بازدید 4228

واکنش شریعتمداری به اظهارات روحانی درباره برجام

مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «آقای روحانی، حافظه تاریخی ملت پاک نشده!» به اظهارات اخیر روحانی وکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ 15 February 2023

به گزارش «تابناک»، حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان گفته‌اند «کشور‌های ۱+۵ در اسفند ۹۹، حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم پذیرفته بودند، اما مصوبه مجلس جلوی [احیای برجام]را گرفت»!

۱- در این باره گفتنی است که مصوبه مورد اشاره آقای روحانی «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است که بعد از خودداری آمریکا و اروپا از انجام تعهدات برجامی خود در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود. موضوع مصوبه یاد شده آن است که چنانچه طرف مقابل کماکان از انجام تعهداتی که در برجام پذیرفته است خودداری کند، دولت ایران نیز موظف خواهد بود تعهدات برجامی خود را به تدریج کاهش بدهد. به بیان دیگر، مصوبه مجلس برای پایان دادن به دیپلماسی منفعلانه دولت آقای روحانی و الزام طرف مقابل به لغو تحریم‌ها و انجام تعهداتش بوده است و معلوم نیست نظر جناب روحانی که آن را مانع رفع تحریم‌ها دانسته‌اند از کجای این مصوبه بیرون آمده است؟! اگر به گفته ایشان، کشور‌های ۱+۵ آماده لغو تحریم‌ها بودند! که باید از مصوبه مجلس استقبال می‌کردند، جنابعالی چگونه آن را مانع رفع تحریم‌ها دانسته‌اید؟!

۲- ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و از آنجا که برجام برای آمریکا یک سند طلایی و برای ما یک فاجعه بود، اقدام ترامپ بسیار تعجب‌آور به نظر می‌رسید، ولی خانم فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) پرده از پشت پرده ماجرا برداشت و در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» گفت: «من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند و از آن خارج نشود»! ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا) با شناختی که از انفعال دولت قبل داشت در پی آن بود که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند! و برجام‌های ۲ و ۳ و... نیز شکل بگیرد! ولی مصوبه مجلس چنین اجازه‌ای به دولت آقای روحانی نداد و ترفند ترامپ به نتیجه نرسید.

۳- با توجه به نکته (بخوانید سند) فوق، خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز جناب روحانی و تضمین ایشان صورت گرفته بود! و سؤالی که اگر پای حساب و کتاب و بازخواست در میان باشد، باید از آقای روحانی پرسیده شود، این است که چرا چنین تضمینی به ترامپ داده بودید؟! ترامپ درپی آن بود که مسائلی نظیر حضور ایران در منطقه و صنایع موشکی کشورمان را هم به برجام اضافه کند و به همین علت بعد از خروج از برجام بار‌ها اعلام کرد که ایران برای مذاکره در این خصوص مراجعه خواهد کرد! و آقای روحانی نیز اصرار به ادامه مذاکره داشتند که مصوبه مجلس مانع از آن شد. جناب روحانی! حتماً به خاطر دارید که بعد از تصویب قانون یاد شده در مجلس، به شدت با آن مخالفت می‌کردید! چرا؟! مصوبه مزبور تاکید بر لغو تحریم‌ها و مقابله با بدعهدی آمریکا و اروپا داشت. مخالفت شما با چه توضیح و توجیهی صورت می‌پذیرفت؟!

۴- از هنگام تصویب برجام تاکنون، نه فقط آقای روحانی، بلکه هیچیک از طرفداران برجام نتوانسته‌اند حتی به یک نمونه از دستاورد‌های برجام اشاره کنند! مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها صورت گرفته بود و طی ۸ سال ریاست آقای روحانی بر قوه مجریه بسیاری از وقت، امکانات و ظرفیت‌های نظام به پای برجام ریخته شده بود، ولی نه فقط تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دوبرابر نیز شد! بنابراین سؤال آن است که جناب روحانی از کدام برجام و کدام دستاورد سخن می‌گویند؟! فاجعه برجام به‌اندازه‌ای آشکار است که حتی دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای دولت ایشان نیز با صراحت به آن اعتراف کرده‌اند. بخوانید!

۵- آقای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی در آذرماه ۹۷ میزان بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را «نزدیک به صفر» اعلام کرد. ایشان در تیرماه ۱۴۰۰ نیز طی سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: «ایران بیشترین هزینه را داد و از برجام بهره‌ای نبرد.»!

آقای، ولی الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی در فروردین ماه ۱۳۹۵ در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: «توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است»!
آقای ظریف در شهریور ۱۳۹۷ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است، اما مشکل این‌جا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آن‌ها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

جناب ظریف در آذرماه همان سال در نشست بین‌المللی دوحه گفته بود: «نتایج برجام روی هواست».
آقای ظریف در دی ماه ۱۳۹۷ در مصاحبه با شبکه خبری «فونیکس» چین در پاسخ به این سؤال که «اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید آمریکا از آن خارج می‌شود چکار می‌کردید؟» گفته بود: «اگر به سه سال قبل بر می‌گشتیم حتماً سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم».

آقای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی- شهریور ۹۵- گفته بود: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوءاستفاده کند»!

۶- حالا باید از جناب روحانی پرسید؛ کدامیک از موارد یاد شده که همراه با اسناد آن ارائه شده است قابل انکار است؟! اگر قابل انکار نیست چگونه ادعا می‌فرمائید که «کشور‌های ۱+۵ در اسفند ۹۹، حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم پذیرفته بودند، اما مصوبه مجلس جلوی [احیای برجام]را گرفت»! هنوز چند سالی بیشتر از ماجرا نگذشته است و اسناد موجود که به برخی از آن‌ها اشاره شد از حافظه تاریخی ملت پاک نشده و تماماً در بایگانی نظام ثبت و ضبط است و قابل انکار نیست.

۷- جناب روحانی در سخنان اخیر خود به موارد دیگری هم اشاره کرده‌اند که متاسفانه با واقعیت‌ها و اسناد موجود همخوانی ندارد. مثلاً فرموده‌اند؛
«در دوره اوج کرونا، رئیس دولت یکی از کشور‌های همسایه تماس گرفت و گفت همیشه در فکر شما هستم که چطور تحت تحریم هستید و کرونا را اداره می‌کنید؟ ما از شرایط سخت کرونا عبور کردیم؛ زمانی که در اروپا ماسک و وسایل ضدعفونی‌کننده و تخت بیمارستانی کمبود داشت، در ایران مشکلی نداشتیم»! و ظاهراً فراموش کرده‌اند که میزان قربانیان کرونا به ۷۰۰ نفر در روز رسیده بود و جناب ایشان در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در جلسه هیئت دولت درباره واکسن کرونا گفته بود: «به این صورت نیست که واکسن در دنیا فراوان باشد به عبارت دیگر واکسن کرونا سوهان قم نیست که شما وقتی از در مغازه رد می‌شوی دائما دعوت‌تان کنند که یک سوهان خوب دارم. این واکسن مطمئن به‌اندازه کافی در دنیا نیست و گرفتن آن آسان نیست. در عین حال ما همه تلاش خود را برای خرید واکسن انجام می‌دهیم و من به ملت عزیز ایران قول می‌دهم و وزیر بهداشت نیز قول می‌دهد که در دولت دوازدهم بتوانیم تمام افراد پرخطر را ان‌شاءالله واکسینه کنیم»؛ و آقای ربیعی، سخنگوی دولت ایشان عدم پیوستن ایران به FATF را مانع دانسته بود!

۸- جناب روحانی مدعی شده‌اند که دولت ایشان سایه جنگ را از سر کشورمان دور کرده است! و استدلال کرده‌اند که «قبل از دولت یازدهم ما در آستانه حمله نظامی بودیم؛ یکی از رؤسای‌جمهور غربی عضو ۱+۵ به طور رسمی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در سال ۲۰۱۳ برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته بودیم.»! این ادعا در حالی است که اولاً؛ مقامات غربی بار‌ها اعلام کرده‌اند که کمترین توانی برای مداخله نظامی در ایران ندارند. ثانیاً؛ آمریکا و متحدانش یک‌بار در جریان جنگ ۸ ساله نتیجه حمله نظامی به ایران را تجربه کرده‌اند. آنهم در حالی که ما از کمترین امکانات و تجهیزات برخوردار بودیم و آن‌ها نسبت به امروز از قدرت و توان بسیار بیشتری برخوردار بودند و ثالثاً؛ اگر آمریکا و متحدانش در حمله نظامی به ایران کمترین احتمال موفقیت می‌دادند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند! و... در این زمینه به چند نمونه از اظهارنظر مقامات مطرح آمریکا توجه کنید؛ توماس فریدمن (تحلیلگر ارشد دموکرات‌ها و مشاور دولت اوباما) به روزنامه ملیت می‌گوید: «ما دیگر حتی به‌اندازه یک بند انگشت توان مداخله نظامی در منطقه نداریم. اکنون بیت‌لحم پنسیلوانیا برای ما مهم‌تر از بیت‌لحم خاورمیانه است. مردم آمریکا برای خدمات کمتر بهای بیشتری می‌پردازند و بیش از هر دوره‌ای می‌پرسند که نیرو‌های ما در فلان منطقه جهان چه می‌کنند؟ ما در عراق ضامن نارنجک را کشیدیم و خود را روی آن انداختیم. همه ترکش‌های جنگ به ما اصابت کرد».
- دسامبر ۲۰۱۱/آذرماه ۱۳۹۰- سعودالفیصل، وزیرخارجه وقت عربستان با عصبانیت خطاب به اوباما گفت «عراق را در سینی طلا تحویل ایران دادید و دوستان ایران را در این کشور به قدرت رساندید» و...

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان