بازدید 11444
۴
با تحولات منطقه و جهان

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا شش ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه، درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام، تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا شش ماه دیگر، هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه و سر به نیست شدن یک مقام امنیتی عربستان به دستور بن سلمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 26 January 2023

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

بین الملل تابناک: ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه، درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام، تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا شش ماه دیگر، هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه و سر به نیست شدن یک مقام امنیتی عربستان به دستور بن سلمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه

شامگاه روز (چهارشنبه)، منابع رسمی سوریه، خبر دادند که آمریکا در راستای اشغال خاک سوریه و سرقت منابع این کشور با همکاری شبه‌نظایان کُرد به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) سلاح و مهمات به پایگاه‌های خود در شمال شرق سوریه وارد کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از منابع محلی این کشور، یک کاروان متشکل از چهل خودروی آمریکایی که بیشترشان کامیون‌های حامل سلاح و مهمات بودند، با اسکورت خودروهای زرهی وارد پایگاه اشغالگران در شهر الشدادی از توابع استان حسکه شدند. (شمال شرق سوریه)

این منابع اشاره کردند که این کاروان همزمان با پرواز بالگردهای آمریکایی از طریق جاده «الخرافی» به سمت جنوب استان حسکه حرکت کرده است.

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع سوری طی هفته‌های گذشته از حملات پهپادی و راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه خبر دادند که مهم‌ترین این حملات، مربوط به پایگاه «التنف» در جنوب شرق سوریه بود.

منابع نزدیک به معارضان سوریه، روز جمعه هفته گذشته، از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی التنف در جنوب شرق سوریه خبر دادند.

ساعاتی بعد، ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، حمله به مقر نظامیان اشغالگر خود در التنف سوریه را تایید و اعلام کرد که سه پرنده بدون‌سرنشین پایگاه نیروهای این کشور در سوریه را هدف قرار دادند.

ارتش آمریکا مدعی شد که هیچ یک از نظامیانش در این حمله آسیب ندیدند و دو فروند از این پهپادها با شلیک پدافندی نیروهای ائتلاف ساقط شدند. با این حال در ادامه این بیانیه اشاره شد که پهپاد سوم به محوطه پایگاه برخورد کرد و دو تن از نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه مجروح شدند.

درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در بروکسل تأکید کرد که ایران هیچ سلاح هسته‌ای نساخته است.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت گروسی که امروز در جلسه یک کمیته فرعی پارلمان اروپا حضور داشت گفته تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» باید دوباره آغاز شود.

گروسی در ادامه مدعی شد، ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا شش ماه دیگر

نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه با بیان اینکه ناتو با تحریکات خود ما را مجبور به خروج از ائتلاف می‌کند، اعلام کرد که کشورش پنج تا شش ماه دیگر از ناتو خارج خواهد شد.

«ادهم سانجاک» نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه در اظهارات خود که در مصاحبه‌ با یکی از رسانه‌های محلی ترکیه در یوتیوب انجام داد و توسط روزنامه آیدینلیک منتشر شد، از ماهیت روابط بین کشورش و ناتو انتقاد کرد.

وی افزود: ناتو با تحریکات خود ما را مجبور به خروج از سازمان پیمان آتلانیک شمالی می‌کند و ترکیه پنج تا شش ماه دیگر از ناتو خارج خواهد شد.

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه تأکید کرد که این تصمیم به دلیل ماهیت اتفاقات رخ داده اخیر در ناتو است.

سانجاک در مورد تجمع «از ناتو خارج شویم» که توسط حزبش برگزار شد، گفت: «تحولات ما را مجبور به انجام خروج از ناتو می‌کند. ناتو به دلیل تحریکاتش ما را مجبور به انجام این کار خواهد کرد.»

این سیاستمدار ترکیه‌ای بر این باور است که ناتو «در تلاش است ترکیه را در خاورمیانه وارد یک گرداب کند. در نهایت، می‌توانید اقدامات علیه قرآن کریم را در سوئد و هلند ببینید... خروج از ناتو به امر اضطراری و ضروری تبدیل شده است.»

هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

گیر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در نشست شورای امنیت گفت: در حالی وارد سال ۲۰۲۳ شده ایم که مردم سوریه در یک بحران عمیق انسانی، سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و حقوق بشری با پیچیدگی زیاد و مقیاسی بسیار بزرگ گرفتار شده اند.

وی ادعا کرد: هیچ پیشرفت اساسی برای ایجاد یک چشم انداز سیاسی مشترک برای آینده سوریه از طریق یک فرآیند سیاسی واقعی صورت نمی گیرد. تجاوزات جدی و نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر در سراسر سوریه ادامه دارد.

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

نماینده سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرد: این درگیری به یک راهکار سیاسی جامع نیاز دارد، هیچ اقدام دیگری نمی تواند کارساز باشد. این راه حل متأسفانه به زودی به دست نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: ما از همه بازیگران می خواهیم در حمایت از یک روند سیاسی با تسهیل سازمان ملل با یکدیگر همکاری کنند. آتش بس سراسری برای حل و فصل اختلافات ضروری است.

پدرسون ادامه داد: تمدید قطعنامه کمک های فرامرزی به سوریه، ادامه کمک های انسان دوستانه برای میلیون ها تن در این کشور را فراهم کرد.

وی گفت: نیازها در داخل سوریه در بالاترین سطح از زمان آغاز درگیری است. فقر بی سابقه، ناامنی غذایی بی سابقه، نابودی خدمات اولیه و بحران اقتصادی رو به رشد بیداد می کند.

نماینده سازمان ملل در امور سویه افزود: یک تلاش دیپلماتیک مستلزم مشارکت همه بازیگران سوری و بین المللی است که سهم و نفوذ آنها برای حل و فصل مناقشه ضروری است.

سر به نیست شدن یک مقام امنیتی عربستان به دستور بن سلمان

فعال سعودی پشت پرده سر به نیست شدن یک مقام امنیتی برجسته در عربستان را به دلیل مخالفت با ولیعهد این کشور فاش کرد.

به گزارش سایت خبری عربی۲۱، عبدالحکیم الدخیل، فعال سعودی ویدئویی را در حساب توییتری خود منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد، در عربستان، کشور سرکوبگر و افسران و شخصیت‌های نظامی به طور مکرر در بحبوحه حساب‌های درگیری بین شاهزادگان و مقامات سر به نیست می‌شوند.

ارسال تسلیحات آمریکا به سوریه/ درخواست مدیرکل آژانس برای احیای برجام/ تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگر/ هشدار سازمان ملل نسبت به تشدید بحران اقتصادی در سوریه

وی تشریح کرد، از جمله این افراد، سعود بن عبدالعزیز بن هلال است که سال‌ها پیش و پس از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قدرت را به دست گرفت، به طرز مرموزی از صحنه ناپدید شد.

الدخیل خاطرنشان کرد، بن هلال که چندین منصب امنیتی عالی داشت به داشتن ارتباط با محمد بن نایف، ولیعهد سابق شناخته شده بود.

سیاست نابودی مخالفان و تعقیب آنها رویکرد ثابت رژیم سعودی برای تداوم ظلم و حکومت سرکوبگرانه خود در عربستان است.

در همین راستا، دهم ژوئیه ۲۰۲۲، مانع الیامی، فعال سعودی و عضو موسس حزب تجمع ملی، در بیروت جان باخت و گمانه زنی‌های زیادی درباره انگیزه‌های قتل او وجود دارد.

نیروهای امنیت داخلی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کردند که مانع الیامی به دلایل خانوادگی در اثر ضربات چاقو توسط دو برادرش جان باخت.

این بیانیه که با واکنش سریع سفارت عربستان در بیروت مواجه شد و به سرعت تحقیقات را انجام داد و سعی کرد این پرونده را مختومه کند؛ اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی در چهار سال پیش را نیز به ذهن متبادر می‌کند، در حالی که حزب تجمع ملی اعلام کرد، الیامی «در شرایط سخت روز شنبه در لبنان ترور شد.»

مضاوی الرشید، سخنگوی رسمی این حزب اعلام کرد، این جنایت از نظر شکل و شیوه، انگشت اتهام را متوجه رژیم سعودی می‌کند که همواره تلاش دارد میان افراد تفرقه ایجاد کند، به خصوص اگر آنها مخالف سیاسی باشند.»

الرشید همچنان رژیم سعودی را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد و گفت، زمانی که جمال خاشقجی، روزنامه نگار را هدف قرار دادند، همان روش را در پیش گرفتند. زمانی که او به واشنگتن رفت، رژیم سعودی او را از همسرش جدا کرد.

رژیم سعودی در طول تاریخ همواره سعی کرده است از خانواده و بستگان برای تحت فشار قرار دادن هر مخالفی سوء استفاده کند و پدر یا عموی او را به عنوان ابزار فشار یا جدایی از آنها به زندان انداخت و آنچه در پرونده الیامی شاهد بودیم می‌تواند نمونه‌ای از آن باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴
تهدید ترکیه به خروج از ناتو تا 6 ماه دیگه
باز این ترکیه قمپوز در کرد.
یادشون رفته وقتی جنگنده روسی رو زده بودن به پشتوانه ناتو واسه روسیه خط و نشون میکشیدن.
ناتو اگه نباشه که داغون میشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
باسلام قمپوز خوب اومدی.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
ناتو حتی تو یک جنگ هم به ترکیه کمک نکرده. فقط سنگ جلوی پای ترکیه میندازه و فقط جوانانش رو برای خدمت سربازی به این کشور و اون کشور میفرسته. نه تو یونان کمکش میکنه. نه تو عراق و سوریه. نه هواپیما بهش میده و نه موشک. ولمون کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
قمپوز نیست. اتفاقا خود ناتو هست که داره پرتش می کنه بیرون. ترکیه ذاتا و جغرافیایی که کشور اوراسیایی حساب میشه و اروپاییا کلا از ترکا بیشتر از همه آسیایی ها در دل عقده دارن. خلاصه برای 500 سال عثمانی خاک اروپا رو تو توبره کرده بود. در نهایت اگه چنگ گسترش پیدا کنه ترکیه باید بیاد سمت شرق. دلیل مدارا روسیه و ایران با ترکیه هم همینه و نمی خوان هولش بدن اونور. اتفاقا ترکیه مهره سنگینی برای شرق هست و خیلی بهش نیاز داره. اگه به سمت شرق بیاد قطعا هاب گازی ایران و روسیه و آذربایجان به اروپا خواهد شد و همچنین به کریدورهای جاده ابریشم متصل میشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار