بازدید 10431
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

مواضع و لحظات ترور غسان کنفانی توسط موساد / دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ / تصرف دفتر تلویزیون ایران در اعتراض به اعدام‌ها / دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶ 22 January 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


آموزش تیراندازی به نوه‌های صدام حسین برای مقابله با آمریکا!

«قصی صدام حسین التکریتی / Qusay Saddam Hussein al-Tikriti»، دومین فرزند صدام حسین رئیس‌جمهوری عراق بود. قصی به همراه برادر بزرگترش عدی و پسرش مصطفی چند ماه پس از سقوط بغداد، در شهر موصل با نیرو‌های آمریکایی درگیر شدند و پس از درگیری شش ساعته، کشته شدند. سه پسر دیگر قصی به همراه همسرش به اردن فرار کردند و هم اکنون در این کشور زندگی می‌کنند. تصاویری که اکنون می‌بینید، متعلق به سال ۲۰۰۳ است که بحث حمله آمریکا جدی شده بود و ظاهراً این تصاویر آموزش تیراندازی قصی حسین به فرزندانش و نوه‌های صدام حسین، بخشی از حرکت تبلیغاتی برای انتقال این پیام به مردم عراق بود که در صورت حمله آمریکا حتی نوه‌های صدام نیز با آمریکایی‌ها می‌جنگند. این تصاویر از آموزش قصی به فرزندانش که در یکی از بیابان‌های اطراف بغداد ثبت شده را در تابناک می‌بینید.

 


دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ

وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم «آلبرت اشپر / Albert Speer» یکی از افرادی بود که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نورنبرگ محاکمه شد و جزو معدود مقامات ارشد نازی بود که توانست از این دادگاه جان سالم به در ببرد. او که یک معمار بود، در زمان هیتلر بناهای مهمی ساخت و سپس به مقام وزارت رسید که در آن مقام نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داد. اکثر متهمین دلیل اعمال غیرانسانی خود را تبعیت از دستور اعلام کردند. استفاده این دفاع آنقدر در دادگاه نورنبرگ شایع بود که بعدها به همین نام معروف شد. آنچه او را از دیگر متهمین جدا می‌کرد، این بود که بر خلاف سایر متهمین از دفاع نورنبرگ استفاده نکرد. او مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای دولت نازی را پذیرفت، اما همچنان اطلاع از جنایات‌ را انکار کرد. او نهایتا به دلیل استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال به بیست سال زندان محکوم شد. تصاویری از دادگاه همراه با دفاعیات او را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


تصرف دفتر تلویزیون ایران در اعتراض به اعدام‌ها

پس از یک سلسله اعدام در سال ۱۳۵۵، گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم پارس، در تیرماه این سال دفتر تلویزیون ایران را در فرانسه تصرف کردند. تصاویری که می‌بینید متعلق به این اتفاق است.

 


دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟

در جریان جنگ جهانی دوم، ژوزف استالین برای اینکه بتواند نیرو‌ها را منظم کرده و از تسلیم شدن آن‌ها در برابر ارتش آلمان جلوگیری کند، دو دستور مخفی صادر کرد. دستور شماره ۲۲۷ و دستور شماره ۲۷۰؛ هدف این دو دستور، مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود. بر اساس دستور ۲۲۷ هر سربازی که بدون اجازه عقب نشینی می‌کرد، بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک می‌شد و همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث می‌شد، سربازان به هنگ‌های تنبیهی اعزام شوند که سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ را به عهده داشت. بسیاری از این هنگ‌ها زنده بازنمی‌گشتند. دستور ۲۷۰ که پسر و عروس خود استالین نیز گرفتار آن شدند، تمام افسران و مقامات سیاسی را از تسلیم در برابر دشمن منع می‌کرد. بر اساس این دستور، هر مقام سیاسی یا افسری که اسیر می‌شد، خائن تلقی و در صورت بازگشت به شوروی بازداشت و اعدام می‌شد. افزون بر آن، همسر و پسرش نیز در شوروی بازداشت و به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شدند. وقتی پسر خود استالین به اسارت نازی‌ها درآمد، استالین به مدت دو سال عروس خود را به اردوگاه کار در سیبری فرستاد. در این ویدیو تصاویری از اعمال دستور ۲۲۷ را همراه با حرف‌های نوه استالین در این باره با زیرنویس فارسی ببینید.

 


مواضع و لحظات ترور غسان کنفانی توسط موساد

غسان کنفانی نویسنده و روزنامه نگار شهیر عرب، که یکی از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز بود، سال‌ها با نگارش کتب و مقالات خود با قلم به نبرد استعمار حاکم بر سرزمین مادری اش رفت. این نویسنده که در ۱۹۴۸ در اثر ترور و وحشت صهونیست‌ها مجبور به فرار از زادگاه خود شد، هرگز یاد کشور خود را فراموش نکرد و تا آخرین لحظه که به دست موساد ترور شد، به مبارزه خود علیه نیرو‌های مهاجم ادامه داد. در این ویدیو، مصاحبه او با خبرنگار انگلیسی که در آن چرایی عدم مذاکره با اسرائیل را تشریح می‌کند، همراه با تصاویری از ترور وی توسط موساد را ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آقای تابناک این تیتراژ اعصاب خردکن قبل از کلیپ ها را حذف کن برادر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر