بازدید 5995
۵

سینمای ایران برای عبور از ۱۴۰۲ به «فیلم» نیاز دارد!

بخش عمده‌ای از توسعه زیرساخت سینمای ایران در پانزده سال اخیر، توسط بخش خصوصی و به عنوان یکی از ظرفیت‌های رونق بخشی به مجموعه‌های تجاری در نظر گرفته شده و اگر سالن‌های سینما به شکل معناداری از رونق بیفتد، نه تنها این مجموعه‌ها در اداره سالن سینما تجدیدنظر می‌کنند، بلکه سایر مجموعه‌های تجاری که در دل خود سالن سینما طراحی کرده‌اند نیز در این ایده تجدیدنظر خواهند کرد و توسعه زیرساخت سینمای ایران با چالش روبه رو خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 21 February 2023

سینمای ایران برای عبور از 1402 به «فیلم» نیاز دارد!

با رونمایی از بخش معناداری از تولیدات سینمای ایران در یک سال اخیر، ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که این فیلم‌ها توان چرخاندن چرخ اقتصاد سینمای ایران را در سال آینده ندارند؛ دغدغه‌ای که باید با تولید فیلم‌های دارای ظرفیت فروش ویژه به ویژه آثار کمدی رفع شود و رونق نسبی سینمای ایران را شاهد باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ بیست و چهار فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد که به گفته مسئولان سینمایی کشور، بهترین تولیدات یک سال اخیر سینمای ایران بودند؛ فیلم‌هایی که به لحاظ ژانر و مضمون از تنوع نسبی برخوردار بودند و البته مطابق با رویه معمول، درام‌ها سهم عمده سبد تولیدات سینمایی ایران را داشتند؛ درام‌هایی که برخی از آنها ترکیب بازیگران جذاب و گیشه پسندی نیز داشتند؛ اما در مجموع بسیاری‌شان ظرفیت لازم برای متقاعد کردن تماشاگران برای خرید بلیت سینما در ایام خارج از جشنواره را نداشتند و قریب به اتفاق این فیلم‌ها، توان بازگرداندن هزینه تولیدشان را از گیشه سینما نیز نخواهند داشت.

با وجود آنکه پروانه ساخت شمار قابل توجهی کمدی در یک سال اخیر صادر شده، به جز یک فیلم ـ که به نوعی کمدی سیاه بود ـ شاهد اثر کمدی در جشنواره که برای مخاطب عام جذاب باشد، نبودیم و مشخص نیست چرا این آثار به جشنواره چهل و یکم نیامده بودند. با وجود  این، چشم امید سینمای ایران برای سال آینده به همین فیلم‌های کمدی است که گیشه سینمای ایران را نجات دهند؛ اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ نیز رخ داد و وضعیت اقتصاد سینما پذیرفته نیست؛ اما همین سوسو زدن چراغ سینما، متاثر از نمایش کمدی‌هایی است که چندان هم باکیفیت نیستند.

سینمای ایران برای عبور از 1402 به «فیلم» نیاز دارد!

با توجه به رشد چشمگیر هزینه‌ها، سالن داران انتظار دارند قیمت بلیت سینما در سال ۱۴۰۲ رشد چشمگیری داشته باشد و اگر چنین رشدی را شاهد باشیم، متقاعد کردن تماشاگر برای حضور در سالن سینما برای تماشای فیلم و سوددهی سینما، شاید تنها از پس کمدی برآید. مخاطبانی که به اندازه کافی مشکلات دارند، شاید تنها حاضر باشند برای لحظاتی شادی و گذر از روزمرگی‌ها، رقم قابل توجهی را برای تماشای فیلم در سالن سینما هزینه کنند؛ بنابراین، تصور می‌شود سینماداران حتی بیش از پیش به نمایش کمدی روی خوش نشان دهند.

بنابراین، به نظر می‌رسد سینمای ایران به تعداد بیشتری فیلم دارای ظرفیت فروش به ویژه در ژانر کمدی برای سال آینده نیاز دارد و انتظار می‌رود، مسیر تولید هموارتر شود تا سینمای ایران به خصوص در نیمه دوم ۱۴۰۲ ظرفیت فروش داشته باشد. بی‌شک سینمای ایران به این ظرفیت تولید مخاطب پسند نیاز شدیدی خواهد داشت تا بتواند سال آینده را با وجود شرایط اقتصادی که سینما را بیش از پیش از سبد گروهی از مردم خارج می‌کند، پشت سر بگذارد.

نباید فراموش کرد که بخش عمده ای از توسعه زیرساخت سینمای ایران در پانزده سال اخیر، توسط بخش خصوصی و به عنوان یکی از ظرفیت‌های رونق بخشی به مجموعه‌های تجاری در نظر گرفته شده و اگر سالن‌های سینما به شکل معناداری از رونق بیفتد، نه تنها این مجموعه‌ها در اداره سالن سینما تجدیدنظر می‌کنند، بلکه سایر مجموعه‌های تجاری که در دل خود سالن سینما طراحی کرده‌اند نیز در این ایده تجدیدنظر خواهند کرد و توسعه زیرساخت سینمای ایران با چالش مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید در نظر داشت، از رونق افتادن سینما در میان مدت، تبعاتی بیش از آسیب به شماری از سالن داران در پی خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
من فیلم دارم سیاه وسفیده تاریخش گذشته

ولی بدرد این سینمای شما میخوره
حیف چیزی به اسم پول که بخواد برای سینمای در پیت بی کیفیت و مسخره و لوده ایران با فیلم های کمدیش که بیشتر شبیه لوده بازی تا کمدی هستن هزینه بشه
با سلام و عرض احترام خدمت همه دست اندرکاران سایت تابناک گرامی ام
این مقاله که نوشتید خوب بوده به نظر بنده در همه دوران دولتهای گذشته فقط توانسته فیلم های سینمایی کمدی گیشه و البته هزینه سرم سام آوره تهیه کننده ها را تا حدودی برگرداند و همین ها را میتوان از آمار فروش فیلم های چند سال قبل و بالاخص سال 1400و 1401دید راستی تا یادم نرفته این مقاله هیچ و هیچ اشاره ای به قیمت های سال های گذشته و اخیر نکرده سال 1402احتمالا بلیط سینما 50000هزار تومان به بالا بشود که مطمئن باشید که ریزش شدیدی مخاطبان سینما را به همراه خواهد داشت
اینهمه فیلم هست
کفشهای میرزا رجبی
دو برادر رجبی
مهمان رجبی
رجبی فراری
رجبیوس
مردان رجبیوس
با شرکت رجبی و خانواده
بابا یه خورده تکنولوژی های روز سینما مثل ایمکس و ام ایکس فوردی و ..... رو بیارید تو کشور . یه ذره فیلمهای محشری مثل اواتار رو بیارید تو سینماها . به خدا فیلمهای آبکی شما دیگه هواخواه نداره .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار