دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور شد

نمایندگان مردم در مجلس سید احمدرضا دستغیب را به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند.دستغیب با بیان اینکه سفر‌های استانی را نه به صورت نمایشی بلکه برای حل مسائل و مشکلات نمایندگان در اجرای پروژه‌ها آغاز خواهیم کرد، گفت: ما حسابرسی در اتاق‌های در بسته و ساختمان شیشه‌ای ونک را رها می‌کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می‌یابیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶ 03 January 2023

دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور شد

تابناک _ نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات کل کشور، سید احمدرضا دستغیب را با ۱۴۱ رأی موافق از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در صحن انتخاب کردند.

براساس این گزارش، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، سید احمدرضا دستغیب و پژمان پشمچی زاده را به عنوان کاندیدای تصدی ریاست دیوان محاسبات انتخاب و معرفی کرده بود که در این میان دستغیب توانست رأی اعتماد نمایندگان را برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان محاسبات کسب کند. 

پیش از آغاز رای گیری، گزینه های پیشنهادی، به بیان برنامه های خود پرداختند.

پشمچی‌زاده کاندیدای ریاست دیوان محاسبات:دیوان محاسبات باید صادرکننده کارنامه غیرسیاسی دستگاه‌های ارتزاق کننده از بودجه باشد

پشمچی‌زاده گفت: یکی از کارکرد‌های دیوان محاسبات باید به نوعی صدور کارنامه غیرسیاسی برای مجموعه‌های ارتزاق‌شونده از بودجه کل کشور آن هم از دریچه تخصصی و غیرجناحی باشد، به نحوی که به سادگی بتوان هر دستگاه و شخص متولی را ارزیابی کرد.

 پژمان پشمچی‌زاده کاندیدای تصدی ریاست دیوان محاسبات در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه (مجلس شورای اسلامی و در جریان انتخاب رئیس دیوان محاسبات گفت: امروز سومین سالگرد سیدالشهدای مقاومت سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی است، به رسم ادب وظیفه دارم پیش از عرایضم، ادای احترام کنم به روح بلند این شهید والا مقام و همین‌گونه شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای راه اسلام و میهن اسلامی.


وی ادامه داد: ضروری است از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که به این حقیر اعتماد کردند و من را برای تصدی سمت خطیر ریاست دیوان محاسبات به صحن مجلس شورای اسلامی معرفی نمودند، تشکر کنم، همچنین از هیأت رئیسه و رئیس مجلس نیز سپاسگزارم.

پشمچی زاده افزود: توفیق در سیر و سلوک عرفانی مشابهت فراوانی در سیر و سلوک حکمرانی دارد چرا اینکه هر کس قصد حرکت به سمت سعادت دارد بلاشک از مشارطه و مراقبه، محاسبه بهره می‌گیرد، کسی که از خود حساب‌کشی نکند بی‌تردید خسران‌زده و ناکام خواهد شد، اما کسی که هر لحظه و هر آن می‌داند اوضاع قول و فعلش چگونه است امکان اصلاح خطا‌های وی به مراتب بیشتر است.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات عنوان کرد: مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات به تمامی حساب‌های وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها که به نحوی از بودجه کشور استفاده می‌کنند، رسیدگی و حسابرسی می‌نماید تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

وی تصریح کرد: دیوان محاسبات طبق اصل ۵۴ قانون اساسی مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی قرار دارد و با عنایت به اینکه یکی از مهمترین شئون مجلس بحث نظارت به شمار می‌رود باید با یک فرآیند نظام‌مند و هدفمند و ارائه گزارش‌های تحلیلی بتواند به تأمین بعد نظارتی مجلس کمک کند و در این راستا ایفای نقش و وظیفه نماید. اگر رسالت مهم مرکز پژوهش‌های مجلس را پر کردن دست نمایندگان از داده‌های علمی، متقن، تحلیلی و تکمیلی به منظور استفاده متناسب در فرآیند تقنین بدانیم یکی از رسالت‌های دیوان محاسبات تهیه آمار‌ها و داده‌های رسیدگی و یا حسابرسی شده پیرامون دخل و خرج بیت‌المال است.

پشمچی زاده ادامه داد: داده‌های دقیق و برخط می‌تواند در سطوح و برش‌های ملی، استانی، دستگاهی، نهادی، اعتباری و تسهیلاتی، نمایندگان را در اخذ تصمیم‌های اقتضایی و راهبردی و نظارت دقیق‌تر همراهی و پشتیبانی کند. این امر چه در سطح ارائه تحلیل صحیح از مهمترین موانع تحقق بودجه و توسعه استان‌ها چه در سطح سیاست‌های عملیاتی و همچنین اصلاح ساختار بودجه که مأموریت مهم و طی شدنی مجلس شورای اسلامی است تأثیر بسزایی دارد.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات گفت: این گزارش‌ها اگرچه مربوط به عملکرد گذشته است، اما چراغ راه آینده است و در قانونگذاری‌های آتی و نظارت‌های پیوسته راهگشا و سودمند خواهد بود. این نهاد حرفه‌ای و تخصصی مالی و حقوقی با بررسی عالمانه و به دور از سوگیری‌های سیاسی می‌تواند بیشترین کمک را به دولت محترم داشته باشد چرا که قادر است جریان‌ها و خللی که در روند اجرای مجموعه‌های کم سودده کل کشور استفاده می‌کنند را مشخص و عارضه‌یابی و برای حل و فصل معرفی نماید.

وی عنوان کرد: یکی از محور‌های اصلی که بنا دارم چنانچه خدمت‌گذار شما در دیوان محاسبات باشم، پیگیری کنم این است که علاوه بر بررسی افعال و گزارش انحرافات احتمالی از برنامه‌ها و مصوبات به بررسی و ارزیابی ترک افعال و آثار آن بپردازم. به جد اعتقاد دارم سختگیرانه‌تر از غلط‌گیری از دیکته‌های نوشته شده که باید در جای خود مورد محاسبه قرار گیرد، دیکته‌های نانوشته از روی ترس، ناکارآمدی و ضعف باید ارزیابی و مورد رسیدگی قرار گیرد.

پشمچی زاده ادامه داد: محور مهم دیگری که مدنظر قرار دارد، اصلاح مفهوم تفکیک قوا است به این معنا که اگر مجلس را قوه مقننه نامیدند و دولت را قوه مجریه، باید اسم و مسما با یکدیگر همخوانی داشته باشد. تقنین و قانونگذاری کار مجلس و اجرای آن قوانین کار دولت است، نمی‌شود با اجتهاد‌های شخصی و دستگاهی خارجی از ریل و قاعده عمل کرد. بسیاری از مشکلات موجود در کشور به اذعان متخصصان امر به واسطه کمبود و یا حتی ضعف قوانین نیست چه بسا که در حوزه‌هایی با تورم یا تعارض قوانین مواجهیم بلکه مشکل در نحوه اجرا و نظارت است چنانچه اگر عمق‌بخشی نظارت محقق شود می‌توان امید به حصول نتیجه و نظارت داشت.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات گفت: با دقت عالمانه و البته دستگیری مشفقانه به جای مچ‌گیری‌های خصمانه می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های بیت‌المال را کاهش داد و در جای درست خود خرج کرد. محور بعدی توجه و نظارت نسبت به امر تخصیص اثربخش است، علاوه بر تصویب و تأمین بودجه تخصیص مناسب و اثربخش بودجه همواره از مهمترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس است و از موارد مهم و موثر در مصرف بیت‌المال است که دیوان محاسبات نسبت به این امر مسئولیت مستقیم دارد. حسابرسی عملکردی و متعاقب آن بودجه‌ریزی و تخصیص مبتنی بر عملکرد می‌تواند کمک شایانی به جبران کسری بودجه و حتی مازاد بودجه نماید. این مهم جز با چابکی و فعالیت مستمر دیوان محاسبات و با بهره‌گیری سرمایه انسانی متعهد و متخصص، با انگیزه و پرکار میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در این مسیر با عنایت به دستور و توقع رهبر معظم انقلاب، توجه و تمرکز بر شرکت‌های دولتی که بخشی از بودجه کشور را صرف می‌کنند می‌تواند به تغییر اساسی در نظام بودجه‌ریزی سالانه منتهی شود. نکته بعدی که می‌تواند گام اساسی و البته متفاوت در دیوان محاسبات باشد، توجه به فراز پایانی اصل ۵۵ قانون اساسی است، دیوان محاسبات اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود. درک این عبارت که "این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود" از سوی قانونگذار حکیم برای این است که شفافیت لازم ابراز شود و مقدم بر آن این گزارش قابل فهم و ارزیابی باشد.

پشمچی‌زاده گفت: یکی از کارکرد‌های دیوان محاسبات باید به نوعی صدور کارنامه غیرسیاسی برای مجموعه‌های ارتزاق‌شونده از بودجه کل کشور آن هم از دریچه تخصصی و غیرجناحی باشد، به نحوی که به سادگی بتوان هر دستگاه و شخص متولی را ارزیابی کرد. در این باره چند امر را باید تفکیک نمود، اجرای صحیح قانون اولویت اجرا، تأخیر در اجرا، اجرای ناقص و عدم اجرا هر کدام علت و آثاری دارد که باید ارزیابی شده و رفتار متناسب با هر کدام اتخاذ شود.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات عنوان کرد: نگاه مردمی‌سازی نهاد تخصصی ناظر می‌تواند علاوه بر کارآمدسازی بیشتر به اعتمادسازی مضاعف منجر شود، در این امر استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی ضرورت دارد و جزء اولویت‌های حتمی دیوان محاسبات است. کشف و مسدودسازی فرار از قوانین و یا دور زدن قانون از مسائل حیاتی و اولویت‌های دیگر دیوان محاسبات است.

وی افزود: رویکرد پیشگیری از وقوع انحرافات می‌تواند راهگشا و رافع مسئولیت کیفری و حقوقی در اشخاص مختلف باشد.

پشمچی‌زاده در پایان گفت: دیوان محاسبات با وجود شأن نظارتی و حسابرسی می‌تواند با تعامل منطقی کمک حال و یاور دولت و دستگاه‌های تحت امر آن باشد. 

دستغیب کاندیدای ریاست دیوان محاسبات:حسابرسی از شرکت‌های دولتی را کلید خواهیم زد

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه سفر‌های استانی را نه به صورت نمایشی بلکه برای حل مسائل و مشکلات نمایندگان در اجرای پروژه‌ها آغاز خواهیم کرد، گفت: ما حسابرسی در اتاق‌های در بسته و ساختمان شیشه‌ای ونک را رها می‌کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می‌یابیم.

احمدرضا دستغیب کاندیدای ریاست دیوان محاسبات در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان دستورکار انتخاب رئیس دیوان محاسبات ضمن تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل اعتماد به برنامه‌های وی، عنوان کرد: در صورت کسب رأی اعتماد با تمام توان در جهت اجرایی شدن این برنامه‌ها تلاش خواهم کرد.

دستغیب با اشاره به سوابق خود، عنوان کرد: مدتی است که برنامه‌های دیوان محاسبات را مطالعه می‌کنم و عهد بسته ام که اقدامات مثبت را ادامه دهیم و نقاط ضعف را نیز برطرف کنیم. همچنین ما باید اولویت‌ها را مشخص کنیم و این اولویت‌ها نباید در ساختمان شیشه‌ای ونک تعیین شود بلکه اولویت‌ها باید در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ سال است که در مجلس هستم، ادامه داد: ۸ سال نماینده مجلس بوده و در هیات رئیسه مجلس نیز حضور داشته ام. در کمیسیون تلفیق نیز مسئولیت نایب رئیسی برعهده داشته ام و کمیسیون‌های مختلف مجلس را تجربه کرده ام، امروز فقط و فقط برای انتقال تجربیات به این عرصه پا گذاشته ام.

وی ادامه داد: من از درد شما نمایندگان و مواجهاتی که در حوزه انتخابیه دارید مطلع هستم و می‌دانم چه زحمتی را برای به ثمر نشاندن یک پروژه متحمل می‌شوید لذا ادامه کار من با تعامل با نمایندگان خواهد بود.

دستغیب با تاکید بر اینکه گزارش‌های دیوان به مجلس را به صورت مستمر ادامه خواهیم داد، افزود: گزارش تفریغ بودجه به تنهایی کافی نیست و گزارش‌ها باید منتج به تصمیم گیری اقتصادی شود و نمایندگان باید بتوانند براساس گزارش‌ها تصمیم اقتصادی بگیرند.

وی تصریح کرد: احکام مجلس شورای اسلامی حکم قانون دارد و قانون لازم الاجراء است. مگر می‌شود ردیفی با مصوبه مجلس تصویب شود، شورای نگهبان تعیین کند و اجرایی نشود. اگر اجرایی نمی‌شود دلیل آن باید استخراج شده تا سال آینده تکرار نشود. ۱۵ سال است که احکام مختلفی را می‌بینم که اجرایی نمی‌شود، با کمک شما نمایندگان اقداماتی خواهیم کرد تا این احکام اجرایی شود.

وی اضافه کرد: مطالعات یک دانشجوی حوزه حکمرانی و سیاستگذاری و مدیریت مالی این را می‌گوید که این مجلس در دو سال پیاپی با قرار دادن تبصره ۱۹ قانون تمام گلوراه‌ها را بسته و هرکاری لازم بوده برای جلوگیری از فساد و رفع تبعیض انجام داده است، گاهی گزارش‌ها نادرست به مردم داده می‌شود، نباید انحراف را تخلف قلمداد کنیم و با آبروی مدیران و نظام بازی کنیم.

دستغیب با تاکید بر اینکه باید با کمک یکدیگر گلوگاه‌های فساد را ببندیم، گفت: یکی از نکات مهم اهمیت حسابرسی به حساب‌های شرکت‌های دولتی است که در این رابطه مقام معظم رهبری نیز توصیه‌هایی را داشته اند. مگر چند ماه تا وعده دیدار قوه مقننه با رهبر معظم باقی است، شما سوال کنید کدام شرکت دولتی حسابرسی شده است. قطعا بیت المال فراتر از قانون بودجه بوده و امیدواریم مجلس در دیدار بعدی خود با مقام معظم رهبری به فضل الهی گزارش مکتوب در این خصوص ارائه خواهد کرد.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با انتقاد از اینکه دیوان محاسبات یک جزیره جدا از مجلس است، افزود: ساختمان مرکز پژوهش‌ها در نیاوران و دیوان محاسبات نیز در شمال تهران واقع شده است، معاون اجرایی مجلس باید کمک کند تا ساختمان مجلل دیوان در قانون برنامه در کنار مجلس قرار گیرد. قانونگذار در قانون اساسی درک درستی داشته که دیوان محاسبات را ذیل مجلس قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید پیگیر تخصیص و پیشرفت پروژه‌ها باشیم، عنوان کرد: همین امروز که می‌گویند با کسری بودجه مواجهیم به این دلیل که انضباط مالی نداریم و به حکم شما عمل نکرده اند با مشکل مواجه شده ایم مگر ما کشور نداری هستیم. این کشور برای تولید و اشتغال آماده است و ما با امید پیش خواهیم رفت.

دستغیب با بیان اینکه سفر‌های استانی نه برای نمایش بلکه برای حل مشکل نمایندگان را آغاز خواهیم کرد، اضافه کرد: ما حسابرسی در اتاق‌های در بسته و ساختمان شیشه‌ای ونک را رها می‌کنیم و برای حسابرسی در صحنه اجرای پروژه حضور می‌یابیم.

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات تاکید کرد: تمام مدیران دیوان باید تا ریال آخر اعتبارات را در شهرستان‌ها هزینه کنند. من اجازه نمی‌دهم یک پروژه اگر اعتباری تخصیص یافته به بهانه رعایت استاندارد متوقف شود. رعایت استاندارد رفع فقر و تبعیض است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۴
قحط الرجال .
هر دم از این باغ بری میرسد
آیا دیوان محاسبات ارقام و حجم خساراتی که هر روز به کشور وارد می شود را هم محاسبه می کند؟!
ای وای
این‌ دستغیب‌ بعنوان‌ رئیس‌ دیوان‌ محاسبات‌ هم چیزی شبیه‌ دکتر‌ ! باقری‌ بعنوان‌ مذاکره‌ کننده‌ ارشد‌ برجام‌ است‌ !
رئیسی‌ با این‌ آدمهای ناشی‌ که برای پستهای‌ مهم‌ می گمارد‌ پدر مملکتو‌ در میاره‌ !
نمایندگان مردم رو خوب اومدی
به همه ملت ایران قول میدم
از همین فردا هرچی دوست و آشنا داره را با توصیه به سمت های نون و آبدار از جمله هیأت مدیره شرکتها منصوب خواهد نمود.
علت انتخاب این راهبرد ::::حسابرسی از تمام شرکتهای دولتی::::: نیز همین است
چون حسابرسی با سبک ایشون اصطلاحاً منجر میشه به گرفتن شانه و نهایتاً دریافت امتیاز از شرکتهای مورد حسابرسی .
حالا ببینیم و تعریف کنیم.

آزموده را آزمودن خطاست .
ایشون نسبتی با شهید محراب ایت الله دست غیب ندارن؟
پاسخ ها
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
نوه ی ایشون هستند.
دستغيب رئيس ديوان محاسبات كشور شد !
----------------
-- آميرزا محمد ، ماشاءالله با اين سن و سال بالا خيلي اهل اخباري ، در واقع كعب الاخباري ! .. اين آقاي دستغيب را مي شناسي ؟ ! ايشان شده رئيس ديوان محاسبات ! ... خدا كمك شون كنه !
-- نميدانم البته ايشان كه مرا نمي شناسد !! و من هم شايد بشناسم و شايد هم به جا نياورم ! به هر حال بنده به عنوان برادر بزرگتر به ايشان يك توصيه دارم و آن توصيه از خودم نباشد ، در واقع توصيه قرآني است و آن اين است :
جناب دستغيب ، « فمن يعمل مثقال ذرة خير يره و من يعمل مثقال ذرة شرّا يره » !! ... به هر حال آجعفر خان ، همگي پناه ببريم به خدا از حق الناس ! حق مردم ! پناه ببريم به خدا از محاسبات روز رستاخيز ! روز پنجاه هزار سال ! خدا كمك جناب دستغيب -- حالا هركه باشه ،،چه من بشناسم و چه نشناسم ، فرقي نميكنه !! خدا كمكش كنه ! جعفر خان قديمي ها حرف خوبي مي زده اند ، مي گفتن مقام و منصب مثل لُنگ حمام ميمونه كه هر روزي به كمر يكي هست ! ... ديشب داشتم در ديوان شيخ سعدي اين شعر را مي خواندم و تفكر مي كردم :
« نام نيكو گر بماند زآدمي
به كزو ماند سراي زرنگار » !! ... ديروز از اكبر آقا سوپري گورجه فرنگي خريدم ، اما گويا كم بوده و حالا دارم ميرم كه تا اكبر گورجه را گرونتر از ديروز نكرده بازهم مقداري بگيرم !! خدا انشالله انصاف اكبر آقا را بيشتر كنه ! مگه آدمي ميخواد چند سال عمر كنه ! روز اول كه استخدام اداره فرهنگ شدم و رفتم مدرسه مرحوم ابوي هميشه مي گفت : فرزندم هميشه مواظب باش كاري بكن كه مردم بگويند خدا رحمت كنه پدرت ! ... البته مش باقر پدر اكبر أقا مرد خوبي بود !! امروز دلمان تخم مرغ و گورجه كشيده ... به قول امروزي ها « املت » ! ما قديمي ها زبونمان نمي چرخه كه بگيم املت و مملت ! تشريف بياري خوشحال ميشيم ! التماس دعا جعفر خان !!
باید بگی نمایندگان اقلیت مردم
کار دیوان محاسبات همانطور که از نامش پیداست نظارت دقیق به اجرای بودجه مطابق با قانون است ودیگر اینکه تهیه لایحه تفریغ بودجه سالهای قبل.کاری که حداقل در سالهای اخیر کمتر توجهی به آن شده ومدیران دولتی بودجه های تخصیصی را بهر شکل ودر هرکجا که خواسته اند هزینه کرده اند و اتفاقابخش مهمی ازاین بلشوی اقتصادی ومالی فعلی نیزبرمیگردد به کم کاری همین نهاد مهم نظارتی
سلام،ایشون یعنی دستغیب نماینده خبره، دانا کدوم شهر هست که تا الان ساکت بوده ،والا حقش خوردن تا حالا،
حالا این دستغیب بودجه های غببی را هم پیگیری می کند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر