بازدید 2355

آشنایی با 8 کاربرد هیدروکینون

در این مبحث سعی داریم برای شما 8 مورد از کاربردهای متنوع و اساسی ماده شیمیایی کاربردی هیدروکینون در صنعت را به اختصار توضیح دهیم . لازم به توضیح است این ترکیب به دو صورت بسیار خالص و صنعتی در بازارهای مختلف یافت میشود .
کد خبر: ۱۱۶۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 23 January 2023

معرفی کاربردهای تخصصی هیدروکینون

آشنایی با 8 کاربرد هیدروکینون

  1. هیدروکینون را به عنوان اضافه شونده به تعدادی از مونومرهای صنعتی به کار میبرند تا از پلیمریزاسیون در حین حمل ، ذخیره و فرآوری جلوگیری به عمل آورد .
  2. هیدروکینون را به عنوان پاک کننده رادیکال های آزاد به کار میبرند . در حالت کلی به طور گسترده در صنایع مربوط به مونومر وینیل برای جلوگیری از پلیمریزاسیون رادیکال های آزاد در طول پردازش و ذخیره سازی از این ماده شیمیایی استفاده می کنند و باعث افزایش ماندگاری رزین های حساس به نور مانند پلیمرهای پیش سرامیک خواهد شد  .

آشنایی با 8 کاربرد هیدروکینون

  1. هیدروکینون از مواد شیمیایی پرکاربرد به شمار میرود و به عنوان تثبیت کننده رزین های پلی استر غیر اشباع مورد کاربری قرار میدهند .
  2. این ترکیب شیمیایی از دسته مواد شیمیایی ای محسوب میشود که در واقع یک ترکیب معطر هستند  که در صنایع عطر سازی به عنوان یک آنتی اکسیدان ، و در واقع به عنوان عامل کاهنده یا بازدارنده پلیمریزاسیون عمل می کند  .
  3. از دیگر کاربردهای این ترکیب شیمیایی ، به عنوان بازدارنده زنگ زدگی در برج های خنک کننده میباشد .
  4. کاربرد دیگر هیدروکینون در فرمولاسیون چسبها میباشد .
  5. این ترکیب شیمیایی را در تولید پلیمرها به کار میبرند . هیدروکینون می تواند یک کاتیون هیدروژن را از هر دو گروه هیدروکسیل از دست داده و یونی دی فنولات ایجاد کند. نمک دی سدیم دی فنول هیدروکینون به عنوان یک واحد مونومر متناوب در تولید پلیمر PEEK مورد استفاده فراوان قرار میگیرد. معمولا هیدروکینون های درجه یک توسط کارخانه های بزرگ دنیا مثل کارخانه (MERCK ) تولید میگردند و این محصول را میتوان از نمایندگی مرک یا عاملیت های واردات و پخش محصولات این کارخانه در کشورهای مختلف دنیا تهیه نمود.

آشنایی با 8 کاربرد هیدروکینون

  1. در صنعت از انواع مواد شیمیایی از جمله هیدروکینون به عنوان جلوگیری کننده از خوردگی بویلر ها استفاده میکنند . خوردگی در سیستم های تولید بخار باعث ایجاد مشکلات زیادی در واحد های صنعتی میگردد . اکونومایزرها و گرم کننده های آب تغذیه اولین بخشهایی هستند که در یک سیستم تولید بخار در حال کار دچار خوردگی خواهند شد . اکونومایزر به دلیل استفاده از انرژی گاز خروجی از سیستم بویلر عاملی کلیدی در افزایش بهره وری حرارتی بویلر به شمار میرود ، که بروز خوردگی باعث کاهش راندمان و بهره وری بویلر خواهد شد . عموما خوردگی در این تجهیزات در اثر ورود گاز اکسیژن و دی اکسید کربن و آمونیاک به وقوع خواهد پیوست . از این جهت است که از ماده شیمیایی هیدروکینون ها برای کاهش دادن اکسیژن محلول در جریان های ورودی به بویلر ها استفاده میشود . همچنین باید دانست که امروزه هیدرازین ها هم برای جلوگیری از خوردگی بویلر ها و دیگر تجهیزات در صنعت بویلر ها مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور کلی میتوان گفت که ماده شیمیایی هیدروکینون از ترکیبات شیمیایی بسیار پر مصرف و کاربردی در صنایع مختلف محسوب میشود و در انواع مختلف صنعتی و آزمایشگاهی در کارخانه های مختلف دنیا تولید میگردند و این نکته که این محصول را در چه صنعتی میخواهیم به کار ببریم موجب انتخاب این محصول از میان انواع خالص و صنعتی آن خواهد شد .

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل