بازدید 3141

انواع ورق آلیاژی چیست و چه تفاوتی دارند؟

انواع ورق آلیاژی بخش گسترده‌ای از بازار آهن آلات را در برمی‌گیرد. این محصول در فرایند تولید، با توجه به نیاز و کاربردهای گوناگون، با دیگر فلزات ترکیب شده و در اشکال مختلف در بازار موجود هستند. ورق الیاژی نوعی ورق آهن بوده که شامل ترکیبات شیمیایی گوناگون است و با ورق آهنی خالص متفاوت می‌باشند.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ 23 January 2023

انواع ورق آلیاژی چیست و چه تفاوتی دارند؟

در حقیقت زمانی که درصدهای مختلفی از عناصر آلیاژی نیکل، کروم، مولیبدن و ... را به فولاد اضافه کنند، انواع ورق‌های آلیاژی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ضمن کاربرد، نوع ساخت و قیمت ورق آلیاژی در هر نوع متفاوت بوده که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

جهت خرید و یا استعلام قیمت ورق آلیاژی اینجا (https://www.ahanpro.com/ورق-آلیاژی/) کلیک کرده و نرخ بروز انواع ورق آلیاژی : a516، a283، a36، mo40، ck45 و... مشاهده نمایید.

انواع ورق آلیاژی چیست؟

آلیاژ به معنی ترکیب کردن بوده که از مخلوط کردن یک فلز با حداقل یک فلز یا نافلز تولید می‌شود. فلز فولاد دارای عنصرهای منگنز، فسفر، گوگرد، کربن و سیلیسیوم است که در اشکال گوناگون ورق، صفحه، میله، لوله، شمش و ... در بازار موجود است.

برای کاربردهای گوناگون نیاز به فولادهای با ویژگی‌های خاص هست که باید با عناصر دیگر همچون: کروم، مولیبدن، نیکل و غیره ترکیب شود و انواع ورق آلیاژی ساخته شود. ترکیبات شیمیایی متغییر در ساختار این ورق‌ها موجب تفاوت در افزایش استحکام، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی و درخشش ورق الیاژی می‌شود. در ادامه شما را با انواع ورق‌های آلیاژی فولاد و غیرفولادی و تفاوت آن‌ها آشنا می‌کنیم.

انواع ورق آلیاژی غیرفولادی

با توجه به این که در این نوع ورق الیاژی، آهن به عنوان عنصر پایه شناخته می‌شود، به ورق‌های آلیاژی غیرفولادی معروف است. البته این نوع با عناصر متعدد دیگری ترکیب شده و در اشکال گوناگون در بازار توزیع می‌شوند.

ورق آلیاژی برنج

این نوع از ترکیب مس و روی ساخته شده که درصد عنصر مس حداکثر 40% و فسفر، آلومینیوم، منگنز، سیلیکون، نیکل، سیلیسیم و قلع در درصدهای گوناگون به آلیاژ برنج اضافه می‌شود. این ورق الیاژی در ساخت قفل، چرخ دنده، بلبرینگ، پوشش مهمات و دکوراسیون کاربرد دارد.

ورق برنز

قلع و فسفر دو عنصر مهم در ترکیب آلیاژ برنز است که فسفر موجب انعطاف پذیری، شکل‌پذیری و نرمی و قلع باعث افزایش مقاومت به خوردگی می‌شود. در بین انواع ورق آلیاژی این نوع دارای مقاومت بسیار بالای در برابر سایش بوده و رسانایی الکتریسته خوبی است، از این رو از آن در ساخت قطعات کامیپوتر، صنعت الکترونیک، ساخت پیچ و مهره، پروانه کشتی و حمل و نقل سوخت هسته ای استفاده می‌کنند.

انواع ورق آلیاژی چیست و چه تفاوتی دارند؟

انواع ورق آلیاژی فولادی

با اضافه کردن عناصر گوناگون دیگر به فولاد، انواع گوناگونی از فلز ساخته می‌شود. در واقع با افزودن درصدهای متفاوتی از منگنز، فسفر، گوگرد، کربن و سیلیسیوم، سدیم، نیکل، کروم و غیره به فولاد، ورق‌های آلیاژی با ویژگی خاص ساخته می‌شود. ورق آلیاژی با توجه به با توجه به درصد عناصر آلیاژی پایه به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که در ادامه در مورد مهم‌ترین آن‌ها توضیح می‌دهیم.

ورق آلیاژی St52

این نوع از ورق های فولادی که به نام ورق سیاه شناخته می‌شود از جمله ورق‌های آلیاژی کم کربن و آتشخوار است و موجب کاهش استفاده از فولاد در پروژه‌ها شده و از این رو موجب کاهش هزینه در ساخت و ساز می‌شود. سیلیسیوم و منگنز از عناصر پایه ورق st52 است که موجب افزایش استحکام و شکل‌پذیری آن شده و از آن برای اسکلت پل، دیواره قطعات صنعتی، بدنه جرثقیل و ریل استفاده می‌کنند.

ورق A283

در بین انواع ورق آلیاژی، این نوع دارای خمش بالا و قابلیت جوشکاری است که برای تولید لوله، مخازن تحت فشار پایین و دیگ بخار به کار می‌روند.

ورق A516

وجود کروم، مولیبدن و منگنز در ورق آلیاژی A516 موجب افزایش مقاومت آن در برابر سختی و تحمل فشار بالا می‌شود. در واقع این محصول نوعی ورق آتشخوار بوده که در ساختمان‌سازی، ساخت اتصالات و مخازن تحت فشار استفاده می‌شوند.

ورق آلیاژی CK45

ترکیب شیمیایی ورق ck45 دارای عناصر آلیاژی منگنز و سیلیسیوم است که استحکام و سختی بالا و مقاومت در برابر محیط خورنده از ویژگی این نوع ورق الیاژی می‌باشد. مهم‌ترین کاربرد ورق ck45 در تولید ماشین آلات سنگین، میل لنگ‌های صنعتی، محور پمپ و شافت تراشکاری است.

انواع ورق آلیاژی چیست و چه تفاوتی دارند؟

تفاوت انواع ورق آلیاژی

به طور کلی ورق‌های آلیاژی از پرکاربردترین ورق‌ها برای استفاده در صنایع گوناگون هستند. ویژگی‌های چون مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و پایین، مقاومت به خورندگی، استحکام بالا و غیره موجب افزایش محبوبیت ورق الیاژی و کاربرد آن در تولیدات صنعتی شده است. انواع ورق آلیاژی با ورق آهنی که فقط از آهن خالص تولید شده، متفاوت است و روش ساخت آنان با توجه به فرایند نورد گرم است.

در واقع تفاوت ورق‌های آلیاژی در میزان درصد عناصر گوناگون در ترکیبات شیمیایی و آلیاژ‌های این محصول می‌باشد. این عامل تاثیر مستقیمی بر متغییر بودن قیمت ورق آلیاژی دارد. از این رو قبل از خرید ورق آلیاژی توانسته اقدام به استعلام قیمت انواع ورق‌های آلیاژی از کارشناسان خبره وبسایت آهن پرو نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس