بازدید 4617
۱

از ترس کرونا مثل نُقل «آزیترومایسین» نخورید!

یک هفته‌ای می‌شود که وارد موج هشتم کرونا شدیم و درحالی استفاده از آزیترومایسین بدون تجویز پزشک و کاملا خودسرانه به عنوان دارویی برای جلوگیری از کرونا در بین برخی مردم رایج شده است که به گفته متخصصان مصرف نُقل گونه آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین نتیجه‌ای جز مقاوم شدن بدن در برابر آنتی بیوتیک‌های موثر برای از بین بردن عفونت‌ها، ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ 09 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاید بتوان گفت تزریق سرم و مصرف آنتی بیوتیک دو رکن اصلی خود درمانی‌های ایرانی‌ها محسوب می‌شود. به طوری که بعضا اگر برای یک سرما خوردگی ساده به پزشک مراجعه کنیم و پس از تزریق سرم با یک کیسه پر از آنتی بیوتیک از مطلب خارج نشویم گویی اصلا درمانی به ما ارئه نشده است.

گویا پس از پاندمی کووید ۱۹ نیز به غلط آزیترومایسین به عنوان آنتی بیوتیکی برای درمان کرونا در بین مردم شناخته شده است.

دکتر احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم باید به دنبال این باشند که استفاده نابه‌جا از دارو را کنار بگذارند، به ایسنا گفته است: استفاده از آزیترومایسین (نوعی آنتی‌بیوتیک) به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده است؛ به شکلی که قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می‌کنند؛ درحالیکه آزیترومایسین تنها در صورتی که برخی عوارض عفونی ایجاد شده باشد، تجویز می‌شود. متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها سبب شده مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های اصلی که در عفونت‌ها موثر است، ایجاد شود.

از سوی دیگر به گفته این پزشک، برخی به دلیل واهمه از بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اصرار به دریافت داروی ضد کرونای رمدسیویر دارند و این در حالی است که این دارو باید در مرکز درمانی و زیر نظر کادر درمان تزریق شود. همچنین تزریق سرم و "سفازولین" نیز دیگر برای درمان کرونا جایگاهی ندارد و اصرار به انجام سی‌تی اسکن کاری اضافی محسوب می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
متاسفانه مصرف آزیترومایسین برای کرونا را خود پزشکان برای مردم تجویز کردند. در حالی که آزیترومایسین تنها بر باکتری ها موثر است و برای کرونای ویروسی هیچ اثری ندارد. پزشکان محترم مثل نقل آزیترومایسین را از روز اول بیماری برای همه از یک کنار تجویز می کردند که همون زمان شیوع کرونا برای من جای تعجب داشت. در حالی که مصرف آنتی بیوتیک در بیشترین حالت باید بعد از یک هفته از ابتلا به بیماری ویروسی و در صورت سوارشدن عفونت باکتریایی تجویز می شد. خودکرده را تدبیر نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل