بازدید 4752
۲

داستان قبض‌های نجومی گاز در خراسان جنوبی

پس از رسیدن قبض‌های گاز با رقم‌های نجومی به خانه‌های مردم خراسان جنوبی، با پیگیری مسئولان توزیع قبوض متوقف شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ 27 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، گاز؛ تیتر اول زندگی خراسان‌ جنوبی‌ها در یک ماه اخیر شده؛ چه در روزهای آخر دی ماه که با افت فشار گاز مواجه شدند و سرمای سختی را تجربه کردند و چه اکنون که قبض‌های با رقم بالا را مشاهده کرده‌اند.

پس از توزیع قبض‌های با رقم بالای گاز در استان و اعتراض مردم، مسئولان این مسئله را بررسی و راهکاری برای آن اندیشیدند تا مردم متضرر نشوند.

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به افزایش قیمت در قبض‌های گاز، اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس در مورد اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، هیات دولت مصوبه‌ای ارائه داد که از ۱۶ آذر امسال قیمت گاز به صورت پلکانی محاسبه شود.

وی در مورد چگونگی محاسبه قیمت پلکانی گفت: براین اساس قیمت برمبنای ۱۲ پلکان محاسبه می‌شود که از گذشته نیز وجود داشته اما قیمت پلکان‌ها در سال جاری متفاوت شده و افزایش یافته است؛ در واقع این امر کار درستی است چراکه فردی با منزل با متراژ بالا و مصرف انرژی بالا به لحاظ قیمتی باید هم تراز کسی که رعایت الگوی مصرف داشت، قبض گاز را پرداخت می‌کرد که منصفانه نیست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما بسیار پایین است، تصریح کرد: به طور مثال؛ قیمت در پلکان یک ۴۱ هزار تومان و پلکان دو ۶۹ هزار تومان است که به منظور صرفه جویی در مصرف گاز به خصوص برای خانوارهای پرمصرف، قیمت گاز پلکانی شده است.

محمودی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مشترکین پرمصرف هستند، اظهار کرد: به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در کشور باید در پلکان اول قرار گیرند که قیمت گاز آنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ندارد.

وی ادامه داد: باتوجه به برودت و سرمای هوای امسال، مردم نتوانستند در سطح سال گدشته گاز مصرف کنند؛ بنابراین پلکان مصرف آنان بالاتر رفته و قیمت افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از پخش بخشی از قبوض در استان و اعتراضات مردم، این امر را به شرکت ملی گاز منعکس کردیم و براین اساس مدیر گازرسانی دستور داد که توزیع قبوض فعلا متوقف شود و بررسی مجدد روی تعرفه‌ها انجام گیرد.

محمودی یادآور شد: این نظر به استاندار منعکس شد و ایشان نیز همین نظر را داشته و دستور توقف توزیع قبوض گاز در استان داده شد.

اجرای مصوبه به سال آینده موکول شود

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان گفت: دستور العمل افزایش قیمت قبوض گاز در زمان مناسبی اجرا نشده و روال اعمال تعرفه‌های جدید گاز در استان نیز باید به شکل کارشناسی‌تر اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در شرایطی که وزیر نفت قول پرداخت قبض برق برخی مشترکان را داده اجرای مصوبه افزایش قیمت گاز اثر روانی خوبی ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دی ماه امسال موج شدید سرما را پشت سر گذاشتیم و مصرف گاز خود به خود افزایش یافته زمان مناسبی برای اعمال نرخ‌های جدید مصرف گاز نبود.

استاندار یادآور شد: دستورالعمل افزایش قیمت قبوض گاز برای شرایط عادی مناسب است و باید اعمال شود تا پر مصرف و کم‌مصرف از هم جدا شود و پرمصرف‌ها بیشتر برای گاز هزینه پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اجرای مصوبه به سال آینده موکول و حتی در قبوض باید تخفیف قائل شود که کمکی برای مردم باشد به ویژه استان‌هایی که تحت تأثیر افت فشار گاز قرار گرفتند.

قناعت با تأکید بر لزوم انعکاس اعتراض مردم به مدیران کشوری شرکت ملی گاز اظهار کرد: اصلاح پلکان‌ها و افزایش سقف مصرف گاز از مواردی است که باید برای مشترکان خراسان جنوبی به شکل کارشناسی‌تر بازنگری شود.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مشترکان استان در پلکان اول تا سوم قرار دارند لذا سقفی که برای مصرف گاز در نظر گرفته شده باید افزایش یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
همه چی پلکانی به ضرر مردم شده
امسال بهای گاز خیلی بی رحمانه افزایش یافته دولت باید در تصمیم خود بازنگری کند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی