بازدید 3318
۱

ضرورت تزریق واکسن در موج جدید کرونا

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد با توجه به احتمال شیوع موج جدید کرونا واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸ 03 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما دکتر شهرام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در برنامه به زندگی سلام کن درباره موج جدید کرونا بحث و گفتگو کرد .

بفرمائید که پیش بینی های شما درباره پیک جدید چه است و گونه جدید چه ویژگی هایی دارد ؟

موج جدید احتمال می دهیم در روزهای آینده شدت بیشتری پیدا کند که تا به حال در ایران شناسایی نشده بودند و طبق پیش بینی ها رفتار این ویروس مثل پیک قبلی که اومیکرون بود چون این گونه های جدید هم از گروه اومیکرون هستند امیدواریم که با موارد عوارض و مرگ ومیر کمتری همراه باشد .

چه اقداماتی وزارت بهداشت و ستاد در جهت کنترل این پیک می خواهد انجام دهد ؟

اصلی ترین توصیه ما تکمیل واکسیناسیون در گروه هایی است که نوبت سوم یا احیانا چهارمشان را نزدند و کمیته ملی واکسیناسیون توصیه کرده کلیه افراد بالای ۱۸ سال که بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های ریوی و احیانا دیابت پیشرفته دارند یا در سنین خیلی بالا هستند که مشکلاتی از نظر بیماری های زمینه ای دارند نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند همینطور خواهش می کنیم افراد علامت دار و سایر افرادی که در محیط های سربسته رفت و آمد می کنند از ماسک استفاده کنند و به شستشوی دست اهمیت بیشتری دهند .

فرمودید که زیرسویه های اومیکرون هستند و با توجه به این که توصیه می کنید افراد واکسن بزنند دوز بوستر بزنند و بیشتر تاکیدتان بر افرادی است که جزو گروههای در معرض خطر هستند آیا ما در ایران واکسنی بر پایه اومیکرون داریم ؟ شما شواهدی دارید که واکسن های شما بر روی این گونه می تواند تاثیر بگذارد؟

از نظر مراجع علمی ، کلیه واکسن های موجود روی شدت بیماری و این که موارد بستری را کم کند موثر هستند البته بر پایه اومیکرون هم خوشبختانه ما در کشور واکسن داریم هم واکسن های بر پایه اومیکرون هم سایر واکسن ها می توانند در مورد این ویروس و اثرات و عوارض جانبی آن موثر باشند .

کارشناسان موضوعات دیگری را هم مطرح می کنند یک این که ما الان چون داریم وارد پیک می شویم انجام واکسیناسیون در این شرایط خودش می تواند یک چالش باشد و دیگر این که ما واکسن های بر پایه اومیکرون فقط یک مورد اعلام شده و وزارت بهداشت سرمایه گذاری نکرده یا این واکسن را به اندازه ای تولید نکرده که همه افراد بتوانند از این واکسن استفاده کنند هرچند گفته می شود که دوز بوستر هم می تواند برای افراد بالای شصت سال یا آنها که بیماری های زمینه ای دارند جلوی شدت بیماری را بگیرد، اما این که الان به مردم بگوییم که دوز بوستر را بزنند می خواهم ببینم اساسا شما شواهد علمی دارید که در این شرایط تزریق دوز بوستر می تواند کمک کند به مردم ما؟

طبیعتا وقتی که ما به موقع این واکسن ها را آن موقع که وزارت بهداشت اعلام می کند بزنیم تاثیر بیشتری خواهند داشت ولی از آن جا که تمام افراد یک شبه این بیماری را نمی گیرند که بگوییم اگر امروز واکسن بزنند فردا هم دچار این بیماری شوند ممکن است همزمانی اش مشکلاتی را ایجاد کند و معمولا پیک و موج هفته های متعدد ممکن است ادامه داشته باشد ما تزریق این واکسن را توصیه می کنیم وقتی که افراد اگر واکسن را تزریق می کنند مراقبت بیشتری کنند که حداقل در دو هفته آینده بعد از تزریق واکسن در معرض ابتلای کمتری باشند طبیعتا هم فرصت می دهند که واکسن تاثیر بیشتر خودش را بدهد و هم این که دچار بیماری و عوارض آن نشوند هیچ مرجعی نگفته که وقتی موج شروع می شود ما واکسیناسیون را انجام ندهیم مطلقا کوچکترین کلمه ای در مجامع علمی پیدا نمی کنیم و لی از نظر تئوری کاملا صحیح است بهتر است ابتلا به بیماری و تزریق واکسیناسیون همزمان نباشد ممکن است اثرات سوئی داشته باشد.

فکر می کنم ما سه چهار ماه پیش هم منتظر چنین پیکی بودیم و اساسا این که پیکی قرار است اتفاق بیفتد گفته می شود ربطی به سویه های جدید ندارد و مربوط به افت سطح ایمنی مردم است ، چرا اقدامات وزارت بهداشت در مورد پاندمی کووید ، اقدامات می شود گفت به هنگامی نبوده یعنی ما الان اگر داریم به این واکسن ها فکر می کنیم واکسن های پایه اومیکرون که خیلی از کشورهای دنیا این واکسن ها را ساختندیا ما باید این ها را وارد کنیم یا به سمت واکسن های ارتقا یافته حرکت کنیم ، به هر حال ما نمی توانیم جدا از مجامع علمی تصمیم بگیریم ، تحقیقاتی که در کل دنیا انجام شده نشان می دهد که واکسن ها باید واکسن های ارتقا یافته باشند اما قبول دارید که ما این واکسن ها را نداریم ؟ بنا دارید که این واکسن ها را تولید کنید البته فکر می کنم الان زمانی است که باید برای پیک های بعدی تصمیم گرفته شود نه پیک جدید.

چنین چیزی صحت ندارد ، اولا که هیچ کس رد نکرده واکسن های اولیه تاثیری ندارند

آقای دکتر شواهد علمی این واکسن هایی که ارتقا پیدا نکردند و واکسن هایی که بر پایه اومیکرون نیستند می توانند تاثیرگذار باشند را دارید و این ها را منتشر کردید ؟

این که این واکسن به اندازه کافی نیست ، درست نیست همین الان در شرکت مربوطه حداقل ۱۵ میلیون دوز از این واکسن موجود است ما چون به اندازه کافی همانطور که وزیر محترم بهداشت اعلام کرد واکسن در اختیار داریم هنوز برنامه ای برای خرید آن نداریم چون به اندازه کافی بیش از سی میلیون دوز واکسن در اختیار داریم از انواع مختلف پلت فرم ها در ایران است که در هر کشوری این نیست . پس از نظر واکسن مشکلی نداریم وزارت بهداشت از ماه های قبل هم اعلام کرده همه به واکسیناسیون عمل کنند ضمن این که مراقبت های مرزی ما هیچ زمانی کم نشده ، شرط ورود به کشور دو دوز واکسن و پی سی آر منفی بود که در خیلی از کشورها اصلا این محدودیت هم برداشته بودند پس وزارت بهداشت به وظایف خودش عمل کرده و ما مشکلی خوشبختانه تاکنون در این مورد نداریم فقط خواهش ما همکاری بیشتر مردم است که افراد از ماسک زدن خسته نشوند و رعایت مسائل بهداشتی تا حد ممکن ، به خاطر این که این وظیفه ای است که از عهده خودوزارت بهداشت خارج است و امیدواریم با رعایت این مسائل و واکسیناسیون به موقع ، باز تاکید می کنم انواع واکسن به اندازه کافی و مخصوصا نوع اومیکرونی اش هم در اختیار است از عوارض بیماری و شدت آن جلوگیری شود .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
با کدام واکسن؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر