گزارش مجلس درباره چالش‌های ۱۸ صندوق بازنشستگی:

متاسفانه در افق ۱۴۰۵ با مشکل بسیار جدی در صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم / بحران صندوق‌های بازنشستگی ابرچالش اقتصاد کشور است / از ۱۸ صندوق بازنشستگی فقط دو صندوق قانون دارد / فردی با مدرک جغرافیا یا فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند

از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی ۴۳ شرکت سودآور است. بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از شرکت‌های سودده پول می‌گیرند تا تعادل برقرار شود. کجای دنیا این عدالت است؟ نمایندگان؛ شما این عدالت را چطور می‌نویسید؟
کد خبر: ۱۱۵۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 10 January 2023

در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی در صندوق های بازنشستگی مواجه هستیم / بحران صندوق‌های بازنشستگی ابرچالش اقتصاد کشور است / از ۱۸ صندوق بازنشستگی فقط ۲ صندوق قانون دارد /  فردی با مدرک جغرافیا فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند

تابناک _ حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط (با محوریت احکام قانونی، بودجه‌ای و جهت گیری بودجه ۱۴۰۲)، این گزارش را قرائت کرد. تعدادی از نمایندگان و وزیر کار که در صحن مجلس حضور داشتند، پس از ارائه این گزارش، در بیاناتی توضیحات مهمی را بیان کردند. از جمله اینکه مرتضوی وزیر کار گفت: کسری منابع صندوق تأمین اجتماعی و صندوق کشوری در افق ۱۴۰۵، ۷۵۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وضعیت بسیار نامناسبی میان منبع درآمدی و مصارف وجود دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم ۷۵۹ همت در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه (س)، گفت: امیدوارم همه مسلمانان جهان به ویژه کشور‌های اروپایی، پاسخی در خور توجه به اهانت اتاق فکر رسانه‌ای کشور فرانسه در اهانت به مرجعیت بزرگ جهان تشیع بدهند.

بیشتر بخوانید 

  • جزئیات برقراری حقوق بازنشستگان جدید آموزش و پرورش
  • خبر جدید درباره زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: عزم دولت برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی جدی است؛ از این روی، بسیار خرسندم که گزارش اینجانب با گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در یک سو بوده و فهم مشترکی از مشکلات داریم.

    وی افزود: کار ما در ساماندهی صندوق‌ها با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است و اساس بر استقرار نظام تامین اجتماعی جامع و یکپارچه و چند لایه است. بست و تامین اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، یکسان سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای در دستورکار ما قرار گرفته است.

    مرتضوی با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، عنوان کرد: صندوق‌های ۱۸ گانه کشور را به دو دوسته تقسیم می‌کنم؛ صندوق‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر صندوق‌های تخصصی و صنفی. تقریبا ۹۴ درصد جامعه هدف مشمول دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق روستاییان و عشایر هستند و حدود ۶ درصد از مابقی جمعیت جامعه هدف از سایر صندوق‌ها تامین منابع می‌شوند.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اضافه کرد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود، ناشی از بسیاری از ناترازی‌هاست؛ یکی از ناترازی‌ها نسبت پشتیبانی و نسبت تعداد بیمه پردازان و مستمری بگیران در صندوق‌های مختلف کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، سیل شدید موضوعی را طی می‌کند تا جایی که تا سال ۱۳۶۰ تقریبا نسبت پشتیبانی د وازده به یک بوده است، اما هم اکنون گزارش‌ها حاکی است که در سال ۱۴۰۰ نسبت پشتیبانی صندوق‌های تامین اجتماعی به ۳.۲ نفر کاهش پیدا کرده و صندوق کشوری وضعیت بسیار نامناسب‌تر از این دارد.

    وی افزود: مباحثی که سبب شده به ناترازی برسیم، بحث کاهش سن بازنشستگی و خوشبختانه افزایش امید به زندگی است. در سال ۱۳۳۰ سن بازنشستگی ۵۶ سال بوده و هم اکنون به ۵۱ سال رسیده و نرخ سن امید به زندگی ۴۷ سال بوده و هم اکنون ۷۶ سال است. همچنین نسبت پشتیبانی ما به لحاظ کاهش نرخ باروری هم به شدت رو به کاهش است، به نحوی که ۶.۹۱ در سال ۱۳۳۸ به ۱.۶۲ رسیده است.

    مرتضوی افزود: مشکل دیگر شکاف منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی است. وضعیت بسیار نامناسبی در این حوزه وجود دارد تا جایی که منابع ما در سال ۹۴، ۵۶ همت بوده و مصارف ۷۳ همت و ۱۳۱ درصد مصارف نسبت به منابع افزایش داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۲۵۳ همت جمع منابع نقدی ما بوده و ۳۷۵ همت مصارف و ۱۴۸ درصد ضریب عملکرد ماست.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشکل دیگری که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم، ۷۵۹ همت در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: چرا به این وضعیت رسیده ایم؟ برخی از قوانین سبب شده منابع مان نسبت به مصارفمان پاسخگو نباشد و دخل و خرجمان با یکدیگر سازگاری نداشته باشد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان که تقریبا ۷۸ همت بار مالی دارد و دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق کشوری و تامین اجتماعی بار مالی نزدیک به ۸۶ همت داشته است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سوالات و دغدغه‌های مطرح از سوی نمایندگان مشترکات دولت و مجلس است، عنوان کرد: امیدوارم با همکاری یکدیگر مشکلات جامعه هدف را در کمترین فرصت برطرف کنیم. به منظور ایفای وظایف و در راستای برنامه‌های اعلامی خدمت نمایندگان گزارشی از اقدامات اصلاحی دولت قرائت می‌کنم.
بر اساس داده‌های پژوهشکده آمار، برآورد می‌شود که جمعیت سالمند کشور در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۳۰، در سناریو‌های مختلف حدود چهار برابر شود و از ۴ میلیون و ۸۷۰‌هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ برسد. ارزیابی نرخ باروری در ایران که توسط سازمان ملل متحد انجام شده نیز نشان می‌دهد که این نرخ از ۲۸/۶ در سال ۱۳۵۸ به ۶۲/۱ در سال ۱۳۹۸ رسیده است.
 


وی افزود: تسویه مطالبات صندوق‌ها از دولت، برقراری تأمین اجتماعی چندلایه، پایداری مالی و مقرراتی، اصلاح برخی موارد، افزایش ضریب پشتیبانی از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دادیم و نمایندگان نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند. همچنین ایجاد نهاد تنظیم‌گر در حوزه بیمه‌های بازنشستگی که حوزه اثر آن یکپارچگی سیاست‌گذاری در صندوق‌ها و کاهش مداخلات تکلیفی و کاهش هزینه‌های اقتصادی و اصلاحات مناسب بوده است.

مرتضوی با اشاره به عملکرد یک و نیم ساله دولت سیزدهم در حوزه تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها تصریح کرد: انجام بزرگ‌ترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی کشور به مبلغ ۸۸ هزار میلیارد تومان و خروج از لیست ابربدهکاران بانکی و جلوگیری از استقراض بی‌رویه بانکی، زمانی که بانک مرکزی لیست ابربدهکاران بانکی را منتشر کرد، یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی سازمان تأمین اجتماعی که با دستور رئیس جمهور نسبت به تسویه بدهی اقدام شد که دلیل آن مازاد برداشت از بانک مرکزی به دلیل افزایش پایه پولی کشور بود و متأسفانه نرخ تورم ناشی از اقداماتی است که در گذشته به واسطه افزایش پایه پولی به عمل آمد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: تادیه بخش قابل توجهی از مطالبات با تشریک مساعی دولت مردمی و مجلس انقلابی در سال ۱۴۰۰ که حدود ۸۰ همت و در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ همت از مطالبات معوق صندوق‌ها تأمین شد. همچنین توسعه پوشش بیمه فراگیر از طریق اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده و افزایش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده و تولید و خرید بیش از ۵۰ درصد خدمات حوزه درمان کشور توسط تأمین اجتماعی و ارائه خدمات بیمه تکمیلی برای اولین بار در صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله اقدامات دولت در صندوق‌های بازنشستگی بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: توسعه خدمات درمانی و افزایش پوشش اقلام دارویی، پوشش بیمه ناباروری، پرداخت غرامت بارداری به صورت ماهانه و افزایش مرخصی از ۶ ماه به ۹ ماه، افزایش بهره‌وری تولید در زیرمجموعه‌های اقتصادی، اجرای پالایش بیمه‌ای برای بیش از ۵۰ هزار نفر و جایگزین افراد مستحق، افزون بر ۲۰۰ پروژه بیمارستان، درمانی، اقتصادی و فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۱۰ همت عمدتاً در مناطق محروم و کم برخوردار که در دست اجراست. همچنین صرفه‌جویی در صندوق مصارف بیکاری و افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگی و افزایش ۱۲۰ درصدی مبلغ ریالی سهم سازمان نیز از جمله اهم اقدامات انجام شده در صندوق‌های بازنشستگی به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس اشاره کرد: یکی از نمایندگان فرمودند که اکثریت شرکت‌ها زیان‌ده هستند که به نحوی پاسخ آن آری و به نحوی خیر است. آن بخش از شرکت‌هایی که در راستای ایفای تعهدات دولت در گذشته به سازمان تأمین اجتماعی اجباری واگذار شده‌اند هم اکنون زیان‌ده هستند، اما آن بخشی را که ما سرمایه‌گذاری کردیم به شدت سودده هستند و برای اولین بار ۹۰ هزار میلیاردی که دولت از سهام پالایشگاه نفت شازند به صندوق تأمین اجتماعی واگذار کرده است، قیمت واقعی بوده است.

مرتضوی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان در خصوص قانونمند کردن صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: اساسنامه سایر صندوق‌ها را در دست بررسی داریم و امیدواریم همه آن‌ها نظام‌مند و قانونمند شوند. خانم شیخی در توضیحات خود اشاره کردند که پس از گذشت ۹ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقدامی در این رابطه صورت نگرفته که باید عرض کنم چارچوب‌ها هم اکنون مشخص و اقدامات مناسبی شده و لوایح متعددی تنظیم و در دستور کار دولت قرار دارد و در آینده نزدیک نیز به مجلس تقدیم خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به تأکید نمایندگان به سالم‌سازی مدیریت صندوق‌ها عنوان کرد: این موضوع از توصیه‌های اکید رئیس جمهور بوده و ما باید امانت را به اهل آن بسیاریم، کمیسیون انتصابات تشکیل شده و امیدواریم اقدامات لازم انجام شود. آقای پورابراهیمی نیز به اصلاحات پارامتریک اشاره کردند که باید عرض کنم پیشنهاد بسیار مناسبی است و باید از قواعد مناسب برخوردار باشد تا بتوانیم منابع و مصارفمان را تنظیم کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بنده شهادت می‌دهم که بیشترین همراهی با وزارت کار را کمیسیون اجتماعی مجلس داشته است لذا از آقای عیسی‌زاده به عنوان هیأت رئیسه و سایر نمایندگان تشکر می‌کنم. از شما تقاضامندم هر حکمی که تکلیف می‌شود، منابعش باید پیش از آن پیش‌بینی شود، در غیر این صورت خروجی آن ناترازی خواهد شد و در نهایت مجبور به استقراض خواهیم شد و در این صورت پایه پولی و در اثر آن تورم افزایش پیدا خواهد کرد.

نیکزاد: سرمایه گذاری صندوق ها نباید کمتر از اوراق مشارکت، سودآوری داشته باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل مشکلات صندوق های بازنشستگی وابستگی آن ها به بودجه عمومی دولت است، گفت: نباید سرمایه گذاری صندوق ها کمتر از سود اوراق مشارکت بانکی باشد.

علی نیک زادثمرین در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع بندی رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوطه، گفت: در مجموع ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مستمری بگیر صندوق‌های بازنشستگی هستند و میزان مطالبات بازنشسته‌ها و صندوق‌های آن‌ها تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین این موضوع اهمیت و اهتمام برای رفع مشکل صندوق‌های بازنشستگی را چند برابر می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل مشکلات صندوق های بازنشستگی، وابستگی آن ها به بودجه عمومی دولت است. از سوی دیگر، شیوه مدیریت دارایی و مولدسازی سرمایه های صندوق، تقویت فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری سودآور با اولویت سرمایه گذاری در بازار پول و سرمایه نکته کلیدی است و نباید سرمایه گذاری صندوق ها کمتر از سود اوراق مشارکت بانکی باشد.

وی ادامه داد: ثبات، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف در صندوق های بیمه ای و بازنشستگی باید مدنظر قرار بگیرد، انتظار نسل آینده از شما با توجه به اینکه صندوق بین نسلی است، این که در انتصاب افراد در سطوح مدیریت موسسات و بنگاه ها و شرکت های وابسته به صندوق ها را بازنگری کنید و بر تعیین سقف قانونی برای پرداخت حقوق و مزایا و نه برای اعضای هیات مدیره بلکه برای کل کارکنان این صندوق نظارت جدی داشته باشید.

نیکزاد با اشاره به اینکه فرمولی را مدنظر قرار دهید تا دارایی که در اختیار افراد قرار می گیرد کمتر از سود بانکی آورده نداشته باشد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی تاکید داشتند و در سیاست های ابلاغی این موضوع مورد تاکید قرار گرفته شده است، این موضوع باید در لایه های مختلف در کنار محاسبات کسورات بازنشستگی و ترکیب بهینه مزایا مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه نیز هرگونه تصمیم در خصوص بیمه های اجتماعی باید منوط به تامین منابع باشد، ادامه داد: محاسبات بیمه ای، تعهدات بین نسلی و رعایت حقوق مکتسبه بیمه شدگان و مستمری بگیران باید مدنظر قرار گرفته شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مباحث باید بجد پیگیری شوند، کمیسیون اجتماعی، نمایندگان مجلس و دولت دست به دست یکدیگر دهیم تا شرمنده نسل آینده نباشیم.

بحران صندوق‌های بازنشستگی ابرچالش اقتصاد کشور است

مهدی عیسی زاده در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوطه، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شهدای عرفه و شهید احمد کاظمی و یاران باوفایش و فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) و یادی از شهید باکری و شهید شوشتری فرماندهان قرار گاه حمزه سید الشهدا (ع) را گرامی می‌داریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحران صندوق‌های بازنشستگی، یکی از موضوعاتی است که ایران اسلامی با آن درگیر است. کارشناسان و سیاستمداران همه برای این موضوع بحران آفرین بخش اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده اند و از آن به عنوان یک ابرچالش در اقتصاد ایران نام می‌برند. وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی، از جمله مهمترین نشانه‌های ورشکستگی آن‌ها به شمار می‌آید و در سال‌های گذشته، هیچ راه حل مهمی برای رهایی از این معضل پیدا نشده است.

وی تصریح کرد: ما ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم و از این ۱۸ صندوق، فقط ۲ صندوق قانون دارد و مابقی براساس آیین نامه و دستورالعمل داخلی اداره می‌شوند. اگر این صندوق‌ها با دستورالعمل‌های داخلی اداره شود، این اتفاق می‌افتد که سرمایه همه بازنشستگان و شاغلانی که سی سال کار کرده و این اموال را به صندوق بازنشستگی ارائه کرده اند، نابود می‌شود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس یازدهم با انتقاد از زیان‌ده بودن اکثر صندوق‌های بازنشستگی مطرح کرد: از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی ۴۳ شرکت سودآور است. بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از شرکت‌های سودده پول می‌گیرند تا تعادل برقرار شود. کجای دنیا این عدالت است؟ نمایندگان؛ شما این عدالت را چطور می‌نویسید؟

وی با انتقاد از وابستگی بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی به دولت بیان کرد: برخی صندوق‌های بازنشستگی مانند کشوری به دولت و بودجه وابسته هستند، اگر روزی پول این‌ها پرداخت نشود، قادر به ادامه حیات نیستند. وضعیت نقدینگی صندوق‌ها در دنیا بدین شکل است که نقدینگی را یک فرصت بین المللی می‌دانند و صادرات و واردات انجام می‌شود، اما در ایران قانونی داریم که بازنشستگان نمی‌توانند صادرات و واردات انجام دهند و موانع متعددی در این زمینه وجود دارد. برخی از شرکت‌های زیان‌ده صنعتی مانند کشتیرانی وجود دارد، مانند شرکت فولاد که باید سودآور باشد، به جز دو شرکت بقیه زیان‌ده هستند.

عیسی زاده تصریح کرد: شرکت دخانیات در حال فروپاشی است و حدود ۴۵ میلیارد زیان انباشته دارد و ۴ هزار میلیارد بدهی، بر مبنای آمار دیوان محاسبات ۲۰۰ پرونده دارد و نمی‌تواند ادامه کار دهد و از وزیر کار می‌خواهیم به این موضوع توجه ویژه کند. ما باید در بازنشستگان امید به معیشت و رسیدگی به درمانشان را ایجاد کنیم. در جلساتی به عنوان فراکسیون و یا جلساتی با کمیسیون اجتماعی وجود دارد. بازنشستگان نسبت به آینده شان بسیار ناامید بودند.

وی با انتقاد از برخی انتصابات در هلدینگ‌ها تصریح کرد: انتصابات معلوم نیست برچه اساسی بوده است، شرکتی که کاملا فنی است فردی با مدرک جغرافیا آن را مدیریت می‌کند و یا با مدرک فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند.

گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط
 
نظام تامین اجتماعی و به طور خاص صندوق‌های بازنشستگی در ایران با مشکلات متکثر و البته پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که هر سه وجه تشکیل‌دهنده آن یعنی بیمه شده، کارفرما و دولت را درگیر نموده است و طی سالیان اخیر به دلیل وابستگی این صندوق‌ها به بودجه دولت، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده به گونه‌ای که ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در ۲۱/ ۰۱/ ۱۴۰۱ و نیز تأکید موکد ایشان در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بر استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی (بند پنجم) نشان از اهمیت ساماندهی این حوزه دارد.

مطابق با بررسی های صورت گرفته چالش های موجود در این حوزه در دو بخش مدیریت و راهبری صندوق‌ها و نیز چگونگی تأمین کسری منابع مالی این صندوق‌ها در سطح مدیریت کلان کشور، مطرح می باشد و ضرورت دارد سیاست‌های مناسب برای رفع این مشکلات مدنظر سیاستگذاران به ویژه در جریان تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد.

در همین راستا، با توجه به اهمیت موضوع و در پیش بودن ایام بررسی لوایح برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر آن شد ضمن برگزاری جلساتی با مسئولین ذیربط در صندوق‌های بازنشستگی به شناسایی مهم‌ترین ابعاد چالش‌های این صندوق‌ها و راهکار‌های پیش روی برای رفع و کاهش تبعات سوء آن‌ها بپردازد که اینک نتایج اجمالی در راستای اجرای ماده (۱۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به حضور مردم شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.

بخش نخست: اهم چالش های فعلی صندوق های بازنشستگی

در ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع حدود ۶/۲۳ میلیون مشترک و مستمری بگیر اصلی را تحت پوشش قرار داده اند. براساس گزارش‌های رسیده به کمیسیون و آخرین آمار منتشر شده (سال ۱۳۹۹) حدود ۹/۱۷ میلیون مشترک اصلی سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۵/ ۲ میلیون مشترک اصلی صندوق بازنشستگی کشور، حدود ۵/۱ میلیون مشترک اصلی صندوق روستائیان و عشایر و ۱/ ۱ میلیون مشترک اصلی صندوق تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح هستند. از تعداد مشترکان سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاهی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما براساس آخرین آمار‌ها در سال‌های اخیر، تعداد مشترکان آن‌ها در مجموع، حدود ۷۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود. مطابق با ارزیابی‌های کمیسیون برخی از مهمترین چالش‌های فعلی صندوق‌های بازنشستگی به شرح زیر است.

مطالبات صندوق های بازنشستگی از دولت

به استناد گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، میزان کل مطالبات صندوق‌های بازنشستگی تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵، ۰۱۲، ۲۰۹، ۲۸۹ میلیون ریال بوده است که (۷۶) درصد از میزان کل مطالبات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، (۱۲) درصد مربوط به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگان کارکنان فولاد، (۱۰) درصد مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری و (۲) درصد مربوط به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر می‌باشد. لازم به ذکر است میزان ۹۰ درصد از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی مرتبط با مطالبات از دولت، ۵ درصد مرتبط با سود سهام دریافتنی و  ۵ درصد مرتبط با سایر مطالبات است.

سن موثر بازنشستگی و ارتباط آن با امید به زندگی

امید به زندگی در ایران، از سال ۱۳۳۰ تا امروز از ۴۶ سال به ۷۶ سال افزایش پیدا کرده است، در حالی که طی همین سال‌ها، خلاف قاعده، متوسط سن بازنشستگی از ۵۷ سال به ۵۱ سال کاهش پیدا کرده است و منجر به تغییر زودهنگام وضعیت بیمه پرداز به وضعیت مستمری بگیر می‌شود.

نسبت پشتیبانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هم اکنون نسبت پشتیبانی سازمان تامین‌اجتماعی، به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور، ۵۱/ ۴ است که نزدیک به حداقل نسبت پشتیبانی برای عدم ورشکستگی یک سازمان بیمه‌ای است (حداقل نسبت پشتیبانی ۳ می‌باشد). این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری ۶۵/۰، در موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ۰۷/ ۰ است که از وخامت وضعیت این صندوق‌ها حکایت دارد.

نرخ جایگزینی و کفایت مستمری

یکی از دلایل اصلی نرخ جایگزینی بالا در ایران، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی افراد است. در شرایطی که در بیشتر نظام‌های بازنشستگی دنیا متوسط پنج سال پایانی سنوات خدمت فرد یا تمام سال‌های بیمه پردازی فرد مبنای محاسبه قرار می‌گیرد، در ایران، دو سال آخر خدمت فرد، مبنای محاسبه است. در حالی که میانگین نرخ جایگزینی خالص در اتحادیه اروپا ۵/ ۶۳ درصد و در کشور‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۶/۵۸ درصد است، میانگین این نرخ در کشور ما برای سه صندوق اصلی (تامین‌اجتماعی، بازنشستگی کشوری و کشاورزان، روستاییان و عشایر) ۸۳ درصد است که به‌رغم این نرخ جایگزینی بالا، کفایت مستمری در ایران پایین بوده و عملا حقوق بازنشستگی بسیاری از افراد، پاسخگوی هزینه‌های زندگی آنان نیست و این امر صندوق‌های بازنشستگی را در مقابل نوسانات اقتصاد کلان بسیار حساس کرده است.

نسبت تعهدات به دارایی‌‌‌ها

به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ارزش حال تعهدات صندوق بازنشستگی کشوری، حدود % ۲۲۴ از تولید ناخالص داخلی، ارزش دارایی‌ها حدود % ۳۷ تولید ناخالص داخلی و کل کسری آن حدود % ۱۸۷ از تولید ناخالص داخلی است که عملا صندوق را نیازمند بودجه عمومی کرده است؛ بنابراین نه‌تن‌ها این صندوق به‌شدت ناپایدار است، بلکه باید نزدیک به ۸/ ۱ برابر تولید ناخالص داخلی کشور برای جبران کسری این صندوق هزینه شود.

نرخ سالمندی و باروری در ایران

بر اساس داده‌های پژوهشکده آمار برآورد می‌شود که جمعیت سالمند کشور در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۳۰، در سناریو‌های مختلف حدود چهار برابر شود و از ۴ میلیون و ۸۷۰‌هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ برسد. ارزیابی نرخ باروری در ایران که توسط سازمان ملل متحد انجام شده نیز نشان می‌دهد، این نرخ از ۲۸/۶ در سال ۱۳۵۸ به ۶۲/۱ در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

وجود مشکلات ساختاری

موانع ساختاری نظیر عدم‌تحقق نظام چندلایه تامین‌ اجتماعی که هزینه‌‌‌های قابل‌توجهی خارج از اصول بیمه‌‌‌ای را به صندوق‌ها تحمیل کرده است، شیوه اداره و مدیریت دارایی صندوق‌ها، نرخ بیکاری بالا که موجب کاهش ورودی‌‌‌های جدید و در نتیجه کاهش نسبت پشتیبانی در صندوق‌ها شده است، تورم فزاینده ناشی از ناکارآمدی نظام اقتصادی که تعهداتی خارج از اصول بیمه‌‌‌ای را به صندوق‌ها تحمیل کرده است، از جمله دیگر عواملی است که در قالب مشکلات ساختاری، ناترازی صندوق‌ها را تشدید کرده است.

بخش دوم: نتایج ارزیابی کمیسیون

به استناد ماده (۲۹) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲): دولت مکلف بوده است تا در راستای ایجاد ثبات، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نسبت به اصلاح ساختار این صندوق‌ها براساس اصول کاهش وابستگی این صندوق‌ها به کمک از محل بودجه عمومی دولت و ... اقدام نماید.  درهمین راستا، به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، میزان اعتبارات دریافتی صندوق‌ها از محل بودجه عمومی دولت طی چند سال اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه میزان آن از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به حدود ۲۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. بدیهی است اعتبارات کمکی به صندوق‌های دستگاهی ورشکسته همچون صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما، صندوق بازنشستگی کارکنان هما و ... از آن جایی که ذیل اعتبارات دستگاه اصلی پرداخت می‌شود، در این آمار لحاظ نشده است. لازم به ذکر است به استناد گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ دیوان محاسبات کشور، سهم دولت از مستمری پرداختی به منابع عمومی دولت حدود ۲/۸ درصد بوده است که رقم بالایی محسوب می‌شود.

در راستای تحقق حکم بند (الف) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تکلیف دولت به تأدیه بدهی‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی و مطابق با مفاد اجزاء ذیل تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور دولت مکلف گردیده است با رعایت سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت اجرای احکام ذیل به دستگاه‌های مربوطه به شرح زیر اقدام نماید.

مبلغ ۹۰۰ هزار میلیارد ریال بابت پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، متناسب سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی و بیمه قالیبافان؛

مبلغ ۹۰ هزار میلیارد ریال با سازمان بازنشستگی کشوری بابت متناسب سازی بازنشستگان کشوری؛

مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح بابت متناسب سازی بازنشستگان لشکری؛

در این راستا مطابق با ارزیابی‌های صورت گرفته در کمیسیون:

هیأت وزیران نوع و میزان سهام قابل واگذاری به دستگاه‌های مذکور را مشخص نموده است. همچنین واگذاری سهام توسط سازمان خصوصی سازی به سازمان‌های مذکور صورت پذیرفته است؛ بنابراین حکم مصرح در بند (ی) تبصره (۲) قانون بودجه سال جاری اجرایی شده است.

به استناد مفاد اجزاء ۱ و ۲ بند (ز) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که برای اجرای تکالیف مقرر در قانون مذکور در مقابل دستگاه‌های اجرایی دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و یا تهاتر نفت خام و میعانات گازی اقدام نماید. ارزیابی‌های کمیسیون حاکی از آن می‌باشد که علی رغم امکان بهره گیری دولت از این ظرفیت قانونی برای تأدیه بدهی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی، مستند به گزارش تفریغ شش ماهه بودجه سال ۱۴۰۱ این حکم تجویزی فاقد عملکرد بوده است.

مطابق با بررسی‌های صورت گرفته، در برخی مواقع صندوق‌های بازنشستگی به رغم اختیار قانونی در جهت تقسیم سود خالص شرکت‌های تابعه و متعاقباً دریافت وجوه آن جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز منجمله پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و همچنین ایفای تعهدات بیمه درمانی خود (سازمان تأمین اجتماعی)، از این کار اجتناب نموده و صرفاً ۱۰ درصد از سود خالص شرکت‌های تابعه خود را به دلیل الزامات قانونی تقسیم می‌نمایند؛ که عمدتاً به آن دلیل است که واحد‌های اجرایی مزبور استفاده از بودجه عمومی کشور (کمک دولت) و یا اخذ تسهیلات از بانک‌های عامل را به عنوان راهکار جایگزین جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز خود انتخاب کرده اند. این در شرایطی است که گزینه‌های پیش گفته به ترتیب منجر به کاهش سرانه بودجه عمومی (انتقال منابع مندرج در بودجه عمومی جهت پرداخت تعهدات صندوق ها) و افزایش هزینه‌های تأمین نقدینگی برای صندوق‌های مزبور شده است. در همین راستا لازم به اشاره است به استناد گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۳، ۷۵۴، ۷۴۰ میلیون ریال از سود سهام دریافتنی از شرکت‌های تابعه در صندوق‌های بازنشستگی وصول نگردیده است.

مطابق با مفاد بند (۴) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی-مصوب ۱۳۹۵، سازمان خصوصی سازی می‌بایست سهام شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند و منابع آن را در اختیار صندوق‌های بازنشستگی قرار دهد". صرف نظر از آن که در سال‌های گذشته و بر خلاف قانون مستقیم سهام این گونه شرکت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی واگذار شده است. از سوی دیگر مطابق با گزارش دیوان محاسبات کل کشوراز ۲۸۵ شرکت مورد بررسی در پایان سال ۱۴۰۰، ۴۹ شرکت معادل ۱۷ درصد زیان ۱ ده و ۲۶ شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بوده اند. این موضوع بدان معناست که عمدتاً انتقال دارایی‌ها در قالب شرکت‌های زیان ده و بعضاً غیرفعال به صندوق، بابت رد دیون صورت گرفته است، که نه تنها کمکی به تأمین مالی بابت پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و پرداخت سایر دیون صندوق نکرده است، بلکه صندوقی را که در تأمین منابع با مشکلات جدی روبه رو بوده با چالش‌های اساسی مرتبط با این شرکت‌ها (مانند بهره وری پایین، دارایی‌ها و اموال مازاد و غیرمولد، زیان انباشته، نیروی انسانی مازاد و ...) مواجه ساخته است.


بخش سوم: جمع بندی و پیشنهادات

با عنایت به مطالب مطروحه، به نظر می رسد محاسبات فنی (اکچوئری) صندوق‌های تامین اجتماعی و سیاست‌گذاری برای انجام این دست از محاسبات مهمترین شاخص در دوام و عدم ورشکستگی صندوق‌های تامین اجتماعی است. هرچه ورودی و حق بیمه و کسورات پردازان صندوق‌های کارگری از جمله صندوق تامین اجتماعی بیشتر باشد، پویایی، کیفیت و دوام صندوق افزایش می‌یابد. لذا اکنون مهمترین مساله صندوق های بازنشستگی ورودی آنهاست. نرخ پایین ضریب پشتیبانی و کاهش مداوم ان طی چند سال اخیر نشان از آن دارد که عدم موفقیت سیاستگذاران کلان در حوزه ایجاد اشتغال خالص در کشور را می توان از جمله دلایل عمده در رخداد وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی دانست.

به هر حال، به عنوان جمع بندی گزارش حاضر به موارد زیر اشاره می گردد:

وفق مفاد جزء (۱) ماده (۲۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲):" ... تقویت فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری سودآور با اولویت سرمایه گذاری در بازار پول و سرمایه، به نحوی که سود سرمایه گذاری مورد نظر کمتر از سود اوراق مشارکت بانکی نباشد"، به عنوان یکی از تکالیف دولت در راستای ایجاد ثبات، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه و بازنشستگی عنوان شده است. بررسی‌های کمیسیون حاکی از آن است در تعداد قابل توجهی از شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی، نرخ بازده سرمایه گذاری با نرخ اوراق مشارکت بانکی فاصله زیادی دارد که این موضوع بیانگر مغفول ماندن این حکم قانونی در رابطه با ضرورت اصلاح ساختار این صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه می‌باشد. در راستای تحقق حکم بالادستی مذکور دولت مکلف است اقدامات لازم همچون تصریح احکام تکلیفی مورد نیاز در برنامه هفتم توسعه را برای اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی و رعایت اصول سرمایه گذاری انجام داده و نیز گزارش آن را مستمراً به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

مطابق با حکم جزء (۲) ماده (۲۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲):" ایجاد هرگونه تعهد بیمه‌ای و بار مالی خارج از ارقام مقرر در جداول قوانین بودجه سنواتی برای صندوق‌ها ممنوع است... ". درهمین راستا، باتوجه به اینکه ادامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی به ویژه در سازمان تأمین اجتماعی که دارای بیش از ۳ میلیون نفر مستمری بگیر می‌باشد مستلزم تأمین منابع پایدار توسط دولت در قانین بودجه و پیرو آن تخصیص و پرداخت به موقع منابع به صندوق‌های ذیربط می‌باشد، انتظار می‌رود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت سهم اعتبارات مربوطه را به صورت دقیق پیش بینی و درج نماید چراکه در غیر این صورت زمینه استقراض این صندوق‌ها از سیستم بانکی، رشد مطالبات آن‌ها از دولت و در نهایت وخیم‌تر شدن وضعیت منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی را بیش از پیش شاهد خواهیم بود؛ لذا پیشنهاد می‌گردد در جریان تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص بیمه‌های اجتماعی منوط به پیش بینی بار مالی آن براساس اصول و قواعد و محاسبات بیمه‌ای و با لحاظ تعهدات بین النسلی و رعایت حقوق مکتسبه بیمه شدگان و مستمری بگیران گردد.

سازمان تامین اجتماعی در شرایط فعلی صرفا "مسئولیت محور" و "تعهد محور" است. اما در نوع نظام تامین اجتماعی «حق بیمه محور»، هر فرد به نسبتی که به‌عنوان حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کند، دریافت می‌کند. بدیهی است در صورت استقرار نظام تأمین اجتماعی از نوع " حق بیمه محور" دولت و به ویژه سازمان تأمین اجتماعی خواهند توانست از طریق یک برنامه ریزی و ریل گذاری صحیح حتی از میزان اشتغال ناقصی که در کشور وجود دارد نیز دریافتی داشته باشند. درهمین راستا پیشنهاد می‌گردد بهره گیری از شیوه‌های نوین بیمه پردازی در نظام رفاه و تأمین اجتماعی کشور مورد مطالعه و توجه کارشناسان امر قرار گرفته و به تبع آن، توسط قانونگذاران و سیاستگذاران در اسناد و قوانین بالادستی لحاظ گردد.

مطابق با بررسی‌ها در کشور ما اغلب بازنشستگان به لحاظ عدم رضایت از وقوع بازنشستگی و احساس به داشتن توان مجدد فعالیت اقتصادی کماکان تمایل دارند پس از بازنشستگی، به اشتغال در مشاغل قبلی یا واحد‌های کاری مشابه به تداوم فعالیت خویش اهتمام ورزند (هر چند عدم کفایت حقوق بازنشستگی نیز تا حدودی می‌تواند عامل چنین بازگشت به کاری باشد). به این ترتیب اغلب بازنشستگان علیرغم استفاده از حقوق بازنشستگی کماکان یک فرصت شغلی را هر چند خارج از واحد کاری قبلی، اشغال می‌نمایند. ثانیا افراد بازنشسته در صورت اشتغال مجدد، نه تنها در شرایط حاضر با اشتغال مجدد، یک فرصت شغلی را از جوانان گرفته، بلکه بواسطه عدم پرداخت حق بیمه مربوطه، در آینده نیز صندوق‌های بیمه‌ایی را که دارای ماهیت مشاع بین النسلی بوده و جوانان امروز به عنوان بازنشستگان آینده باید از منافع آن برخوردار گردند را با کاهش منابع و بحران مواجه خواهند ساخت. از این روی با عنایت به مطالب مطروحه پیشنهاد می‌گردد، مواردی که شرط سنی از قوانین مربوط به وقوع حالت بازنشستگی حذف شده یا یا باکاهش مواجه شده است مورد تجدید نظر قرار گرفته و با توجه به اهمیت موضوع و تجارب جهانی در سایر کشورها، اصلاحات اساسی در این خصوص در دستور کار مراجع ذیربط قرار گیرد.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد قبل از هر چیز، به منظور تحقق اهداف یک نظام تأمین اجتماعی کارآمد و انتظام بخشی به چالش‌های متعددی که درحال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشور با آن مواجه هستند به ویژه نظام بخشی به هزینه‌ها و مصارف این صندوق ها، لازم است تا دولت محترم نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مقتضی و راهکار‌های عملیاتی موثر و کارآمد برای تحقق احکام و قوانین موجود در این حوزه اقدام کند، بدیهی است تنها با اجرای دقیق قوانین است که می‌توان به رفع آسیب‌های موجود در تمام زمینه‌ها امید داشت. در همین راستا، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن آن که به دفعات در جلسات برگزار شده با مسئولین صندوق‌های بازنشستگی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این خصوص اعلام نموده، نظارت مستمر بر روند پیشرفت اقدامات و اجرایی شدن قوانین مرتبط و گزارش دهی مستمر به مردم به ویژه بازنشستگان شریف کشور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را در دستور کار آتی خود قرار خواهد داد. امید آن که مثمرثمر واقع گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۰
سلام
اقا يا خانم خبرنگار محترمي كه پيام من رو ميخوني
اين پيام من رو به اقاي محسن رضايي برسونيد


اقاي محسن رضايي زود و تند و سريع و انقلابي
يك اتوبان ١٢ بانده
٦ باند رفت
٦ باند برگشت

از تهران بكشيد به چابهار
چابهار قطب صنعتي ايران منظورمه

اين اتوبان رو بسازيد
ببينيد چه انقلابي در اقتصاد ايران ايجاد ميشه
آي نميدونم جاده داريم
آي نميدونم اتوبان داريم و ... رو بذاريد كنار

يك اتوبان شبيه اتوبان قزوبن زنجان تبريز
كه هر ننه قمري وسط اتوبان نتونه بياد

مستقيم از تهران بره چابهار
اين اتوبان ميتونه بسياري از مشكلات تهران
حتي الودگي هواش رو حل كنه

ميخوايد بديد هنديها يا چينيها بسازن
هر كي ميخواد بسازه
اين طرح رو در ١٤ قطعه ١٠٠ كيلومتري ميتونيد در عرض ٤ سال بسازيد

من ميتونم به جرات بگم
اين طرح تمام ايران را اباد خواهد كرد
اگر تعقل داشته باشيد.
يك لحظه هم درنگ جايز نيست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
خبر امده اقای میرکاظمی از سازمان برنامه دارند میروند
صالح آبادی هم که از بانک مرکزی رفت
نقطه قوت اقتصادی دولت رییسی احترام به اقتصاد آزاد بوده که با جابجایی های اخیر ظاهرا اقتصاد دانهای تفکر اقتصاد دستوری دارند سرکار می آیند و اقتصاد وضعش بدتر از قبل خواهد شد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
حالت خوبه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
من هم پیشنهاد می کنم که هرچه سریع تر دریای خزر را به خلیج فارس وصل کنید بگونه ای که کشتی بتواند در آن عبور کند
به جرات می توانم بگویم که کشور را آباد می کند!
کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا و ژاپن و کره ، بازنشسته

گان در مجمع سالیانه برای انتخاب هیئت مدیره و مدیر عامل

شرکت میکنند و بصورت آنلاین تمام اعمال آنها را کنترل

میکنند

و از طرف دولت هم بهترین پروژه های سود آور و مطمئن را

به صندوقهای بازنشستگان می سپرند و به نوعی کمکشان

میکنند و بصورت دقیق بر عملکرد مدیران نظارت میکنند

ولی متاسفانه بازنشستگان ما در انتخاب مدیران و نظارت بر

کار کرد آنها هیچ دسترسی و مجوزی ندارند

و دولت خودش مدیران اکثرا نالایق وابسته خود را انتخاب و

بوسیله آنها همچون در دوره احمدی نژاد که تمام موجودی

صندوقهای بازنشستگان تامین اجتماعی و فرهنگیان و

خدمات درمانی و نفت را خالی کرد و به ورشکستگی کشاند
مگه جغرافیا و فلسفه چشه؟؟ درسته تو این مملکت هیچکی سرجای خودش نیست ولی دیگه توهین نکنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
موافقم با شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
خودتو ناراحت نکن
آقایون فکر میکنن که باید یه مهندس مدیریت کنه وبعد گند بزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
چرا هر سال مدیران این شرکتها زیانده پاداش های کلان می گیرند و با حقوق های نجومی در ساختمانهای لاکچری فعالیت می کنند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
کسی نمیگه جغرافیا و فلسفه مشکل داره یا نه ...
بزرگوار بحث تخصص هست . شما وقتی قلب درد میگیری نمیری پیش متخصص جغرافیا یا فلسفه یا تاسیساتی سر کوچه ، میری پیش دکتر قلب . چون تخصص داره . برای مدیریت یه هلدینگ که میلیارد ها پول توش جابجا میشه و بحث آینده قشر عظیمی از مردم در میان هست نمیشه با سعی و خطا و بدون تخصص عمل کرد . البته باز هم فرقی نمیکنه چون آنچه البته به جائی نرسد فریاد است ...
جغرافیا و فلسفه که خوبه چون بالاخره مجبور بوده از در دانشگاه بره تو و دو تا کلمه درس گوش کنه. این که مداح و روضه خون رو بذارن رییس واحد صنعتی فاجعه است. همینه که مملکت به این روز افتاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
امام جمعه هم بشه رییس شهرک صنعتی
قالیباف هم مدرک جغرافیا دارد و رییس مجلس، مرکز قانونگزاری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
قالیباف اول شغل رو داشته بعد نیاز به مدرک پیدا کرده.حالا هر چی باشه مهم نیست
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
ناشناس جان. خلبان مهندس! دکترای جغرافیای سیاسی دارند نه اون جغرافیایی که ما در مدرسه خوندیم.
حتما این مشکلات توسط مجلس انقلابی و دولت خدمت گزار حل میشود ظاهرا وزیر برای به رخ کشیدن این القاب گزارش تهیه کرده بود
اگر مدرک تحصیلی ملاک باشد، 99.99% مسئولان بی ارتباط با مدرکشان مسئولیت به عهده گرفته اند.
آیا مدرک تحصیلی زاکانی مرتبط با امور شهری و شهرداری است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
یک شهر حتما نیاز به تزریقات چی و سرم درمانی و پانسمان دارد !!!؟
آن حاجاقایی که هفته پیش رئیس و مدیر شهرک صنعتی در استان البرز شد، مدرک و تجربیاتش خیلی بدرد مسئولیتش می خورد!!!
دلار چند؟ تورم چند؟
مسکن متری چند؟
بزودی باید بجای تفت اسکناس ۱۰۰۰۰تومانی آتیش بزنند.
جناب متخصص پول واعتبار در چه حالند؟ برابری ریال و دلارت بکجا رسید؟
ببخشيد برادر ، وقتي دومين كشور دارنده ذخاير عظيم گاز باشيم و در اين سرماي زمستان دچار كمبود گاز ،چه عجب كه صندوق هاي بازنشستگي هم دچار آبَر مشكل باشند ! چه عجب كه دارو كمياب باشد و قيمتش
رسيده باشد به فلك الافلاك ... چه عجب كه ...و چه عجب ها كه ...
-- ببخشيد برادر ! روضه نخوان ! لُبّ مطلبت را بفرما !
-- چشم ! لُب مطلب اينه كه برخي مسئولين ، نه احساس مسئوليت مي كنند ، نه تخصص دارند و نه آينده نگرند !! ونه سياستي روشن در حوزه مسئوليت شان ... و احتمالاً اگر سياستي هم داشته باشند اين سياست « از اين ستون تا آن ستون فرج است » و نيز « تا ببينيم خدا چه مي خواد » است !! ... يادش بخير !يادم نمي رود و هيچگاه فراموش نمي كنم عنوان درس فارسي در كلاس اول يا دوم راهنمايي كه آن عنوان اين بود : « دانشمندي كه پانصد سال جلوتر از زمان خويش مي انديشيد » !! اما افسوس و صد افسوس كه اسم آن دانشمند به يادم نمي آيد ! ... حيف ... !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
مشكل كمبود گاز نيست ببم جان! مشكل توزيع آن در هواي سرد است.
تابناک جان من اینجا اسم چندین مدیر این دولت فخیمه آقای رئیسی را می آورم که بدون هیچ تخصصی در زمینه شغل سپرده شده به آنها از این سازمان به سازمان دیگر می روند. کمتر از یکسال پیش جناب آقای علیخانی به عنوان مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران زیر مجموعه وزارت صنعت انتخاب شد و تیمی از همکاران خود را به این صندوق گسیل نمود. دو هفته پیش ایشان از صندوق ضمانت تشریف بردند صندوق نمی دانم چی صبا زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی و چندنفری از تیم خود را هم با خود بردند. تعدادی از هم تیمی های قبلی هنوز در صندوق جا مانده و پستهای مدیریتی را در اختیار دارند. مع الاسف تخصص هیچکدام از این عزیزان با حرفه تحت تصدی مطابقت ندارد و کارآیی لازم را هم ندارند. حسب اطلاع جناب علیخانی بیشتر عمر کارمندی خود را در حراست گذرانده است حال چطور ایشان از این صندوق به صندوق مالی دیگر به همراه تیم خود منتقل می شود؟ آیا این است سپردن مسئولیتها به صاحبان تخصص. آیا جناب رئیسی با این مدیران می خواهد دولت جهادی تشکیل داده و امورات و مشکلات را بسرعت مرتفع سازد. برای رضای خدا هم که شده موضوع را منتقل نمایید شاید دلسوزی در این دولت باشد و بخواهد به این مسائل رسیدگی کند.
و جهت اطلاع اینکه اخیرا حاج اقایی با مدرک حوزه علمیه مدیر شهرک صتعتی البرز قزوین بزرگترین شهرک کشور شده است !!!
عین الهی، وزیر بهداشت: نگران مهاجرت پزشکان نیستیم؛ در اروپا، آمریکا، کانادا و انگلیس به

آنها شغل نمی‌دهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
جوک بود یا واقعا گفته...!!!!!
خیلی عجیبه کسی از صندوق روستایی و عشایر حرفی نمیزنه انگار که اصلا چنین صندوقی وجود ندارد...
همه ار معلولها صحبت کردند علتها را بیان نکردند علت بر سرکاربودن امثال شماهاست
زمانی صندوق معذوریت کارکنان جهاد سازندگی بود که وجوه ان متعلق به کارکنان بود و در پر.ژه های بعضا برون مرزی بی خاصیت هزینه شد و به فلاکت افتاد و ناچارا به صندوق بازنشستگی کشوری متصل شد صندوقی که مشکلات خودش را دارد و البته پرسنل بسیار و حقوقهای آنچنانی که چیزی برای پرسنل بازنشسته باقی نمیگذارد
مملکت صاحب الزمان هیچ مشکلی پیدا نمی کند شما خودشو ناراحت نکن
فردی با مدرک جغرافیا یا فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند؟ باز خوبه مدرک داره ! فکر کردم شش کلاس سواد داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
فكر كردي همه مثل شما هستند؟
سوئ مدیریت و مردمی که باید تاوان آن را بدهند همان داستان همیشگی .
مسخرش اینه که شما افقی میبینی!
بنده سالیان طولانی از دو صندوق بازنشستگی و کشوری و تأمین اجتماعی حسابرسی بعمل آورده و گزارش تهیه نمودم.
اوضاع فی الواقع بسیار خرابتر از وضعیتی است که تشریح کردید.
اتفاق مهمی که افتاده این است که صندوقهای بازنشستگی بسیاری تشکیل شدند و تا وقتی سود آور بودند در اختیار اشخاص خاص قرارداشتند و به محض افلاس و ورشکستگی به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل گردیدند مانند صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق بازنشستگی جهاد( صبا جهاد) با هزاران میلیارد تومان زیان انباشته.
همون تامين اجتماعي كه ميگين قانون داره بيمه شعبه 14 هش چندين ساله زير بار بازنشسته كردن كارشناسان فني نمي كنه و داره حقشونو ضايع ميكنه
وقتی دولت بجای پرداخت بدهی سنگینش به صندوقهای بازنشستگی یک میلیارد یورو برای واردات خودروی خارجی اختصاص میدهد نتیجه همین میشود که میبینید
در مسئله بیمه خود مردم را مشارکت بدهید و نتیجه اش راببینید.
حالا مردم هم اگر بخواهند معترض بشوند اسمشون را میگذارند اغتشاشگر.
دلایل مشکلات صندوقهای بازنشستگی:
بازنشستگی پیش از موعد
تورم
عدم سرمای گذاری جهت کسب درامد پایدار
من به شما میگم که الان چه اتفاقی می افته، تاوان بی لیاقتی دولت و منتصبانش را در مدیریت صندوق بازنشستگی مردم خواهند داد، سن بازنشستگی را میکنند ۳۵ سال و اینجوری مردم جورکش خواهند شد و با این رشد سرطان و استرس و سوءتغذیه به سن بازنشستگی نخواهیم رسید،، بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت را هم از ۲۰ سال بر میدارند تا اون بنده خدا هم دور از جانشان بمیرند و دستشان به حقوق بازنشستگی نرسد، کسانی هم که دو حقوق بازنشستگی میگیرند هم میکنند یکی و اون یکی را حذف خواهند کرد و ... کلا صورت مسئله را حذف میکنند.
هر کجا این مملکتو دست میزاری یه ابرچالش میبینی خسته نباشید با این مدیریتتون
وقتی بجای فکر راه حل برای بیمه عموم مردم دولت دست میکنه تو جیب مالیات دهندگان تامین و با پول بیمه اونا سلامت همگانی رو اجرا میکنه همین میشه
کلا فکر عاقبت این مردم نیستن
متأسفانه خیلی از بخش ها به صورت موروثی و قبیله ای مدیریت میشه و مثل گوشت قربونی می مونه. انگار نه انگار سرمایه کشور و ملت هست.
واقعا جای بسی تأسف
دست دولت از جیب صندوق ها بیاد بیرون همه مشکلات صندوق ها حل میشه کمکش را نخواستیم
تامین اجتماعی را قاضی مرتصوی ویران کرد و صندق بازنشستگی کشوری را هم که. .....
میفرمایند :"هرچه ورودی و حق بیمه و کسورات پردازان صندوق‌های کارگری از جمله صندوق تامین اجتماعی بیشتر باشد، پویایی، کیفیت و دوام صندوق افزایش می‌یابد".
مگر اون روزهایی که با بدبختی کار میکردیم تا حق بیمه رو پرداحت کنیم ورودی صندوقها کم بود؟ مگر الان کمه؟
آنقدر سوء مدیرت شد تا به این روز درآمدند، حالا هم نشستند و دورهمی گرفتند که بیایید حق بیمه رو زیاد کنیم و یا سن بازنشستگی رو زیاد کنیم و غیره. جلوی ریخت و پاش رو بگیرید، حقوق نجومی نگیرید، از خودتون شروع کنید نه از کارگر بدبخت.
برادر من از اون صندلی دل بکن بگذار یه کار بلد و مدیر واقعی بیاد کار کنه، اینقدر رفاقتی کار نکنید!!!!!
با توجه به تورم ،میانگین حقوق بازنشستگی باید بر اساس میانگین سال آخر محاسبه شود نه دو سال آخر
شما یک مورد بدون مشکل و روشن پیدا کنید
هر از گاهی قسمتهایی از کتاب "مدیرین ایرانی " دکتر حسن زاده رو منتشر کنید تا متوجه شید مدیران چه بلایی سر امید مردم درآورده اند.
صندوق تامین اجتماعی که بار اکثریت بازنشستگان بر دوش میکشد به چند دلیل با ورشکستگی فاصله ندارد.
۱-دخالت دولت در این صندوق از طریق برداشت پول و جایگزین کردن ان با واگذلری شرکتهای به شدن ورشکسته و زیان ده مه به نوعی به یغما بردن سرمایه های بازنشستگان بدون نظرانها .
این قضیه وقتی اهمیت پیدا میکند که ارزش پولی که دولت از صندوق برداشت میکند به لطف تورم درزمان بازپرداخت صد درصد قدرت اثرگزاری خود ا ازدست داده است.مخصوصا اگردرقالب شرکتهای زیان ده باشد سرمایه های موجود این صندوق نیزمی بلعند.
۲-عدم سرمایه گذاری در کشورو فعال نشدن پروژه های توسعه ای و عمرانی که مجرای ورودی اصلی پشتیبانی این صندوق است عاملدیگرناترازی در این صندوق هست که وابسته به تصمیمات سیاسی کلان کشور هست و مدیریت این صندوق توان تصمیم گیری و حل این مشکل ندارد و در واقع ازتوان ان خارج است.
۳-بازنشستگی زودهنگام و بکارگیری دیرهنگام نیروی جایگزین به دلیل عدم ایجاد زیرساخت اشتغال کهدر بند ۲دوضیح دتده شد یکیدیگر از عوامل بحران سازو ناترازیست .
۳-افزایش بارمالی ازطریق وضع قوانین پوشش بیمه ای در رابطه با شغلهایی که ورودی انها به صندوق از لحاظ حق بیمه با دریافت خدمات بازنشتگی به عنوان خروجی تناسب ندارند
خلاصه کلام عدم دخالت دولت در این صندوق به عنوان مهمترین عامل و اصلاح موارد فوق به عنوان عوامل بعدی تاثیر بسیار زیادی در بهبود این صندوق درکوتاه مدت و درازمدت خواهد بود
همیشه همین بوده یا راه رو بلد نیستید یا دارید از بیراهه به خواست خودتان میروید که در هر دو صورت آسیبش به مردم بیچاره که در زمان حال زندگی میکنند میرسد از الان فرصت دارید برای 5سال بعد مشکل را حل کنید ولی کو کسی که دلش به حال ملک ومملکت بسوزد حکایت سیر از گرسنه خبر ندارد سواره از پیاده
صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بریز و بپاش زیاد دارد قانون اجازه برداشت بغیر از حقوق و سایر هزینه بازنشستگان را نمی دهد اگر یادتان باشد مدیر سابق پاداش های کلانی از صندوق برداشت و به .....داده بود
آقا تمام این روضه ها رو خوندند تا سن بازنشستگی رو افزایش بدهند، و باز تاوان سوء مدیریت ها رو مردم بدبخت باید بپردازند.

فقط نکته خنده دارش این جمله است که میگه
در این زمینه تجربیات کشورهای دیگه استفاده کنیم»
چی شده؟ شما مدیران که ادعای مدیریت جهانی دارید؟
حالا چون تو کشورهای غربی سن بازنشستگی 65 سال هست شما میخواهید از تجربیات اونها استفاده کنید؟
آقایان به اصطلاح مسئول! تو کشورهای غربی حقوق کارمند حداقل معادل 300 میلیون ما است و به راحتی رفاه زندگیش رو تامین میکنه، شما به خاطر اینکه میخواهید زمان بخرید میخواهید با چندرغاز یه کارمند و کارگر بدبخت رو تا 65 سالگی ...
چرا این رشته ها را فقط نام می برید بطور سنتی غالب مدیریت ها در بخش های اداری و خدماتی و تجاری دست مهندسین بوده است که کشته و مرده کار در بوروکراسی اند و حاضرند تن به دستوری بدهند، و ادعا می کنند نابغه اند (شاید درست ولی جایشان جای دیگر است). مدیریتشان هم بیشتر فاجعه بوده و کشور هزینه پرداخته. لذا مشکل از جای دیگر است و به فقط چند سال اخیر هم بر نمی گردد.
خواهشا جلوی دزدیهای میلیاردی را بگیرید حقوق ها چند برابر هم میشود
ما بازنشستگان ۹ درصد از حقوقمان کم می شده ودولت با آن حقوق کارکنانش را پرداخت می‌کرده حال خودش را از گذشته جدا می کند هرچه هست دولت ها بعنوان کارفرما باید ۲۷ درصد مانند تامین اجتماعی به صندوق میدادحالا حساب کن صندوق کشوری ولشکری ما چقدر از دولت طلب کار است فکر نکنید دارید حرف حساب میزنید فقط سفسطه می کنید
هفته پیش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک نفر متولد 1364 و بدون تجربه و دانش لازم، صرفا بدلیل اتصال به بسیج، به معاونت پژوهشی منصوب شد. جایگزین کسی شد که در ابتدای همین دولت منصوب شده و صدای همه را درآورده بود. انتصاب جدید هم دهن کجی یه علم و تحقیق و محقق است. رئیس دانشگاه هم که این دو انتصاب را انجام داده، در عین بی صلاحیتی رئیس شد.
جرات دارین سن بازنشستگی ببرین بالا تا یک اغتشاش درست به وجود بید
فردی با مدرک جغرافیا یا فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند. و فردی با مدرک حوزوی بزگترین شهرک صنعتی کشور را
به نظر شما کدوم مسول تو تخصص خودش کار میکنه یا اصلا کدوم متخصص مسول میشه مثلا رییس جمهور محترم که فقه خونده تخصص رییس جمهوری داره رییس مجلس جغرافیا خونده تخصص حقوق و مجلس داره ما فقط کسی که مثل یوسف نوری مدرک جهانگردی داره چه ربطی به تخصصش در آموزش پرورش داره درسته چند سالی بسیار قدیم تو اداره کل کار کرده ولی همش حزب بازی و غیر قانونی میان رو کار بعد هم انتظار داریم این کشور به جای پسرفت وبدبختی پیشرفت کنه من دارم حرف دلسوزانه برای پیشرفت کشورم میزنم ربطی به اینکه بگم این اشخاص بد هستند نداره ولی کاش این قوانین عوض شوند، نظم یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد
سن بازنشستگی نباید تغییر کند در عوض باید سختی کار خیلی از شرکتهایی که به اسانی و با سو استفادده سختی کار گرفته اند همانطور ساده سختی کار ان شرکتها با وضع قوانین جدید گرفته شود و فقط به چند شغل محدود سختی کار داده شود که واقعا سخت هستند چون ادمی که بازنشسته میشه تنها میشه و حقوقش کمتر میشه شروع میکنه به نارضایتی و غرغر کردن.
ایا بازنشستگان تامین اجتماعی امتیازی بالاتر یا رنگ خونشان رنگینتر از با زنشستگان دولتی و لشگری میباشد که باید سقف سابقه سنوات بیمه انها ۳۵ روز حقوق در ماه باشد در صورتیکه سقف سابقه سنوات بیمه بازنشستگان دولتی و لشگری ۳۰ روز حقوق در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت بیمه از ۳۰ سال تا بالاتر از حتی۳۵ سال میباشد. پیشنهاد میشود یکی از قوانین جدیدی که اصلاح میشود این باشد که سقف سابقه سنوات حق بیمه تامین اجتماعی مانند سقف سابقه سنوات حق بیمه دولتی و لشگری از ۳۵ روز حقوق در ماه به ۳۰ روز حقوق در ماه تغییر کند تا همسانسازی و یکپارچگی بین صندوقهای بازنشستگی اسانتر شود.
دولت باید شرکتهای هواپیمایی که متعلق به دولت هستند را به بخش خصوصی بفروشد و فقط یک یا دو شرکت را برای خود نگه دارد تا بدهی اش را به تامین اجتماعی بتواند بپردازد.دولت باید برای تصفیه بدهی اش با تامین اجتماعی از مال خودش بگذرد ولی متاسفانه کار به جایی رسیده که دولت برای تصفیه بدهی اش دارد مال طلبکار را میفروشد وبه خودش بازمیگرداند.شرکتهای هواپیمایی دولتی مثل ایران ایر اسمان کاسپین و غیره باید به بخش خصوصی فروخته شوند یا اینکه با هم ادغام شوند چون تعداد هواپیماهای این شرکتها به تعداد انگشتان دست میباشد و فرسوده میباشند.هزینه ای را که روی دوش دولت میگذارند به دلار میباشد و به ریال درامد دارند
برسد به رییس محترم سازمان تامین اجتماعی. در شعبه ۱۷ تامین اجتماعی.در مدیریت قبلی ۲ شرکت هواپیمایی برای مهماندارانشان سختی کار گرفته اند در صورتی‌که مهمانداری جزو مشاغل لوکس میباشد دلیل واضح وقدرتمند اینکه دست وپا زدن دخترها وپسرهای جوان برای این شغل است چون اگر این شغل سخت بود ایا دخترها وپسرهای سوسول و نازنازی و در پر قو بزرگ شده ی این دوره زمونه اینجوری سرودست نمیشکستند در صورتیکه شغلهای دیگری میباشند که واقعا سخت میباشند ولی جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرند وایا این عدالت است . واکثر مهماندارهای خانم فقط برای پز دادن وفخرفروشی در اینستا وشبکه های مجازی به سمت این شغل میروند همچنین مهماندارهای پسر هم برای جذابیت این شغل در ارتباط با جنس مخالف وهمچنین راحتی این شغل و پز دادن به اطرافیان که مثلا من در فلان شرکت هواپیمایی کار میکنم ومجانی با هزینه شرکت به شهرهای مختلف در هتلهای ۴ستاره و۵ستاره میروم همچنین ماشین شرکت مرا از در خانه تا دم در ترمینال موقع رفتن وبلعکس موقع برگشت میبرد ومی اورد وهیچ دغدغه ایاب وذهاب ندارم و حتی یک مدیر هم همچنین مزایایی ندارد وهزارتا مزایای دیگر. در نتیجه باید جلو ی سختی کار این سه شرکت گرفته شود که اگر گرفته نشود تمام شرکتهای هواپیمایی به تبعیت از این سه شرکت سختی کار برای مهماندارانشان میگیرند واین بیعدالتخی نسبت به مشاغل دیگر است که حق سختی کار دارند ولی به جای انها این مهمانداران مغرور و پر دک وپز وفخر فروش باید سختی کار بگیرند وهم فشار مالی روی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیاید.ودلیل دیگر که این شغل جزو مشاغل سخت نیست وحتی جزو مشاغل لوکس وخیلی راحته این است که خلبانان تا ۶۵ سالگی میتوانند پرواز کنند یعنی اگر شخصی دو سال خدمت برود و در سن ۲۰ سالگی خدمتش تمام شود ودر سن ۲۱ سالگی وارد دانشکده خلبانی بشود ودو سال بعد فارغ التحصیل بشود چون دوره میانگین اموزش خلبانی ۲ سال است میشود ۲۳ ساله و این شخص ۴۲ سال دیگرمیتواند تا ۶۵ سالگی خلبان باشد طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و بین المللی. در صورتیکه همان شرایط محیطی و کاری که برای مهمانداران هست برای خلبانان حتی بیشتر هست مثل استرس و اشعه خورشید که در کابین خلبانان شرکت سازنده هواپیما به خاطر مسایل ایمنی اصلا کاور پنجره تعبیه نمیکنه ولی در کابین مسافر که محل کار مهمانداران است تمام پنجره ها کاور پنجره دارند همچنین مهمانداران هواپیما اصلا بار سنگین جابجا نمیکنند چون برای بالا بردن وپایین اوردن هر چیزی از بالابر ونفرات خدمات پای پرواز استفاده میشود منظور این است که چطور خلبان با همان شرایط محیطی مهمانداران حتی پر استرس تر و با مسوولیت بسیار بیشتر باید تا ۶۵ سالگی کار کند با سابقه ۴۲ سال ولی مهمانداران باید سختی کار بگیرند و با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند که این بیعدالتی میباشد در حق مشاغل دیگر که واقعا سخت هستند وجزو مشاغل سخت هستند ولی نمیتوانند سختی کار بگیرندهمچنین یکی از دلایلی که این شغل نباید جزو مشاغل سخت قرار بگیرد به خاطر بودن بیش از نیمی از شاغلان زن در این شغل میباشد چون طبق قانون خانومها نمیتوانند در مشاغل سخت و زیان اور استخدام شوند در صورتیکه بیش از نیم وحتی بیشتر، از شاغلان این شغل خانومها هستند. ولی برای رانندگان سنگین زحمت کش که به تعداد انگشتان دست راننده خانم در انها وجود دارد سازمان تامین اجتماعی استناد میکند به دلیل اینکه خانوم در این شغل مشغول به کار میباشد پس جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرد
در ابتدا تاکید میشود که نباید سن بازنشستگی مربوط به مشاغل سخت افزایش پیدا کند بلکه به دلایل و توضیحات جالب زیر باید سقف سابقه ارفاقی مشاغل سخت حداکثر ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. و این حق بازنشستگان سخت و زیان اور است که با بیست سال سابقه و بدون شرط سنی، حقوق کامل سی روز در ماه را بگیرند، در صورتیکه این حقوق سی روز در ماه ثابت بماند. یعنی حداکثر سنوات ارفاقی انها ۳۰ روز حقوق در ماه باشد حتی اگر سابقه شخص از بیست سال، تا سی سال بالا رود. این مقدمه پیش درامدی بود برای مطالب زیر که بسیار جالب و مهم میباشد. تمام جملات مثل زنجیر به هم وصله و باید تمام ان مخصوصا قسمتهای اخر با دقت خانده شود تا جلوی یکی از معضلاتی که گریبان تامین اجتماعی را در اینده نزدیک خاهد گرفت و بودجه کشور را خاهد بلعید گرفته شود. در اینجا با یک زبان ساده و نسبتا دقیق وتا حدی از لحاظ شرعی علمی و منطقی در مورد یک واقعیت توضیح داده میشود.برای اینکه از ضرر بازنشستگیهای پیش از موعد جلوگیری شود نباید سن ان را افزایش داد به دلیل اینکه افزایش سن تاثیرگذار نیست چون فوقش به طور میانگین چند سال مثلا ۴ سال به ان افزوده میشود ولی چیزی که اثر این افزایش سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان اور در تامین اجتماعی، نه تنها خنثی بلکه منفی میکند این است که با افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت سنوات ارفاقی انها هم بالا میرود . و با افزایش سن بازنشتگی دولت و تامین اجتماعی باید به ازای هر ۸ ماه افزایش، یک سال یا به ازای هر یک سال افزایش، یک سال و نیم به شخص حقوق اضافی پرداخت کنند .چون در مشاغل سخت هر ۸ ماه کار مساوی است با یک سال کار در مشاغل عادی. برای اینکه این لایحه جواب بدهد باید حداکثر سابقه ارفاقی در مشاغل سخت در عدد ۳۰ ثابت بشود یعنی اگر شخص از ۲۰ تا ۳۰ سال در مشاغل سخت سابقه کار داشته باشد سنوات ارفاق او باید حداکثر ۳۰ روز در ماه، حقوق باشد ونه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. چون در تامین اجتماعی شخص بیمه دهنده میتواند تا ۳۵ روز در ماه حقوق بگیرد. و قانونی تصویب شودکه اگر شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی سابقه داشت دیگر به او سخت و زیان اور تعلق نگیرد چون وقتی شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی دوام داشته یعنی شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۶ سال در ان دوام بیاورد، و باید ۴ سال دیگر کار کند و ۳۰ ساله، بازنشسته عادی شود. وبا این شرایط اقتصادی و کسری بودجه اصلا چه دلیلی دارد به بازنشستگان مشاغل سخت حقوق بیشتر از سی روز در ماه داده شود وقتیکه انها بیشتر از سی سال کار نکرده اند، تا زمانیکه تعداد انها زیادتر نشده باید این قانون تغییر کند توجه داشته باشید که دست و دلبازی و بخشش از بودجه بیت المال حدی دارد وبیشتر از ان موجب خسران و غیر شرعی میباشد. چون هم به بخشش کننده که دولت و تامین اجتماعی است ضربه میزند و هم موجب شکاف عمیق و بیعدالتی با بازنشستکان عادی میشود که برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال باید بیشتر از سی سال واقعی کار کنند ولی بازنشستکان مشاغل سخت برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال فقط باید کمی بیشتر از بیست سال غیرواقعی کار کنند که چون معیار مشخصی برای سنجش میزان یا ارزش واقعی سختی کار وجود ندارد چه بسا با زد و بند و حتی ضعف قانون باعث میشود کاری که چه بسا از یک کار عادی ساده تر باشد جزو مشاغل سخت قرار بگیرد. در نتیجه باید با وضع قوانین جدید، خیلی از مشاغلی که به ناحق و به اسانی سختی کار گرفته اند همانگونه باید سختی کار انها به سادگی پس گرفته شود چون حتی خیلی از اشخاصی که در مشاغل عادی کار میکنند حتی به عدد ۳۰ سال بنا به دلایل مختلف مثل مریضی، اخراج، مهاجرت، گرفتاری، فوت، و .... نمیرسند چه برسد به سابقه بالاتر از سی سال. خیلی از مدیران رده بالا هم بنا به یکی از دلایل فوق، شاید نتوانند به سابقه سی سال و بالاتر از سی سال برسند. پس اصلا چه دلیلی دارد که به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده شود که حتی یک مدیر ارشد هم شاید نتواند به ان برسد .چون اکثر بازنشستگان مشاغل سخت تحصیلات دانشگاهی ندارند و سریع جذب کار میشوند با احتساب ۲ سال بیمه سربازی، شخص اگر ۲۲ سال دیگر کار کند در سن ۴۲ سالگی وبا سابقه ۲۴ سال، سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال را میگیرد .(۳۵=۳۳+۲=۱/۵×۲۲+۲). و در اینجا دولت و تامین اجتماعی به بازنشسته مشاغل زیان اور و سخت ۴ مزیت را یکجا داده، یعنی خر، خرما، پالون و پول. مزیت خر یعنی شخص در جوانی با ۴۲ سال سن بازنشسته شود، مزیت خرما یعنی حقوق کامل ۳۰ روز، مزیت پالون یعنی به شخص چون بازنشسته و جوان است اجازه داده میشود دوباره یک شغل را اشغال کند و مزیت پول یعنی شخص تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه میتواند سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را دریافت کند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴). نکته اینجاس که اگر طبق ضرب المثل یا خر را میخاهی یا خرما، بخاهیم عمل کنیم باید یک مزیت به بازنشستگان مشاغل سخت بدهیم . ولی حالا اگر دولت و تامین اجتماعی خاسته باشند به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده باشند و لطفی بزرگ به انها کنند و تقریبا عادلانه باشد و پا را فراتر از ضرب المثل بگذارند باید به انها ۳۰ روز حقوق کامل در ماه، با سابقه ۲۰ سال تا ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، به انها بدهند یعنی سنوات ارفاقی حداکثر ۳۰ سال باشد با هر مقدار سابقه از ۲۰ تا ۳۰ سال کار و پرداخت حق بیمه. که میشود دو مزیت یعنی خر و خرما. همچنین وقتی شخصی ببیند که در سن ۴۲ سالگی دارد سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را میگیرد چنان غروری به او دست میدهد که خود را بی نیاز و رها از هر قید و بندی میبیند و ناخوداگاه چون جوان است اول میرود سراغ ناموس مردم و جنس مخالف ولی اگر به او ۳۰ روز حقوق در ماه تعلق بگیرد جلوی غروری که در ضمیر ناخوداگاهش بوجود میاید تا بگوید من سقف سابقه تامین اجتماعی ۳۵ روز در ماه را که حتی یک مدیر ارشد یا رده بالا حتی شاید نتواند به ان برسد بنا به دلایل مختلف که در بالا یاد شد مثل فوت،بیماری و .... را میگیرد و از این فکر غرور انگیزکه من حتما با این تحصیلات کم و در جوانی توانستم سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرم وحتما من با بقیه فرق میکنم جلوگیری میکند. وپیش خودش فکر میکند که حتی یک مدیر ارشد حتی نتواند تا سی سال کار بکند به دلایل مختلف که در بالا گفته شد و حتی به سن بازنشستگی ۳۰ سال برسد ولی من چه کسی هستم که در جوانی توانستم نه تنها حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرم بلکه سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه را بگیرم گه تعداد خیلی کمی از بازنشسته ها عادی میتوانند با گذراندن سالهای طولانی بدست بیاورند ومن با ۱۱ سال و ۸ ماه کوتاهتر توانستم انرا بدست بیاورم، با سابقه پفکیه ۲۳ سال و ۴ ماه. وبعد به ریش دولت و تامین اجتماعی وتمام مدیران و بازنشسته های عادی قهقهه میزند و میگوید من توانستم به سقف قله سابقه حقوق تامین اجتماعی که حقوق ۳۵ روز در ماه است برسم که انها یعنی مدیران ارشد و بازنشستگان عادی حالا حالا ها باید بدوند تا به جایی که من الان رسیدم برسند.پس ثابت شد هم از لحاظ اخلاقی و شرعی و علمی و منطقی و رعایت عدالت حتی نسبت به مدیران و بازنشستگان عادی باید حداکثر سابقه ارفاقی به بازنشستگان مشاغل سخت ۳۰ روز در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد.همچنین علاوه بر امتیازهای بالا که شاید حتی از دید کارشناسان محترم تامین اجتماعی پنهان باشد و توی چشم نیاید و مثل خوره به جان سازمان افتاده امتیاز یا معضل دیگری وجود دارد که قطعا از دید حتی رییس محترم تامین اجتماعی پنهان است که حتی میتواند کمر تامین اجتماعی را با ادامه این روند تصاعدی بازنشستگی پیش از موعد خرد کند وان این است که کارکنان مشاغل سخت برای اینکه تامین اجتماعی به افزایش زیاد حق بیمه شک نکند دو سال باقیمانده به سابقه بیست سال خود به کارفرمای خود میگویند که من میخاهم با سابقه بیست سال بازنشسته شوم و چون مبنای حقوق بازنشستگی معدل دو سال اخر میباشد در نتیجه حق بیمه خود را تا جایی که امکان دارد تحت عنوان مزایای توافقی افزایش میدهد در صورتیکه او قصد ندارد با سابقه بیست سال بازنشسته شود و قصد اصلی او گرفتن سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه میباشد یعنی او برای گرفتن سقف سابقه باید فقط ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از بیست سال حق بیمه بپردازد تا سابقه ۲۳ سال و ۴ ماه را بدست بیاورد و به سقف ۳۵ روز در ماه برسد یعنی با ریختن ۵ سال و ۴ ماه حق بیمه (۵/۴=۱۸_۲۳/۴)به گرفتن حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق است نزدیک میشود وفقط با افزایش حدود ۵ سال حق بیمه که زیاد هم برای تامین اجتماعی سوداور نیست یک کلاه بزرگی سر تامین اجتماعی میگذارد که خود سازمان با این عریض و طویلی حتی متوجه ان نمیشود و در عوض تامین اجتماعی باید سالهای طولانی به شخص حقوق بالا که هر سال هم به صورت تصاعدی به ان اضافه میشود بپردازد و بازنشسته مشاغل سخت بعد شش ماه هر چی افزایش حق بیمه که به صورت قسطی و ناچیز به تامین اجتماعی داده بود را بدست میاورد و بعد از شش ماه
خانه مینشیند و فارغ از غم عالم به صورت تصاعدی هر سال به حقوقش اضافه میشود و به ریش همه میخندد و اینهمه مزیت بدست اورده چرا؟ چون فقط اسم شغلش بصورت شانسی و بدون اندازه گیری و معیار دقیق جزو مشاغل سخت قرار گرفته پس با این ترفند و فریب علاوه بر گرفتن سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه خود را به قله ی حداکثر حقوق یعنی ۷ برابر حداقل حقوق نزدیک میکند وبا اینکار شش هدف یا مزیت را با یک تیر میزند یعنی یک- در جوانی. دو- سقف سابقه سنوات حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه. سه- تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه پفکی. چهار- به حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق میباشد. پنج- تا اخر عمر. شش- در سالهای طولانی چون جوان است دریافت میکند. ولی بازنشستگان عادی چون اکثرا در سابقه سی سال بازنشسته میشوند در نتیجه نمیتوانند به صورت تصاعدی حق بیمه خود را بالا ببرند چون برای کارفرما مشخص است که انها با سابقه ۳۰ سال بازنشسته میشوند و این قضیه هم یکی دیگر از معضلات و تبعیضهایی میباشد که بین بازنشستگان مشاغل سخت و بازنشستگان عادی میباشد . کارکنان مشاغل سخت پیش خودشان میگویند که من ۲۰ سال را که کار کرده ام حالا ۳ سال و ۴ ماه که دیگه چیزی حساب نمیشه چشم بهم بزارم تموم میشه و سقف سابقه را بدست میاورم در صورتیکه در دل خود با تحقیر به بازنشستگان عادی و علی الخصوص مدیران که برای رسیدن به جایگاه مدیریت سالها درس خوانده اند و زحمت کشیده اند نگاه میکند و قهقهه میزند و در دل خود به انها میگوید شماها با این تحصیلات وسابقه بالاتر از من حتی به گرد منم نمیرسید و حالا حالاها باید بدوید تا به من برسید واخر کار شما تازه به اینجایی که من رسیده ام میرسید. واز این طریق کارفرما و تامین اجتماعی را فریب میدهد و با عنوان مزایای توافقی حق بیمه خود را افزایش میدهد تا بیشترین حقوق تامین اجتماعی را بتواند علاوه بر ۵ مزیت که در بالا ذکر شد کسب نماید. چون در تامین اجتماعی میانگین دو سال اخر میشود مبنای حقوق بازنشستگی. که این امر باعث میشود حدود ۵ سال به تامین اجتماعی حق بیمه بالاتر بدهد ولی از ان طرف چنان بلایی سر سازمان تامین اجتماعی میاورد که کل بودجه تامین اجتماعی باید صرف پرداخت حقوق بازنشستگان مشاغل سخت شود. چون شما فکر کن تامین اجتماعی باید حقوق بالای بازنشسته مشاغل سخت را تقسیم بر ۳۰ کند و عدد بدست امده را ضربدر ۳۵ یعنی حداکثر سابقه سنوات حق بیمه تامین اجتماعی کند. وببینید چه عدد بزرگی میشود که بصورت تصاعدی هر سال باید ضربدر ۳۵ بشود و نه ۳۰.همچنین برای جلوگیری از سوئ استفاده کارکنان مشاغل سخت برای رسیدن به حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل دستمزد میباشد باید به جای میانگین دوسال اخر، میانگین ۳ یا ۴ سال اخر حقوق انها محاسبه گردد. پس ای هوار ای داد بیداد حداکثر سابقه ارفاقی به بازنشستگان مشاغل سخت نباید بیشتر از ۳۰ روز حقوق در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد. و سابقه ارفاقی نباید ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز حقوق در ماه باشد.
چه اشکالی داره که یک فیلسوف یک هلدینگ صنعتی رو اداره میکنه؟
اگه یه روحانی می‌تونه یه کشور رو اداره کنه پس.....
متاسفاته درسته همه اینها رو فرمودند که سن بازنشستگی رو بالا ببرن . چرا فقط سن بازنشستگی بقیه کشورها رو مقایسه میکنید رفاهیات و امکانات و درآمد اونها رو هم مقایسه کنید. این خیلی بی انصافیه تاوان بی لیاقتی مدیران در سرمایه گذاری و درآمد زایی صندوقها رو آلان باید مردم بپردازن .
وقتی ارز بیت المال به ثمن بخت با عنوان ارز جهانگیری و ارز نیمایی هدر می رود باید هم صندوق های بازنشستگی فرسوده داشته باشیم
حالا خوبه دولت متناسب با تورم جامعه به بازنشسته ها حقوق نمی ده و این صندوق ها ورشکست شده اند و اگر می خواست با نرخ تورم به بازنشسته ها حقوق بده پس چی می شد؟!
تمام بازنشسته ظرف سه سال به اندازه ده برابر از حقوقشان کاسته و به اندازه دو برابر و شاید هم کمتر حقوقشان افزایش یافته
ما جدای تورم مشکل ناترازی هم داریم یعنی همه چیز غیر متوازن است
یعنی هیچ چیز قیمت واقعی خودش را ندارد یک کالا و یا حقوق کارمند و بازنشسته به شدت فشرده و یک کالا مثل خودرو و مسکن به شدت مثل فنر کشیده شده است و جامعه در حالت بی تعادلی قرار گرفته است
فردی با مدرک جغرافیا یا فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند
اقای نماینده فرمودی و کردی دلم کباب جانا ولی نگفتی کدام کشور نمایندگانش فک و فامیل خود را در شرکت های واگذار شده به صندوق های بازنشستگی تحمیل کرده و مجریان امر را وادار به دادن سمت ها و خقوق های آنچنانی میکنند .
کافی است این مجلسی ها دست از سر انتصابات فرمایشی نالایق ها در هیئت مدیره های مجازی این شرکت ها بردارند و آنوقت این شرکت ها سودآور خواهند شد و نیاز به کریه و زاری نماینده ها نیست .
از ماست ک بر ماست
بعید به نظر میاد تو اون افق اثری از شما باشد.
محمدرضا احمدی:
محمدرضا احمدی:
بهترین راه کار برای حل مشکلات صندوق‌ ها تا قیامت
مرحله اول
ادغام ۱۸ #صندوق_بازنشستگی در یکدیگر و درنهایت سه صندوق باقی بماند بدین شکل که
یک)#صندوق_تامین_اجتماعی که کلیه #کارگران ذیل آن باشند .
دو)#صندوق_لشکری کلیه نیروهای #نظامی و #امنیتی و اطلاعاتی در آن عضو باشند
سه)#صندوق_کشوری که کلیه #کارمندان عضو آن باشند
مرحله دوم :
ادغام کلیه بخش درمان ۱۸ صندوق در یکدیگر و ایجاد یک بیمه همگانی سلامت که با قدرت و کیفیت صددرصدی کلیه اعضای صندوق را کاملاً پوشش دهند.
مرحله سوم:
طراحی ایجاد یک #سامانه #شفاف ساز و هوشمند جهت اعلام و پرداخت، که به هر سه #صندوق متصل باشد و کلیه #حقوق و دستمزد همه اعضا از مدیر ،کارپرداز، بیمه پرداز و بازنشسته که بتواند در یک ظرف زمانی مشخص ،حقوق شان را پرداخت نماید.
مرحله چهارم:
شناسایی تمامی #شرکتها ذیل این #صندوق ها و سپس #سود ده نمودن و درنهایت وارد نمودن در #بورس و تبدیل از#مالکیت به #سهام با ایجاد یک #شرکت_سبد_گردانی سهام تا سرمایه های صندوق‌ها به روز و با سود همراه باشد.
مرحله پنجم :
شناسایی کلیه اموال #منقول و #غیر_منقول و فروش آن و تبدیل به ۵۰ درصد #اوراق_قرضه_دولتی و مابقی تبدیل به #سکه و #ارز در یک بانک مانند #بانک رفاه به عنوان پشتوانه تا برای نسل ها بعدی به عنوان یک سرمایه با ارزش ذاتی حفظ شود.
مرحله ششم:
مطالبه #بدهی_دولت به #صندوق ها که بالغ بر یک میلیون میلیارد تومان می باشد؟؟؟ و گنجاندن این طلب در #بودجه سالیانه تا مادامیکه بدهی صفر گردد.
مرحله هفتم :
ممانعت از هر روش بار تکلیفی توسط #دولت یا #مجلس به #صندوق ها مگر با تامین منابع پایدارش در بودجه سالیانه
مرحله هشتم:
ایجاد یک هیات مدیره با مشارکت دایمی نمایندگان کارگری، کارفرمایی، کارمندی و نظامی در تصمیمات کلان و خرد سه صندوق از جمله انتخاب مدیر تا تقنین قوانین ...
صندوق تامین اجتماعی با حضور #دولت کارگران و کارفرمایان
صندوق کشور با حضور #کارمندان دولت
صندوق لشکری با حضور #نظامیان و امنیتی ها و دولت
مرحله نهم
تصویب و ایجادبسترسریع استخدام دایمی و حذف شرکتهای #پیمانکاری نیروی انسانی و تبدیل وضعیت آنها و حذف #قراردادی و# پیمانی ... تبدیل به استخدام رسمی برای کلیه پرسنل #کارخانجات ،#اداره جات، نهادها #شرکتها ،#وزارتخانه ها....
مرحله دهم
ایجاد #بانکی از اطلاعات #مدیران در #صندوق ها که بر مبنای #شایستگی و صلاحیت و #فساد ستیزی انتخاب شوند تا بتوانند زیر مجموعه‌های صندوق‌ها را همواره #سود ده نمایند و درنهایت تشویق شوند،در غیر اینصورت حذف و باز خواست شوند.
مرحله یازدهم:
این قابلیت و ظرفیت با توجه به موارد بالا در صندوق ها وجود دارد تا #سن_بازنشستگی را #کاهش داد و به ازای هر بازنشسته، دونفر #استخدام شود، تا علاوه بر کاهش #بیکاری میلیونی و هزینه درمان در اثر فشار کاری روی اعضای قدیمی کمک شایانی به صندوق ها خواهد شد
آقا عرضه ندارید صندوقها را مدیریت کنید ما حق بیمه مون رو بریم طلا بخریم بذاریم یه گوشه بعد از بازنشستککی کلی میشه. ولی زوی حق بیمه میگیرند. به هیچ دردی هم نیمخوره این تامین اجتماعی. یه نگاهی هم بندازید به کارمندان تامین اجتماعی ببینید چه حقوق و مزایای شگفت انگیزی دارند. کمتر مزایا بگیرند. وامهای آنچنانی و ...
متاسفانه بجز ۲ صندوق اصلی ورشکسته ، اوضاع مالی و سرمایه های برخی صندوق های دیگر مثل نفت خوبه ولی آقایان صاحب نفوذ در صندوق کشوری و خصوصا تامین اجتماعی با سو مدیریتهای سنواتی فقط به حیف و میل دتراییخا مشغول بوده و هستند ، میخواهند اون صندوقها را به بهانه تجمیع ، نابود کنند همین و بس.
تا زمانی که قانون کار و آزادی اشخاص در انتخاب صندوق بازنشستگی شان رعایت نشود داستان همین است .
راستی لطفا سانسور نکنید:
چند سال قبل سر قضیه آقای مرتضوی در تامین اجتماعی ، ظریفی میگفت بهانه شان سیاسی بود ولی اصل قضیه اینجا بود که تامین اجتماعی سهامدار بیش از چهار هزار شرکت بود و این یعنی دسترسی به انتخاب ۴ هزار مدیرعامل و ۴ هزار هیات مدیره( هر هیات مدیره حداقل ۵ نفر است یعنی ۲۰ هزار پست موظف و حداقل نصف آن غیر موظف) و ده ه هزار پست و سمت اداری در آن شرکتها .
حالا تامین اجتماعی و وزارت کار ، یک کمی از ریخت و پاشههای اداری و تشکیلاتی اش را کم کند اوضاع خوب میشود به همین سادگی
انتصابات معلوم نیست برچه اساسی بوده است، شرکتی که کاملا فنی است فردی با مدرک جغرافیا آن را مدیریت می‌کند و یا با مدرک فلسفه یک هلدینگ صنعتی را مدیریت می‌کند.
خخ
اگه من 8 سال دیگه که بازنشسته بشم آیا این تامین اجتماعی هنوز وجود داره که به من حقوق بازنستگی بده یا اعلام ورشکستگی میکنه و سی سال واریز حق بیمه هاپولی میشه و ...
خداوکیلی خیلی دیگه زور داره. یه عده قلیل حق 80 میلیون آدم رو دارن می خورن و از بین میبرن
پولهای بازنشستگان رو با معادل طلا بهشون برگردونید یه زمان تامین اجتماعی ثروتمندترین سازمان بود بسکه اختلاس شد بدبختشون کردید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار