بازدید 5033

آیا حملات میگرنی به آلودگی هوا ارتباط دارد؟

تشدید آلودگی هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی برای بسیاری از شهروندان آزار دهنده است و برای برخی سوالاتی مانند اینکه آیا حملات میگرنی به آلودگی هوا ارتباط دارد، را پیش می آورد.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷ 03 January 2023

مصطفی گودرزی

به گزارش «تابناک»، همه ما می دانیم که کیفیت هوایی که تنفس می کنیم روی سلامتمان اثراتی دارد و ازآنجاییکه نفس کشیدن اختیاری نیست خواه نا خواه اثرات آن بر همه سیستمهای بدن اعمال می شود.

آیا حملات میگرنی به آلودگی هوا ارتباط دارد؟

اثرات آلودگی هوا بر ارگانهای حساس مثل سیستم عصبی و سیستم تنفسی بیشتر مشهود است و می تواند از چند ساعت تا چند روز بعد از استنشاق هوای آلوده در بدن ظاهر شود.

نشانه های کلی تاثیر آلودگی هوا بر بدن انسان شامل علائم تنفسی مثل سرفه، سوزش گلو، عفونتهای تنفسی راجعه و … است.

همچنین افزایش بروز حوادث قلبی عروقی و سکته مغزی در مناطق با هوای آلوده گزارش شده است. یک علامت بسیار شایع که نمی شود آنرا نادیده گرفت سردرد در اثر استنشاق هوای آلوده است.

پیشتر و در همین باره نوشین یمانی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که به ویژه در کلان‌شهرها با آن مواجه هستیم و می‌تواند مسبب یا تشدیدکننده بسیاری از بیماری‌ها مثل مشکلات قلبی - عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مغز و اعصاب از جمله سردرد باشد.

وی در رابطه با شاخص آلودگی هوا و سردرد، افزود: افزایش شاخص آلودگی هوا با افزایش فرکانس، شدت و طول حمله سردردهای میگرن و تنشی و مراجعات بیماران با شکایت سردرد به درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها همراه است.

این مسئول با بیان اینکه افزایش بروز سردرد به دنبال آلودگی هوا در خانم‌ها، سنین بالاتر از ۴۰ سال، افراد با سابقه میگرن و در روزهای سرد سال بیشتر است، تصریح کرد: آلاینده‌هایی که افزایش شاخص آن‌ها بیشتر با بروز بیشتر سردرد همراه بوده،دی‌اکسید نیتروژن و ... هستند.

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه ذرات آلوده‌کننده هوا می‌تواند باعث تحریک پایانه‌های عصبی در سیستم تریژمینال مغز و آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد و ایجاد سردرد شود، گفت: استنشاق هوای آلوده با اکسیژن کم باعث اختلال در خون‌رسانی ماهیچه‌های سر و صورت و گردن و ایجاد گرفتگی عضلات سر و صورت و گردن شده و می‌تواند سردردهای تنشی یا میگرن را برانگیزاند.

یمانی در رابطه با راهکارهایی برای کاهش سردرد ناشی از آلودگی هوا، اظهار کرد: از وسایل نقلیه عمومی کمتر استفاده کرده و در هوای آزاد از ماسک فیلتردار استفاده کنند، حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند، از سیستم تهویه هوا استفاده شود و مصرف میوه و سبزیجات و آب فراوان فراموش نشود، همچنین پنجره‌های منزل و محل کار را بسته نگه دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی