بازدید 10118
افزایش غیرقانونی نرخ سود بانکی به ۲۰ درصد

مهر تایید بانک مرکزی به یک تخلف/ چه کسی پاسخگوست؟

چالش افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، مدتی است در شبکه بانکی خودنمایی می‌کند؛ تا جایی که بانک مرکزی برای روسای شعب بانکی که نرخ سود را بیش از سقف قانونی افزایش دهند، خط و نشان کشیده و از برکناری آن‌ها خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲ 09 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به تازگی محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص سقف نرخ سود بانکی اظهار داشت: سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی بر اساس قانون مصوب بانک مرکزی، تا این لحظه ۱۸ درصد است و اگر بانکی بخواهد بالاتر از این رقم سود پرداخت کند، در آینده مشکلات قانونی در حوزه‌هایی همچون مالیات خواهد داشت و دادگاه‌ها نیز این موارد را بر اساس قانون بانک مرکزی (۱۸ درصد) بررسی خواهند کرد؛ بنابراین، بانک‌ها ملزم به رعایت سقف نرخ سود ۱۸ درصد هستند و نرخ بالاتر از ۱۸ درصد، غیرقانونی و تخلف است.

این اظهارات مقام مسئول بانکی در حالی بود که بانک‌ها از ابتدای این هفته، در یک اطلاعیه مشترک اعلام کردند که از روز شنبه، بر رعایت نرخ‌های سود مصوب بانک مرکزی پایبند خواهند بود؛ نرخ‌هایی که پیشتر در اطلاعیه و ابلاغیه‌های بانک مرکزی به مصوبه سال ۹۹ اشاره و تاکید داشت: بر اساس جلسه مورخ ۲۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار در خصوص سقف نرخ‌های‌ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی به شرح زیر است؛

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد     
            
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد     
  
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد   
    
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد         
  
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد        

مهر تایید بانک مرکزی به یک تخلف/ چه کسی پاسخگوست؟

 

سقف نرخ سود یکباره ۲۰ درصدی شد؟

همان طور که در مصوبه فوق اشاره شد، سقف نرخ سود بر اساس آخرین مصوبه قانونی بانک مرکزی، ۱۸ درصد تعیین شده است؛ اما روز شنبه، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفت‌وگویی از نرخ دیگری برای سقف میزان سود سپرده‌ها خبر داد. قیطاسی تاکید کرد: بانک‌ها مکلف به پرداخت سود سپرده بر اساس نرخ‌های مصوب بانک مرکزی شدند. قیطاسی با اعلام این خبر گفت: از امروز (شنبه) تمامی بانک‌ها مکلف شدند سود سپرده را براساس نرخ‌های مصوب بانک مرکزی پرداخت کنند و در صورت تخلف، بانک مرکزی اقدامات تنبیهی متعددی برای بانک‌های خاطی در نظر می‌گیرد. قیطاسی گفت: طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه سال ۹۹ درباره نرخ سود سپرده بانک ها، این سود‌ها علی الحساب به دو بخش حساب‌های کوتاه مدت و مدت دار تقسیم می‌شود. در سپرده‌های کوتاه مدت عادی، نرخ سود به صورت ماه شمار  ۱۰ درصد، در سپرده‌های کوتاه مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد و در سپرده‌های کوتاه مدت ویژه شش ماهه، ۱۴ درصد است. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با بیان اینکه نرخ سپرده‌های سالیانه  نیز حداکثر ۲۰ درصد است، ادامه داد: در صورتی که بانکی سپرده‌ای با سود بالای ۲۰ درصد افتتاح کند، تخلف کرده و بازرسان بانک مرکزی قطعا با بانک متخلف برخورد می‌کنند.

اشاره این مقام بانکی به سقف ۲۰ درصدی در حالی است که مصوبه قانونی بانک مرکزی از سقف ۱۸ درصد حکایت دارد. حال مشخص نیست که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با کدام مجوز، بالاترین نرخ سود سپرده بانکی را ۲۰ درصد اعلام کرده است؟!

اما این پایان ماجرا نیست

در شرایطی که تابناک اقتصادی روز شنبه طی گزارشی به تخلف عجیب افزایش نرخ سود بانکی به ۲۰ درصد پرداخته بود و انتظار می‌رفت با واکنش بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، در این باره شفاف سازی شود، هیچ واکنش و اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر نشد تا اینکه امروز سایت این بانک در خبری با تیتر «آغاز تعطیلی شعب متخلف در عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها از امروز» اعلام کرد: سود سپرده‌های سالانه تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیش از آن تخلف محسوب می‌شود.

این اشاره صریح بانک مرکزی به سقف ۲۰ درصدی نرخ سود سپرده بانکی در حالی است که در اطلاعیه‌های چند روز قبل این بانک به صراحت به مصوبه قانونی سال ۹۹ اشاره و تاکید داشت: «برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های مصوب ابلاغی به شرح بخشنامه صدرالذکر (بخشنامه شماره ۱۲۶۶۴۲‏‏‏‏‏‏‏/۹۹ مورخ ۲۸‏‏‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹) تخطی می‌نمایند.»

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، نرخ سود سپرده‌های بانکی در اقدامی چراغ خاموش از ۱۸ به ۲۰ درصد افزایش یافته است، ولی شورای پول و اعتبار ترجیح داده در این باره سکوت کند. این در حالی است که اگر شورای پول و اعتبار به ریاست فرزین، به افزایش نرخ سود رای مثبت داده است، انتظار می‌رود به صراحت این موضوع مهم را رسانه‌ای کند و به اطلاع عموم مردم برساند. در هر صورت این نوع مخفی کاری و عدم شفافیت، بر خلاف سیاست‌های دولت سیزدهم و مردمی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
اگر سود سپرده را پایین نگهدارید مردم پول هایشان را از بانک‌ بیرون می کشند و دلار و طلا می خرند حالا هی لجبازی کنید
جلوی افزایش نرخ سود بانکی را گرفتند تا روند خروج سپرده های بانکی و تبدیل آنها به دلار وسکه سریعتر بشود
بچه ۵ ساله هم میدونه که علاج تورم افزایش نرخ سود بانکی هست و همه جای دنیا اینکار را انجام میدن
اما ایران انگار یه سیاره دیگه است !
فقط بخاطر حفظ منافع یک تعداد سهامداربورس اینکار را نکردند تا همچنان شاهد کوچ سپرده های بانکی بسمت دلار و سکه و افزایش بیشتر نرخ تورم وفشار مضاعف به قشر حقوق بگیر باشیم !!!
سود بانکی مگه نباید براساس تورم باشه چطوی طلا دلار میبرید بالا درامد کسب میکنید چطوری پول میدید ماشین وارد می کنید هزارنان کار بنگاهی کی ندونه بزیا سی درصد سود میگیرن
تقصیر روحانیه!
سود 20% بانکها تنها و تنها به کام مافیای سرمایه است که در دورانی که نرخ تورم واقعی بالای 70-60% است، با پولهای مردم در بانکها به سوداگری در بازارهای ساخت و ساز، ارز، طلا، قاچاق و 100 پشتشان را فربه تر و کام رواتر کنند.
آقا شما هم دلتون خوشه‌ها.... چراغ خاموش چیه؟ خودتون رو سرکار گذاشتید یا مردم رو؟ بابا یارو داره به صراحت میگه 20 درصد شما هی میگی مصوبه سال 99 ، سکوت شورای پول و اعتبار؟ آقا ارزش ریال به پایین ترین میزان خودش رسیده تازه با همین درصد سودی هم که اعلام کردند کسی دیگه پولش رو توی بانکها نمیذاره.همه این وعده ها و افزایش سودها برای اینه که مردم پولاشون رو ببرند بذارن بانک ولی دیگه خبری نیست. مردم همین چندرغاز سرمایه شون رو از سر راه نیاوردند که ببرند بذارن بانک ،‌اونوقت آقا بانکه ... براش گربه رقصان کنند.
اخبار این چنینی را که (در خصوص افزایش نرخ سود بانکی) میخوانم، نگران می شوم

دلیل: وقتی ما پول تو بانک میذاریم، بانک پول منو خرج میکنه در مسیرهای سودده تر ، پس معنیش اینه که چنین بسترهایی در جامعه هست، بسترهایی که قابل حدسه و نشان از افزایش دلال بازی در جامعه - بجای مسیرهای رونق دهنده اقتصاد - داره که نتیجه اش عدم ثبات (بیش از پیش) در امر اقتصاد است
وقتی بنابر اعلام بانک مرکزی نرخ تورم بیش از 40 درصده پرداخت 20 درصد به سپرده های بانکی نه تنها سود به حساب نمی آید بلکه حتی قدرت ارزش پول و سرمایه سپرده گذار را نیز بانک حفظ نکرده تا چه رسد که سود به سپرده گذار بیچاره داده باشند بر اساس محاسبات اقتصادی نرخ سود باید از نرخ تورم بیشتر باشد.
سلام
مثل همیشه هیچ کس پاسخگو نیست
این نوع رفتارها از سوی مدیران بی صداقت عادی شده است . در سکوت هرآنچه را میخواهند انجام میدهند تا با تغییر شرایط دست برای تغییرات دلخواه باز باشد .
۱۸درصدمیدهند،۲۸درصدمیگیرند.بانکداری اسلامی یعنی همین.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی