیا کدامیک از آنها به نفع بیت المال است

چیزی که مهم است مبدل ها است یعنی از مابه تفاوت دلار فروخته شده یارانه ریالی بدهد و معنی ندارد که یارانه دلاری بدهد و تقاضای اضافه و برای دلار ایجاد کند

چیزی که مهم است این است که دولت به جای کنترل دلار پول چاپ نکند و کنترل نقدینگی داشته باشد که مرتبط با بانک مرکزی مستقل است و صادرات را در کشور تسهیل کند
اینها عوامل ریشه ای هستند
این گمشده که میفرمایید بلاشک چیزی نیست جز صداقت که در بین دولتمردان که نیست هیچ متاسفانه به واسطه همان‌ها ابن عدم صداقت به مردم عادی هم سرایت کرده
در کل عملکرد جمهوری اسلامی به خصوص دولت انقلابی را تایید میکنم و به نظر من خیلی از مشکلاتی که در چند وقت اخیر رخ داده به دلیل مسیر درست این دولت و اقدامات انقلابیش است و در کوتاه مدت شرایط پایدار میشود. فقط کاری که دولت باید در آن تسریع کند، اخذ مالیات سنگین از ابر ثروتمندان است البته مطمئن باشید که آنها حامیان قدرتمندی همچون بی بی سی و اینترنشنال دارند که حتی شده برای منافع خودشان یک ملت و یک کشور را هم به نابودی خواهند کشاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
جدی میگی؟؟
بنظرم خیلی زیادی سلولهای خاکستریتو نسوزون حیفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
فکر می کنی همین اندک کار تولیدی مانده در مملکت را کدام قشر به پیش می برد ؟ ثروتمندان موتور محرک تولیدند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
14:38
شما نبودید که در مورد روحانی هم کلی بد و بیراه میگفتید و الان پشیمانید؟ حالا شاید در مورد رئیسی هم اشتباه کنید
ایران تنها کشوری که اگه پولت را پس انداز کنی انگار خرجش کردی ،ولی اگه با پس انداز ت دله هم بخری انگار پس انداز کردی ،دم دولت محرومان گگرررممم
راه حل اقتصاد کشور از نظر من
1- کاهش قیمت گذاری دستوری تا جای امکان مخصوصا در بازار ارز و درپیش گرفتن سیاست کاهش نوسان قیمت بجای کنترل قیمت. کاهش نوسان هم باید با کنترل عرضه و تقاضاهایی که در اختیار دولته انجام بشه نه با زور
2- کاهش یارانه های غیرمستقیم و تبدیل اون به یارانه مستقیم به شکل نقدی یا کوپنی
3- دولتی کردن بانکهای خصوصی چون با توجه به فساد زیاد در کشور نمیشه جلوی سوء استفاده این بانکها و تاثیرشون بر افزایش تورم رو گرفت
4- کاهش فساد با حل مسائل سیاسی مربوطه که خودش یک بحث مفصله
5- کاهش تنش در سیاست خارجی و مثلا آتش بس کردن با آمریکا
از روزی که بانکهای به اصطلاح خصوصی ،شرکتهای خصولتی و نظامیان وارد اقتصاد شدند دیگر مردم روز خوش ندیده اند
چین وقتی دید که ساخت محصولات در داخل برایش از خرید محصول از خارج گرانتر است آمد و روی سیاست خارجی سرمایه گذاری کرد و راه را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرد و موفق شد تا قدرت دوم اقتصادی جهان شود
چین از خودش چیزی ندارد اما قدرت جذب سرمایه گذاران خارجی را دارد
شما هر محصولی را که مشاهده کنید از خودرو تا کامپیوتر و موبایل و کارد و چنگال چینی هستند اما تحت لایسنس شرکت های اروپایی و آمریکایی هستند
هم اروپایی ها و هم چینی ها سود می برند که یک موازنه برد و برد است
اما در کشور ما نه در صنعت موبایل و نه در صنعت کامپیوتر و نه خودرو موفقیت چندانی کسب نکرده است چون صرفا روی خودکفایی صرف فکر کرده و از سرمایه گذاری خارجی غافل بوده ایم

ما باید در سیاست خارجی یک بازبینی عمیق داشته باشیم و دست از تهجر و یکجانبه گرایی برداریم هیچکس خواهان ذلت و خواری در سیاست خارجی نیست اما باید در این موضوع عاقلانه فکر کرد و به حرف دلسوزان اقتصاد و سیاسیون مستقل و دلسوز توجه کرد

فقط یک عده قلیل در سیاست خارجی غرب و اروپا افراط گرا و حرف های نامربوط می زنند و ما نباید به خاطر این افراد با غرب سر دشمنی و ستیز داشته باشیم و دنبال افزایش کینه ها و دشمنی ها باشیم
چیزی گم نشده

نه جلسات شون بسیار پر بار و پرثمر زود رس بود

اعدا و ارقام قیمت ها اجناس و ارز و طلا خجالت زده شدند

با این سرعت چه واکنشی نشان دهند که از خجالت مسئولین درایند


چطوری این همه زیبائی رو ادم ببینه و بخواد باز ناامید و یاس داشته باشه
دلار شد ۶۰ تومان، خجالت نمی کشید؟؟
شما خوب قبول! اما آدم خوب الزاماً مدیر خوب نیست بفهمید این رو و بی خیال ملت بشید سکان اداره کشور رو به کاردان بسپرید برید استراحت بزارید دیگران بیان
چه کردین با این اقتصاد و معیشت مردم . واقعا حق این مردم نجیب اینه
راستی یادتون نره بر اساس سند چشم انداز 20 ساله قراره در 1404 قدرت اول منطقه باشیم . گفتم به مسیولین عزیز یادآوری کنم یه وقت دیر نشه
این قیمت واقعی باشه یا نباشه داره له میکنه ما رو . با یه حساب سر انگشتی قیمت دلار ۸۹ هزار تومان در نظر گرفته شده
دیگه کنترل از دست همه خارج شده دلار ۶۰ هزار تومان رو هم رد کرد نباید رییسی رو میآوردید حالا حتی استعفا هم نمیده اصلا باید براش توضیح داد استعفا یعنی چی تازه اگه بفهمه
اقاي سلامي وضع ماليبتان خوب است دايم دلار را دريابيد مردم دارنند له ميشوند
هميشه يادتان باشد که برابري ريال با دلار 70 با 1 بوده است چقدر مملکت ضعيف
شده است 56000 ريال به ا دلار کي قوي تراست والله بايد از درد بميريم
ظاهراً اگر جلسه برگزار نمی‌شد، الان نرخ دلار کمتر بود!!!!
دولت باید در زمینه ارز سه کار بکنه:
1- تلاش برای افزایش عرضه بصورت پایدار
2- تلاش برای کاهش تقاضا بصورت پایدار
3- تلاش برای کاهش نوسان

اما دولت به هیچوجه نباید چنین کاری بکنه:
- تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت با زور و فشار!

چون وقتی قیمت به زور پایین نگه داشته بشه هم جلوی افزایش عرضه و متعادل شدن بازار رو میگیره و هم بالاخره بعد از یک مدت این فنر رها میشه و یک شوک سنگین به بازار وارد میشه.
طرفدار رئیس جمهور بودم الان هم هستم اما چند وقت پیش در یک نمایشگاهی با یک معاون استانداری صحبت کردم متوجه پرت بودن طرف شدم. از یک نفر که اتفاقا اون هم طرفدار آقای رئیسیه پرسیدم این فازش چیه، گفت آدم خوبیه فقط یکم خل میزنه. حالا سوال من این است که چرا اصلا باید آدمی که خل میزند چنین مسئولیت مهمی داشته باشد؟ آیا کنترل دلار هم دست همین ها افتاده؟
نظامیان باید از اقتصاد خارج شوند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل