بازدید 2197
۱

ضعف برخی از دستگاه‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: باوجود اینکه شخص رئیس جمهور، وزرا و معاونین اهتمام خوبی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند، اما سازمان برنامه و بودجه، مدیریت‌های میانی و برخی از دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در عرصه اجرای این قانون ضعف جدی دارند.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵ 23 February 2023

به گزارش «تابناک»، فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص جوانی جمعیت بیش از ۵۳ بار لفظ کاهش جمعیت یا معضل کاهش رشد جمعیت از زبان رهبری به عنوان یک رویداد دهشتناک و ابر چالش مطرح شده و این نشان از اهمیت پرداختن به این موضوع به عنوان یک تهدید جدی مطرح در کشور دارد.

وی اظهار کرد: از سال ۸۹ و پس از سخنرانی رهبری در خراسان شمالی  که درخصوص معضلات کاهش جمعیت داشتند، به عنوان یک پزشک جوان در این حوزه کار خود را آغاز کردم و متوجه شدم که ما در بحبوحه یک جنگ جمعیتی هستیم که از سوی پنتاگون و برخی از بنیادهای صهیونیستی طراحی شده و به عنوان یک اهرم قدرت و اهرم سلطه علیه مسلمانان و جهان سومی‌ها به کار گرفته شده و لذا کارهای تحقیقاتی و علمی را در این خصوص آغاز کردم.

محمدبیگی با اشاره به تشکیل گروه‌ها و انجمن‌هایی از سوی بانوان فعال در این حوزه ادامه داد: در مجلس هشتم، نهم و دهم سه مرتبه موضوع جمعیت به عنوان طرح آمد، اما هیچ‌گاه منجر به تصویب قانون نشد. در مجلس یازدهم و در اولین روز تشکیل مجلس نیز گروه جمعیت تشکیل شد و بعد از آن در اولین روز کمیسیون و در تیرماه همان سال نیز کمیته جمعیت ایجاد شد که ماحصل این دو تشکیل کمیسیون مشترک و مصوب شدن ماده ۷۳ قانون جمعیت به نام قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بود.

وی اظهار کرد: در این راستا چالش نبود قانون رفع شد و اکنون چالش جدید ما در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بعد از تصویب این قانون، اجرای آن است. یک سال از تصویب این قانون گذشته، باوجود اینکه شخص رئیس جمهور، وزرا و معاونین اهتمام خوبی به این موضوع دارند، اما سازمان برنامه و بودجه، مدیریت‌های میانی و برخی از دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در عرصه  اجرای قانون ضعف جدی دارند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: مدت زمان پنجره جمعیتی  ۷ سال بیشتر نیست که یک سال آن گذشته و اگر این پنجره بسته شود، با هزینه بالا هم نتیجه نخواهیم گرفت و با رشد سه برابری سالمندی، ایران را تحویل نسل‌های دیگر خواهیم داد. این خطر باعث می‌شود ایران در زمینه‌های مختلف نیروی انسانی و مولفه‌های مرتبط با جمعیت مشکل جدی داشته باشد. اگر فکر کنیم تعداد متولدین ما کم می‌شود عمق این فاجعه ما را ناراحت خواهد کرد؛ لذا باید یک حرکت جهادی صورت گیرد. این حرکت جهادی را در خیلی از سطوح نمی‌بینم و می‌خواهم که قوه قضائیه برخورد با مستنکفین قانون و قوه مجریه به عنوان مجری در این زمینه بسیار بشتابند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
شما تورم رو کنترل کن جمعیت زیاد میشه نیازی هم نیست حق منی که به واسطه کارم خودرو نیاز دارم رو بدین به کسی که از سر شکم سیری چن تا بچه داره و آونم دلال بازی کنه خودرو دو برابر بفروشه به من یعنی علنا مشوق فرزند آوری از جیب ملت داره تامین میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست