بازدید 14075
بسته ویدیویی «تابناک»

زندگی خصوصی امام خمینی بدون روتوش / بازجویی ابراهیم یزدی از سپهبد رحیمی / جزئیات شلاق زدن سینماگران ایران / نحوه مومیایی کردن اجساد به روش مدرن و باستانی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷ 26 January 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


سخنرانی بازرگان دو روز قبل از پیروزی انقلاب

دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته می‌شود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان سید روح‌الله خمینی تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان ۹ ماه و دقیق ۲۷۵ روز بر سر کار بود. صبح روز ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت، سیاست‌ها و وظایف دولت موقت خود را در رادیو و تلویزیون به گوش مردم رسانید، ولی هنوز درگیری‌های شدید میان همافران و دانشجویان نیروی هوایی با گارد جاویدان در تهران ادامه داشت. برش هایی از تصاویر سخنرانی بازرگان در دانشگاه تهران در صبح روز بیستم فروردین با حضور همه طیف‌ها در این سخنرانی که خود را پیرو امام خمینی معرفی می‌کردند، با این توضیح در تابناک می‌بینید که نسخه اصلی این تصاویر در اختیار آسوشتیدپرس است و تنها این بخش‌ها از مصاحبه را منتشر کرده است.

 


زندگی خصوصی امام خمینی بدون روتوش

تصاویری متفاوت از زندگی خصوصی امام خمینی (ره) را در تابناک می‌بینید. امام خمینی به شخصه زندگی ساده‌ای داشت. این تصاویر که ظاهراً توسط اعضای خانواده ثبت شده، به خوبی سبک زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را بدون روتوش نشان می‌دهد.


جزئیات شلاق زدن سینماگران ایران

عبدالله علیخانی، تهیه کننده سینما که در دهه شصت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شلاق خورده، جزئیاتی از این حادثه را گفته که این سخنان را در تابناک می‌بینید.

 

 

بازجویی ابراهیم یزدی از سپهبد رحیمی

سپهبد مهدی رحیمی، آخرین فرماندار نظامی تهران در دوران پهلوی بود. در دوران رحیمی چندین بار انقلابیون در خیابان‌ها به فرمان او به رگبار بسته شدند. در صبح ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که پادگان‌ها و کلانتری‌ها سقوط کرده بود و مقاومتی وجود نداشت، رحیمی دستگیر و به مدرسه رفاه منتقل شد. همان جا رحیمی از سوی ابراهیم یزدی بازجویی و تصاویر این بازجویی ثبت شده است. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


تحلیل علمی ترول‌های اینترنتی

ترول‌ها افرادی هستند که با گذاشتن نظریات بی ربط، مخرب و توهین آمیز، قصد تحریک سایرین و آزار و اذیت مردم را دارند. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما با اینچنین افرادی رو به رو شده‌اید. در این ویدیو این افراد از نظر روانشناسی تحلیل شده و دلایل این رفتار آن‌ها بررسی می‌شود. همچنین راهکارهایی برای مقابله بهتر با این رفتار موزیانه پیشنهاد می‌شود.

 


نحوه مومیایی کردن اجساد به روش مدرن و باستانی

مصریان باستان، هزاران سال پیش بر اساس باورهای خود، اجساد را مومیایی می‌کردند تا ارواح اجساد بتوانند به بدن خود بازگردند. روش‌هایی که مصریان برای این کار استفاده می‌کردند، هرچند بدوی بودند، به اندازه‌ای تاثیر داشتند که بتوانند این اجساد را هزاران سال حفظ کرده و به دست باستان‌شناسان مدرن برسانند. در دنیای مدرن نیز نیاز به مومیایی‌ کردن اجساد از بین نرفته است. یکی معروف‌ترین مومیایی‌های مدرن، جسد لنین در روسیه است که تا مدت‌ها راز مومیایی کردن لنین مخفی بود و همان گروه چند مومیایی دیگر نیز از سایر رهبران کمونیستی جهان ساختند. اهمیت کار این گروه در این بود که نه تنها نیاز داشتند که جسد را حفظ کنند، بلکه باید چهره و دست‌ها، رنگ و شکل طبیعی خود را حفظ می‌کردند که نیاز به پیچیدگی بیشتر از روش‌های بدوی مصریان بود. جزئیات روش مومیایی کردن مصری‌ها و روش مدرنی که برای حفظ لنین استفاده شد، در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر