بازدید 2750

انتخابات ریاست جمهوری قبرس

در انتخابات ریاست جمهوری قبرس که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود، جانشین نیکوس آناستازیادس رئیس جمهور کنونی، برگزیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷ 05 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از گریک ریپورتر، آناستازیادس از حزب دموکراتیک که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ به ریاست جمهوری انتخاب شد، به دلیل محدودیت دو دوره‌ای، واجد شرایط نامزدی نیست. تعداد نامزدها در این دوره از انتخابات قبرس رکوردی جدید محسوب می‌شود. اگر هیچ یک از نامزدها اکثریت آرای لازم را به دست نیاورند، دور دوم انتخابات ۲۳ بهمن برگزار می‌شود.

سه نامزد اصلی ریاست جمهوری در قبرس (از چپ به راست): نیکوس کریستودولیدس، آوروف نئوفیتو، و آندریاس ماورویانیس

آوروف نئوفیتو با حمایت حزب DISY، آندریاس ماورویانیس کاندیدای مورد حمایت AKEL و نیکوس کریستودولیدس مورد حمایت حزب‌های DIKO و EDEK سه کاندیدای اصلی این انتخابات هستند.

این سه تن همگی به نحوی با آناستازیادس ارتباط دارند. کریستودولیدس به تازگی از وزارت امورخارجه کناره گیری کرد تا با عنوان کاندیدای یک حزب مستقل که از طرف احزاب میانه‌رو حمایت می‌شود، در انتخابات شرکت کند.

حزب چپ‌گرای مترقی کارگران (AKEL) به عنوان حزب اصلی اپوزیسیون، از آندریاس ماورویانیس، دیپلماتی که به‌ عنوان یک نماینده مستقل نامزد می‌شود، حمایت می‌کند. ماورویانیس نیز که خود را عامل تغییر معرفی می‌کند، اگرچه از سال ۲۰۱۳ تا سال گذشته نامزدی خود را اعلام کرد، به عنوان مذاکره کننده اصلی آناستازیادس در مذاکرات صلح قبرس حضور داشت.

آکیلیس دمتریادس، یورگوس کولوکاسیدس، و کنستانتینوس کریستوفیدس از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری آینده قبرس هستند.

کریستوس کریستو، رهبر راست افراطی ELAM، آندریاس افستراتیو، لوکاس استاورو، سلستینا دی پترو، آندرونیکوس زرویدس، الکسیوس ساوویدس، کارلامبوس ارسطوتلوس و جولیا هوورینا کومنینوس نیز داوطلب انتخابات هستند.

همه نامزدها متعهد شده‌اند که مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

نکته جالب توجه اینکه، ۲ تن از دیگر ذینفعان درگیری‌های این منطقه، یعنی یونان و ترکیه نیز، قرار است در ماه‌های آینده انتخابات برگزار کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیراً اعلام کرد که قصد دارد انتخابات عمومی بعدی ترکیه را در ۲۴ اردیبهشت یعنی چند هفته پس از انتخابات یونان، برگزار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار